SVS SB12 - Snert i bassen? Utv. til å matche 12,7 lyd i kinon! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mr.SVS himself Flageborg kjører da SVS og Cerwin Vega om hverandre.

Selv kjøpte jeg Velodyne over SVS nettopp pga. de trådene som til stadighet dukker opp nå om dagen. Den gangen ble jeg nedrent av argumenter fra bass-eliten her på forumet at SVS var overlegent alt - nærmest uansett prisklasse og frekvensområde. Men den kanskje beste løsningen i denne sammenheng er det Timc som kommer med. En må enten A: ha høyttalere som flytter luft i det området, eller B: kjøpe/lage subwoofere som spiller bra oppover i registeret, og dele av høyere.

Skikkelig PA-høyttalere er jo bygget nettopp for dette - spiller ikke dypt, men trykker som et lite **** i brystet.
    Alt er mulig, men jeg kommer ihvertfall ALDRI til å kjøpe meg en CV sub å kjøre sammen med SVS'en min. CV subbene mistet jeg troen til for mange år siden da jeg kjøpte meg en CV 15" av en eller annen slag å kjørte sammen med Dali 850. Når vi da kjørte litt testtoner å det viste seg at Dali 850 faktisk trøkket mer nedover i dypet enn det subben klarte ble jeg rimelig overgitt. Har etter det testet endel subber å har nå endt opp på PC13-Ultra. Sier ikke dette er bedre enn alt annet ( for det er det sikkert ikke ) men for meg så gir de meg sinnsykt mye morro og godlyd for en fornyftig penge.

Med trøkk i kassa mener dere ( trådstarter og dere andre her inne ) techno dunk, eller mener dere f.eks slik ett trøkk man får i kassen i sluttscenen av Open Range? Med Open Range trøkker det ihvertfall sykt hos meg, men på Techno så er det endel tammere, antagligvis fordi det da er høytalerene mine som spiller, og ikke subben lengre. Vet mange sier at trøkket i kassen mange snakker om ligger ett stykke over 100Hz, så da hjelper det ikke særlig med SUB. Må man heller se på høytalerene sine om man kan få mer ut av de ( med mer effekt ) eller om man rett å slett må bytte til noen andre høytalere.

Edit:

Har forresten hatt en morro CV sub. Vet ikke hvor mange som husker de sinnsykt store hjemmekino kassene HiFi Klubben hadde før med Stroker 18 i. Var hvis laget på tegning fra CV i Statene. Hadde en slik en som jeg matet med 2 stk brokoblede NAD 208. Dette trøkket rimelig sykt, men mener å huske at de alikevel ikke var det helt på de dypeste tonene.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Ja, merka det du sier med mine PA høyallere kontra XTZ subben min. Men må også si at jeg faktisk synes disse ble en god kombo på musikk for å fylle ut i hele området
    Ja, det er litt kult ikke sant? :-D Vi audiofile sitter hjemme og prøver å gjenskape live-musikk med hjemmekino-subwoofere, men glemmer at når vi går på konserter er det en annen type utstyr som står for trykket.

Selv har jeg et anlegg til 3-400k hjemme, og det Yorkville anlegget til halve prisen får mitt til å høres ut som noe homsepatruljen kunne funnet på å kjøpe som klokkeradio.

Også derfor var jeg enig i resoneringen til timc. For mer snert i anlegget (dvs. brystkassetrykk), kan det være en idè å sjekke ut flere alternativer, også selvbygg om en vil ha litt mer for pengene. Finnes vel flere som bruker denne typen elementer i sine subwoofere. Tangen Audio kan sikkert bygge noe som passer bra inn i et slikt oppsett?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her tok jo helt av med PA og DIY, var ikke akkurat det jeg var ute etter men........., da må evnt noen bygge den for meg!!

Men siden jeg har såpass lite rom og sitter så nære subben som jeg gjør så liker jeg knapt å dele på 80hz, for jeg får følelsen av at det kommer altfor mye lyd gjennom den. Til og med stemmer når vi begynner å snakke om frekvenser opp i 100hz.....

Så en må kanskje gå på kompromiss, eller ta tanken vekk fra sub og heller tenke nye fronter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt en god del på Ragnarok 512 fra Tangen audio. Meget bra, og veldig lav forvrenging.

En del PA/Studio elementer har faktisk bedre specs en Hifi-elementer.

Eksempel er JBL Array 800. 8" som står i den er vesentlig dårligere enn 8" som blir levert sammen med Synthesis Array two systemet.

-Tim

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ja jeg tar den. Uten EQ går det ikke så dypt. De jeg henviste til er beregnet på bruk sammen med EQ. Er ikke Yorkville det? Hornsuben kan nok ikke presses noe særlig, men skulle tro at bassrefleksløsningen skulle kunne presses ganske langt ned.
    Vi har ikke testet det så mye i den retningen selv om han har en stor EQ tilkoblet. Den er satt opp av en lydteknikker, så jeg får ikke skru så mye på den. Men ja, det meste av PA er vel laget med tanke på at det skal styres med en EQ. -3db er fortsatt -3db, ved å presse subwooferen opp utenfor sitt optimale arbeidsområde vil det selvsagt gå ut over det totale maksimale lydtrykket. Med et slikt anlegg vil det uansett være nok headroom i en vanlig stue, så å få en flat frekvensrespons ned mot 20-tallet er kanskje mulig? Men det er lite PA som satt sammen for å jobbe i det området - naturlig nok.

Beklager OT.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det du skriver om at maks lydtrykk uansett er mer enn nok til hjemmebruk som gjør denne type konstruksjoner ideelle til vårt bruk

Skal se om jeg finner noen eksempler.

-Tim

Edit: Nå skal det sies at disse elementene jeg viste til fra JBL er laget for kinobruk, og ikke touringsystemer: http://www.jblpro.com/catalog/suppor...pe=3&docid=626

-3dB ved 22Hz ved bruk av annbefalt EQ.

Legg spesielt merke til tallene for forvrengning, kompresjon, og følsomhet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Så en må kanskje gå på kompromiss, eller ta tanken vekk fra sub og heller tenke nye fronter?
    Ja, i denne hobbyen snur ting fort. Nye fronter kan være en ide. Har du testet flere forsterkere? Jeg brukte en stor Krell på mine Focal tidligere, og var fornøyd med det. Testet med en klasse D forsterker, og fikk et helt annet trykk i området rundt 80-150hz. Elementene begynte faktisk å jobbe langt mer enn før.

Ser du skriver at du har et lite rom, men har du prøvd en annen plassering om mulig? Det er ikke alltid det skal så mye til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt litt med klasse D, og jeg må si at jeg ikke er særlig imponert. At elementene vandrer mer, kan være en indikasjon på dårligere kontroll. Nå er ikke Krell heller de forsterkerene med tightes bass, men de slipper ikke taket.

Den forsterkeren med mest punch av de jeg har prøvd er Parasound JC1. Den har nok litt i overkant mye, men du verden hvor morro det er Den var tanken tightere enn Krell 450MCX

-Tim

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Har lekt litt med klasse D, og jeg må si at jeg ikke er særlig imponert. At elementene vandrer mer, kan være en indikasjon på dårligere kontroll. Nå er ikke Krell heller de forsterkerene med tightes bass, men de slipper ikke taket.
    Chapter Audio og dårlig kontroll hører ikke sammen i samme setning. Jeg har i allefall aldri opplevd noe lignende annet enn når jeg hørte toppmodellene til Burmester. Det er forøvrig nok av brukte Parasound forsterkere på Hifi Huset som er byttet inn mot Chapter.

En kan si hva man vil om klasse D, men kontroll i bassområdet er jo en av de store styrkene til den teknologien. Men som med alt annet handler det om matching.

Spennende diskusjon, men jeg tror vi skal spore inn på topic igjen. Dette blir veldig OT.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var akkurat i ferd med å foreslå diverse PA bassere jeg også, men det er utelukket når du har plassproblemer.
    Har selv hatt en Delta 24" Pa sub ca peak 149db@1m hjemme og det trykker så voldsomt at jeg ikke kunne tro det. Totalt overdøvet f.eks CLS 215. Ikke at det er noe kvalitetsstempel, men det sier noe da CLS 215 regnes for å ha ganske mye spark til "hi-fi" å være. De spiller også dypt nok, om ikke så dypt som SVS f.eks, men det avhenger som sagt av tuning. I konsertsammenheng er det ganske uinteressant, da du ikke hører det og heller ikke kjenner det.

Jeg tror løsningen din er å kjøpe større hissigere fronter, med egnet effektforsterker til bassen og kjøre bi-amp. Men for å få ting bare noen hakk bedre når du allerede er på et ganske bra utstyrs nivå koster mye penger. Så du får tenke litt på hva som er godt nok/dyrt nok. En ting jeg har lært er at når man først begynner å analysere og utbedre blir man aldri egentlig fornøyd. Blir man fornøyd blir man lei, osv osv. =P

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel også rommet som det skal spilles bass i også en viktig del av hvordan man får utnyttet subwooferen.
    Har man f.eks mange store flater som lett kommer i bevegelse og absorberer mye av energien i bassen har man vel et rom man vanskelig får en god bass respons.

Hvordan man plasserer lyttepossisjonen i forhold til eventuelle stående bølger og hvordan lydtrykket i bass området fungerer i brystkasse høyde i sweetspott er vel også viktige faktorer.

Hørte et 4xDali icon (Flageborg) oppsett på hifiklubben i Grimstad for en tid tilbake (to subber i høyden på hver siden av lerretet), og vil faktisk tro at det opsettet ville kunne representere en 12,7 på en glimrende måte......

Et stort PA oppsett i et 25kvm rom hørers for meg ut som en heller dårlig løsning.... (dyr og ikke optimal løsning der man utnytter de indre kvalitetene til utstyret)

Sikkert morro og med nok watt/m2 dvs dB, headroom osv, men slikt utstyr er vel i utgangspunktet laget for å spille høyt og fylle store lokaler, pga de store mebran arealene som brukes til for å spille lengere opp i frekvens osv enn HIFI utstyr. Det er vel derfor ikke en optimal match til et så begrenset rom volum, og vel heller ikke spesiellt egnet til å gjengi subwoofer området dvs frekvenser lavere enn 20hz.

Det store mebran arealet og høye følsomhet vil selfølgelig kunne spille mye av informasjonen under 20Hz, men vil vel ikke få serlig mye hjelp av avstemningene i kassen som typisk SVS opererer med, og vil vel trenge mye effekt for å gjøre en tilsvarende jobb, spesiellt i et lite lokale med mye stående bølger osv.

En annen viktig del av det å kunne få gjengitt lyden av en 12,7 i et hjemmekino oppsett, er vel også hvordan filmskaperen har laget lydsporet...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ja, i denne hobbyen snur ting fort. Nye fronter kan være en ide. Har du testet flere forsterkere? Jeg brukte en stor Krell på mine Focal tidligere, og var fornøyd med det. Testet med en klasse D forsterker, og fikk et helt annet trykk i området rundt 80-150hz. Elementene begynte faktisk å jobbe langt mer enn før.

Ser du skriver at du har et lite rom, men har du prøvd en annen plassering om mulig? Det er ikke alltid det skal så mye til.
    Jeg er ikke den som kjøper nytt en uke for og så bytte til noe annet to uker etterpå bare for å prøve!!

Jeg likte hvordan Vincent matchet Klipsch og endte opp med 2 stk monoblokker fra Vincent SP-995 Klasse A forsterker.

Men ser kanskje ut som om man må tenke mer trøkk i front og da tenker jeg med en gang Klipsch RF-83.....?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Jeg er ikke den som kjøper nytt en uke for og så bytte til noe annet to uker etterpå bare for å prøve!!

Jeg likte hvordan Vincent matchet Klipsch og endte opp med 2 stk monoblokker fra Vincent SP-995 Klasse A forsterker.

Men ser kanskje ut som om man må tenke mer trøkk i front og da tenker jeg med en gang Klipsch RF-83.....?
    Er ikke så dumt det. Kjørte selv RF-83 sammen med 1 x PC13-Ultra en periode, og er ikke mye som klarer å følge slikt ett oppsett ihvertfall, med tanke på volum og trøkk.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sphinx
    Har du tenkt på Earthquake subbene? Dei skal vist ha ein veldig bra trykk. Dei går ikkje så djupt som svs, men dei trykker bedre. Det va vell ein test i hjemmekino og vist ikkje eg huska heilt feil...
    Dette er nok ikke det dummeste forslaget i denne tråden. Jeg byttet ut en Sunfire truesub EQ med Earthquake MKV12" og en DSpeaker Antimode 8033 Sub EQ. Selv om det er en billigere løsning og ikke spiller like dypt som Sunfire gjorde. Har jeg nå en langt morsommere filmlyd med mer snert og trykk. Også på musikk fungerer denne suben utmerket(i mitt oppsett værtfall)

En anen løsning som ingen har foreslått ennå er jo HSU MBM-12 Mid-bass Module. Denne er jo laget for å gi det ekstra trykket oppover i frekvens. 50-150Hz. HSU MBM-12 Mid-bass Module

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Et stort PA oppsett i et 25kvm rom hørers for meg ut som en heller dårlig løsning.... (dyr og ikke optimal løsning der man utnytter de indre kvalitetene til utstyret)

Sikkert morro og med nok watt/m2 dvs dB, headroom osv, men slikt utstyr er vel i utgangspunktet laget for å spille høyt og fylle store lokaler, pga de store mebran arealene som brukes til for å spille lengere opp i frekvens osv enn HIFI utstyr. Det er vel derfor ikke en optimal match til et så begrenset rom volum, og vel heller ikke spesiellt egnet til å gjengi subwoofer området dvs frekvenser lavere enn 20hz. .
    For ordens skyld - utstyret beskrevet tidligere ble naturligvis ikke kjøpt inn for å stå der i hele sin levetid.

Og ja, det er en dårlig løsning sett i forhold til pris, strømregninger, kjente "hifikvaliteter" og ikke minst plasshensyn. Men når det gjelder dynamikk er det helt spinnvilt - ut av en annen verden. Man føler egentlig ikke at noe mangler under 20hz når det regelrett føles som man beveger seg i takt med elementet og bryst/mellomgulv kjennes ut som det er på god vei til å bli grisefor. Så lenge en er forsiktig med hørselen er det utrolig morsomt å glemme mikrodynamikk, musikalitet og snakeoil av og til. :-D

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12.7 M2'en og sniperen låter noe tamt i Rambo.

12.7 sniper rifla i Miami Vice derimot!!!!!! Der snakker vi TRØKK! 8)

I Miami Vice låter den farlig ekte. det er liksom ikke paang.... det er PDOOOOONNNGGGGG!!!!!!!

Hvis du skjønner...

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå er vel også rommet som det skal spilles bass i også en viktig del av hvordan man får utnyttet subwooferen.
    Har man f.eks mange store flater som lett kommer i bevegelse og absorberer mye av energien i bassen har man vel et rom man vanskelig får en god bass respons.

Hvordan man plasserer lyttepossisjonen i forhold til eventuelle stående bølger og hvordan lydtrykket i bass området fungerer i brystkasse høyde i sweetspott er vel også viktige faktorer.

Hørte et 4xDali icon (Flageborg) oppsett på hifiklubben i Grimstad for en tid tilbake (to subber i høyden på hver siden av lerretet), og vil faktisk tro at det opsettet ville kunne representere en 12,7 på en glimrende måte......

Sikkert morro og med nok watt/m2 dvs dB, headroom osv, men slikt utstyr er vel i utgangspunktet laget for å spille høyt og fylle store lokaler, pga de store mebran arealene som brukes til for å spille lengere opp i frekvens osv enn HIFI utstyr. Det er vel derfor ikke en optimal match til et så begrenset rom volum, og vel heller ikke spesiellt egnet til å gjengi subwoofer området dvs frekvenser lavere enn 20hz.

Det store mebran arealet og høye følsomhet vil selfølgelig kunne spille mye av informasjonen under 20Hz, men vil vel ikke få serlig mye hjelp av avstemningene i kassen som typisk SVS opererer med, og vil vel trenge mye effekt for å gjøre en tilsvarende jobb, spesiellt i et lite lokale med mye stående bølger osv.

En annen viktig del av det å kunne få gjengitt lyden av en 12,7 i et hjemmekino oppsett, er vel også hvordan filmskaperen har laget lydsporet...
    hehe prøv 2 stk av disse i et 25kvm rom

Montarbo 119SA [Montarbo 119SA] : ID musikk, Musikkinstrumenter og lydutstyr!

de går ikke så dypt, men når det kommer til bass som treffer deg hardt i brystet er de nok langt overlegne hvilken som helst svs sub... 2stk av disse sammen med en grei EQ hadde nok gjort underverker ja, selv om et lite minus med dem er at de ikke er akkurat direkte små til å være PA sub så er det faktisk overaskende bra lydkvalitet på disse, hverfall i større rom, men vet ikke hvordan de vil spille i små rom, da jeg ikke har prøvd det...

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    12.7 sniper rifla i Miami Vice derimot!!!!!! Der snakker vi TRØKK! 8)

I Miami Vice låter den farlig ekte. det er liksom ikke paang.... det er PDOOOOONNNGGGGG!!!!!!!
    Skal til å se filmen nå. Skal komme med tilbakemelding om hvordan 12.7 sniperen låter på Ultra'ene mine når jeg er ferdig :-D

Edit:

Måtte bare pause filmen ett lite øyeblikk. SATAN å de Barret 12.7mm sniper riflene trøkket i begynnelsen av filmen når de tar knekken på de F.B.I folka i bilen :twisted:

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Skal til å se filmen nå. Skal komme med tilbakemelding om hvordan 12.7 sniperen låter på Ultra'ene mine når jeg er ferdig :-D

Edit:

Måtte bare pause filmen ett lite øyeblikk. SATAN å de Barret 12.7mm sniper riflene trøkket i begynnelsen av filmen når de tar knekken på de F.B.I folka i bilen :twisted:

Hehe det var det jeg sa. Michael Mann har fokusert på realisme i lyden her, og det er det pokkern meg i disse 12.7 skudda. :lol:

Det fikk en poster med ramme til å dette ned....og jeg har ikke sub en gang.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sluttoppgjøret har også sinnsykt med godlyd i seg. Er som du sier. Michael Mann gjør det samme her som han gjorde i Heat. Setter veldig fokus på å gjøre action veldig realistisk, og deriblandt også lyden selvsagt.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •