Hva med en ekstra senterhøyttaler over lerretet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva med en ekstra senterhøyttaler over lerretet?

Jeg har senterhøyttaleren liggende under lerretet, som de fleste andre. Lerretet er relativt stort (120") så det blir ganske stor avstand fra senterhøyttaleren og opp til toppen av bildet.

Ofte så er det jo nettopp opp mot toppen av bildet som hodene til mennesker som prater befinner seg, og det er der lyden burde kommet fra. Men lyden høres altfor godt kommer nedenifra. Spesiellt nå som jeg tenker på det hele tiden, og har hengt meg skikkelig opp i det.

Siden jeg ikke har lydtransparent lerret så tenkte jeg på å kjøpe en senterhøyttaler til, for montering i taket over lerretet for å løfte lyden opp. Hvordan vil det fungere, blir det noe greie på det?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange bruker jo det, hadde det selv også. Bare du sørger for å montere den øverste litt ut fra veggen slik at du får samme avstann til begge fra lytte posisjonen, da fungerer det fint. Lyden synes å komme midt på lerretet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør med Scrooge her på forumet, han har en slik løsning, og han er også en hyggelig og hjelpsom kar. Jeg var hos han på demo og det fungerte meget bra, det virker faktisk som lyden kommer fra midt på lerretet.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Niels Nielsen nevner - Samme avstand på begge senterene er viktig, ellers kan du få frekvensutfasing mellom dem som følge av kamfiltereffekt mellom de to senterene.

Jeg har satt min øvre senter på to utriggere som i tillegg vinkler øvre senter mot sweetspot. Det fungerte best for meg, men Scrooge meldte at han fikk best resultat med å vinkle bort øvre senter. Mao ikke noe fasit.

Mine tanker og litt erfaringer utdypet fra her i min tråd (+ neste side):http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1072566

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige ord, tols1!:-D

Som det allerede er sagt, kan en slik løsning fungere helt utmerket. Det er imidlertid et par ting man bør være oppmerksom på:
    Som Niels Nielsen nevner, er det viktig at høyttalerne befinner seg på samme avstand fra lytteposisjon, ellers får du fort ullen og diffus lyd.

Avstanden kan enkelt måles opp ved å feste en snor på riktig punkt i sweetspot, og merke av lengden mellom denne og eksisterende senterhøyttaler.
    Deretter løftes snora opp mot taket samtidig som den holdes stram, til stedet hvor senter nr.2 skal henges opp.
    Punktet på snora vil nå beskrive en bue, slik at senter nr.2 vil bli liggende i nøyaktig samme avstand som senteren under lerretet.

Ideelt sett bør man bruke to identiske høyttalere. Om man ikke har dette til rådighet, kan man i enkelte tilfelle bli nødt til å fasevende en av høyttalerne, eventuelt fasevende mellomtone eller diskant.
    Her må man lytte seg frem til riktig resultat!

Om du tenker å drive høyttalerne fra senterkanalen på en receiver, bør du seriekoble høyttalerne. Årsaken til dette, er at du ved en paralellkobling fort kan komme ned i et impedanseområde som forsterkeren / receiveren kan få problemer med å takle.
    Har du f.eks to sentere med 4 ohm´s impedans, halveres jo denne ved en paralellkobling.
    Sjøl har jeg løs dette ved å la en separat tokanals forsterker drive senterhøyttalerne. (Xindak 6950).
    Senter "line out" på receiveren er da splittet til hhvis høyre og venstre "line in" på forsterkeren via en RCA "Y"-kabel. Dermed vil forsterkeren uanstrengt forsyne høyttalerne fra hver sin kanal, med "krutt" nok for de fleste. ;-)
    Lykke til!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snorløsningen som Scrooge beskriver er den enkleste og god nok, selv gikk jeg amok med lasermåler på stativ (men fikk aldri den siste millimeteren til å sitte :-( ;-) ).

Uheldig montasje:

Best montasje:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja!
    Bedre kan det vel ikke gjøres / tegnes. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her var det god hjelp å få ja Da er det jo ikke noe å lure på, jeg må kjøpe en senter til!

De skal inn på samme kanalen på receiveren. Det er bi-amp muligheter på senteren jeg har, og jeg kommer til å kjøpe en til av samme type. Med tanke på impedansen, så tenkte jeg å seriekoble lavpass og høypass på hver senter, og så paralellkoble begge til receiveren. Blir ikke det den beste løsningen med tanke på å få riktig impedanse?

Sjekk tegning. Jeg er skremmende god på Paint...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegninga virker ikke.
    Men utifra det du forklarer, så tviler jeg på at det kan funke. Ser egentlig ingen grunn til å bruke en biamp-løsning som du skisserer?
    Resultatet vil uansett ende med en (for?) lav impedanse. Dermed opprettholder jeg forslaget mitt om en seriekobling av høyttalerne! Ikke minst fordi du har tanker om å bruke receiverens forsterker.
    Den vil definitivt orke mer, i en slik modus! La gå at du dermed må øke signalet på senterutgangen med noen dB, men heller det enn en sprengt senterforsterker!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den lekre tegninga på plass

Tanken bak denne måten å bruke bi-wiring terminalene på er at impedansen dobles ved å seriekoble highpass og lowpass, og halveres igjen når høyttalerne da paralellkobles. Da havner vi på samme impedans som i utgangspunktet med kun én høyttaler, gjør vi ikke det da?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedansen endrer seg ikke ved biwire, men nå kan jeg ikke se din ide, for tegning virker fortsatt ikke....
    Jeg seriekoblet mine to sentere, og etter å ha justert volum opp ca. 3 db var det helt kanon. Jeg mistet min hake på gulvet da jeg satte på første dvd, "Hell Freezes Over" med Eagles, der er sykt mye lyd i senter høyttalerne i DTS og dette var en helt annen opplevelse plutselig, anbefales på det varmeste for alle med to senter høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da veldig så vanskelig det skulle være å legge ut et bilde. Men nå skal det være i orden. Men hvis ikke impedansen endrer seg ved å seriekoble på den måten så er det jo det samme med hele bildet... .

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Bildet fungerer nå

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noen som vet om en Dali Evidence C70 senterhøyttaler til salgs så ta kontakt. Legger opp en annonse på AVtorget også...

Jeg trenger også tips til takoppheng/mcgyver festeanordning. Har ikke så veldig lyst til å skru i den, ellers hadde det ikke vært noe problem...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg trenger også tips til takoppheng/mcgyver festeanordning. Har ikke så veldig lyst til å skru i den, ellers hadde det ikke vært noe problem...
    Jeg fikk to slike som jeg bruker:

Jeg vet desverre ikke hvor de er innkjøpt i fra, men de ser ut som standard veggfester for små monitorer. Jeg har i tillegg bygget ut (i bakkant) ved å sette på en ekstra festeplate - den gir noen cm ekstra som trengs for å komme i mål med ekstra lengde ut fra vegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Jeg vet desverre ikke hvor de er innkjøpt i fra, men de ser ut som standard veggfester for små monitorer. Jeg har i tillegg bygget ut (i bakkant) ved å sette på en ekstra festeplate - den gir noen cm ekstra som trengs for å komme i mål med ekstra lengde ut fra vegg.
    Ganske sikker på at de kommer fra Ikea. Eller så har ikea noen som er tilnærmet identiske.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Noe sånt er jo perfekt. Men lerretet mitt henger i taket, så jeg må ha et feste som det går an å bruke i taket foran lerretet. Den du har der er vel bare til veggbruk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ny (brukt) senter på vei med posten.

Men jeg får et problem. Jeg har integrert kinoen i stua, så det setter noen begrensninger for plassering av lerret og høyttalere osv. Den nyinnkjøpte senteren monteres selvfølgelig i taket foran lerretet. Nå har jeg målt opp med snor, og jeg ser at senteren i taket vil henge nesten 30cm nærmere sweetspot enn den som ligger under lerretet. Eneste mulighet for å få lik avstand er å trekke den nederste senteren i hele sin dybde ut på stuegulvet. Ikke så veldig fristende å ha den stående der.

Jeg ser for meg at eneste mulighet er å koble en eller annen elektronisk duppedings på høyttalerkabelen til den øverste høyttaleren for å forsinke signalet. Finnes det noe slikt som ikke koster skjorta og buksa?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Nå har jeg målt opp med snor, og jeg ser at senteren i taket vil henge nesten 30cm nærmere sweetspot enn den som ligger under lerretet. Eneste mulighet for å få lik avstand er å trekke den nederste senteren i hele sin dybde ut på stuegulvet. Ikke så veldig fristende å ha den stående der.

Jeg ser for meg at eneste mulighet er å koble en eller annen elektronisk duppedings på høyttalerkabelen til den øverste høyttaleren for å forsinke signalet. Finnes det noe slikt som ikke koster skjorta og buksa?
    Jammen, du behøver jo ikke å flytte senteren under lerretet en eneste milimeter!!
    Og det er alldeles riktig at senteren i taket blir hengende ca 30cm nærmere!
    Når du brukte snora med merket avstand til senteren under lerretet, så vil dette merket befinne seg nettopp ca 30 cm nærmere sweetspot, takket være det faktum at merket vil beskrive deler av en sirkel når det beveges fra senter under lerret til senter over lerret.
    Så heng opp, og ikke flytt eksisterende senter!

Og glem for all del elektroniske duppeditter!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jammen, du behøver jo ikke å flytte senteren under lerretet en eneste milimeter!!
    Og det er alldeles riktig at senteren i taket blir hengende ca 30cm nærmere!
    Når du brukte snora med merket avstand til senteren under lerretet, så vil dette merket befinne seg nettopp ca 30 cm nærmere sweetspot, takket være det faktum at merket vil beskrive deler av en sirkel når det beveges fra senter under lerret til senter over lerret.
    Så heng opp, og ikke flytt eksisterende senter!

Og glem for all del elektroniske duppeditter!
    Tror kanskje jeg forklarte på en måte som kan misforstås. Det er ikke så stor forskjell på avstanden fra sweetspot til under og over lerretet. Det er to grunner til det. Det ene og mest avgjørende er at senteren ligger veldig nærme gulvet, derfor blir det nesten tilsvarende avstand fra gulvet opp til ørene som ned til ørene fra taket. Det andre er at sweetspot er relativt langt unna, ca. 5 meter. Forskjellen er jo større jo nærmere man sitter.

I tillegg er det som sagt litt å ta hensyn til med tanke på at dette ikke er en dedikert kino, men en stue. Derfor henger lerretet en halvmeter ut fra bakveggen, og senteren som ligger i tv-benken under er trukket tilbake sånn at baffelen er på linje med duken. Det gjør at den høyttaleren som skal henge i taket også må henge ganske langt tilbake for å få lik avstand, men der er det jo begrenset hvor langt tilbake det går å plassere den pga dybden på høyttaleren, og lerretet henger jo i veien. Etter ny måling med snor så vil baffelen på den takmonterte komme ca 25cm for nærme. For å få lik avstand så må jeg trekke den som ligger under lerretet litt ut på stuegulvet. Det vil jeg prøve å unngå. Derfor tenkte jeg på en løsning med tidsforsinkelse på høyttaleren i taket.

Jeg har null peiling på å bruke tegneprogram, ellers kunne jeg illustrert hvordan oppsettet er her. Men det var kanskje bedre forklart nå?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •