Bytte ut B&W CM1 med XTZ 99.26?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut B&W CM1 med XTZ 99.26?

Har nylig anskaffet B&W CM1 høyttalere og er egentlig ganske happy med lyden, spesielt på litt rolig og akustisk musikk som f.eks. Diana Krall, Kari Bremnes, Bo Kaspers, klassisk etc.

Problemet er at musikksmaken min også har en (stor) mørk side med bl.a. Tool, Dimmu Borgir, Led Zeppelin, System of a Down, Flogging Molly, Dream Theater etc. Og så har jeg også sans for electronisk musikk som f.eks. Nils Petter Molvær, Portishead, Leftfield, Prodigy etc.

Denne typen musikk funker ikke mer enn middels på CM1 i en 37 m2 stue...

Vurderer derfor oppgradering til noen litt større stativhøyttalere (WAF-krav...)
    Etter å ha trålet forumet her er det jo umulig å ikke legge merke til omtalene av XTZ. For mitt vedkommende blir det i tilfelle 99.26 svart matt (igjen, WAF-krav. Piano-lakk eller valnøtt "KOMMER IKKE PÅ TALE", sitat fra Regjeringa).

Vurderer også forsterkeren fra XTZ, A100 D3. Signalkilden, Squeezebox Duet beholder jeg uansett...

Hva sier dere?
    • Kan XTZ være den allround-høyttaleren jeg er på jakt etter?
    • Eller er XTZ en NEDgradering? Er det bare "forelskelsen" med CM1 som har tatt slutt? (og nå starter årevis med "kjærlighet")
    • Er gresset grønnere på den andre siden av elva?!?

Håper på innspill...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok godt hende du synes at XTZ er en oppgradering. Hvordan forsterker har du fra før? Matching er jo som altid veldig viktig. Selv har jeg mine sammen med Parasound som jeg synes låter veldig bra.

Angående bytte så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for at XTZ er en nedgradering iallefall.

I et svensk blad (Ljud och Bild) så slo 99.26 ut B&W 805s som høyttaler og den var også en bedre allrounder enn Kef XQ20.

Disse høyttalerne koster henholdsvis:
    XTZ 99.26 matt svart 6490kr,-
    B&W 805s sort 23.800kr,-
    Kef XQ20 fugleøyelønn 16.999kr,-

Gi gass!

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner problemet ditt, har selv CM1 og liker mye hard-rock. Merker at det ikke er en rockehøyttaler.
    Eg er likevel forelska i CM1, de har en nydelig lyd:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det kan nok godt hende du synes at XTZ er en oppgradering. Hvordan forsterker har du fra før? Matching er jo som altid veldig viktig. Selv har jeg mine sammen med Parasound som jeg synes låter veldig bra.
    Forsterkeren min er en Yamaha A-S700. Fornøyd med denne, men har lest at den kanskje ikke er den mest dynamiske forsterkeren. For øvrig veldig klar lyd og nøytralt lydbilde, ikke for varmt og ikke for kjølig. OK med krefter også.

Dersom jeg får en grei pakkepris hos Surround så kanskje jeg trør til med XTZ A100 D3?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Skjønner problemet ditt, har selv CM1 og liker mye hard-rock. Merker at det ikke er en rockehøyttaler.
    Eg er likevel forelska i CM1, de har en nydelig lyd:-)
    Enig, kommer neppe til å selge CM1.... (har plass i loftstua og noe Rotel og Yamaha-greier som jeg kan børste støvet av...)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Dersom jeg får en grei pakkepris hos Surround så kanskje jeg trør til med XTZ A100 D3?
    Tror nok du kommer til å bli ganske så fornøyd. XTZ forsterkeren er en kraftkar, men den låter best i klasse A modus. Da får du i tillegg en skikkelig varmeovn.

Nå skal det også sier at Class A100D3 ser råbra ut. Den innebygde DAC'n er også ganske god og fleksibel og du får med innebygd RIAA samtidig som var en av grunnene til at jeg solgte min gamle D2 siden den ikke hadde dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •