Oppgradering - Høytalere eller forsterker først?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering - Høytalere eller forsterker først?

Etter mange år med noenlunde samme anlegget (og ikke minst små barn og økonomiske prioriteringer) funderer jeg på å starte med en stegvis total-oppgradering. I dag har jeg to B&W 805 Matrix fronthøytalere (13-14 år gamle), B&W CDM CNT Center og en B&W sub jeg ikke husker navnet på i farten. Disse drives av en Sony STR 555-ES forsterker og en hjemmebygget HTPC hvor jeg har rippet alle CD'er og DVD'ene mine. Blue-ray har det ikke blitt noe av enda.

Spørsmålet mitt er om noen har noen gode råd på en fornuftig oppgraderingsplan. Jeg vurderer å kjøpe B&W CM7 eller Audio Physics Yara classic som nye fronthøytalere og sette 805 som bakhøytalere- men jeg frykter at begge alternativene kanskje er litt for kresne i forhold til forsterkeren. Alternativet er jo å bruke 15-20K på ny forsterker og BD-spiller, men da er det jo ganske kjipt å sitte med mine stort sett gode, men små og aldrende 805 høytalere.

Preferansen er i hovedsak film (mest kone og familievennlig), men jeg ønsker også å ha noe som spiller bra musikk når mulighetene byr seg.

Er det noen som har noen tanker om hva som kan være en fornuftig plan for oppgradering? Jeg har jo ikke akkurat 50-60K å skuffe ut på å kjøpe komplett nytt anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten og ha hørt anlegget ditt vil jeg regne med du vil få mest utbytte av en ny forsterker først.
    Da jeg oppgraderte i høst så kom forsterkeren først og jøss! for en forandring det ble på høyttalerne mine!
    Men da var det allerede handlet fronter og senter så det var for sent og snu da

Hva med og kikke på Yamaha DSP-Z7?En forsterker som har veldig mye likheter med storebroren sin Z11 og låter veldig bra.
    Hvis du kontakter X3MHC her på forumet er han behjelpelig med en god pris og ikke minst, antagelivis norges beste kundeservice.
    Men, det er jo masse annet og velge i så du burde ta deg en skikkelig lytterunde.
    Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke noen hifi guru,men jeg oppgraderer alltid forsterker først.
    Dette fordi en ny forsterker kan gi bedre lyd i eksisterende høytalere, mens å koble til nye høytalere på for dårlig forsterker kan ødelegge opplevelsen og gleden av å kjøpe noe nytt for meg.

I bunn og grunn vil jeg si det slik: Å oppgradere forsterker vil sjeldent (aldri) føre til dårligere lyd, tvert imot som oftest forbedre lyden. Å oppgradere høytalere uten å oppgradere forsterker trenger ikke føre til bedre lyd i det hele tatt og vil fort ikke gi i nærheten av den lydopplevelsen du vil forvente fra høytalerene.

Det er mine 5 cent om den saken Men da ser jeg bort ifra alle aspekter som WAF o.l. og ser kun på lydopplevelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett på Onkyo TX-SR876 som reciever sammen med feks Sony BDP-S550 blu-ray spiller. Har ikke så god kjennskap til BD spilleren, bare hørt en del bra om den. Reciveren har jeg hørt og lekt litt med og liker den godt. Men ta deg tid, gå rundt og hør litt på de forskjellige alternativene der ute.. Du får mye bra for 15-20k Skulle ønske det var meg som hadde 15-20k å bruke på ny reciever.. hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt ut sonyen du så skal jeg love deg at lyden blir bedre.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart ny forsterker.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som skrevet lengre opp. Bytt ut Sony forsterkern. Du kommer ikke til å angre ;-)

Jeg for min egen del kan anbefale gulvhøyttalerne fra XTZ. Rimelig, og spiller veldig veldig bra. Ellers har du jo Monitor Audio RS serien. Ikke alt for dyr, og spiller langt mye bedre enn prisen tilsier. :-)

Så jeg hadde tatt en nærmere titt på det hadde jeg vært deg. Og en lytterunde på høyttalere i prisklassen du kunne ha tenkt deg er jo en god fordel. :-)

Og til forsterker. Yamaha har veldig gode hjemmekino forsterkere iallefall. Kan anbefale det, men det kommer helt ann på hva du velger av høyttalere. Litt kjekt at det matcher litt også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Det er sansynligvis klart størst potensiale i å finne høyttalere som spiller enda bedre i rommet ditt, prøv så mange som mulig hjemme, uten å gjøre det har du ingen kontroll på hva du får. Behold de gamle HT mens du tester nye, og velg de beste selvsagt.DERETTER finner du en forsterker som passer til de NYE høyttalerne:-D

Hvis du elsker lyden i høyttalerne du har og ikke ønsker / gidder testing bytter du elektronikk og kabler:twisted:

Spøk til side, nye receivere med romkorreksjon kan være kjempeløft i lydbildet dersom rommet ditt ikke er perfekt, Yamaha er det eneste merket som gir deg tilgang til manuell justering av alle høyttalerne dine, inklusive eventuelle subber. Dette kan være viktig dersom du ønsker å få den bassgangen i rommet som du selv liker, RX-V 2700 ligger på avtorget nå, ellers er RX-V 3900 meget bra.

mvh
    Dag

Ops, så at det var fokus på film, da er det kanskje subber som kan oppgraderes?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

Spøk til side, nye receivere med romkorreksjon kan være kjempeløft i lydbildet dersom rommet ditt ikke er perfekt, Yamaha er det eneste merket som gir deg tilgang til manuell justering av alle høyttalerne dine, inklusive eventuelle subber.
    Dette gjør vel Pioneer sine recievere også såvidt jeg vet!? Mener ialfall de litt eldre modellene som VSX-1015s hadde denne muligheten...

Kan godt tenkes jeg tar feil her.. Men ble litt nysgjerrig så måtte bare spørre...

Newcomer HI-FInepse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Nordmøre
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror reciver er lurest å starte med, DENON har noen brae modeller. Når du har kjøpt reciver kan du kjøpe høyttalere.

Bare et forslag...
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-3808A Hjemmekinoreceiver

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering

Takker for mange gode innspill. Jeg må vel bare innse at det uansett kommer til å koste skjorta, bukse og belte... Jeg ser flertallet heller mot å gå for forsterker/reciever først. Jeg får vel gå en runde og kanskje låne litt her og der med hjem og se hva som passer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nator
    Dette gjør vel Pioneer sine recievere også såvidt jeg vet!? Mener ialfall de litt eldre modellene som VSX-1015s hadde denne muligheten...

Kan godt tenkes jeg tar feil her.. Men ble litt nysgjerrig så måtte bare spørre...
    Pioneers manuelle MCACC er håpløs da den dessverre jobber utifra 9 faste bånd, sjanseløst.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esop99
    Takker for mange gode innspill. Jeg må vel bare innse at det uansett kommer til å koste skjorta, bukse og belte... Jeg ser flertallet heller mot å gå for forsterker/reciever først. Jeg får vel gå en runde og kanskje låne litt her og der med hjem og se hva som passer.
    For store filmopplevelser har du enormt potensiale med en rimelig bluerayspiller, moderne receiver og en kompetent subwoofer ikke minst!

Bør kunne skaffes for ca. 20-25.000

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du? Kanskje noen i nærheten som kan låne deg en reciver en kveld feks?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Di 805'ene du har spiller meget bra, en bekjent har di samme. Så ikke tenk på å skifte di ivertfall med det første.

Newcomer HI-FInepse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Nordmøre
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok lurt å ta en runde først ja, for å høre på både lyd og priser:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esop99
    Det man må tenke på er jo hvor mye penger man vil bruke på dette.. The sky is the limit.. Finnes stort sett alltid noe bedre og dyrere.
    Å bruke 15-20k på reciever og BD spiller vil kunne gi deg ett meget bra oppsett i mine øyne. Men det er jo de som bruker mye mye mer og...

Hvis du kjøper deg en god reciever så trenger du ikke legge så altfor mye i BD spilleren da bilde kvaliteten ikke varierer så mye fra spiller til spiller. Det er lyd kvaliteten som varierer, men ved å kjøpe en god reciever vil den kunne ta seg av lyd prossesseringen.. Kan jo søke litt rundt her på forumet angående det.

Har du vurdert en DIY sub, en rimelig BD spiller og å legge 12-13 000 i recieveren? Burde kunne bygge en god DIY og få en BD spiller for 7-8000 kr, kanskje mindre tom. En slik oppgradering vil kunne gi betraktelig bedre lyd
    Driver selv å skal bygge egen sub, vurderer å kjøpe ett dayton 12" elemement med BASH300S forsterker, totalt 3500. Så kommer jo byggekostnader i tilegg, de vil variere etter hvordan du vil ha suben. Men angående DIY så burde nok høre med andre enn meg hvis det er interesant, jeg har kun bygd noe til bil før og er helt novise på det feltet.. hehe..

Mange gode reciever rundt 12-13 000.. Men tenkt noe på hvor mye du vil bruke på eller hva slags høytalere du ønsker å kjøpe senere?

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sagt hundre ganger før her, men jeg ville klart oppgradert forsterkeren først =)
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter opp om resten av folket! 805 matrix er glitrende god, har selv eid dem, og hørt flere hevde at disse er bedre enn 805 nautilus. Det er en grunn for at Abbey Road Studio bruker bl.a. 805 matrix når dem "mastrer" opptak.

Selv har jeg hatt dem på et komplett naim-oppsett og på Xindak 6950 med en Primare DVD30 som kilde.

En sinnsyk god høytaler! Som vokser med kilde og forsterker, send meg en pm hvis du vurderer salg, disse høytalerne savner jeg...

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=43357&cat=all kan jo være ett lite tips til reciever

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •