Blir 4 stk SBS-01(+senter SCS-01) bra sammen med PB12-NSD ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir 4 stk SBS-01(+senter SCS-01) bra sammen med PB12-NSD ?

Jeg synest SBS-01 virker veldig små fysisk i forhold til subben PB12-NSD til å brukes som fronthøyttalere, men det står at de er designet for PB10-NSD, PB12-NSD, PCi 25-31, SB12-Plus eller andre høykvalitets subwoofere.

Noen som har hørt eller vet om 4 stk SBS-01(+senter SCS-01) blir bra sammen med PB12-NSD ?

Bør jeg evt heller bruke 2 stk SCS-01(M) som fronthøttalere ?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det funker som bare det, har selv dette systemet..du vil bli overrasket over
    hva det presterer.

http://www.lsound.no/webedit_files/8...hjemmekino.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det oppsettet du har i ett år, og det fungerer veldig bra. Har nå oppgradert til MTS 01 på fronter og MCS 01 til senter. Jo, for all del, du merker forskjell, men det koster jo også en del kronasje ekstra.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne kombinasjonen selv (dvs. SBS-01 foran og bak, SCS-01 som center, og PCi 25-31 sub) og det fungerer over all forventning bra. SBS ht. har flott & ren lyd, trives godt med høyt pådrag og synes godt matchet mot sub'en. Ville dog ikke ønsket å hatt noe særlig svakere forsterker enn den jeg har (Yamaha RX-V663), og SBS ville nok fint ha tålt både RX-V863, RX-V1900 og RX-V3900.

Se forøvrig denne reportasjen fra et treff hvor akkurat disse høyttalerne var i bruk: http://avforum.no/forum/artikler-aud...f-arendal.html

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig :-D Spørs om jeg ikke ender opp med ett slikt sett

Men i den testen står det at høyttalerne er magnetisk skjermet i motsetning til subben(PB10). Hvorfor er høyttalere egentlig magnetisk skjermet, er det for at høyttalerne ikke skal bli påvirket av magnetfelt fra andre ting eller er det for at høyttalerne ikke skal påvirke andre ting..?

Newcomer milan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Må bare si at jeg også har hatt denne komboen i hus med en yamaha 1800 og til film rocka det som bare fader rullan! Følte at jeg savnet noe på musikk uten at jeg klarte å sette fingern på det. Utseendet er så som så mener jeg, men det er vel litt subjektivt. Ser du mest film tipper jeg du vil kjenne et rykk i baguetten med denne komboen!
    Lykke til!

Newcomer milan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Herlig :-D Spørs om jeg ikke ender opp med ett slikt sett

Men i den testen står det at høyttalerne er magnetisk skjermet i motsetning til subben(PB10). Hvorfor er høyttalere egentlig magnetisk skjermet, er det for at høyttalerne ikke skal bli påvirket av magnetfelt fra andre ting eller er det for at høyttalerne ikke skal påvirke andre ting..?
    Står høytalere uten skjerming nære en tv vil du se et grønnskjær på siden av tv-bildet. Lyden er den samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mest film :-)

Er subben PB12-NSD også magnetisk skjermet ? Er det vanlig at subwoofere er magnetisk skjermet ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri tenkt på at det skulle være noen problemstilling (dvs. magnetisk skjerming av sub) da sub'en jo oftest kan plasseres et stykke unna alt annet.

Men, jeg fant denne siden: (link) hvor en repr. fra SVS sier at ingen av deres sub'er er skjermede.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg "stjeler" tråden litt, og benytter sjansen til å spørre om noen har hørt forskjellen på SBS-01 og SCS-01(M)? Jeg vurderer ett oppsett med dette i stereo, men begrenset med penger gjør at jeg ikke kan gå for toppserien til SVS. Nå har allerede folk overtalt meg vekk fra DALI og inn på SVS (hva tror dere om det byttet forresten?), og jeg lurer da på om en tusenlapp ekstra for SCS-01(M) er penger jeg bør investere, da jeg har håp om at dette skal holde i noen år.
    Mitt siste spørsmål er, sammen med SVS, er det NAD, Denon eller Cambridge som passer best? Evt. noe annet?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, på papiret lyder de ganske likt:
    (SBS øverst, SCS nedenfor)
    Men, som L-sound selv sier det, SCS har "mer kraft og dynamikk i mellomregisteret enn SBS", og de spiller ca. 3-5 dB høyere. Er det verdt det? Tja, si det.
    Har sett at man kan plukke opp både SBS og SCS høyttalere ganske rimelig på bruktmarkedet. Bl.a. på Finn ligger det nå et par SBS med stativer for kr. 1200, og jeg har sett slike helt ned i kr. 7-800. Da koster det jo ikke stort å prøve for å se om du blir fornøyd...
    Obs - som du ser av kurvene nedenfor, så er disse høyttalerne beregnet på å spille sammen med en subwoofer. Uten en sub så går nok ikke bassen dypt nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar

Sitat Opprinnelig postet av vang1
    Mitt siste spørsmål er, sammen med SVS, er det NAD, Denon eller Cambridge som passer best? Evt. noe annet?
    Dette lurer jeg også veldig på

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I-og-med at disse ht. er veldig nøytrale i klangen (dvs. svært flat freksvensrespons uten å lyde hverken varme/kalde/mørke/lyse) så går de godt overens med svært mange forsterkere og lydprofiler. Det er ikke slik at de "må ha" en viss forsterkerprofil for å kompensere for egen skjevfordelt karakter.

I tillegg er det jo nå slik at de fleste moderne receivere har en eller annen form for romkorreksjon (YPAO, Audyssey, osv), som også vil flate ut frekvenskurven og bidra til å utligne den egenkarakter som forsterkeren måtte ha.

Jeg tror mao. at disse ht. vil låte godt med en hvilkensomhelst moderne kvalitetsforsterker bare de får nok kraft(!). Yamaha, Denon, Cambridge, H/K, NAD el.a. - velg omtrent hva du vil bare du velger stort nok.

Importøren (L-Sound) selger forøvrig selv Yamaha og Rotel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    I-og-med at disse ht. er veldig nøytrale i klangen (dvs. svært flat freksvensrespons uten å lyde hverken varme/kalde/mørke/lyse) så går de godt overens med svært mange forsterkere og lydprofiler. Det er ikke slik at de "må ha" en viss forsterkerprofil for å kompensere for egen skjevfordelt karakter.

I tillegg er det jo nå slik at de fleste moderne receivere har en eller annen form for romkorreksjon (YPAO, Audyssey, osv), som også vil flate ut frekvenskurven og bidra til å utligne den egenkarakter som forsterkeren måtte ha.

Jeg tror mao. at disse ht. vil låte godt med en hvilkensomhelst moderne kvalitetsforsterker bare de får nok kraft(!). Yamaha, Denon, Cambridge, H/K, NAD el.a. - velg omtrent hva du vil bare du velger stort nok.

Importøren (L-Sound) selger forøvrig selv Yamaha og Rotel.
    Ok, hvor stor bør forsterkeren være til disse egentlig ?

Hvis man har for liten forsterker, vil det høres ved lavere volum også i forhold til med en større forsterker ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nødvendig forsterkerstørrelse avhenger nok litt av romstørrelse og hvor høyt man vil spille.

Tror egentlig at min forsterker (Yamaha RX-V663) er ganske passe til disse høyttalerne. Jeg ville i utgangspunktet kun ha RX-V463 modellen men ble overtalt av L-Sound til å velge modellen større, nettopp fordi den skulle ha mer kraft å gå på.

Jeg kan ikke spille på full guffe (-10dB eller høyere på skalaen) uten at det oppleves som veeeldig høyt, og ved mer normalt men høye lyttenivåer (ca. -25 til -10dB) så spiller den uanstrengt og flott (dette i en vanlig stue på ca 70 kvm.).

Ved dagligdagse & vanlige volumer - til TV titting, film, radio, og musikklytting med andre folk tilstede (dvs. ca. -40 til -25 dB hos meg), så merker man ikke særlig forskjell uansett og en mindre forsterker hadde sikkert klart seg helt fint til kun den slags bruk. Det er når man virkelig drar på at man merker om forsterkeren begynner å slippe opp for krefter.

Det hjelper jo også veldig at man har en egen aktiv subwoofer. Dermed behøver ikke receiveren anstrenge seg med å spille/drive de mest kraftkrevende lavere frekvensene. Det gir større overskudd til å drive de resterende høyttalerne på en bra måte.

Noe som er flott med disse høyttalerne er at de spiller veldig uanstrengt, nøytralt og rent - noe som også gir en lyst til å dra opp volumet noen ekstra hakk. Ofte merker man først hvor høyt det er når noen forsøker å prate... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg driver å leser om temaet og har ikke bestemt noe angående forsterker enda. Mulig jeg strekker meg litt i pris til f.eks Denon AVR-2809, Pioneer LX51 eller noe annet..hvilken av disse to bør jeg evt gå for..spiller disse to like bra, også i dypbassområdet ?

Angående SBS-01(5.0) settet jeg skal kjøpe: Går det helt greit med PB12-NSD (uten store mangler i øvre bass) til dette settet eller bør jeg velge PB10en ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke uttale meg om valget mellom Denon og Pioneer receivere - har hverken sett eller hørt noen av dem.

Edit: men begge er sikkert mer enn kompetente nok - de kommer jo veldig bra ut av disse testene:

Test av Pioneer VSX-LX51 Surroundreceiver - Tester - Lyd og Bilde
    Test av Denon AVR-2809 Surroundreceiver - Tester - Lyd og Bilde

Hva gjelder valget mellom PB10-NSD eller PB12-NSD så ville jeg tatt sistnevnte. Begge to har en veldig fin & flat frekvenskurve, men PB12 går litt dypere. Den største forskjellen synes jeg ligger i teknikken - med PB12 får du både High Level og Low Level input og output, og du får et innstillbart cross-over filter. Mindre sjanse for å vokse fra denne, men PB10 blir mer som en entry-level sak.

Her kan du se grafene og forsterkerpanelene (hentet fra Lsound.no):

http://www.lsound.no/webedit_images/19151_original.jpg
    http://www.lsound.no/webedit_images/10787_original.jpg
    http://www.lsound.no/webedit_images/4346_original.jpg
    http://www.lsound.no/webedit_images/10736_original.jpg

Til sist, jeg tror jeg ville brukt litt tid på å følge med på AVtorget og på Finn. Det dukker stadig opp gode bruktkjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    En Pioneer VSX-LX51 vil vel også låte like bra ? Jeg leste i en annet utenlandsk nettside at det var en som var veldig misfornøyd med Pioneer VSX-818V. Han mente den hadde veldig dårlig bassgjengivelse. Men andre var storfornøyd med den..håper det i verste fall bare gjelder de billigste modellene ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra den testen i Lyd & Bilde:

"Pioneer VSX-LX51
    Kanonkjøpet
    Pioneer VSX-LX51 er en høykvalitets-receiver med moderne teknologi og med meget god lyd. Den er kraftig, har glimrende kontroll på selv store høyttalere, og den skildrer et lydbilde tilsynelatende fritt for lyter. Film gjengis med klokkeklare dialoger og et oppløst lydbilde. Samtidig gjengis det kravstore bassområdet med en tyngde og presisjon som virkelig imponerer.

Musikk med høyoppløst kvalitet (24-bit/192 kHz) kommer ut av høyttalerne med en glans og en tonestruktur som får oss til å måpe. Og med et vanvittig fundament i basstonene. Dette kommer selvsagt også godt med når man spiller musikk fra vanlig CD, og Pioneer går ikke av veien for en skikkelig fest. Behovet for noe bedre er forbeholdt de største hi-fi-nerdene. En klar vinner!"

Høres mao. ikke ut som om den har noe bass-problem, eller noe annet som skulle tilsi at den ikke vil spille bra også på gode høyttalere som SBS.

Men, om du er veldig usikker kan du jo evt. ta en telefon til L-Sound. Kanskje de har en formening om denne matchen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •