Tilpasse Tandberg Fasett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tilpasse Tandberg Fasett

Hi y'all....

Har fått tak i to stk Tandberg Fasett. Disse ønsker jeg å bruke som surround-høyttalere.

Maks effekt på høyttalerne er 25W, mens receiveren har en utgangseffekt på 100W pr utgang. Jeg er usikker på hvordan jeg kan tilpasse høyttalerne til anlegget uten at jeg ødelegger disse hver gang jeg spiller en film eller cd.

Bør jeg skifte ut elementene i høyttalerne, evt hvilke elementer bør jeg anskaffe. Eller er det andre tips der ute?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett bakhøyttalerne som SMALL i receiveren og snurr film. Ingen grunn til bekymring.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare kjøre ned DB på de bak da?

Edit: Bør han også gjøre dette? Lurer litt på det samme selv, har satt alt som SMALL, men kan det lønne seg å stille ned DB bak i tillegg hvis disse er veldig pinglete?:P

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe vits i å sette ned nivået. Alle høyttalere tåler mer enn hva de er oppgitt til. Det som kan drepe høyttalerne (som jeg ikke kjenner) i ditt tilfelle er lave frekvenser. Sett derfor høyttalerne som SMALL i receiveren så vil den kutte alle frekvenser under 80HZ.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tips

Heisann

Knapt en time har gått, og jeg har fått noen gode tips allerede. Tusen takk til dere som har svart. Jeg skal teste med å sette høyttaler-typen i receiveren til SMALL, så tar jeg det derfra.

Jeg vet av erfaring at Tandberg Fasett ikke tålte for mye lyd. De høyttalerne jeg snakker om her er arvet fra mine foreldre, og de ble sprengt for et godt ord (eller god låt på stereoen )

Vet dere om det er andre ednringer i høyttaleren som må utføres (bytte elementer, kabler e.l.)?

Newcomer johnnyamazon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tweeter

Har et par svarte Fasett, og så vidt jeg kan forstå er tweeterne i begge sprengt, da domen i midten vender innover.

Noen som har tips og råd for reparasjon / utskifting, noen som vet om de er standard Tandberg og kan skaffes fra andre høyttalere e.l?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten ta de ut og se hvilken type det er, eller hør evt. i Vitage tråden her, eller i Tandberg shoppen....
    Høyttalere sprenges lett med en for lite forsterker, derav myten om max belastbarhet. I virkelighetens verden kan jeg fortelle jeg har hatt 60 watt høyttalere der tog opp mot 300 watt i spisseffekt i strak arm......sålenge forsterkeren ikke klipper hører du veldig lett når høyttaleren har nått sitt maksimum, men bruker du de som surround høyttalere vil den dag aldrig komme, det er jeg sikker på....

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt opp anlegget slik:

B&O TX2 turntable
    Tandberg TR220 receiver
    Tandberg 1520 høyttalere
    Tandberg Fasett

Ingen vibrasjon i diskantelementer, og domen er vendt innover. De skal være 2.25", 4 Ohms. Det er ment på Lyd og Bilde at de skal være av typen Tandberg HT 125.

Har sett på eBay etter tilsvarende, men finner bare 8 Ohms i den størrelsen. Disse vil vel da bare tåle halvparten så stor belastning som de originale?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Dette er jo ikke et sourroundanlegg i utgangspunktet,og du greier uansett ikke å sprenge fasett med TR 220,og særlig ikke om de er kun bakhøyttalere.
    Mrk.Bakhøyttalerene vil spille stereo likt med fronthøyttalerene,uten sourroundeffekt.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, hvilken Tandberg forsterker er bra for surround da?

Jeg må innrømme at jeg ikke har tittet inni så mange høyttalere, men når elementet ikke vibrerer i det hele tatt, så regner jeg med at det iallefall ikke fungerer.
    Tror du den kan være mulig at de var ute av funk. når jeg kjøpte dem? Ja/nei?

Skal jeg ta bilde av elementet, er det lettere å identifisere evt. problem da?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tandberg laget aldri noen forsterker for sourround,bortsett fra et par-tre prøveeks i 4000 serien helt på slutten av 90 tallet.
    Skal du benytte Tandberg til sourround,må du i tilfelle gå til innkjøp av en sourround prossessor(om det finnes lenger??) som kan styre bak,senter og ev satelitthøyttalere,mens du lar din Tandberg ta seg av fronthøyttalerene.
    Om du skulle forsøke noe slikt vil jeg sterkt anbefale at du i så fall finner en litt kraftigere forsterker/receiver i ev.3000 serien.Finn i alle fall en med RCA signalplugger i det minste,så blir ikke alt så komplisert med overganger osv-osv..
    Om du vil ha 70-talls sourround,så kan du jo forsøke å finne quadrofoni-receivere/forsterkere fra feks.Sansui,Pioneer,Panasonic ol. De laget noen flotte saker,som egentlig skulle ha spesielle plater/bånd for ekte Quad-lyd,men kanskje særlig Sansui greide å lage "falsk" sourround-effekt med en egen patent innebygd i apparatene som faktisk lød ganske godt. De kan også avkode "moderne" Dolby sourround,men der er ikke bestandig lydbildets plassering blir helt lik det lydbildet du vil høre på en moderne sourroundreceiver/forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnyamazon
    Takk for svar, hvilken Tandberg forsterker er bra for surround da?

Jeg må innrømme at jeg ikke har tittet inni så mange høyttalere, men når elementet ikke vibrerer i det hele tatt, så regner jeg med at det iallefall ikke fungerer.
    Tror du den kan være mulig at de var ute av funk. når jeg kjøpte dem? Ja/nei?

Skal jeg ta bilde av elementet, er det lettere å identifisere evt. problem da?
    På en såpass liten høyttaler som Fasett,er det lite trolig at du vil se noen bevegelse i det hele tatt før du ev.måtte spille så høyt at du vil sprenge den uansett! .Men du greier da vel å høre om en høyttaler mangler mellomtone..?
    Lyden vil ikke høres særlig bra ut,for å si det forsiktig.Om du trykker elementet forsiktig inn med fingrene kan du også noen ganger høre/merke at det skraper litt,om elementet er sprengt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan en Fasett sine elementer ser ut, men diskanter har jo noen ganger membranen innover, se på Focal JMLab f.eks.
    Det burde ikke være vanskeligt å høre om diskanten spiller eller ikke, desuten, diskanter skal ikke vibrere i det hele tatt, det er bass enheter der vibrerer, men det er kanskje også den du mener.....

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du kan ta det gamle lim på fyrstikk dra ut trikset hvis det ikke er stiv membran.
    Det er den samlede impedansen som er 4Ohm, kan godt være at det står to 8Ohms elementer i paralell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •