Dybdetest KEF XQ40 - Diskusjonstråd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forresten..... noen som kan si noe om disse XQ40 kontra Monitor Audio GS20?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrPaulus
    Må si dette var en veldig bra test, her har enkelte hifi blader noe å strekke seg etter.
    De fleste Hifi-blader har eller tar seg sjelden tid til å gå såpass i dybden som alle ønsker det skal gjøres. Skulle journalistene bruke så mye tid på hver test, da hadde det blitt færre reviews pr utgivelse og særdeles dårlig timebetaling for hver journalist.

Sitat Opprinnelig postet av DrPaulus
    Jeg har et spørsmål da. De gummi føttene der var jo helt prima, noen som vet hvor man kan få tak i slike? er skitlei spikes siden jeg har hatt parkett i stua på samtlige plasser jeg har bodd. Bare slett eller flytt dette svaret hvis du føler det er for mye OT
    Kikket nærmere på føttene og de er ikke i hard gummi som jeg først antok, men plastikk. Å kjøpe dem i løssalg, da må du nok henvende deg til en KEF forhandler og be om å få kjøpt dem som reservedeler. Ikke usannsynlig er det andre OEM produsenter som har noe tilsvarende utforming, men jeg har ikke sett noe selv.

Jeg hadde dog vært forsiktig med å bruke dem på flott parkett: Jeg plasserte en XQ40 oppe på en XTZ sub for å ta bilder av bakplata. Da ble det en stygg ripe i XTZ'en av en av føttene! Jeg tolker det slik at du ikke har XQ'høytaler ettersom du ikke har disse føttene, og da ville jeg kikket på Soundcare superspikes som et alternativ til vanlige spikes. Disse drar med seg underlagsplata når høyttaleren flyttes rundt. Designet til Soundcare Superspikes gjør at jeg tolker det slik at de ikke lar seg bruke på XQ40 sin krumme sokkel - de må nok ha en flatere bunnplate.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test og hyggelig lesning siden jeg har ett sett XQ40 og XQ50 senter på vei i slutten av uken
    Hvordan tror du en Pioneer SC-LX81 vil klare seg med disse? Vil den ha problemer med å levere nok effekt for å få liv i disse på en skikkelig måte?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde på ingen måte vært redd for om LX81 har nok under panseret. Med sin ICE-power konstruksjon på 140(?)W så tror jeg ikke dette skulle bli problem. Nå har jeg ikke hørt disse ICE power baserte recieverene til Pioneer, så det jeg er mest spent på er om de kan klangmessig passer din smak? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan bli en tøff match kan bli litt hard i toppen men kommer ann på rommet og egen smak(hadde blitt for røft for meg ihvertfall).

Har kun hørdt litt på XQ40 i div butikker å det høres meget bra ut så lenge enn sitter midt i mitten så de er litt for "sære" ang sweet spott til meg. LX71 som jeg har godt med krefter og drive mine fronter idag meget bra og vil tro de dra XQ40 BRA!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Skjønner. Da kan jeg bare glede meg til høyttalerne er ferdig innspilt og finne ut hvordan denne komboen låter. Dersom Pioneer-en skulle blir for skarp i lyden for KEF-ene, så får jeg heller henge på et eget effekttrinn med med varme i lyden. -Det burde jo være mulig å finne

Newcomer Hireno sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sideburn
    -Skjønner. Da kan jeg bare glede meg til høyttalerne er ferdig innspilt og finne ut hvordan denne komboen låter. Dersom Pioneer-en skulle blir for skarp i lyden for KEF-ene, så får jeg heller henge på et eget effekttrinn med med varme i lyden. -Det burde jo være mulig å finne

Jeg kjører Pioneer SC - LX 81 mot Kef XQ 40 og XQ 20, jeg må si meg veldig fornøyd! Det har jo hendt at lyden har blitt litt i skarpeste laget, men i det store og hele synes jeg Pioneeren gjør en god jobb Høytalerne er fortsatt ikke ferdig innspilt, men merker at lyden har fått et markant varmere preg enn til å begynne med! Lykke til med gromme høytalere og reciver:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hireno
    Jeg kjører Pioneer SC - LX 81 mot Kef XQ 40 og XQ 20, jeg må si meg veldig fornøyd! Det har jo hendt at lyden har blitt litt i skarpeste laget, men i det store og hele synes jeg Pioneeren gjør en god jobb Høytalerne er fortsatt ikke ferdig innspilt, men merker at lyden har fått et markant varmere preg enn til å begynne med! Lykke til med gromme høytalere og reciver:-D

Aha.....enda en grunn til å glede seg
    Eneste skår i gleden, er at Pioneer Norge tydeligvis ikke forstår hva det vil si
    å faktisk skaffe produktene de selger rundt omkring. Anslått levering når jeg sjekket i dag var april/mai for receiver og blu-ray, noe som jo er helt uakseptabelt. Nå skal imidlertid butikken jeg kjøpte av gå litt i strupen på Pioneer pga lovt levering i denne uken, så jeg får håpe på det beste. Hvis ikke må jeg jo finne meg en annen løsning.......

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott test

Har selv hatt XQ40 i ca 8 måneder nå og kjenner meg godt igjen på testen din. Jeg har benyttet 3 forskjellige forsterkere denne perrioden (når en er fornøyd med en del av anlegget går det stygt ut over resten), og må si meg enig i at de kler best forsterkere med noe varme.

Litt OT spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med: Hvordan legger jeg inn en link i signaturen uten å vise hele URLèn (eksempelvis:min HIFI)

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Litt OT spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med: Hvordan legger jeg inn en link i signaturen uten å vise hele URLèn (eksempelvis:min HIFI)
    Markér det ordet du vil at skal være linken, så trykker du på "sett in lenke" og legger in URL'en, trykker enter og så er du er ferdig

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Markér det ordet du vil at skal være linken, så trykker du på "sett in lenke" og legger in URL'en, trykker enter og så er du er ferdig
    Homer får det sagt.. Takk for hjelpen.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen erfaring med disse kontra Monitor Audio GS20?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For to uker siden prøvde jeg Dali Mentor 6, KEF XQ40 og B&W 804S hjemme.

Testen var på ingen måte i nærheten av den flotte testen laget av Kokken, kun en subjektiv lyttetest utført en kamerat og meg selv.
    Testen ble utført med Denon AVR-3806 og i et rom på ca 25 kvm.

Jeg vil rangere KEF XQ40 som en sterk toer bak B&W 804S, grunnet en litt skarp/ hard mellomtone i forhold til min smak. Vi syntes at en del stemmer ble litt harde, og B&W 804S virket noe mindre slitsomme over lang tid.

Bassen var det mer en nok av og fult på høyde med 804S, men som sagt var rommet kun på 25 kvm. De er jo også ganske små og passer dermed godt in i små rom eller med strenge damer:-D

Men husk at prisen på B&W 804S er 13.000,- høyere en KEF XQ40, så min mening er at den absolutt er verdt penga:-D
    Dessuten er jo dette også avhengig av elektronikk og rom, samt en smaksak.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått en PM angående service manualen som jeg refererer til, den er visst litt vanskelig å finne på nettet, og jeg legger den derfor med her i tråden som vedlegg (PDF). Enjoy!

Newcomer TheTitan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken: Har du fått testet XQ40 opp mot Rotel?

Er det evnt. noen andre som har testet mot Rotel eller Vincent effekt?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheTitan
    Desverre ikke ennå - men håper på at det blir rom for noen timer i helga!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheTitan
    Så! Nå har jeg kjørt den noen timer med diverse musikk. Noen tanker om RB1070 med XQ40:

I korte trekk er det en forsterker som gjør en anstendig jobb, men den er ikke i stand til å hente ut alt som bor i XQ40. Mine preferanser sier at den bidrar litt for mye til det lyse. Den gjør jobben på en korrekt måte, men mangler litt engasjement til at jeg gir den top of the pack. Sett litt i perspektiv, så gjør den et godt hakk bedre jobb enn recieveren min.

Posistivt: Den er god på mellomtone og holografi/åpenhet. Har krefter nok til vanlig "husbruk".
    Negativt: Den roter litt til bassen på komplekse stykker, særlig når volumet blir høyt. Med tanke på at XQ40 kan være litt påtrengende i diskanten så kan den bidra litt for mye i toppen.

Sett i forhold til prisen på RB1070 så kommer en langt med denne som en "begynner"-forsterker, men faren er at en alltid kommer til å ha følgende tanke i bakhodet: "Hvor mye bedre kan det være med produkt X"...:?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du tok deg tiden med å dele erfaringene rundt Rotel, Kokken!

Jeg har nå hatt XQ40 i litt over to uker og nå begynner det å skje ting. Spennende og magiske ting. Lydbildet åpner seg mer og mer på sidene og diskanten ha løsnet en del. Morsomt å høre hvordan de forandrer seg og at de forandrer seg mot det bedre, jeg gleder meg virkelig til de er spilt skikkelig inn og jeg kan dra på litt mer.

Ut ifra det du sier om Rotel så ser det ut som jeg kommer til å ende opp med en Vincent integrert/effekt -forsterker eller, hvis PB går igjennom, en Emotiva XP-3. Mest interessert i Vincent egentlig, da jeg får dette til personalpris. Sett på sp-331 og sv-234, men ikke bestemt meg helt enda. Må se hvordan salg av Trianglene går først.

Hva trur folket om hybridløsningene til Vincent på XQ40?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal anbefale noen forsterkere som virkelig duger til XQ 40, hva vil du dra frem da (eksempler)?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sideburn
    Hvis du skal anbefale noen forsterkere som virkelig duger til XQ 40, hva vil du dra frem da (eksempler)?
    Som jeg har blitt anbefalt før her i tråden så er vel Electrocompaniet og Abrahamsen nevt som gode kandidater. Arcam skal vel også passe godt til Kef. Akustikk som har import på Kef importere før Arcam og anbefalte vel disse.

Jeg kommer nok til å gå for en Vincent, uten at dette er prøvd ut, men de skal helle litt mot det varme som skal passe XQ40ne bra.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •