2 stk subber

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: 2 stk subber

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 stk subber

Skal etter planene investere i ny(e) sub til sommeren og lurer da på følgende:

Tenkte først på den minste sylinder suben til SVS, men hva med 2 stk XTZ 12", der den ene blir delt så den spiller fra 80 og nedover og den andre blir delt så den får med seg frekvenser fra rundt 120hz for og gi det trykket som man kjenner i brystet?Vil dette fungere, eller er det da like greit og dele begge på samme frekvens,eller rett og slett handle svs sylinder med en gang?
    Må i tilfelle XTZ ta den andre litt utover høsten så det blir i første omgang bare 1.

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for 2 stk. XTZ

Når det gjelder to subwoofere som tar over på to forskjellige frekvenser er dette ikke gunstig.

La oss si fronthøyttalernes høypassfilter ruller av på 80Hz. Da må subwooferen ta over på dette punktet. Dersom du har en subwoofer til som tar over på 120Hz vil både fronthøyttalere og subwoofere spille i dette området, og du får en ujevn frekvensgang mellom 80 og 120Hz.

Dessuten er den andre delefrekvensen såpass høy at du kan lokalisere kilden. Det er ikke ønskelig, særlig ikke når du tydelig kan høre at det bare kommer lyd ut av en av to subber. Hvis disse er plassert ved siden av hver sin fronthøyttaler vil du høre at det kommer mer trykk fra den ene siden enn den andre.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Skal etter planene investere i ny(e) sub til sommeren og lurer da på følgende:

Tenkte først på den minste sylinder suben til SVS, men hva med 2 stk XTZ 12", der den ene blir delt så den spiller fra 80 og nedover og den andre blir delt så den får med seg frekvenser fra rundt 120hz for og gi det trykket som man kjenner i brystet?Vil dette fungere, eller er det da like greit og dele begge på samme frekvens,eller rett og slett handle svs sylinder med en gang?
    Må i tilfelle XTZ ta den andre litt utover høsten så det blir i første omgang bare 1.
    Gå for to stk SVS du. Har hatt XTZ og det kan ikke sammenlignes med SVS. Du bør kailbrere subbene likt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra forklart jonpet,slik har jeg ikke tenkt på det faktisk.
    Og blir det svs blir det kun 1.Blir det xtz kan jeg skvise budsjettet til 2 etterhvert.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Gå for to stk SVS du. Har hatt XTZ og det kan ikke sammenlignes med SVS. Du bør kailbrere subbene likt.
    Hmm, tror du leste litt raskt der. Alternativet var en liten SVS eller to XTZ 12-tommere...

Edit: kingkong kom meg visst i forkjøpet

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpet55
    Hmm, tror du leste litt raskt der. Alternativet var en liten SVS eller to XTZ 12-tommere...

Edit: kingkong kom meg visst i forkjøpet
    Hvorfor ikke en SVS i første omgang og 1 til i andre? Trådstarter skal likevel kjøpe en stk først.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, SVS låter bedre, men det har nok noe med prisen å gjøre også

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpet55
    Joda, SVS låter bedre, men det har nok noe med prisen å gjøre også
    Sant nok.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nå veldig veldig fornøyd med mine to xtz w10.16 jeg da! Hadde en SVS 10 i hus,men den spilte hvertfall ikke like pent på musikk som to xtz'er! Fikk den til å spille dypere,men ikke like presist! Nå skal det sies at jeg ikke hadde den så lenge,så den hadde kansje spilt seg opp mer etter enda flere timer på baken da! Prøvde også å spille en xtz,og SVS'en sammen,men fikk det ikke til å funke noe fint! SVS'en er jo nesten dobbelt så stor også da,så den er ikke så plasseringsvennlig! Så jeg har bare gode ting å si om xtz!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 2 x wtz 99w12 som fungerer utmerket. Fungrer meget godt til musikk og kryper ganske dypt på film også

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesning og gode, konstruktive forklaringer. Har selv to sub'er. Crossover omkring 80Hz. Har ikke tenkt på problemer som her beskrives med en høyere cross over, samt ulik setting på sub'ene, så da unngår jeg å prøve dèt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt lesing rundt på forumet her heller jeg nok mest mot 2 stk XTZ.Hadde det ikke vært prisen det sto på så hadde det såklart blitt 2 stk SVS,men med en småtass i huset og planer om å kjøpe ett annet hus så er det nok og bruke penger på.Ikke minst takket være disse flotte kommunale avgiftene vi får ned i postkassa om dagen, er det ikke mye igjen til audiofile innkjøp...

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avgifter på avgifter. Kloke hoder regnet ut at over 80% av hva vi tjener går til skatt og avgifter i ett eller annet ledd.... Ikke lett å være HiFi/hjemmekino entusiast da!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått ett tilbud på en svs sb12 plus til mellom 4-5k.
    Ville dere gått for denne eller en xtz 12"?

Leser mye gromt om denne lille krabaten fra svs da.Noen som har hørt disse to og kan anbefale en?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt begge! SVS`en mye bedre på det meste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •