Subwoofer - Kompensasjon for "små" fronthøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer - Kompensasjon for "små" fronthøyttaler

Hei!
    Har noen generelle tekniske ting jeg lurer på, som jeg er sikker på at det er mange andre rundt om som kunne tenke seg å få svar på.

De spørsmålene som følger dreier seg primært om suben`s funksjon og effekt når man spiller stereo satt i fht fronthøyttalere.

Jeg har et oppsett med fronter som har 2 x 6,5" elemnter i og tillegg en 10" sub. 6,5" gir jo ikke den stor dybden, men det er fin og kompakt bass, suben utfyller de lave frekvensene. Men jeg savner litt av trykket og den kraftige bassen når jeg spiller musikk, og da kommer spørsmålet:

Kompenserer suben for eventuelle front høyttalere med større element (8,10 eller 12"), eller vil det bare bli mer "buldring"?

Et annet element er jo at man får utfylt i dybde -og mellomregisteret, dersom man kjører et slikt oppsett jeg har i dag.

Jeg forstår at det selvfølgelig kommer an på om man pris effekt og kvalitet osv, men tenker generellt.

Jeg står uansett for døren til å bytte ut den gamle suben min og lurer også følgendene; Jeg har bestemt meg for å kjøpe SVS, og lurer da på om jeg skal gå for 2 stk SVS PCi 25-31 eller om 1 stk SVS PC13-Ultra gjør en mer riktig jobb i min stue. Stua er vel ca 35 kvadrat. Hva blir det mest morro ut av og hva er utgjør forskjellen.

Jeg vil samtidig takke alle som gidder og bruke tid på hjelpe de som ikke er kan allverdens..

Håper på noen gode svar

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pci 25-31 er slutt solgt og erstater kommer om ikke så lenge som har bedre prestanda... prisen skal være ganske lik den som er nå.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av de subene gir deg spesielt mye i det området du sikter til. Du vil trolig få kapasitetsproblemer om du EQ-er frontene også. Jeg tror løsningen kan være å investere i en sub som egner seg til høyere deling og sette frontene til small om du har en receiver i oppsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    ..... Du vil trolig få kapasitetsproblemer om du EQ-er frontene også. Jeg tror løsningen kan være å investere i en sub som egner seg til høyere deling og sette frontene til small om du har en receiver i oppsettet.
    Jeg driver f.t. å spiller inn nye høyttalere, og lurer på om du kan utdype litt dette over med kapasitetsproblemer og EQ-ing av fronter.

Utgangspunktet for mitt spm: JBL LS40 høyttalere bi-ampet på en Pioneer VSX-LX70, subb Velodyne CHT-12Q. Jeg går ikke "alvorlig" til verks med innstilling før ht har fått i alle fall 100 timer med lyd, men så langt så kjører jeg JBL-ene på "large" og deler på 80Hz (både subb og receiver), både JBL og Velodyne er EQ-justert. Jeg synes det låter meget bra, men har mye lytting igjen før optimal lyd er funet i min stue.

Håper trådstarter også ha nytte av mitt spm.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-IS, men da er spm, hvilken sub egner seg til å f.eks dele med en 150-200hz?

Og hvordan ville det blitt med en slik ved hver front og f.eks en SVS til å ta ifra en 80-100hz og nedeover?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA suber kan dele så høyt.

Ellers så finnes det dedikerte middbass kasser

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    Snickers-IS, men da er spm, hvilken sub egner seg til å f.eks dele med en 150-200hz?

Og hvordan ville det blitt med en slik ved hver front og f.eks en SVS til å ta ifra en 80-100hz og nedeover?
    Mr.Ole er inne på noe.. De dype frekvensene som man gjerne stiller inn suben på gir vel ikke mye lydtrykk, slik jeg innbiller at må opp i en høyere frekvens for å få. Det er derfor jeg lurer på hva som gir best "effekt" ifht til mine ønsker. Jeg også tenkte vel den tanken når jeg spurte om det lønte seg å kjøpe 1 svs PC13 ultra eller 2 stk SVS PCi 25-31. Vurderte da tanken på stille inn en av SVS PCi 25-31 på 80-25 HZ og den andre på +100HZ. Hvis jeg da hadde kjøpt en pc13 ultra så kunne måtte jeg jo nesten stilt den inn på 80-25HZ og det gir vel ikke akkurat noe "trykk" det blir vel mer kompakt "buldring"

Takk for svarene!!

Noen som kan hjelpe meg og uttdype noe mer?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Hei!
    Har noen generelle tekniske ting jeg lurer på, som jeg er sikker på at det er mange andre rundt om som kunne tenke seg å få svar på.

De spørsmålene som følger dreier seg primært om suben`s funksjon og effekt når man spiller stereo satt i fht fronthøyttalere.

Jeg har et oppsett med fronter som har 2 x 6,5" elemnter i og tillegg en 10" sub. 6,5" gir jo ikke den stor dybden, men det er fin og kompakt bass, suben utfyller de lave frekvensene. Men jeg savner litt av trykket og den kraftige bassen når jeg spiller musikk, og da kommer spørsmålet:

Kompenserer suben for eventuelle front høyttalere med større element (8,10 eller 12"), eller vil det bare bli mer "buldring"?

Et annet element er jo at man får utfylt i dybde -og mellomregisteret, dersom man kjører et slikt oppsett jeg har i dag.

Jeg forstår at det selvfølgelig kommer an på om man pris effekt og kvalitet osv, men tenker generellt.

Jeg står uansett for døren til å bytte ut den gamle suben min og lurer også følgendene; Jeg har bestemt meg for å kjøpe SVS, og lurer da på om jeg skal gå for 2 stk SVS PCi 25-31 eller om 1 stk SVS PC13-Ultra gjør en mer riktig jobb i min stue. Stua er vel ca 35 kvadrat. Hva blir det mest morro ut av og hva er utgjør forskjellen.

Jeg vil samtidig takke alle som gidder og bruke tid på hjelpe de som ikke er kan allverdens..

Håper på noen gode svar
    Hei.

Er ikke noe problem å bruke sub'en på musikk sammen med frontene. Jeg gjør dette selv med mine SA1550 som blir backet opp av 2 stk SE200, dog på mono signal.

Jeg har forsøkt litt forskjellig deling, fra 40 til 100hz, og hos meg ga 60 beste resultat. Men 80 og 100 om du vil har litt mer punch. Men 2stk 6,5" i hver høytaler burde for all del være i stand til å ta 60 og oppover med god plassering. Mine har kun 4x4" og disse leverer god punch og renere mellomtone når jeg deler på 60-80hz og har de som small.

Men det er bare å prøve å feile. Et godt utgangspunkte er å sette frontene til large og dele sub'en ved 40hz på musikk. Trenger du mer volum kan du la sub'en ta mer over og/eller sette frontene til small. Slik at du stresser disse mindre.

Håper dette hjalp litt.

Geir Arne

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr.Ole er inne på noe.. De dype frekvensene som man gjerne stiller inn suben på gir vel ikke mye lydtrykk, slik jeg innbiller at må opp i en høyere frekvens for å få. Det er derfor jeg lurer på hva som gir best "effekt" ifht til mine ønsker. Jeg også tenkte vel den tanken når jeg spurte om det lønte seg å kjøpe 1 svs PC13 ultra eller 2 stk SVS PCi 25-31. Vurderte da tanken på stille inn en av SVS PCi 25-31 på 80-25 HZ og den andre på +100HZ. Hvis jeg da hadde kjøpt en pc13 ultra så kunne måtte jeg jo nesten stilt den inn på 80-25HZ og det gir vel ikke akkurat noe "trykk" det blir vel mer kompakt "buldring"

Takk for svarene!!

Noen som kan hjelpe meg og uttdype noe mer?
    Ikke noe trykk på lave frekvenser??? Når jeg spiller Call Of Duty på litt volum Kjennes sjokkbølgene gjennom hele huset. MEN slaget fra basstrommer er ganske dårlig hos meg. Regner med det kommer av feil ht plasering,+ for slappe fronter. Så når rommet i kjelleren er ferdig regner jeg med at det flytter inn et par ht med røde ringer rundt elementene.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfølgelig får en lydtrykk av lave frekvenser, det han menst sannsynlig henviser til er den type bass som slår deg i brystkassen. Denne typen ligger over 100hz, et eller annet sted mellom 100hz-200hz, og vanlige suber liker seg som regel under 100hz.

Derfor lurer trådstarter, om jeg har forstått han rett, om en sub/basstorn som kan f.eks assistere små høytallere her.

Vist en f.eks parre stativ HT og f.eks en PB-13ultra så mangler en liksom trykket i det område, er liksom et "dødt" område.

Så da hadde jo det vert mulig å f.eks ha en SVS pb-13ultra til å ta av seg av lyd ifra 80hz og nedover, også 2 basstorn(?) ved ved/under HT til å f.eks spille fra 80-200/300hz også overlatt resten til stativ HTen. Hvordan dette lar seg gjøre i praktisk veit ikke jeg, burde ikke vere umulig så sant som en har mulighet til å innstille Phase og gain hver for seg, samtidig som en eksprimitere mye med plassering, grunnen til at sub er så normalt er vel fordi under 80hz så klarer en ikke å retningsbestemme lyden så mye, dermed er ikke det så viktig hvordan den står i forhold til HTene, så sant som dei er i fase og samme output.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg skjønner det. Og som jeg skriver mangler jeg "hestesparket" selv, men vil ha store ht for å rette på det. Sukk, savner mine gamle DC15. De lød selfølgelig ikke like bra som B&W gjør, men mye morsommere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Joda jeg skjønner det. Og som jeg skriver mangler jeg "hestesparket" selv, men vil ha store ht for å rette på det. Sukk, savner mine gamle DC15. De lød selfølgelig ikke like bra som B&W gjør, men mye morsommere.
    Jeg hadde også et par DC-15, og det var artig saker det. Og det vel litt av moro faktoren og trykket i dem, som jeg lurer på om det er mulig kompensere med subber..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også er kravet til kvalitet av lyden på et litt annet nivå idag. DC-15 er bare for rock & roll selv om noe sikkert vil forsøke å påstå noe annet.
    Har en Martz SR8500 som driver et par Audiovecotor signature. Men jeg hadde jo håpet å kunne hente frem litt moro faktor. Konefaktoren må jo ivaretas her8)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS e gode på bass fra 40Hz og nedover, men er det spark fra 40 og oppover man savner ville jeg sett på en annen løsning. Selv har jeg nettopp hat en Velodyne SPL1000R til test, og den gjør akkurat dette som min tidligere SVS PC-Ultra manglet litt av. Disse subene jobber ganske forskjellig, og fyller derfor forskjellige behov. Har man flere suber er det lettere å få trykk i hele registret også med SVS, men det krever litt kunskap om kalibrering
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    SVS e gode på bass fra 40Hz og nedover, men er det spark fra 40 og oppover man savner ville jeg sett på en annen løsning. Selv har jeg nettopp hat en Velodyne SPL1000R til test, og den gjør akkurat dette som min tidligere SVS PC-Ultra manglet litt av. Disse subene jobber ganske forskjellig, og fyller derfor forskjellige behov. Har man flere suber er det lettere å få trykk i hele registret også med SVS, men det krever litt kunskap om kalibrering
    Forstår at de forskjellige merkene har forskjellinge egenskaper.Men kanskje en kombi av SVS og Velodyne subber kunne vært tingen da.

Det idelle hadde for å forklare det litt banalt, ville været å hatt et par CV CLS-12 som stod parkert ved siden av audivecorene og som var drevet av et eget fett effekt trinn. Men da er det ikke mer plass igjen... eller jo.. for da hadde kona og ungene flyttet ut..hehe. Så kunne jeg hatt en SVS ultra stående bore i hjørnet for å ta de lave frekvensene til film.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår at de forskjellige merkene har forskjellinge egenskaper.Men kanskje en kombi av SVS og Velodyne subber kunne vært tingen da.
    Hvertfall etter min mening
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det idelle hadde for å forklare det litt banalt, ville været å hatt et par CV CLS-12 som stod parkert ved siden av audivecorene og som var drevet av et eget fett effekt trinn. Men da er det ikke mer plass igjen... eller jo.. for da hadde kona og ungene flyttet ut..hehe. Så kunne jeg hatt en SVS ultra stående bore i hjørnet for å ta de lave frekvensene til film.
    Kapp bunnen av Audiovectorene, og toppen av CLS 12 ene. Finn fram sikafleks og lim de sammen problem løst.

Men hva skal du da gjøre med delene som er igjen? Å lime bassdelen fra Adiovector sammen med diskant/mellomtone fra Cerwin kan vel ikke anbefales? Kansje den kreasjonen kan selges på Finn som highend:twisted:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Kapp bunnen av Audiovectorene, og toppen av CLS 12 ene. Finn fram sikafleks og lim de sammen problem løst.

Men hva skal du da gjøre med delene som er igjen? Å lime bassdelen fra Adiovector sammen med diskant/mellomtone fra Cerwin kan vel ikke anbefales? Kansje den kreasjonen kan selges på Finn som highend:twisted:
    Du er iallfall inne på noe her.. Kanskje den typen høyttaler er å få kjøpt? Altså noe som spiller med audiovecorens raffinade, og "sparker" som en cervin vega?? Men da må jeg vel punge ut med kr 100 000,- så da begrenser det seg vel selv.

Hvis noen har noe tips så kom med det!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i dag kom svaret i hus... Kjøpte meg en xtz99 w12 og nå har jeg fått morofaktoren tilbake.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i dag kom svaret i hus... Kjøpte meg en xtz99 w12 og nå har jeg fått morofaktoren tilbake.
    Så hyggelig da Har selv to stk xtz w10.16,og syns de spiller veldig bra! Hadde en svs 10" i hus,og den gikk en god del dypere,men syns ikke den hadde det friske "trøkket" som xtz'ene!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •