Hjelp til høyttalerkjøp: Helicon 300MK2 eller B&W 805S

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til høyttalerkjøp: Helicon 300MK2 eller B&W 805S

Hei.

Jeg er på trappene til å anskaffe nytt stereo i stua og har egentlig bestemt meg for at jeg ønsker å satse på stativhøyttalere.

Grunnen til dette er stuens størrelse og at jeg syns det er viktigere med kvalitet på lyden fremfor hvor høyt de kan spille. (jeg må pressisere at jeg liker litt høyt volum også).

Jeg har da sett meg ut 2 høytallere som nevt i tittelen, helicon 300 og 805s. Spørsmålet er, hvem av de?

Min musikksmak er litt etter dagshumør, alt fra Dire Straits til elektronica, Tool eller filmmusikk.

Forsterkoer skal også handles inn, hva jeg går for her aner jeg ikke enda (NAD M3/Cambridge 840A v2/Lyngdorf TDA220?)

Cluet er at jeg skal spille av all musikken fra musikkbiblioteket jeg har på en Mac Mini (lossless) mulig med en DacMagic, hvis jeg går for TDA'en er jo dette unødvendig men jeg trenger inngang for analoge kilder også og da sprekker budsjettet hvis jeg holder meg til Lyngdorf.

Hvilken høyttaler ville du anbefalt meg? Og hvilken forsterker?
    Jeg har hørt på Helicon 300'ene, M3'n og TDA'n men kun hver for seg.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg blitt overbevist på at H300 er en bedre høyttaler, men er nok smaken som bestemmer .. ikke vurdert Mentor 6 da ? Spiller din type musikk med BRAVUR!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er jo to høyttalere som er helt "rød" eller helt "blå" som jeg kaller det-

B&W er varm, behagelig og ikke påtrengende i lyden sin-
    Dali er mer krisp, "ut på gulvet" opplevelse og med litt strammere bass-

Jeg synes selv at 805 er en mer "fullstendig" høyttaler enn Helicon300, men det er min smak igjen =)

Jeg hadde en prat med Lars Worre fra Dali i fjor en gang, jeg spurte han vilken forsterker han ville valgt om han skulle matchet Mentor/Helicon serien med noe, utenom Classè ville han gått for 840A- så det er helt klart noe du bør lytte til =)

B&W + Lyngdorf
    Dali + Cambridge840-

MVH
    Lars B =)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøpe såpass dyre stativhøyttalere så ville jeg brukt tid på å lytte først.
    Og i den prisklassen finnes dessuten "en haug" av alternativer, bl.a.:
    - Dynaudio
    - mbl
    - Piega
    - Penaudio
    - Kudos
    - KEF
    - Monitor Audio

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asvaberg: Det er kun de produktene jeg har nevnt som er aktuelle (har gavekort i hifi-klubben)

I følge svarene som er gitt her og det jeg har lest hittil virker det ikke som om det er er "hav" av forskjell kvalitetsmessig på de 2, personlig preferanse spiller nok en stor rolle. Hadde det vært en teknisk eller fysisk forskjell på de som gjorde at den ene modellen var mye bedre enn den andre hadde det vært mye lettere for meg å velge da syn og fakta er det jeg har valgt ut teknologiprodukter på før.

"Lyd" er så abstrakt og jeg har ikke et så godt trent øre at jeg føler at jeg kan gjøre et godt valg selv. Det er jo nettop derfor jeg ønsker å skaffe et nytt anlegg, fordi jeg ønsker å bruke mer tid på å høre på god lyd.

Jeg får se om jeg kan få koblet de begge til en 840A og lytte.

Hvis flere har innspill eller anbefalninger så kom gjerne med de!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lille jeg har hørt av disse to alternativene, så ville jeg gått for Dali Helicon. Men er det objektivt?..... neppe

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha litt "sprut" og rock`n roll, gå for Helicon!! Mer dynamisk, syns jeg.
    805 blir kjedelig på rock.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei gutter.

Valget falt på B&W 805s med Lyngdorf TDA2200AD

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra du fant det du ville ha ... Sitter selv med "samme forsterker" så si som deg, med roomperfect, og Dali H300.. kjempe fornøyd. Spiller ekstremt bra på gode rock innspillinger .. Manson det går idag . Pantara i går.

805s er veldig forskjellig, så er nok smaken som vinne . hehe.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nicho81
    Hei gutter.

Valget falt på B&W 805s med Lyngdorf TDA2200AD
    gratulerer med knall bra valg har det samme selv og er skikkelig fornøyd med hvordan dette spiller. jeg er så glad i dypbass at jeg har velodyne DD12 også, men sub er jo noe du kan skaffe etterhvert om du ønsker det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk.

Det har vært en fornøyelse å høre på dette hittil i allefall.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Skal du ha litt "sprut" og rock`n roll, gå for Helicon!! Mer dynamisk, syns jeg.
    805 blir kjedelig på rock.
    Vet ikke hvordan Helicon låter i mitt anlegg, men hos meg rocker 805S skikkelig - elgitarene har skikkelig rå tyngde og dynamikk og stortromma har skikkelig fylde. Kombinér dette med et kjempestort og omsluttende lydbilde så engasjerer det i hvertfall meg skikkelig med min elektronikk.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner tråden litt jeg!

Jeg har Lyngdorf SDAI2175, og har tenkt å gå for B&W 805s, men hva mister jeg i forhold til å hatt TDA2200AD som forsterker del?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Låner tråden litt jeg!

Jeg har Lyngdorf SDAI2175, og har tenkt å gå for B&W 805s, men hva mister jeg i forhold til å hatt TDA2200AD som forsterker del?
    Room perfect? :P

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to relativt like høyttalere du nevner, så jeg kan ikke komme med annet enn min personlige mening

Jeg synes 805 er bedre høyttalere jevnt over enn Helicon 300. B&W låter generelt "snillere" enn Dali og hvis det tiltaler deg er nok det vegen å gå for deg. De har et penere klangmønster og en rundere følelse over hele registeret. De kan både spille umåtelig pent på hyggelig musikk og samtidig kanskje runde av spisse innspillinger, men det er ikke dermed sagt at de er slappe i spillestilen. De er meget ærlige og putter ut rimlig nøyaktig det de får inn.

Hvis hifiklubbenvarer er greia, er nok NAD M3 som du nevner en god matching med disse. Kan for øvrig anbefale Electrocompaniet sammen med B&W hvis du gidder å ta turen til Soundgarden (bare spør marsboer )

EDIT: Så ikke før nå at kjøpet allerede er utført Gratulerer med kjøp av godt utstyr

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •