Hjelp til valg av høytalere til hk forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av høytalere til hk forsterker

Hei. Sitter litt i klemma med valg av høytalere og håpet at kunskapene deres kansje kunne være til hjelp.
    Høytalerene skal bli brukt 50/50 musikk/ hjemme kino.
    Musikk som blir spillt er allt mulig som metallica raga rokers ramstein , postgirobygget,delillos, cc cowboys og diskomusikk nokså altetende,ikke klassisk i mine ører.

Har forsterker harman kardon avr-7300. som skal gi 2x125 watt i stero og 7x110 i surround.
    Link::: Hjemmekino.no - Produktdatabase - Harman/Kardon&nbspAVR 7300

Har vel sondert meg ned til 2 alternativ som er JBL VS B&W.
    Ser sette er en gjenganger her og forstår at det er smak og behag hva man liker best. Det jeg lurer mest på er om dere tror jeg vil ha problem med å drive disse alternativen med min forsterker.
    Videre har jeg hatt runden og hørt på B&W men fikk aldri spillt ordentlig høyt, gir de høyt lydtrykk? Trykk bass?god/fin fyldig bass?
    Alternativene er som følgende da jeg har gjort klar ledninger i taket for inbyggning av surround høytalere i et 7 kanals oppsett.
    Alt.1 JBL
    JBL TL 260 Front høytalere
    JBL SP8CII, takhøyttalere
    JBL HTI55, senterhøyttaler for vegg

Alt 2:
    B&W DM683 Front høytalere
    B&W CCM50 In-wall høyttalere til taket
    B&W CWM Cinema In-wall høyttalere senter kanal

Hvis jeg har forstått riktig så anbefales jbl på film og b&w på musikk, men har desverre ikke råd til begge.
    Har sett på klipsch men i mine ører synte jeg de ikke låt bra litt mye diskant.

Setter stor pris på råd veiledning eventuelt tips til andre i samme klasse men dette er max pris.
    mvh
    Odd-Ivar

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke jbl så godt, men tror ikke du blir fornøyd med B&W683 på den forsterkeren. De er kravstore på kraft.

Nex

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også at TL260'ene blir i største laget for den der.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio sies å være enn knall match til nyere HK , har selv hørt System Audio SA1750 å disse spiller rått på rock . Dynamikk ut av en annen verden .

Di jeg nevner er forøvrigt satt ned fra 12 000 til 8000 hos Soundgarden . Om du har muligheten ta deg en tur å lytt til disse .

Å ikke minst om du vurdere disse , spør om å få sett disse i fargen macassar .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DM683 er veldig kravstore med tanke på drivkraft, så tror nok recieveren din blir litt i minste laget for at du skal få frem det beste i de høyttalerne.
    Vil anbefale høyttalerne på det varmeste, men da på en kraftigere forsterker!

Lykke til med et eventuelt kjøp

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en idè å legge til et effekt-trinn til frontene kanskje? 683 er virkelig gode, men som det nevnes vil nok det fulle potensiale først komme ut med litt mer kraft. Men dette gjelder en god del av høyttalere i denne størrelsen. B&W er dog kjent for å briljere med nok kraft. Men så koster jo effekt-forsterkere også litt da.. (men du kan jo ha dette som oppgraderingsplan senere)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen takker for innlegg, men er nyskjerrig på hvor mange watt som man bør ha på å drive B&w høytalerene ordentlig g det samme med jbl høytaleren.
    Har dere noen andre forslag til oppset utenom system audio?
    Var innom maxwell audio og hørte på noen boston aqustic som jeg syntes spilte bra vr3 hette de. noen erfaring?:?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du 683 ville jeg også tatt en titt på CM7 i samme slengen. De er vel så gode
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du på at jeg kan klare å rrive dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke rrive men drive litt sent nå

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd-Ivar
    Hei igjen takker for innlegg, men er nyskjerrig på hvor mange watt som man bør ha på å drive B&w høytalerene ordentlig g det samme med jbl høytaleren.
    Det dreier seg ikke om antall watt, selv omde fleste av oss egentlig ønsker å få antall watt til grunn for våre avgjørelser.

Kjøper du Panasonix (legg merke til x'en) 2x1000W til 1499,- får du garantert ikke det samme som Parasound 2x250W om du skjønner..

Dette er selvsagt et rimelig håpløst eksempel, men det handler om merket når du avgjør hva slags watt du får.

Yamaha og Onkyo opplyser nogenlunde 'gode' watt. Det samme med en rekke andre produsenter.

Men det viktigste er egentlig type høyttaler du ønsker å drive. Dersom det er B&W bør du regne en hel del flere 'watt' mtp forsterker. Kanskje bør du uansett velge en effekt-forsterker i tillegg derso du velger B&W. Klipsch derimot kan kanskje la seg drive ene og alene av en surround-reciever.

Vanskelig tema dette. Avgjør først hvilken høyttaler du ønsker (for det er dette som i hovedsak bestemmer lyd-signaturen), deretter avgjør hva slags drivkraft du må ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar,som du sikkert skjønner så er jeg veldig usikker på valg her må nok ha meg en rundtur og høre på dem en gang til og hvis det blir en av disse så må jeg vel vurdere et effekt trinn i tilleg som dere anbefaler.
    Eneste jeg synes er rart at de som selger dem kan anbefale disse høytalerene når de kan forvente seg mifornøyde kunder og ikke pga deres produkt, vel det er vel som vanlig et salg er et salg.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok slite like mye med CM7 som med 683 rett på forsterkeren, så et effekttrinn burde du uansett vurdere. Selvfølgelig vil det spille uten, men tester du et greit priset brukt trinn fra f.eks. Midgard eller Lyngdorf vil du forstå hva vi mener her. Det er stor forskjell på å få lyd, og det å utnytte høyttaleren.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Men det viktigste er egentlig type høyttaler du ønsker å drive. Dersom det er B&W bør du regne en hel del flere 'watt' mtp forsterker. Kanskje bør du uansett velge en effekt-forsterker i tillegg derso du velger B&W. Klipsch derimot kan kanskje la seg drive ene og alene av en surround-reciever.
    Selv om Klipsch RF-serie har høy følsomhet er det mange som har fått en aha opplevelse ved å henge på f.eks en Parasound NC2250 på sine RF82. Min erfaring med div Kipsch modeller er at de er vanskelige å kontrollere i bassen, og derfor krever ganske mye strøm.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Yamaha og Onkyo opplyser nogenlunde 'gode' watt. Det samme med en rekke andre produsenter.

Kan ikke si meg helt enig der, H/K har en mye bedre måte å måle watt på enn både Yamaha og Onkyo. Så 120 H/K watt er mye mer enn 120 Yamaha watt...

Å når folk sier at 120 H/K watt er alt for lite for B&W høytalerene er jeg ikke helt enig, greit nok, den vil nok ikke får ut alt potensialet, men det det vil fungere midlertidigt fram til han får kjøpt mer effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei og takk for svar, er litt i vilrede nå og vet ikke helt på hva jeg skal satse på.
    Har dere noen andre gode oppsett som dere kan anbefale som jeg kan drive bra med den forsterkeren jeg har.
    Ser mange skryter av patos, men de har vel ikke innbygningshøytaler for tak eller vegg.
    Hva med dali suite 2.8 , consept 8 eller 10??? liker god /fin bass.

Eventuelt har dere forslag til takhøtalere, har kikket på earth quaqe fra eltek (dynabel.no) eller spiller de gjerne så forskjellig at det vil bli forferdelig å høre på.

Her ble det mange spørsmål på en gang men setter stor pris på råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kikket på noen monitor audio rs8 senter og tilhørende takhøytalere etter tips fra en annen tråd jeg leste på.Har dere noen erfaring med dem og hvordan er lydbildet.
    Er det et ok merke eller????
    disse føres av hifihuset.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er der ikke noen som har noen formening rundt dette?
    :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS8 er en veldig god høyttaler som leverer mye morro for pengene. Til film ville jeg valgt RS8 da de har en kraftig bass, men ligger hovedvekten på musikk hadde jeg heller gått for RS6
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Joppa:D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    RS8 er en veldig god høyttaler som leverer mye morro for pengene. Til film ville jeg valgt RS8 da de har en kraftig bass, men ligger hovedvekten på musikk hadde jeg heller gått for RS6
    Hey..

hvorfor er RS6 bedre til musikk? hva er forskjellen på dem.. har selv tenkt å handle ..

veit du om dem kan sammenlignes med B&W cm7??

har vært fint med tilbakemelding..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •