Hvor dyp er bassen i mine høyttalere (Patos basic 410)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor dyp er bassen i mine høyttalere (Patos basic 410)?

Jeg har undret litt over dette da disse høres ut som suber på noen spor.Og da mener jeg så til de grader ned i kjelleren at jeg nesten kan bli skremt.På skiva til David Gray-White ladder og sangen Sail away er bassen så dyp at jeg måtte sjekke elementene.Jeg skal finne noen testtoner.Men er det mulig at de er nede mot 20hz?Selvfølgelig på et visst -db nivå men jeg synes de er enormt dype i allefall8)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fannt noen test spor som jeg brennte på cd.Jeg kunne Høre eller kanksje det er føle bass ned til 19-20hz faktisk!betyr det at de går dypt eller kan nesten all ht høre/føle så langt ned?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån eller kjøp db måler og sett opp en graf.

Finner det du trenger her sinus toner og graf: Nyttige verktøy for måling av fr

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja kanskje detFår se om jeg får ordnet det en dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Det trenger ikke å være det at høyttalerene dine spiller så voldsomt dypt i et ekkofritt rom ( som kontstruktørene forhåpentligvis bruker ) men du har sannsynligvis et kraft room gain, en resonans eller flere, slik at når du sitter i lytteposisjonen din så er bassnivået høyere enn det høyttalerene egentlig spiller.

Det er hele greia med rom akustikk; skjønner man hvordan tingene henger sammen så kan man få billig utstyr til å spille meget bra. Har liksom aldri skjønt de som slenger et anlegg til 200.000 i dagligstua. Dårlig akustikk kan ødelegge lyden noe så aldeles.

:-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Aeon I er spesifisert til 40 hz tror jeg, men jeg har godt output til 25 hz....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Heisan.

Det trenger ikke å være det at høyttalerene dine spiller så voldsomt dypt i et ekkofritt rom ( som kontstruktørene forhåpentligvis bruker ) men du har sannsynligvis et kraft room gain, en resonans eller flere, slik at når du sitter i lytteposisjonen din så er bassnivået høyere enn det høyttalerene egentlig spiller.

Det er hele greia med rom akustikk; skjønner man hvordan tingene henger sammen så kan man få billig utstyr til å spille meget bra. Har liksom aldri skjønt de som slenger et anlegg til 200.000 i dagligstua. Dårlig akustikk kan ødelegge lyden noe så aldeles.

:-)
    De spiller dypt,helt klart.Men jeg vet ikke hvor dypt egentlig for Dben synker jo veldig når det blir så dypt som 20hz.vet heller ikke hvor mye -db jeg har men hørte i allefall at den spillte høyest på 35hz som den er oppgitt til.Det er stor forskjell på mengde bass og dybden i bassen.Jeg må nok innrømme at at når det synker under 30hz å blir det litt boomy og Høyttalerne takler det ikke så bra.Men så er det jo en budsjettshøyttaler og da.

Du jo slike som Mentor 6 som jeg igjen ikke føler innfrir helt mht dybden den er oppgitt til.Et spor fra Jewel Som heter Barcelona beviste det,der det er en veldig dyp bass i bakgrunnen av andre vers.Mentorene spillte ikke disse tonene men på mine er de der i full utfoldelse.Rommet mitt er godt dempet med vegg til vegg teppe med godt dempende vegger i tre og slike gamle papplater som minner om porøs trefiber på ca 2cm tykkelse.fins ikke ekko her nesten med andre ord.Men boom kan man få likevel når trykket blir for stort i bassen.Jeg hører stor forskjell når jeg flytter dem 80cm ut fra vegg i stedet for 40cm.da forsvinner boomingen helt og det strammes opp betraktelig.

Men gain skal ikke ha så mye med at jeg hører bassen ned til 20hz skal det vel?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Mine Aeon I er spesifisert til 40 hz tror jeg, men jeg har godt output til 25 hz....
    ja,jeg tror også at det er mange ht som spiller dypere enn oppgitt.De infrir i allefall i forhold til dybde og det er jo topp

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde låta nå og det høres ut som jeg har skrudd opp volumet på subben alfor høyt. Så der var det egentlig veldig overdreven bass i forhold til resten av lydbildet. Tipper ca 26 hz.

Den låta får selv stativhøyttalerne mine som ikke er tunet dypt eller som ikke har festkul, til å høres ut som gulvstående.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •