Høytaler spiller ikke, hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Høytaler spiller ikke, hjelp

Hei

den ene høytaleren min (Jamo 507a) sluttet så å si å spille, tenkte først den var sprengt. Men så begynte jeg å teste litt. Og til slutt byttet jeg alle elementene over til den andre høytaleren og di spilte like rent å fint som før.

Er d mulig d er den bakplata (vet ikke hva den heter) der jeg kobler til som er ødelagt?
    Vist d er d, noen som vet om disse er vanskelige å få tak i, og om d er veldig dyrt? Er jo en gammel høytaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei

Om du har byttet alle elementene over i det andre kabinettet, samt kryss-sjekket kabler i forsterkeren er det nok delefilteret som har gått eller kabler fra delefilteret til terminalene som har hoppet av :S

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lite peil

jeg har veldig lite peil på høytalere, så delefilteret er da den plata hvor alt inni er koblet til? som jeg kalte bakplate i sta?
    og kryss skjekke kabler vet jeg absolutt ikke hvordan jeg skal finne på å gjøre :\

takk på forhånd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen =)

Altså når du sa at du hadde byttet alle elementene og da spillte det helt fint? La oss si at Venstre (V) høyttaler er den som ikke spiller, og Høyre (H) ikke spiller-

Ta da kabelen til den som ikke spiller å sett over til den som spiller- Om det da fortsatt er dødt kan du konstantere at feilen ligger i høyttaleren, siden du har prøvd alle elementene så kan det da kun være 2 ting. Enten at delefilteret ( Platen inne i høyttaleren med masse kobberviklinger og kondensatorer ) Har kortsluttet, eller at kabelen fra delefilteret til terminalene har hoppet av- Terminalene er platen bak høyttaleren du tilslutter høyttalerledningene dine..

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mine høytalere har begynt å spille dårlig

For mange år siden (ca 13) kjøpte jeg og min mann vårt første anlegg og har beholdt det til den dag i dag fordi vi har vært særdeles fornøyd med lyden. Men etter som tiden har gått så har jeg siste halvår merket at jeg stadig må ha volumnivået høyere for å ha samme høye lyden som jeg ønsker å spille i når jeg "guffer" musikk. Hva kan være galt? Det er noe nostalgi knyttet til disse så jeg vil nødig kassere dem uten at jeg må.
    Utstyret vi har til å spille består av følgende:
    Infinity høytalere, gulvstående som jeg legger ved et bilde av. kanskje noen kan fortelle hvilke høytalere jeg faktisk har:-D på høytalerne står det: INFINETY,SM 155,
    Harman kardon forsterker, avr 2000, så håper jeg dette sier noe:-D
    Marantz cd spiller, cd5400.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen bilde i overstående

Fikk ikke til det der med å laste opp bilder

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turid
    For mange år siden (ca 13) kjøpte jeg og min mann vårt første anlegg og har beholdt det til den dag i dag fordi vi har vært særdeles fornøyd med lyden. Men etter som tiden har gått så har jeg siste halvår merket at jeg stadig må ha volumnivået høyere for å ha samme høye lyden som jeg ønsker å spille i når jeg "guffer" musikk. Hva kan være galt? Det er noe nostalgi knyttet til disse så jeg vil nødig kassere dem uten at jeg må.
    Utstyret vi har til å spille består av følgende:
    Infinity høytalere, gulvstående som jeg legger ved et bilde av. kanskje noen kan fortelle hvilke høytalere jeg faktisk har:-D på høytalerne står det: INFINETY,SM 155,
    Harman kardon forsterker, avr 2000, så håper jeg dette sier noe:-D
    Marantz cd spiller, cd5400.
    Om forsterkeren er13 år også, kan det være at kondensatorbanken har tørket noe ut. Den har da ikke den kraftreserven som da den var ny.
    Ene kondensatoren i min effektforsterker tok kvelden etter 14-15 år. Kostet meg 800 spenn for to nye(byttet begge når jeg først var i gang)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forsterker 5 år gammel

Tisen takk for svar:-) Med fare for å virke helt tussete så våger jeg meg frempå med nytt sprsm, hva er en kondensatorbank? Ellers så er forsterkeren 5 år gammel.
    Det er spesielt på min musikk jeg merker det med lyden. Min musikk er alt mulig utenom tecno. Techno guffer til gjengjeld min mann opp med. Han merker ikke dette så godt.
    som sagt tusen takk for svar:-D Dere som leser har nok skjønt at jeg har mye og lære og takker følgelig for all kunnskap som kommer i min vei:-)

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tisen takk for svar:-) Med fare for å virke helt tussete så våger jeg meg frempå med nytt sprsm, hva er en kondensatorbank? Ellers så er forsterkeren 5 år gammel.
    Det er spesielt på min musikk jeg merker det med lyden. Min musikk er alt mulig utenom tecno. Techno guffer til gjengjeld min mann opp med. Han merker ikke dette så godt.
    som sagt tusen takk for svar:-D Dere som leser har nok skjønt at jeg har mye og lære og takker følgelig for all kunnskap som kommer i min vei:-)
    Etter bare fem år er det ingen fare. Har du flyttet på høytalerne? Lenger ut fra vegg, eller til et annet rom?

Edit: En kondensator er en komponent som oppmagasinerer energi, som den kan slippe ut når det trengs i musikken. Den glatter også ut likestrømmen fra likeretteren før den går inn i forsterkerkretsløpet. Får en kraftig brum på en eldre forsterker er det et tegn på at kondensatorene er kaputt. Kondensatorbank kalles ofte lyttebank, etter ordet elektrolyttkondensator.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

for et fantastisk forum, takk skalle:-)

Da har jeg konstatert at det ikke er kodenstator, det er ingen brumming. Men som den nybegynner, og damen, jeg er så har jeg er altså blitt vant til å kunne "møblere" med høytalerne, og de blir plassert på så mange måter:-) Akkurat nå står de med ryggen inn mot et hjørne, som også gjør at det er et hulrom bak. Selvfølgelig med noen fine lysestaker oppå så min mann må flytte hver gang han skrur opp volumet på "Pokerface":-) Siden dette blir nevnt skal jeg jammen ommøbler og sette de rett inn mot veggen å kommer nok tilbake med flere sprsm om dette ikke funker:-)
    Innmari hyggelige folk her inne:-D

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg konstatert at det ikke er kodenstator, det er ingen brumming. Men som den nybegynner, og damen, jeg er så har jeg er altså blitt vant til å kunne "møblere" med høytalerne, og de blir plassert på så mange måter:-) Akkurat nå står de med ryggen inn mot et hjørne, som også gjør at det er et hulrom bak. Selvfølgelig med noen fine lysestaker oppå så min mann må flytte hver gang han skrur opp volumet på "Pokerface":-) Siden dette blir nevnt skal jeg jammen ommøbler og sette de rett inn mot veggen å kommer nok tilbake med flere sprsm om dette ikke funker:-)
    Innmari hyggelige folk her inne:-D
    Plasering er veldig viktig. Prøv å gå rundt i rommet, og du vil høre at bassen forandrer seg. Desverre for meg er det kun en plass jeg kan ha mine.:cry:

Men setter du de for nærmt bakvegg kan det bli for mye bass. Ellers kan også subwoofer anbefales om du vil ha mere trøkk i bunnen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nå har jeg endret plassering:-)

da har jeg rett og slett satt høytalerne inn mot veggen og ikke på skrått som de sto inntil sent idag. Nå er lyden mye bedre, merkelig hvor mye forskjell den lille plasseringsendringen kunne gjøre ut av seg Vasket huset til dum dum boys og er rimelig fornøyd:-)Men dog fortsatt vet jeg at de gjorde mer ut av seg før, kanskje jeg bare må innse at alder tynger til og med på høytalere. Tusen takk for hjelpen uansett, jeg kommer nok med mer, har mye å lære:-)

Newcomer bender sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg rett og slett satt høytalerne inn mot veggen og ikke på skrått som de sto inntil sent idag. Nå er lyden mye bedre, merkelig hvor mye forskjell den lille plasseringsendringen kunne gjøre ut av seg Vasket huset til dum dum boys og er rimelig fornøyd:-)Men dog fortsatt vet jeg at de gjorde mer ut av seg før, kanskje jeg bare må innse at alder tynger til og med på høytalere. Tusen takk for hjelpen uansett, jeg kommer nok med mer, har mye å lære:-)
    Hvis bassportene på din høyttaler er bak, så kan det være lurt å eksperimentere enda litt mer med plassering. Som regel, hvis bassporten er bak, vil det svare seg å ha høyttaleren ganske mye ut fra veggen. Men prøv da rett ut fra veggen, og ikke i ett hjørne slik du hadde før. Prøv med 50 cm ut fra veggen og flytt deg innover til du føler det blir best lyd.
    Lykke til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •