SVS SB12 - Snert i bassen? Utv. til å matche 12,7 lyd i kinon!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS SB12 - Snert i bassen? Utv. til å matche 12,7 lyd i kinon!

Hvordan er "snerten" i denna woofern? Jeg har en PC-Ultra fra før, men savner litt av det "trøkket" i brystkassa. Som når en 12,7 går for full maskin i Rambo så skal det trøkke så at en skulle tro en ble skutt selv.

Pga av plassen så står PC-Ultraen min rett ved siden av der jeg sitter, så har jeg ikke plass til noen flere store subber, derfor tenker jeg litt på SB-12!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er PC13-Ultra du har så er denne og PB13 Ultra allerede de subene til SVS med mest snert, men dessverre fremdeles for lav frekvens i forhold til det du etterspør. Jeg mener å ha lest at trøkk i brystkasse frekvensene i hovedsak ligger fra 80-120hz og også enda høyere.

Men dersom du ikke får en ganske salig følelse av kontant trøkk med PC Ultraen din så har du definitivt mye å hente på plassering/kalibrering av sub eller lytteposisjon.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med marsboer her, en subwoofer jobber som regel ikke langt nokk opp i frekvens til å gjengi en 12,7 sitt lydområde og typisk der man virkelig kjenner trykket i brystkassa. Blaffring i buskeben osv er vel mer innenfro rekkevidde...

At 12,7 trykker er det lite tvil om, husker fra en øvelse i militære at en 12.7 med "rødfis" med tilhørende øvings løp, knuste sidevinduene på ca 10-15 meters avstand til en siviltraktor som forvillet seg gjennom øvelses området...

Mener å huske at bonden som kjørte traktoren lagde en del desibel et stykke opp i frekvens området etterpå også....

(nei, det var heldigvis ikke jeg som satt 12,7 vakt.... )
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg bare ødelegge lydbildet fra frontene mine da og kjøpe en Ultra til, det er høyden jeg er bekymret for. Kanskje en PB13

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Hvordan er "snerten" i denna woofern? Jeg har en PC-Ultra fra før, men savner litt av det "trøkket" i brystkassa. Som når en 12,7 går for full maskin i Rambo så skal det trøkke så at en skulle tro en ble skutt selv.

Pga av plassen så står PC-Ultraen min rett ved siden av der jeg sitter, så har jeg ikke plass til noen flere store subber, derfor tenker jeg litt på SB-12!

Heisan.

Bruk subben du har og lek litt med EQ'en om subben din har en slik. Det du etterlyser vil du muligens få til ved en heving av en liten del av frekvensorådet. Rockford Fosgate's bilforsterkere kommer jo med en "punch" fjernkontroll for å lage enda mer dunkadunka i bilen. Det du må finne frem til er hvilket frekvensområde du må løfte i hjemmekinoen din for å få punch. Har du en EQ som er parametrisk, ikke grafisk, så kan du enkelt "nøkle" ut det frekvensområdet som du finner punchet ditt i for så å heve det. Prøv å vende fasen på subben også slik at du ser om det gir mer punch. Du kan nemlig ha en utfasing mellom fronthøyttalerene, subben og rommet ditt.

Lykke til og pass på nivåene, fort gjort å skade en sub om man ikke helt aner hvor mye en heving på feks 12DB egentlig er...:-)

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at CV sine subber ikke har blitt nevnt enda? Steinhard og Brystkasse bass? Kansje det hadde vert noe. Mye for pengene er det vertfall, selv om det er "et par" hakk under SVS. Eller hva med XTZ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i gården gjelder kun SVS

Jeg skal så absolutt leke meg litt med den jeg har, har ikke noe greie på PEQ`en men vi får prøve å dra ut en frekvenskurve på nytt også får vi ser hvor den dipper

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Rart at CV sine subber ikke har blitt nevnt enda? Steinhard og Brystkasse bass? Kansje det hadde vert noe. Mye for pengene er det vertfall, selv om det er "et par" hakk under SVS. Eller hva med XTZ?
    Han har allerede en SVS PC13-Ultra i oppsettet sitt, så anbefaler du han å kjøpe en Cerwin Vega sub? Omtrent som å "oppgradere" fra en Jaguar til en Fiesta spør du meg................
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel litt tweaking gir meg en liten dipp på omtrent 35hz, 3-4db under "stigningen", måtte også justere fase litt siden jeg har flytta frontene 20 cm lenger fram pga noen forsterkere.
    Etter kalibrering av subben og satte på frontene igjen så fikk jeg et totalt lydtrykk på 92db! Burde vært 86, og snurra film, altfor ALTFOR mye bass, så jeg måtte ned med gain igjen!

Ikke fått testa noen filmer som har skikkelig PUNCH i bassen, noen gode forslag?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Master & Commander DTS sporet og sikkert Blu-rayen har et sinnsykt trøkk i kanonskuddene sine.

Cloverfield drar på noe jævelsk i åpningssekvensen ved første "kontakt"

Transformers har flere scener med skikkelig trøkk

Og mange fler... Jeg anbefaler Master & Commander på grunn av ren og skjer mengde på kanonskuddene.
    Disse skal du føle skikkelig på kroppen, men du vil ikke få sparket i brystkassa av disse scenene i nevneverdig grad. Bassen skal heller ikke være rølpete, men hard og kontant.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Han har allerede en SVS PC13-Ultra i oppsettet sitt, så anbefaler du han å kjøpe en Cerwin Vega sub? Omtrent som å "oppgradere" fra en Jaguar til en Fiesta spør du meg................
    Jeg har aldri anbefalt han det, men det virker som trådstarter ønsker merr trøkk i brystet og da kan jo altids en ektra cv sub som er delt litt høyere fungere til hans bruk. Jesus Christ...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Jeg har aldri anbefalt han det, men det virker som trådstarter ønsker merr trøkk i brystet og da kan jo altids en ektra cv sub som er delt litt høyere fungere til hans bruk. Jesus Christ...
    Skjønner hva du mener, men man drar da ikke inn en CV sub for å kjøre sammen med toppmodelen til SVS. At CV subbene stort sett også får slakt for å ha ræva lydkvalitet forklarer vel det meste. Hvis han vil dele høyere er det bare å gjøre dette med nåværende sub, ikke bringe inn ett komponent ekstra som vil senke lydkvaliteten i oppsettet betraktelig.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye plus subene ser ut til og ha litt mere slam oppover i frekvenesne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er snert og brystkassetrøkk du vil ha så er det custombygging som gjelder. Kjøp et par Beyma eller JBL elementer og del ved 80-100Hz. Ikke mange som vil holde følge da.

-Tim

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Skjønner hva du mener, men man drar da ikke inn en CV sub for å kjøre sammen med toppmodelen til SVS. At CV subbene stort sett også får slakt for å ha ræva lydkvalitet forklarer vel det meste. Hvis han vil dele høyere er det bare å gjøre dette med nåværende sub, ikke bringe inn ett komponent ekstra som vil senke lydkvaliteten i oppsettet betraktelig.
    Mr.SVS himself Flageborg kjører da SVS og Cerwin Vega om hverandre.

Selv kjøpte jeg Velodyne over SVS nettopp pga. de trådene som til stadighet dukker opp nå om dagen. Den gangen ble jeg nedrent av argumenter fra bass-eliten her på forumet at SVS var overlegent alt - nærmest uansett prisklasse og frekvensområde. Men den kanskje beste løsningen i denne sammenheng er det Timc som kommer med. En må enten A: ha høyttalere som flytter luft i det området, eller B: kjøpe/lage subwoofere som spiller bra oppover i registeret, og dele av høyere.

Skikkelig PA-høyttalere er jo bygget nettopp for dette - spiller ikke dypt, men trykker som et lite **** i brystet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mr.SVS himself Flageborg kjører da SVS og Cerwin Vega om hverandre.

Selv kjøpte jeg Velodyne over SVS nettopp pga. de trådene som til stadighet dukker opp nå om dagen. Den gangen ble jeg nedrent av argumenter fra bass-eliten her på forumet at SVS var overlegent alt - nærmest uansett prisklasse og frekvensområde. Men den kanskje beste løsningen i denne sammenheng er det Timc som kommer med. En må enten A: ha høyttalere som flytter luft i det området, eller B: kjøpe/lage subwoofere som spiller bra oppover i registeret, og dele av høyere.

Skikkelig PA-høyttalere er jo bygget nettopp for dette - spiller ikke dypt, men trykker som et lite **** i brystet.

Takker for støtten, men at PA ikke kan spille dypt er sprøyt. De er laget for å brukes med EQ. En sub med 2stk beyma vil kunne spille helt flatt ned til 20-22Hz og skikkelig høyt.

-Tim

Edit: En av det beste eksemplene er her: 2269h - Lansing Heritage Forums
    Et par slike så burde det holde for hvem som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ja, merka det du sier med mine PA høyallere kontra XTZ subben min. Men må også si at jeg faktisk synes disse ble en god kombo på musikk for å fylle ut i hele området

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt på Earthquake subbene? Dei skal vist ha ein veldig bra trykk. Dei går ikkje så djupt som svs, men dei trykker bedre. Det va vell ein test i hjemmekino og vist ikkje eg huska heilt feil...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Takker for støtten, men at PA ikke kan spille dypt er sprøyt. De er laget for å brukes med EQ. En sub med 2stk beyma vil kunne spille helt flatt ned til 20-22Hz og skikkelig høyt.
    OK, litt OT:

Vanlige PA-subkasser du kjøper ferdig er vel ikke akkurat "laget" for å kunne spille ned til 20-22hz, selv om du sikkert får det til med EQ. Har en venn som nettopp kjøpte seg et stort Yorkville anlegg til rundt 200k, med blant annet 2 av disse 2 x 18" 1200W 133db subwoofere:

og sammen med 2 stk 18" 136db hornsubwoofere av denne typen (de er LANGT større enn de ser ut som - 2 stykker når opp til taket):

Spiller brutalt, spesielt i det 25kvm (!) studio-rommet han har det i nå (Hornhøyttalere alà Avantgarde spises som et lite mellommåltid). Og hvor dypt spiller det? -3db ligger på 40hz for bassreflekskonstruksjonene, og 35hz for hornkonstruksjonene, men de spiller optimalt helt opp til 200hz. Alt kan bygges, men det er hva jeg forbinder med PA.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tar den. Uten EQ går det ikke så dypt. De jeg henviste til er beregnet på bruk sammen med EQ. Er ikke Yorkville det? Hornsuben kan nok ikke presses noe særlig, men skulle tro at bassrefleksløsningen skulle kunne presses ganske langt ned.

-Tim

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •