Studiomonitorer vs passive hifi høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Angus Young sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Studiomonitorer vs passive hifi høytalere

Studiemonitorer vs. passive hifi høytalere

Hei,
    Som tittelen sier så er jeg interessert i å vite forskjellen på lyden mellom aktive og passive monitorer.

Altså, det jeg vil vite er om aktive studiemonitorer er like gode som passive hifi høytalere i et stereo -oppsett. Jeg har lagt merke til at det er veldig få her inne som anbefaler studiemonitorer til nye kjøpere. Hvorfor det? De må jo være ganske geniale for en nybegynner som vil ha stereo og som ikke vil fylle hele stua full av store høytalere. Dessuten så kommer de med innebygd forsterker som er designet for høytaleren, slik at man slipper å springe rundt og lete etter en passende forsterker.

Har nemlig tenkt å kjøpe meg KRK RP8G2 Rokit G2 Powered Studio Monitor Riff Musikk AS (til ca. 5600kr) og hive ut det gamle anlegget. Jeg ønsker meg altså ikke noen gulvstående høytalere. Er disse bra satt opp mot andre systemer fra ”hifi verdenen” som f.eks disse: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C315BEE Integrert forsterker sammen med Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI LEKTOR 1 Høyttalere (samlet: 5300kr) eller forsterkeren sammen med denne: Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM685 Høyttalere (samlet: 7600kr)
    Eller
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! (den øverste til 3000kr) sammen med Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! (samlet:5000kr ) eller forsterkeren sammen med Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! (samlet 6000kr)

Ja, jeg kan sette opp systemer i evighet, men dere forstår hvor jeg vil hen. Det som også slår meg er at ingen av de stativhøytalerene i rimelig prisklasse (hvertfall opp til ca5000 per høyttalerpar) har større element enn 6,5”. KRK sin modell har 8” (har bare funnet dette høytalerparet til 30 000kr: Stativ | Høyttalere | Soundgarden som har et 8” element). Vet at størrelsen på elementet ikke er alt, men det er en grei ting å påpeke synes jeg. Regner uansett med at de vil gi mer basstrøkk enn de nevnte ”hifi høytalerene”. Og når man også ser på stereo systemene som butikkene selv har satt sammen (eks. Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! eller dette Stereopakker | Stereo | Soundgarden )(fra 5000-7000kr), så er jeg sikker på at KRK er MYE bedre. Så når man tar price vs performance, hvem vil da komme best ut? Uten å tenke for mye på romstørrelse eller type musikk.

Det jeg synes er minuset med aktive høytalere er:
    1) Ingen fjernkontroll. (men det kan vel løses med squeezbox eller en forsterker med pre out.)
    2) Få innganger. (men det kan vel også løses med en (for)forsterker med pre out.)
    3) Må gå fysisk (huff, mosjon) og skru av og på høytalerne.
    4) Aktive er som regel beskrevet som nærfelts monitorer. Dette høres ikke bra ut når man har tenkt å sitte 5-8meter i fra og lytte. (Hva betyr dette. At de er ubrukelige dersom man sitter 6-7m borte fra dem? Er de mer følsomme for rommets utførelse??)

Så, hva er downsiden? Har veldig lyst å høre alle meninger, men det hjelper kanskje mest å høre fra de som har hørt på aktive monitorer og har et sammenligningsgrunnlag med hifi system i nærliggende prisklasse(5000- ca 8000).

Ps: jeg har ikke selv hørt noe på aktive monitorer, men skal prøve å gjøre det så fort jeg får mulighet.

Takker for svar.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen interessante linker i denne tråden:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-egentlig.html

Ellers, gode priser på Mackie monitorer der, og med gratis frakt innenfor USA. Hvis du ikke har det veldig travelt kunne det jo kanskje lønne seg å skipe et par hit via Jetcarrier.com.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel som du selv har nevnt viktig at de ikke farges av omgivelsene. Disse Rokit monitorene du har nevnt her... Har selv hørt utgaven med 6,5" og syntes da at det ikke låt så mye bedre enn mine gamle Proson 210SAH.

Synes det var en litt dryg pris for disse monitorene. Disse koster 3300kr på musikkbørsen. Sjekk Art. 195226.

En kjempegod ting med å kjøpe ting hver for seg er at du kan feks. Finne mange flere og i manges ører godere klangbalanser. Du kan selv velge hva du synes er viktigst og det beste er at du kan oppgradere èn ting av gangen alt ettersom hva du vil prioritere.

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

aktive høytalere

Har selv tenkt å kjøpe disse så snart de kommer for salg i norge. BEHRINGER: B3031A
    I tillegg vil eg bruke en aktiv subwofer pr. kanal.

Disse slår seg av automatisk når lydkilden slås av. Og man trenger ikke fjernkontroll, da tv'out lyden justerer dette (eller surroundpreprosessoren).
    BEHRINGER ble best i offset lyd (lydspredning av diskant) i en sammenlignings test, på den eldre TRUTH B2030A
    Selv om den nye og forbedra modellen har bånd diskant, så har jeg tro på utformingen av waveguiden til denne modellen, for god spredning av diskanten.

selges her 09 - Studio & Data - Studiomonitorer

Til pc'en er disse sikkert bra BEHRINGER: MS40

aktive studiomonitorer er effektive. da de ikke sløser vekk forsterker effekt i delefiltre.
    Man kan justere lyden på delefiltrene for å tilpasse rommet og lydsmak.
    Studiomonitorer blir lagd for folk som jobber med lyd, og de er kravstore.

forum/faq Studio-Central Community • View forum - STUDIO MONITORS and Sound

Skal man ha de beste er nok focal veien å gå , men er litt dyrere.
    Noen av de beste studiomixerne velger focal

Focal Professional studio monitor loudspeakers
    norsk forhandler PSS - Professional Sound Systems AS - forsterker høyttaler kabel mikrofon monitor mikser equaliser kompressor noisegate linearray

Lara Croft filmene og Star Wars er mikset på Sky system One 5:1, Blue Sky - Sky System One 2:1 MKII / Studiomonitorer / Studio / Programvare / Belco.no - Lyd, lys og scenevarehuset pÃ¥ nett
    Disse er THX godkjente, så dei trøkker bra. dog er dei litt dyre. men George Lucas har vel råd til litt kvalitet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste studiomonitoren jeg har hørt er Adam A5. De har en større modell som heter A7 også. Jeg vurderer A5 til kontoret mitt.

Evn. så er det Focal modellene som er nevnt over her, men uten å ha sjekket vil jeg gjette på at de er betraktelig dyrere.

Ulempen med noen av de aktive monitorene er at de ser ut til å være tunet for å ha en paddeflat frekvensrespons og høres relativt uengasjerende ut.

En annen ting å tenke på er vel at studiomonitorer er beregnet for nærfeltslytting? Jeg ville ikke ha kjøpt noen slike for å sette på stativer i stuen uten å prøve først. Det er mange flotte bokhyllehøyttalere på markedet også, og en god 6,5" bass sparker vel så mye som en middels 8".

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett flere av de store studioene har brukt annet enn studiomonitorer. Bla dette Abbey Road Studios

Nå er jo dette "high end" da.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ulempen med noen av de aktive monitorene er at de ser ut til å være tunet for å ha en paddeflat frekvensrespons og høres relativt uengasjerende ut.
    Audioengine har ett par bra aktive høyttalere. De er ikke studiomonitorer, men er laget for å høres bra ut. De har fått veldig mye skryt. A2'en har blandt annet blitt testet av Stereophile:
    Stereophile: Audioengine 2 powered loudspeaker

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombr
    Audioengine har ett par bra aktive høyttalere. De er ikke studiomonitorer, men er laget for å høres bra ut. De har fått veldig mye skryt. A2'en har blandt annet blitt testet av Stereophile:
    Stereophile: Audioengine 2 powered loudspeaker

Hører på Audioengine 2 nå. Har hatt dem en god stund og er veldig fornøyd med lyden som kommer fra de små høytalerne. tenkte først å kjøpe Audioengine 5, men butikkene i Norge hadde ikke den nye versjonen (bedre høtalerterminaler og utgang for sub) av dem så jeg gikk for A2. A5 ble forøvrig testet i lyd&bilde: Test av D’Feldt Audioengine 5 Høyttalere - Tester - Lyd og Bilde

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god respons.

Det som bekymrer meg mest nå er ordet nærfelt og en ”paddeflat frekvensrespons” som antageligvis er det mest negative med studio høytalere. Dessverre så er det vanskelig å få lyttet noe særlig til høytalere i hjemmet før du kjøper dem. Det er ikke mange butikker som lar deg låne dem med deg hjem før kjøp. Men dersom man bestiller på internett, så har man 14 dagers returrett uansett grunn og tror det var 30 dager dersom du ikke får tilsendt angrefristskjema. Så da kan jeg jo eventuelt bestille noen og sende dem tilbake dersom det skulle vise seg å være helt dass. Men må jo uansett betale frakt da.

Leste litt her på linken som jeg fikk av Bjellesauen: Studio-Central Community • View topic - studio monitors... flat eq, question

“IMO, a lot of this has to do with convenience and cost. To get into a decent amp and passive speakers starts at a much higher cost than self-powered monitors. It is also easier to run two cables out of an interface into two self-powered monitors then setting up a massive amp and speakers.”

“Cheap monitoring isn't too far off, but generally the low-end "studio monitors" are better than low-end HiFi. However, getting into the higher end stuff (above $1k) on the "studio monitor" side generally gives you an honest response. On the HiFi side of things, it's not so easy. There are still lots of expensive speakers that don't give you an honest response.”

“Also IMO, marketing tells you that a studio monitor is designed to give you a flat, honest response where as HiFi is supposed to make your music sound "good". This may be true if you compare a high-end studio monitor with a low-end HiFi monitor, but there is lots of very honest, fantastic sounding HiFi speakers out there. Naturally human's are inclined to like a boost in treble and bass, but that should be for the engineers to decide, not the listener. A good speaker is an honest speaker. Period.”

Hvor flat respons kan du få til når et lydspor på cd er overlesset med massiv bass? Det er jo enkelte sanger som bevisst har et ekstra trøkk i bassen. På en studiomonitor vil vel disse sangene høres ok ut, mens på CV eller JBL, vil kanskje bassen bli så ekstrem at man må justere ned?

“if you're listening to properly mixed and mastered music on your monitors, its gonna sound exactly like it should (and hopefully, that is "good"), but it wont add anything to the sound (ie, no added bass)”

“it will not ADD anything to the song, but it will not LACK anything, assuming that bass and treble is already present in the track. I use my monitors for listening to music and its fine. granted, a really terribly mixed album is hard to listen to, but that's even true on regular speakers. Trust me, commercial music sounds good on studio monitors.”

“Perhaps a different perspective, What the others have been saying is that studio monitors are designed to reproduce (as closely as possible) the signal provided to them. They impart very little coloration in and of themselves to the signal.
    Therefore, if the studio monitor receives a signal that has 100hz and below boosted 10db and 700hz and above cut by 4db then it will produce a signal that has boosted bass and cut mids and highs. The studio monitor will NOT remove the 10db boost nor the 4db cut. It will reproduce them as faithfully as it can. As Frank pointed out, NO speaker can be perfectly flat. Even if it were though, if the signal it was given was EQ'd in strange ways, it would reproduce those manipulations.
    So, if a song is mixed well, then the studio monitors will reproduce a well mixed song (and it will be nice to listen to), if the song is mixed poorly the monitor (assuming that Bruce's assumptions of a properly tuned room hold true) will reveal that as well. Basically, a good studio monitor will take what it is given and reproduce it as exact”

“But in short, speakers aren't "made for listening" and "made for working on" -- They're either good and consistent (for what they are) or they're, well, basically, they're not. If inaccurate, inconsistent speakers are "better for listening" for you, then you might be looking into the wrong industry...”

“I get the feeling that the OP is missing what "flat" refers to. As Massive touched on, "flat" does not mean boring or dull. "Flat" refers to an even dB response across the entire sonic spectrum - lows, highs, and everything in between. A theoretically "flat" monitoring environment (speakers and room together) doesn't mean it's lacking bass or treble, it just means that nothing is boosted or cut. As the wise folks who have posted before me have said, the most important thing for a monitoring environment is being able to hear accurately what is going on in the music. This doesn't mean that it sounds bad - quite the opposite.”

Dette virket som god lesing ang. studiomonitorer.

En annen ting jeg leste der er at studiomonitorer virker meget avhengig av utformingen av rommet. Eller retter sagt: om det er behandlet eller ikke. Men jeg tror dette gjelder mest for de som driver med lydproduksjon og er nødt og ha alt korrekt. For selv på passive hifi høytalere så spiller rommet inn, så det kommer man nok dessverre ikke unna.

MEN, jeg tror det uansett er viktigst at jeg får med meg ørene mine ned til en gitar/studio butikk og får hørt litt på diverse studiomonitorer og ”se” om jeg liker det jeg hører. Kommer nok ikke til å kjøpe disse før til sommeren, så jeg har god tid til å fyke rundt og lytte. Mulig jeg også kan få lyttet til B&W, Dali eller klippish stativhøytalere.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Synes det var en litt dryg pris for disse monitorene. Disse koster 3300kr på musikkbørsen. Sjekk Art. 195226.
    Egentlig ikke8). Studiomonitorer selges (som regel) stykkvis og ikke par. De du fant blir 6600kr (uten frakt), mens de som jeg ser på er til 5600kr (uten frakt).

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    En kjempegod ting med å kjøpe ting hver for seg er at du kan feks. Finne mange flere og i manges ører godere klangbalanser. Du kan selv velge hva du synes er viktigst og det beste er at du kan oppgradere èn ting av gangen alt ettersom hva du vil prioritere.
    Tenker du på hifi anlegg? Siden du tenker på å kjøpe ting hver for seg?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste studiomonitoren jeg har hørt er Adam A5. De har en større modell som heter A7 også. Jeg vurderer A5 til kontoret mitt.
    Har lest mye bra om Adam, men de er nok litt for dyre for meg:cry:. Men kan tenke meg at de kunne blitt noen konge reisehøytalere blant annet 8)

Det er mange flotte bokhyllehøyttalere på markedet også, og en god 6,5" bass sparker vel så mye som en middels 8".
    Ja, du har rett der, men det spørs dersom det står mellom en middels 6,5" og en middels 8". Hvor mye må jeg ut med mer for å få bedre bass fra en 6,5"? Der er selfølgelig ikke sikkert jeg trenger å betale mer, men det er jo noe som jeg må finne ut av når jeg springer rundt og lytter. Det er ikke så mange sammenligningstester mellom KRK RP8G2 Rokit G2 og passive hifi høytalere med 6,5" element. Men jeg må ikke på død og liv ha 8". Dersom jeg finner noen andre, mindre høytalere som låter bra, så er det ikke umulig at jeg tar dem. Er litt gira på KRK VXT-4, de er bare litt dyrere enn RP8G2 men har 4" element. De er også en klasse over.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er kanskje litt misforståelser ute og gå. Enhver kan lage høyttalere og kalde de Studio Monitor, men egte monitorer er knøttsmå høyttalere man har på hver side av hodet ved miksepulten i et studio. Det er ikke alltid de presterer så bra om de skal jobbe som "vanlige høyttalere" satt opp i et rom.
    Egte hifi entusiast høyttalere der er aktive koster som regel flesk, men da får man jo også forsterkere, og noen gange romkorreksjon på kjøpet.
    ATC, PMC og Dynaudio lager veldig seriøse modeller f.eks., men Dynaudio har jo også en liten aktiv model med subwoofer, beregnet på alt fra IPod til seriøs hifi.
    Fra forforsterker kontrollerer du jo alt, innganger, volum osv, det er samme som med en ekstern effektforsterker i en bil, når gain er justert rører du den ikke mer. De fleste aktive høyttalere har også auto signal sensing, de slår seg av og på selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •