Hva med en ekstra senterhøyttaler over lerretet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skjønte i alle fall dette. Problemet som du jo sier, er at du ikke få trekt tak-senter langt nok tilbake pga kollisjon med lerretet. Hvor dyp er egentlig senteren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn Scrooge, da har jeg tegnet ned rommet på papir etter beste evne og skannet inn.

Ser du problemet? Eneste mulighet for for å få lik avstand fra hver høyttaler til sweetspot med snormetoden er å trekke den ene senteren ut på stuegulvet. Men som sagt så tar ikke det seg så bra ut, så det vil jeg prøve å unngå hvis det er mulig.
    Senteren er 30cm dyp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter og leker litt med tanken på å modifisere lerretet. Tekte kanskje jeg kunne gjøre deler av duken lydtransparent. Hva hvis jeg lager mange små hull i duken og plasserer høyttaleren bak? (Sjekk flott tegning, begynner å få teken på paint )

Hva tror dere om det, vil det komme nok lyd igjennom? Vil duken overleve over tid, eller er det fare for at den vil den revne opp mer etterhvert der som hullene blir laget?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det beste for både lyden og duken vil være å sy inn et stykke lydtransparent stoff. Hvis du forsterker kantene rundt stoffet vil jeg tro at du er safe.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jeg tror det beste for både lyden og duken vil være å sy inn et stykke lydtransparent stoff. Hvis du forsterker kantene rundt stoffet vil jeg tro at du er safe.
    Har vært inne på tanken. Men det er kanskje ikke så bra med sømmer når duken blir rullet inn i kassetten? Tenker bare på at det ikke blir helt plan overflate der. Er redd for at duken skal blir deformert eller noe sånt og at det etterhvert blir synlig på det området der filmen blir projektert.
    Hva med å skjære ut et helt stykke som er stort som høyttaleren uten å sy inn noe som helst, men bare la det være et hull der? Vil det ha noen negativ virkning på duken? For det gjør jo ikke noe om det er et hull der, for det vil jo egentlig aldri være synlig. Duken er nede kun når det skal sees på film, og da er det mørkt i rommet, så hullet vil man ikke se. Høyttaleren vil bli montert helt inntil duken fra baksiden.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Har vært inne på tanken. Men det er kanskje ikke så bra med sømmer når duken blir rullet inn i kassetten? Tenker bare på at det ikke blir helt plan overflate der. Er redd for at duken skal blir deformert eller noe sånt og at det etterhvert blir synlig på det området der filmen blir projektert.
    Hva med å skjære ut et helt stykke som er stort som høyttaleren uten å sy inn noe som helst, men bare la det være et hull der? Vil det ha noen negativ virkning på duken? For det gjør jo ikke noe om det er et hull der, for det vil jo egentlig aldri være synlig. Duken er nede kun når det skal sees på film, og da er det mørkt i rommet, så hullet vil man ikke se. Høyttaleren vil bli montert helt inntil duken fra baksiden.
    Det høres ut som en god idé. Så lenge du forsterker kantene rundt hullet og passer på at det ikke blir rifter i hjørnene burde det gå bra.
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg laget hull i duken, og hengt opp senteren på baksiden. Det blei vertikale hull, det var det enkleste å kutte. Det er umulig å se under filmtitting. Og hvilket løft lyden fikk! Det var over all forventning. Jeg bruker fortsatt kun én senter, den andre har jeg ikke fått ennå. Jeg bare flytta opp den jeg hadde. Lyden blei mye større.
    Jeg tror kanskje det hadde holdt bare med den ene nå som den er plassert på denne måten, men må selvfølgelig prøve begge som planlagt når den andre kommer.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg laget hull i duken, og hengt opp senteren på baksiden. Det blei vertikale hull, det var det enkleste å kutte. Det er umulig å se under filmtitting. Og hvilket løft lyden fikk! Det var over all forventning. Jeg bruker fortsatt kun én senter, den andre har jeg ikke fått ennå. Jeg bare flytta opp den jeg hadde. Lyden blei mye større.
    Jeg tror kanskje det hadde holdt bare med den ene nå som den er plassert på denne måten, men må selvfølgelig prøve begge som planlagt når den andre kommer.
    Gratulerer! Godt å høre at det funket. God idé du hadde der. :-D
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var skikkelig morro. Anbefales på det sterkeste til alle å få senteren opp. Enten om det er foran eller bak duken.
    Jeg kom fram til at det enkleste måtte være å måle opp å kutte rektangulære hull. Med en god kniv er duken som smør.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var skikkelig morro. Anbefales på det sterkeste til alle å få senteren opp. Enten om det er foran eller bak duken.
    Jeg kom fram til at det enkleste måtte være å måle opp å kutte rektangulære hull. Med en god kniv er duken som smør.
    Har du mulighet til å legge ut bilder av herligheten?
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Har du mulighet til å legge ut bilder av herligheten?
    Det kan jeg prøve å få til i morgen

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg prøve å få til i morgen
    Topp! Blir moro å se resultatet :-D
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tatt noen bilder, men hadde bare et dårlig mobilkamera tilgjengelig akkurat nå, så kvaliteten er ikke mye å skryte av.

Første bilde viser hvordan jeg ha montert senteren. Jeg hadde et gammelt veggfeste til TV liggende som passet perfekt! Men vurderer likevel å kjøpe takfeste som er litt mer diskret.

De neste bildene viser senteren bak lerretet med og uten høyttalergrill. Det siste bildet var et forsøk på å ta bilde med mindre lys i rommet, men det går mildt sagt dårlig med dette kameraet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jo seende veldig bra ut det der!
    Du får komme med lydinntrykk når center nr 2 er på plass. Føler du at du mister noe diskant pga slissene?
    Har ikke lerret selv, men hvis jeg møter på dette problemet vet jeg ihvertfall hvordan det kan løses på en god måte.
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du ikke bare klippe over alle de "slissene" ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    kan du ikke bare klippe over alle de "slissene" ?
    Jeg tenkte det sikreste var å la de være der med tanke på at det da blir minimalt med problemer når duken blir rullet inn i kassetten.
    Merket ikke noe forskjell på diskanten ragwo. Men hvis det er en liten forskjell der så blir det kompensert for med romkorreksjon, så det blir jo gull uansett.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, dette så interesant ut

Seriekoblet du dem?

opplevde du det som en oppgradering i lyden også i tillegg til at lyden kom mer direkte fra lerretet? Jeg har centeren som hører til resten av høytalerene mine men den er i svakeste laget så derfor lurrer jeg på å kjøpe en til.
    Blei stilig med løsningen du hadde valgt utifra bildene...

Edit: ser nå at du har flyttet opp centeren og ikke brukt 2 stk

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt malurt i begeret:
    Umiddelbart ser jo løsningen flott ut, og ideen er jo god!:-D
    Problemet er imidlertid at med den øverste senteren bak lerretet, vil du få faseproblemer mellom denne og den nederste senteren.
    Avstanden fra lytteposisjon til senteren oppe, vil være lenger enn avstanden til senteren nede.
    Dermed vil lyden fra den øverste høyttaleren bli forsinket med noen millisekunder, som resulterer i et diffust og dårlig lydbilde.
    Av den grunn bør den øverste senteren monteres 20-30cm lenger frem enn den nederste, for å eliminere tidsforsinkelsen.

Har laget en (elendig) tegning, som vil forklare hva jeg mener. Har "overdrevet" denne litt, bare for å gjøre det hele enda mer klart.
    Huff, nå ser jeg jo at Kokken allerede har laget en mye finere tegning lenger oppe i tråden! Hadde jo alldeles glemt den.
    Meen, det skader jo ikke å minne om problemet! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    ...Av den grunn bør den øverste senteren monteres 20-30cm lenger frem enn den nederste, for å eliminere tidsforsinkelsen.
    Ja det er viktig at avstanden blir lik. Men hvor mye lenger frem den øverste senteren trenger å stå kommer veldig an på hvilken høyde høyttalerne er plassert i forhold til hverandre, og hvor høyt man sitter i sweetspot.

Her er begge høyttalerne plassert relativt lavt, spesielt den nederste, og det gjør at avstanden fra sweetspot til de respektive ikke er så veldig forskjellig. Avstandel blir lik hvis jeg bare plasserer den nederste senteren litt inn i benken. Har målt med snor, men skal også kjøre måling med receiveren for å få det helt nøyaktig.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt!
    Da har du jo helt klart forstått "problemet". ;-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •