Finnes det høyttalere med varm lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan spiller SVS SBS-01 ?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Altså, Focal, Dali og Klipsch er kjent for å være noe lyse i klangen.
    B&W er kjent for å være ganske nøytrale med spesielt fokus på mellomtone.

Gode mørke, varme høyttalere er vel slike som Dynaudio og lignende eller tar jeg nå helt feil?
    Er Patos Lyric allerede glemt? Der kan du finne både varme og detaljer og en både dynamisk og behagelig spillestil. Det er sannelig på tide at Roar Moen står opp igjen! Diskanten er forresten fra Morel.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelt posting

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredrikjakobsen
    Morel sine diskanter er spesielt varme i klangen grunnet den store størrelsen på elementet.

Tror egentlig ikke størrelsen på membranen spiller så stor rolle på akkurat det området.

Jeg har hørt høytalere med både Vifa`s 19mm polyamide diskant og med Audax sin 34mm tekstil dome spille like "varmt" som med Morels 28mm domer.

Men nå bruker jeg Technics forsterkere, så det kan tenkes at de låtere varmere enn feks Rotel og Denon

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Men jeg tror samtidig at jeg er en av de som liker at diskanten er skarp, klar og tydelig.
    Der er jeg særdeles enig. Og B&W har nettopp denne kvaliteten i aller høyeste grad. Noe av trikset er etter min mening at B&W trenger mye kraft for å briljere nedover mot bass-frekvensene. Mellomtonen sies å være særdeles bra, og nok en gang er jeg enig, men denne trives også godt med de rette 'kreftene'.

Bassen er stram og fin, og med rett forsterker/effektforsterker er det liten tvil om at bassen kommer til sin rett med skikkelig punch..

Det er ikke for ingenting at B&W stiller i referanse-klasse for de store lydstudioene som Abbey Road etc. Men når dette er sagt setter jeg selv pris på å matche B&W med en noe mer 'varm' forsterker-del. I mitt tilfelle Parasound, som uten tvil stiller i denne klassen.

Er ikke ekspert på andre merker i tilsvarende grad, men hører jo folk si at Rotel og Hegel (blandt andre) er litt 'lyse' som du poengterer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    At b&w er nøytrale er bare tull.
    Delvis enig delvis uenig. B&W beskrives nettopp som relativt nøytrale. Det vil ikke uten videre si at de ikke har tilstrekkelig kvalitet i mellomtone og bass. Men i forhold til en rekke andre merker tror jeg de legger seg på en 'mellomting' i mangel av bedre ord. Og nettopp dèt setter undertegnede pris på. Da er det duket for lytteopplevelser uavhengig av musikk-type. Man holder også (i mine ører) lenger ut dersom lyden ikke er for farget og 'konstruert'. Mange høyttalere kan låte særdeles 'groovy' de første minutter, men mister etterhvert troverdigheten som 'nøytral' gjengiver av musikken, og man blir sliten eller lei.

Kanskje ikke vitenskapelig formulert dette, men jeg er altså enig i at B&W ikke er 'underdimensjonert' i lyden whatsoever, men heller ikke særlig 'farget' utover det nøytrale. Get it?

(dessuten kreves det, som tidligere nevnt, en del krefter for total bass-kontroll, særlig i nautilus-serien men også noe nedover på 'stigen')

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt noob, men jeg klarer ikke å høre forskjell på varm/kald og lys/mørk lyd. Disse egenskapene forbinder jeg mest med bilde.
    Hva betyr det egentlig, og åssen klarer man å høre forskjell på dem?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av InspectorGadget
    Litt noob, men jeg klarer ikke å høre forskjell på varm/kald og lys/mørk lyd. Disse egenskapene forbinder jeg mest med bilde.
    Tror det kan være litt vanskelig å beskrive egentlig, og det er vel derfor det nettopp betegnes som 'varmt' og 'kaldt' - av mangel på bedre ord..

Det har vel litt med egenskapene nedover i frekvensene å gjøre - dvs nedre mellomtone og bass; at man føler en slags 'dybde' i klangen. Det ekstreme av 'varmt' kan man vel tillegge høyttalere som overdriver litt i bassen, men det blir personlig for mye av det gode for meg. En perfekt varm høyttaler-lyd vil for meg være en dynamisk og stram, men relativt generøs, bass.

Vel.. vet ikke om dette hjelper deg, er vel best å få høre forskjellen selv egentlig..

Har dog ikke hørt mange som ønsker en 'kald' lyd..så..

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med System Audio sine høytalere? Hvordan ville dere betegne dem? Tenker da særlig på SA 1750. Det er jo gjerne høytalere en del ender opp med basert på den ikke utbetydelige WAF (Wife Acceptance Factor).

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at elektronikken har sitt å si også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere - rom - elektronikk.

Mye som kan gå galt

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett å finne begrep som passer når vi snakker om lyd nei. Dette handler vel om hva slags frekvensgang høyttalerne har. Hvilke toner sender de ut mye/lite av? Når noen sier at en høyttaler låter lyst eler mørkt, tenker jeg på diskanten. Begrepet varm/kald kan vel også omfatte hvilke egenskaper høytaleren har i mellomtonen. B&W f.eks låter ikke spesielt lyst i toppen samtidig som det er bra fokus på nedre mellomtone. Da oppfatter jeg dem som "varme".

Vi kunne jo sett for oss andre begrep også. Da jeg skiftet fra B&W til Dali gikk vel lyden fra å være "tørr" til å bli "saftig"

Mange som uttaler seg har også kun fokus på høyttaleren. En kan høre påstander som at en høyttaler er for kvass i toppen eller at en annen er for mørk osv, og dermed dømmer den aktuelle høyttaleren nord og ned. Det da viktig å huske at vedkommede har hørt høyttaleren med en bestemt elektronikk og under bestemte forhold. Det er langt fra sikkert at resultatet blir det samme under andre forutsetninger! Min erfaring er at matching faktisk er veldig viktig!

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si du har rett. Jeg føler at dette med spiss og kvass lyd har tatt litt av på dette forumet. Det er andre kvaliteter med høyttalere og forsterkere som man heller burde prøve å beskrive. Spiss/kvass lyd avhenger veldig av lydkilde, forsterker, høyttaler, rommet og noen vil si kabler. Så selv om det helt klart er sånn at noen kan oppfattes på den ene eller andre måten, så syns jeg for mange her overgeneraliserer. Er det ikke viktigere å beskrive de andre egenskapene til en høyttaler når noen spør om råd? Jeg bare spør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd !

Har selv JMlabCobalt 816 og Marantz SR-4200 og elsker måten vokaler presentres på. På enkelte typer musikk kan det imidlertid bli en anelse skarpt og "frempå" i diskanten. Tror også 816 har potensiale til noe fyldigere bass.

Har lest mye om ulike effekttrinn sin påvirkning av lyden og var på utkikk etter noe godt gammelt av Tandberg eller Nakamichi som kunne gi lyden i frontene mer "varme".

Trodde jeg var på sporet av noe, helt til jeg fikk råd om å bytte den noe tilårskomne (2002) receiveren min isteden. Den mangler muligens oppløsningen høyttalerne trenger, og forsøk på kompensasjon av slike mangler med effektrinn som farger lyden vil angivelig ikke føre frem.

En annen og viktig faktor er rommet, som er en lite dempet kjellerstue, med mye murvegg og fliser.

Hva er deres erfaringer ?

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sa "nøytral" om B&W, så mener jeg i den forstand at dem farger lyden minimalt utover hva noen andre merker er mer kjent for, men dette må jo sees i forhold til elektronikken, helt klart. Noen høyttalere har jo ord på seg for å gjengi ting (tilnærmet) 100% slik innspillingen var (nok en gang, på nøytral elektronikk), noe som kan være kjedelig for mange, men andre har mer "gøy faktor" som mål.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også lurt litt på hva som menes med disse forskjellige lyd-betegnelsene?
    Ser at den x blir "for lys eller skarp i toppen" f.eks! Men mye kan da vel justeres individuelt på forsterker? Både via equalizer og bass/diskant kontrollen! Jeg har nå gjort det på min lx 51,og justert lyden etter min smak!
    Fant jo mye mer både bass og diskant når jeg stilte på EQ,så dette må vel kunne brukes til å finstille lyden for hver enkelt smak,og høytaler! Hvertfall må det vel hjelpe en god del på vei? Eller er det "ikke lov" blandt hifi entusiaster
    Skal alt vere "urørt"?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    jeg har også lurt litt på hva som menes med disse forskjellige lyd-betegnelsene?
    Ser at den x blir "for lys eller skarp i toppen" f.eks! Men mye kan da vel justeres individuelt på forsterker? Både via equalizer og bass/diskant kontrollen! Jeg har nå gjort det på min lx 51,og justert lyden etter min smak!
    Fant jo mye mer både bass og diskant når jeg stilte på EQ,så dette må vel kunne brukes til å finstille lyden for hver enkelt smak,og høytaler! Hvertfall må det vel hjelpe en god del på vei? Eller er det "ikke lov" blandt hifi entusiaster
    Skal alt vere "urørt"?
    Du har helt rett, det SKAL være urørt .

Fra spøk til revolver! Om du justerer bass/diskant fra 0 til Maks på forsterkeren så krever det 16 ganger så mye kraft!

Det er med andre ord mye mye bedre for utstyret å tune det på andre måter :-D

Det er uansett den individuelle brukeren som bestemmer hva de vil da^^

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Er ikke dette litt motstridende:
    Å justere på equalizer/bass/diskant er fyfy, men så sitter vi her og diskuterer smaksak i forhold til "spisse" og "varme" høyttalere? Hvis poenget er å gjenskape en mest mulig lik lyd som artisten/produsenten har villet lage, så må vel en mest mulig "nøytral" høyttaler også være det optimale? Hvis ikke så må jo begge deler være lov, for begge deler "farger" jo lyden.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Du har helt rett, det SKAL være urørt .

Fra spøk til revolver! Om du justerer bass/diskant fra 0 til Maks på forsterkeren så krever det 16 ganger så mye kraft!

Det er med andre ord mye mye bedre for utstyret å tune det på andre måter :-D

Det er uansett den individuelle brukeren som bestemmer hva de vil da^^
    Hehe - det ante meg det ja
    Og det kan jeg jo forstå,hvis man skal spille på max volum hele tiden,men er vel ikke mange som gjør det? Så ved vanlige til litt høyt volum,så makter vel forsterkeren disse justeringene ganske greit vel? Kommer jo selvsagt anpå da men....

Men jeg skjønner jo poenget da - det er "pure" som gjelder
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hehe - det ante meg det ja
    Og det kan jeg jo forstå,hvis man skal spille på max volum hele tiden,men er vel ikke mange som gjør det? Så ved vanlige til litt høyt volum,så makter vel forsterkeren disse justeringene ganske greit vel? Kommer jo selvsagt anpå da men....

Men jeg skjønner jo poenget da - det er "pure" som gjelder
    Ja, det stemmer men det er jo seff ingen som kommer og skyter deg om du vil dempe diskanten litt på forsterkeren hehe.

Det også sant som du sier at det går bra nesten bestandig om man ikke er nødt til å ha de siste 3db som gjerne kommer under festlige omstendigheter. Pass på EQ når du har fest!

Har selv merket at jo lenger ut på kvelden du kommer jo mindre bass høres/føles det ut som det er

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •