Trenger hjelp til valg av forsterker og høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg av forsterker og høyttalere

Hei,

jeg har planer om å bytte ut mitt nåværende 1 000 kroners hjemmekino til noe mer påkostet.
    Tenker på noe i prisklassen fra 30.000 til 50.000, og da er center, 2x front, 2x surround og reciever inkludert i prisen.

Lurer også på hvor stor forskjell vil et anlegg på 30.000 være i mot et til 50.000 i mitt nåværende rom.

Har svært lite kunnskap vedrørende lyd fra før, og trenger råd til valg av merke og høyttalere.

Ser veldig mye på film, men når Bumblebee i Transformers høres ut som han har kols grunnet dårlig kvalitet på mitt nåværende system, er det på tide å kjøpe noe nytt.
    Når det kommer til musikk, så hører jeg som mest på metal. Blir vel en ratio på 70% film og 30% musikk.

Tenker å kjøpe anlegget til sommeren, og søker derfor råd i god tid før kjøpet.

Setter stor pris på råd, tips og anbefalinger!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo eller yamaha reciever er jo mye brukt av medlemmer her. Høyttalere er jo litt verre når det er ett hav og velge mellom, så her kommer smak av lyd og utseende pluss hvor mye plass du har. Har du planer om bluray eller har du fra før?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Onkyo eller yamaha reciever er jo mye brukt av medlemmer her. Høyttalere er jo litt verre når det er ett hav og velge mellom, så her kommer smak av lyd og utseende pluss hvor mye plass du har. Har du planer om bluray eller har du fra før?
    Kaster glatt ut møbler og plasserer høyttalere for å oppnå god opplevelse.

Har for tiden en PS3 som blu-ray spiller, men vurderer å kjøpe en Pioneer BDP-LX08.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavmyren
    Kaster glatt ut møbler og plasserer høyttalere for å oppnå god opplevelse.

Har for tiden en PS3 som blu-ray spiller, men vurderer å kjøpe en Pioneer BDP-LX08.
    Ok..først av alt så anbefales sony sine bd spillere pga pioneer visst er utrolig trege og har ett dårligt meny system.
    Personlig så ville jeg slått til på SA sine 1750 som er på tilbud hos soundgarden til 8000,- Disse har en veldig fin å behagelig lyd, trenger du skikkelig dypbass så er subbene til sa fine både til musikk og film. Men det er sjokkerende hvor mye bass det egentlig kommer ut av di små elementene.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, olavmyren

Har jo chattet litt med deg, og rådet deg nå sist til å avvente valg av blu ray spiller til litt utpå våren, da det garantert kommer mye snadder etterhvert. Sjekk denne tråden:

http://www.avforum.no/forum/dvd-blu-...-2-2009-a.html

Jeg må si meg noe uenig i Razor sin info om Pionner BDP LX-08. Denne fikk jeg selv i hus og kan ikke annet enn si meg svært fornøyd. Men det er klart at kommende modeller nok vil være rimeligere og kanskje raskere i oppstarten. Uansett, dette funker bra på LX-08 (dersom man ikke lever livet altfor fort generelt sett)..

Sony sine har jeg ikke erfart, men det sies at Pioneer-spillerne i dette segmentet har de klart beste bildene av alle spillerne pr i dag. For min del er jeg mest opptatt av bildet kontra oppstartstid og meny-layout..

Når det gjelder surround-reciever vil jeg si meg enig i Razor's tips om Onkyo og Yamaha. Selv har jeg både Yamaha RX-V663 og DSP Z-11. Vanvittig bra i begge ender av skalaen! Kanskje er RX-V1900 noe for deg? En mellomting, med svært bra omtaler.

Onkyo vet jeg ikke mye om 'first-hand', men har hørt mye bra! Bl.a. mener noen at de har mer 'power' ift pris..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen så langt, stapedius og Razor.

Ser at RX-V1900 er utstyrt med innebygd kalibrering.
    Vet jo at den beste kalibreringen er gjort manuelt, men noen som har erfaring med hvor god den kalibreringen er?
    Er av den typen som betaler glatt noen lapper for å få en fyr til å gjøre jobben for meg slik at jeg får best mulig lyd.

Nå er jeg ikke av den typen som er ekstremt kresen på lyd, men vil jo ha et solid anlegg.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen så langt, stapedius og Razor.

Ser at RX-V1900 er utstyrt med innebygd kalibrering.
    Vet jo at den beste kalibreringen er gjort manuelt, men noen som har erfaring med hvor god den kalibreringen er?
    Er av den typen som betaler glatt noen lapper for å få en fyr til å gjøre jobben for meg slik at jeg får best mulig lyd.

Nå er jeg ikke av den typen som er ekstremt kresen på lyd, men vil jo ha et solid anlegg.
    Selv har jeg ikke stjernekompetanse ift kalibrering, men har da i utgangspunktet latt det medfølgende romkorreksjons-utstyret gjøre jobben. Og det sies at disse recieverne gfra Yamaha gjør en god jobb. Jeg stilte etter dette selv inn noen justeringer. Dvs at jeg økte volumet noe på surround-høyttalerne og i mitt tilfelle presence-høyttalerne. Dette for en mer merkbar surround-effekt.

Tror nok den største utfordringen kan være å kalibrere subwoofer. Men der må jeg nesten overlate til ekspertene å uttale seg. Gorm er en bruker her inne jeg hører har skikkelig peiling. Kontakte ham? Men gjør da det når du har utstyret i hus.

Nå skal det sies at de fleste mener at DSP Z-11 har så bra romkorreksjon at den også takler sub'ene meget bra. Men uansett er dette noe man gjør ganske langt ut i prosessen. Det viktigste er å finne riktig utstyr, merke etc..

Du nevner ikke her at du hører på mye metal. Dette er selvsagt av viktig karakter når valg av høyttalere skal gjøres.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk det var gorm som skrev det angående pioneer bd spiller, bildet var lik på begge, eneste som visst nok var ett lite hakk bedre på pioneer var ved avspilling av cd plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du nevnte det, endret posten slik at den er litt mer utfyllende iht musikksmak.

Som du nevner, viktigste er å finne riktig utstyr, da kalibrering kan man alltids finne en ekspert på.

Er jo hav av valg, og de fleste har vel sine klare favorittmerker.
    Da jeg ikke har noe favorittmerke enda, er jeg ganske nøytral.

Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Selv har jeg ikke stjernekompetanse ift kalibrering, men har da i utgangspunktet latt det medfølgende romkorreksjons-utstyret gjøre jobben. Og det sies at disse recieverne gfra Yamaha gjør en god jobb. Jeg stilte etter dette selv inn noen justeringer. Dvs at jeg økte volumet noe på surround-høyttalerne og i mitt tilfelle presence-høyttalerne. Dette for en mer merkbar surround-effekt.

Tror nok den største utfordringen kan være å kalibrere subwoofer. Men der må jeg nesten overlate til ekspertene å uttale seg. Gorm er en bruker her inne jeg hører har skikkelig peiling. Kontakte ham? Men gjør da det når du har utstyret i hus.

Nå skal det sies at de fleste mener at DSP Z-11 har så bra romkorreksjon at den også takler sub'ene meget bra. Men uansett er dette noe man gjør ganske langt ut i prosessen. Det viktigste er å finne riktig utstyr, merke etc..

Du nevner ikke her at du hører på mye metal. Dette er selvsagt av viktig karakter når valg av høyttalere skal gjøres.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er jo en 'vinner' her på forumet. Svært mange går for dette merket og jeg tror det har å gjøre med at de er meget (relativt sett) lett-drevne og spiller det meste av musikk på en overbevisende måte. Bassen i Klipsch er vel det man først og fremst må trekke frem. Få, om noen, klager på bass-egenskapene til Klipsch.

Kanskje er dette rett for deg ift musikksmak?

Linker:

TonArt • Klipsch RF 82 Høyttalerpakke

TonArt • Klipsch RF-63 Høyttalerpakke

Dette for å gi info, vet ikke om Tonart er billigst.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører også mye på metal, bør ha en høyttaler med raske elementer da. Klipch er jo også bra på den type musikk, men så er det en hornhøyttaler og kan være litt anstrengende å høre på for noen sine ører, utenom palladium da men det er i en helt annen prisklasse.
    JBL sin LS serie er også meget bra

Men nesten alle høyttalere har en pluss og en minus side.

Edit: stapedius var først ute :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er jo en 'vinner' her på forumet. Svært mange går for dette merket og jeg tror det har å gjøre med at de er meget (relativt sett) lett-drevne og spiller det meste av musikk på en overbevisende måte. Bassen i Klipsch er vel det man først og fremst må trekke frem. Få, om noen, klager på bass-egenskapene til Klipsch.

Kanskje er dette rett for deg ift musikksmak?

Linker:

TonArt • Klipsch RF 82 Høyttalerpakke

TonArt • Klipsch RF-63 Høyttalerpakke

Dette for å gi info, vet ikke om Tonart er billigst.
    Ble anbefalt førstnevnte pakken av Soundplanet, men valgte å ikke nevne det for å se om flere kom frem med samme anbefaling.

Inneholder den pakken 2x front, 2x bak, center og sub?
    Ser jo på bildet at det er et hopprenn av høyttalere.

Husker jeg ble så mektig imponert over åpningsscenen i Ringenes Herre hvor Sauron blir så klåfingret at han mister fingeren, og når Sauron mister ringen, så blir det sendt en sjokkbølge utover hele slagmarken. Kjente og følte bassen når jeg så filmen på kino. Det var på en liten kino i Levanger, og da jeg dro til Trondheim for å se filmen på nytt, mistet jeg den bass-følelsen.

Har veldig lyst til å se Transformers på et skikkelig anlegg, bare kjenne at trynet går i ett med trykket fra subben.

Venter jo i spenning av blu-ray releasen av de ringenes herre filmene.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode råd her. Klipsch og XTZ er mange som har her, Audi Pro er også god alternativ. Passer til musikk og film. Audio Pro- Sound of Scandinavia .

Av forsterker er det mange som satser på Yamaha.. men klart så er andre som er god også..

BD spiller kan jeg anbefale Sony 350S ... Hifi trenger ikke koste så mye for å åpner god lyd .. Men du finner mange gode røver kjøp til bruktprisen inne på finn eller hifisentralen og avforum ..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så selv Transformers på blu ray for bare et par uker siden i min egen kino, og JA, jeg ble overbevist! Filmens kvalitet innen lyd og bilde var simpelthen fantastisk!

Pakkene jeg linker til inneholder et komplett 5.1 system. Jeg nevnte for deg at 7.1 er bedre, men det er ingen tvil om at du får det 'essensielle' i en 5.1 pakke. Og dersom du må fire på kravene ved en eventuell 7.1 pakke, så velg heller en 5.1 pakke av god kvalitet og bygg ut senere når du måtte ønske

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    BD spiller kan jeg anbefale Sony 350S ... Hifi trenger ikke koste så mye for å åpner god lyd .. Men du finner mange gode røver kjøp til bruktprisen inne på finn eller hifisentralen og avforum ..
    Helt enig i at det ikke lenger trengs masse cash for å nyte blu ray til det fulle. Men i og med at du har en PS3 fra før så tror jeg nok at jeg ville velge å vente et par måneder før jeg avgjorde en oppgradering. Dette fordi det kommer så mange nye valgmuligheter innen sommeren, samt at prisene definitivt kommer til å falle ytterligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Razor: Takk til tipset, skal se om jeg får satt sammen pakke av ulike merker, og så se fordeler og baksidene. Valget av merke er nesten som kjærlighet. Har du en forkjærlighet til et merke, kan du være så blind at du ikke vurderer andre merker nettopp fordi du er så trofast mot det merket. Som regel er det en meget god grunn til denne forkjærligheten.

Michael: Aldri hørt om Audio Pro, men så skal det sies at jeg ikke har så mye peiling på merker. Skal undersøke litt nærmere om Sony 350S.
    Setter stor pris på alle råd.

stapedius: Så filmen på pc for første gang, og var ikke så imponert. En film jeg kanskje ikke ville se flere ganger, men på grunn av dårlig lyd- og billedkvalitet på pcen, ødela den en god filmopplevelse.
    Vil nok tro at Transformers er en film som blir bare bedre og bedre avhengig av hjemmekinoen.
    Den RF 82 pakken er jo veldig interessant, da den er rimelig og vil komme litt under 40.000 med en surround-reciever og kabler.
    Har også sendt inn en forespørsel om de kan bruke RW-10D subben under subwoofershootouten på landstreffet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så selv Transformers på blu ray for bare et par uker siden i min egen kino, og JA, jeg ble overbevist! Filmens kvalitet innen lyd og bilde var simpelthen fantastisk!

Pakkene jeg linker til inneholder et komplett 5.1 system. Jeg nevnte for deg at 7.1 er bedre, men det er ingen tvil om at du får det 'essensielle' i en 5.1 pakke. Og dersom du må fire på kravene ved en eventuell 7.1 pakke, så velg heller en 5.1 pakke av god kvalitet og bygg ut senere når du måtte ønske
    Enig..kjøp en bra 5.1 pakke og bygg den heller ut til 7.1 senere hvis du føler behov for det.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når er landstreffet igjen? Hadde virklig vært kult å delta dersom jeg har mulighet..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når er landstreffet igjen? Hadde virklig vært kult å delta dersom jeg har mulighet..
    20-22 februar. Ikke førskommende helg, men uka etter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20-22 februar. Ikke førskommende helg, men uka etter.
    MÅ man melde seg på eller kan man bare møte?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •