Problemer med brukte høyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med brukte høyttalere.

Hei

Jeg har nylig kjøpt ett sett Dali Evidence brukt på nettet.

Da de ankom ble jeg skuffet over å se at settet hadde noen mangler.

1. Løs høyttaler-plugg bak (helt løs. Den henger ikke fast i høyttalerene)

2. Ingen 'broer' mellom høyttalerplugg-parene, noe som i seg selv gjør høyttalerne ubrukelige i nåværende tilstand.

3. En liten rift i kanten av det ene bass-elementet.

Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre. Jeg har i utgangspunktet ikke så veldig lyst å sende høyttalerne tilbake, men hvis jeg ikke får fikset disse problemene er jeg naturligvis ikke interessert i å betale for noe som ikke fungerer. Dessverre har jeg for lite kunnskap om emnet selv, så jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg kommer derfor til dere med noen spørsmål.

1. Den lille flerren i kanten rundt basselementet: Vil dette ha en nevneverdig effekt på levetiden/lyd-kvaliteten til høyttaleren? Jeg er klar over at brukte produkter vil alltid ha synlige skraper, men hvis den lille flerren gjør høyttaleren ubrukelig, så jeg er ikke interessert i å beholde den.

2. Hvor dyrt er det å kjøpe disse 'broene' som går mellom høyttalerkbabel-pluggene, og hvor får jeg eventuelt tak i slike? Er de lette å feste/installere?

3. Er det en omfattende og vanskelig prosess å åpne bakdekslet på høyttaleren for å få festet den ene høyttalerpluggen?

Som sagt så har jeg lite kunnskap på dette området og ønsker svært gjerne hjelp. I første omgang er det bare svar på disse spørsmålene. Men hvis det viser seg at disse feilene kan fikses opp i, så vil jeg ikke gjøre det selv. Spørsmålet er da om jeg bør leie noen fra Hifi-klubben til å komme og fikse det eller om jeg kan kontakte noen av dere på PM og invitere hjem på besøk og få tatt en titt på disse høyttalerne.

Takk for hjelpen så langt!

Mvh

- [wcip]Angel

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er det hull i membranen eller bare en skrape? Uansett vil dette være et svakt punkt som kanskje med tid og stunder vil kunne utvikle seg til en større skade. Har du et bilde?

2. Bruk en kort bit av en høyttalerkabel mellom + og + og - og -.

3. Skru løs "bakplaten" hvor de to høyttalepluggparene er festet og se om du kan få tak i den ledningen som har løsnet. Hvis ikke skrur du løst et element og går inn den veien. Du må sikker bare lodde fast den løse ledningen igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Sjekk prisen for et nytt element med importøren. Det bør ikke koste så mange hundrelappene. Hvis selger ikke oppga dette i annonsen mener jeg at han må dekke kostnaden for nytt element, evt. må du få heve kjøpet hvis dette er en feil som har (stor?) betydning for lydkvalitet eller levetid. Om selger skal dekke hele kostnaden siden du bytter brukt mot nytt kan sikkert diskuteres, men det skal jo gjøres en jobb med å bytte elementet også (selv om det er lett for en med loddebolt)

Snorre

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar så langt.

Her følger et bilde av riften:

Du kan såvidt se den på bildet, men jeg ville ikke pelle mer i den bare for å vise at den er der.

Vil bruk av høyttalerkabel istedenfor 'bro' redusere lydkvaliteten? Er det noen andre ulemper med å bruke kabelbit baki der? Jeg er redd for at provisoriske løsninger skal ødelegge høyttalerne.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke si at den riften ser alvorlig ut (er det bare overflatisk eller er det hull?)

Det er mulig å få kjøpt korte kabler til akkurat dette formålet, så å bruke kabler som bro kan ofte gi ett bedre resultat, avhengig av kabel/terminering.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan se er det hull i elementet og det er ikke bra. Jeg ville krevd et nytt element av selger.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt PM til trådstarter, ang problemerne.
    (Nei, det er ikke jeg som har solgt de)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos mine foreldre var det på et par gamle sonyhøyttalere en slik rift, for litt over et år siden. I dag er det ene elementet nesten helt uten oppheng! Det KAN være noe å tenke på at hvis det her er dårlig material vil gummien kunne morkne opp og løsne mer og mer med tiden. Spesielt hvis den allerede har en liten skade, vil denne riften ihvertfall ikke bli noe mindre med tiden..

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine MGR elementer som ble brukt fra perioden 2006 - 2007 fikk hull på kantopphenget fra dag 1. De er fremdeles likedan. Med litt lim så overlever nok disse dali høyttalerene i noen år.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Mine MGR elementer som ble brukt fra perioden 2006 - 2007 fikk hull på kantopphenget fra dag 1. De er fremdeles likedan. Med litt lim så overlever nok disse dali høyttalerene i noen år.
    Å lime opphenget er ikke helt bra. Du kan miste bevegelighet og det gir dårligere lydkvalitet. Dog, det vil sannsynligvis gå bra i dette tilfellet siden riften er så liten. Hvis selger ikke har opplyst om skaden ville jeg bedt om å få et nytt element, eventuelt reduksjon i pris hvis jeg skulle fikset det selv.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Å lime opphenget er ikke helt bra. Du kan miste bevegelighet og det gir dårligere lydkvalitet. Dog, det vil sannsynligvis gå bra i dette tilfellet siden riften er så liten. Hvis selger ikke har opplyst om skaden ville jeg bedt om å få et nytt element, eventuelt reduksjon i pris hvis jeg skulle fikset det selv.
    +1 Hadde det vert en rift så gikk på kryss og tvers så hadde jeg bedd om et nytt element eller reconning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg hadde bedt om et nytt element fremfor å lime uansett.
    Men du burde nok ta kontakt med selger asap og få en oppklaring, desto lenger tid du bruker på dette, desto mindre er sjansen for at selger viser goodwill!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nesten ikke noe på det bildet, desuten er det gummi oppheng, og der skal mer enn en rift til å ødelegge det, og det mørner heller ikke over tid. Hadde det vært skum oppheng hadde du hatt problemer da de mørner over laaang tid.
    Mine elektrostater har også biwire terminaler men har ikke broer som standard utstyr, det er opp til eier hva han vil bruke. Selvfølgelig er ikke høyttaleren ubrukelig....., men klar for bruk.
    Du har kjøpt brukte høyttalere og har egentlig hatt mulighet for å få meget detaljerte opplysninger om disse på forhånd. Dette er alltid smart slik man kan komme tilbake med en liten klage etterpå.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg tok kontakt med selgeren på mandag og sa ifra om problemene. Jeg foreslo at jeg enten kunne sende høytalerne tilbake eller undersøke hvorvidt det var mulig å fikse opp i disse problemene. Foreløpig har jeg enda ikke fått svar, men det virker jo som om disse skavankene ikke er katastrofale... men at de lar seg fikse hvis jeg gidder å bruke tid og penger på det. Riften på basselementet er lite. Jeg er bare redd for at det skal utvikle seg.

Når det gjelder mangler på en vare så er det vel opp til selger å opplyse, og ikke kjøper å spørre, Niels?

Takk igjen for alle svar! Jeg setter veldig stor pris på det!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten tommelregel som kan brukes ved oppkrav-kjøp, er å åpne forpakningen på posten og sjekke innholdet der før man betaler. Veldig mye enklere for deg som kjøper å sende en eventuell defekt vare tilbake på eiers regning
    Litt mer pes der og da, men er verdt hvis du først skal være uheldig!

Håper dette ordner seg for deg! Dumt hvis en dårlig erfaring skal ødelegge for fremtidige bruktkjøp

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snordeng
    En liten tommelregel som kan brukes ved oppkrav-kjøp, er å åpne forpakningen på posten og sjekke innholdet der før man betaler. Veldig mye enklere for deg som kjøper å sende en eventuell defekt vare tilbake på eiers regning
    Litt mer pes der og da, men er verdt hvis du først skal være uheldig!

Håper dette ordner seg for deg! Dumt hvis en dårlig erfaring skal ødelegge for fremtidige bruktkjøp
    Får man lovt til å åpne pakken av posten før den er betalt?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip]Angel
    Hei.

Når det gjelder mangler på en vare så er det vel opp til selger å opplyse, og ikke kjøper å spørre, Niels?
    I en perfekt verden er det slik ja. Men spør du om der er noen som helst mangel i forkant har du en god sak om selger har sagt at de er 100 % strøkne.
    I en ikke så perfekt verden har jeg bl.a. opplevd et salg av en bil i relativ dårlig stand. Selger og kjøper stod og diskuterte bilen, kjøper ville vite om den i det hele tatt kunne kjøre, og selger bedyret at det kunne den. Han kjøpte da bilen, og det viste seg at bilen ikke hadde noen motor i seg.....
    Men ellers, ja, jeg har selv kjøpt en platespiller fra Tyskland, den skulle selvfølgelig pakkes godt inn.
    Den var slengt i en pappeske uten noen form for emballasje, og selvfølgelig ankom den i garantert 1000 biter, selv de fire føtter lå strødd inne i esken. Akryl lokket var pulverisert, motoren lå løs, armen knekket, etc etc.
    Okay, uheldig, men ellers, brukte varer er brukte varer og man må sikkert forvente en liten ripe og lign. om det ikke er opplyst 100 % strøkent.
    Som du siger, ærlighet varer lengst, men det er lov å være littt skeptisk....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Spør man fint og forklarer grunnen, har jeg aldri hatt problemer med å få lov til det

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Nei! Det har jeg prøvd, uten hell. Måtte pent betale før jeg fikk lagt fingrene på pakka. Jeg forklarte at jeg ville forsikre meg om at ikke jeg blei lurt, men det hjalp ikke. Alt var heldigvis i orden, fant jeg ut etterpå.

Når du sender en pakke i oppkrav så forplikter posten seg til å ikke gi ifra seg pakken før den er betalt, uansett. Det er en sikkerhet senderen må ha, kjeltring eller ei. Ellers hadde oppkravtjenesten vært null verdt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snordeng
    Spør man fint og forklarer grunnen, har jeg aldri hatt problemer med å få lov til det
    Ja, alle er ikke regelryttere

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •