Proac Studio 140 eller noe som passer Primare Pre30/A31.2 bedre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Proac Studio 140 eller noe som passer Primare Pre30/A31.2 bedre?

Noen som har hørt disse før?
    Jeg har stor tro på at disse nå kan være det rette for oppsettet mitt,men hadde vært fint med andres oppfatning av denne Høyttaleren.Er ikke lett å få hørt dem da de ikke selges i Trøndelag.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei...det var som jeg troddeEr ikke like mange som personlig skriver om disse som om Dali Mentor 6,Monitor Audio GS20 o.l merker.Men de testene jeg har lest er jo flotte,og derfor tror jeg disse kan være meget undervurderte.De ser jo ikke akkurat like tiltalende ut som mange andre til den prisen men jeg tror det skjuler seg noen råtasser bak det noe beskjedne ytre.Som en Super actionfilm med dønn kjedelig cover,hehe.Jeg synes de ser ganske pene ut likevel jeg da

Synd jeg ikke får hørt dem i Trondheim.Men skal nok bli det også en dag.

Om det er noen som kan fortelle litt om hva de syns om denne HT er det flott.Gjerne om hvordan de er og plassere også.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sikkert svar hvis du prøver deg på hifisentralen. De har en vennetråd for ProAc der.

ProAc´s venner

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ProAc er fine i den lyseste varianten, Maple om jeg husker riktig. Jeg har hatt ProAc D15 og hadde Studio 140 på test hjemme sammen med noen andre. Sistnevne ble en av mine favoritter i prisklassen. Egentlig ikke så mye å si om lydkvaliteten i positiv forstand. De farger veldig like, men vil si de er et hakk på den snille/varme siden. Snille mot dårlige innspillinger. Gir et dypt og bra stort soundstage. Litt laidback i mellomtonen, en diskant som ikke tiltrekker seg oppmerksomhet men som gjør jobben sin. Studio 140 er såpass bassterke at de trenger litt avstand fra vegger. I små rom kan de fort bli for basstunge. En svakhet med ProAc er at de kan være litt trege i bassen på musikk hvor tempoet er høyt, som f.eks med metal. De er en lett last og trenger ikke mye effekt. Lett å matche.

Men om du klarer å få en god pris så er D15 ganske mye bedre, spesielt mellomtonen. Mer transparente og mer detaljerte.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!Mitt rom ser litt L-formet ut og er ca.30m2 og har en takhøyde på 2.85cm.Nok høyde i allefallMen jeg har nok ikke muligheten til å flytte Høyttaleren lenger enn maks 40 cm.er det nok?

Synes også det er litt rart det du sier om at den kan være treg i bassen.Den er jo omtalt å det motsatte.Trodde den skulle ha stram bass jeg og stram er jo som regel hurtig,eller?har ikke hørt om stram og treg bass i allefall,hehe.Jeg ønsker meg en skikkelig energisk høyttaler nå klar og detaljert mellomtone og frisk luftig detaljering i toppen med stram og ikke minst dyp bass så man får frem det som er der i allefall(er ikke bassfreak,men vil at Høyttaleren skal ha muligheten til å gjengi en dyp bass om den er tilstede på en cd).Er det da noen andre høyttalere jeg burde prøve?Syns det er vanskelig og finne høyttalere som går dypt nok og som samtidig har de kvalitetene jeg søker som nevnt ovenfor.Sub er ikke aktuellt da det ikke er lett å få det til så bra som en høyttaler som gjør begge deler mht sammenheng og plassering o.l.

Mentor 6 fra Dali virket veldi energisk og lett og drive og er sikkert også en god match til Primare,men synes ikke bassen nådde dypt nok selv om det var nok av den.

Gi meg gjerne tips om noen andre som jeg kanksje burde se på i stedet om det finnes

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje du bør velge en mindre model da, du har bare halvparten avstann til flater som der anbefales, og desuten ser det ut som din stue er for liten til å yte den rettferdighet :
    ProAc Studio 140 - Audiophile
    Rom/høyttalere er en kobling der skal skje, når høyttaleren passer rommet, eller er oppstillet korrekt skjer der en kobling med rommet, og rommet lades av energien fra høyttaleren. Man kan selvfølgelig få utmerkede resultater når plasering er mindre heldig, men samtidig betaler man for noe man ikke får.
    Jeg er ikke helt med på hvorfor du ikke vil ha sub. Når vi snakker dybbass, fra en subwoofer i stereo sammenheng, da taler vi om fra 40 hz og ned gjerne.
    Det er ikke unormalt at subbens delefrekvens da står på 30 hz. Avhengig av rommet vil dine høyttalere forsterkes i bassen, det er bare dybbassen der trenger et boost pga ørets manglende følsomhet.
    REL sine eldre modeller, Strata, Storm (basrefleks) og Stadium er eksempler på fantastiske subwoofere til stereobruk, og de er eminente til å forsvinne totalt.
    Der lå en Stadium på bruktbørsen her til 9K for en stund siden.
    Jeg hørte en Stadium med elektrostater og jeg ville ha svoret der ikke var noen sub i det huset.
    Utover det er der ikke megen musikalsk info på vanlig musikk under 30 hz, men det er hernede romfornemmelsen også ligger, derfor kan et opptak av kor i en kirke lyde som det er tatt opp i et hundehus med vanlige høyttalere uten sub. Med sub får man plutselig hele størrelsen på kirkerommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Syns det er vanskelig og finne høyttalere som går dypt nok og som samtidig har de kvalitetene jeg søker som nevnt ovenfor.
    Ja det er ikke så lett å få både pose og sekk. ProAc tuner sine høyttalere med såpass mye dypbass at sub ikke føles nødvending. Jeg tror akkurat det kan medføre noe treghet og kanskje litt mindre definert bass. Typiske kvikke og energiske høyttalere pleier ikke å ha mye dypbass tror jeg. Stram bass er ikke ProAc sin styrke, de har godt av forsterkeri som har denne egenskapen. Men jeg burde være litt forsiktig fordi jeg oppdaget dette med D15 som har bare ett basselement. Kanskje er 140 bedre på det området grunnet to elementer. Jeg skrev også kan fordi opplevelsen om hurtig/treg kommer an på referanser. ProAc er noen ganger blitt kalt "jazzhøyttalere", og det måtte en dyr Focal sak til før jeg oppdaget det. Nemlig start/stopp egenskapene. På rolig musikk er det ikke like viktig som med enerigiske rockere.

Om rommet ditt passer 140 er ikke lett å si på forhånd. Alle høyttalere har veldig godt av å kommet godt bort fra vegger. Mest for perspektivets skyld. Men jeg er litt i tvil om ProAc er de rette for deg når jeg leser dine preferanser. Jeg skal forøke å tenke på noen alternativer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. har tenkt litt.. vanskelig med kravet om dypbass. Integrering med subb kan funke veldig bra det som sagt ovenfor.

Har du vurdert Vienna Acoustics? Om din Primare er strømsterk nok og du ikke har noe i mot litt varm/myk mellomtone? Litt som dine Patos?

http://www.viennaacoustics.at/produc...V02_WEB150.pdf

Har du vurdert bruktkjøp?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte et par relativt dyre (rundt 50 000.-) Proac på komplett Accuphase elektronikk en dag. På akustisk ol. låt det helt fantastisk! Jeg vil påstå at det er noe av det bedre jeg har hørt på den type musikk.... På rock\pop var den ikke så sterk.... Rett og slett litt slapp

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hmm.. har tenkt litt.. vanskelig med kravet om dypbass. Integrering med subb kan funke veldig bra det som sagt ovenfor.

Har du vurdert Vienna Acoustics? Om din Primare er strømsterk nok og du ikke har noe i mot litt varm/myk mellomtone? Litt som dine Patos?

http://www.viennaacoustics.at/produc...V02_WEB150.pdf

Har du vurdert bruktkjøp?
    Primaren er strømsterk nok den.Dobbel ringkjernetraforer og 40.000 uf per utgang er i allefall ikke noen pinglegreier.Det som overasket meg med Primare er at selv om de er såpass strømsterke så føler jeg det som den er behersket på en måte,altså laidback.Den pumper ikke ut allt den har lik min Cayin 153b gjorde så Elementene blafret men passer på at rett mengde kraft blir servert til en hver tid og kontrollerer elementene på en helt annen måte.Men dette gjør også at jeg føler den trenger en litt kjappere høyttaler enn de jeg har nå,for å få i alle fall et snev mer attak og energi inn i systemet.Snert er vel det rett ordet

Vienna acoustic ligner jo litt på Patos de.Hvordan er kabinettet bygd?Vet du om det er delt på midten så det nederste elementet er separert fra de to andre.Slik er mine patos og det er det som jeg har lurt på,om det er derfor de går så dypt,som om de nederste fungerer som små suber nesten.Skikkelig dypt går de i allefall.Og jeg snakker ikke om mengde bass men dybde.Har merket det er mange som misforstår det begrepet der noen oppfatter mye bass som dypbass bare så det er sagt

Bruktkjøp er flott om det dukker opp noe aktuelt.Folk tar godt vare på det de kjøper av hifi har jeg inntrykk av så det er bare flott om det er noe der som kan interessere meg.

Takk igjen for gode svar.Det hjelper uten tvil

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Hørte et par relativt dyre (rundt 50 000.-) Proac på komplett Accuphase elektronikk en dag. På akustisk ol. låt det helt fantastisk! Jeg vil påstå at det er noe av det bedre jeg har hørt på den type musikk.... På rock\pop var den ikke så sterk.... Rett og slett litt slapp

Det er det jeg også er redd for og det jeg ikke er så fornøyd med akkurat nå.Patosene spiller Suverent på allt annet enn rock,men halve samlingen av cd`er er rock,hehe.De skal jo ikke støve ned heller.Men vet også at Cd`spillern også er med på å gjøre den varme signaturen til litt for mye av det gode.For på Vinyl rocker det mye merMen toppen på Vinyl er som regel litt mer spraglende føler jeg mens bassen mister litt sin stramhet og dynamikk i forhold til cd.Men det er vel bare slik det er.Vanskelig å få Vinylriggen til å låte lik Cd-spilleren og omvendt.

Men det er jo mye annet å prøve enn proac.Tror kanskje Hegel H200 og proac hadde passet bedre enn denne komboen da.Den Har jo sånn vannvittig kontroll på elementene,det ble rett og slett for mye for mine høyttalere.For den tok vekk mye av dypbassen og lagde en litt klinisk og kjedelig klang i sammenligning med Primaresettet.Men det rare er at H200 spilte veldig godt med Contour 1.4 fra Dynaudio,stativhøyttaleren som tror den er en gulvstående.Litt O.T. men ville bare nevne.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror kanskje du bør velge en mindre model da, du har bare halvparten avstann til flater som der anbefales, og desuten ser det ut som din stue er for liten til å yte den rettferdighet :
    ProAc Studio 140 - Audiophile
    Rom/høyttalere er en kobling der skal skje, når høyttaleren passer rommet, eller er oppstillet korrekt skjer der en kobling med rommet, og rommet lades av energien fra høyttaleren. Man kan selvfølgelig få utmerkede resultater når plasering er mindre heldig, men samtidig betaler man for noe man ikke får.
    Jeg er ikke helt med på hvorfor du ikke vil ha sub. Når vi snakker dybbass, fra en subwoofer i stereo sammenheng, da taler vi om fra 40 hz og ned gjerne.
    Det er ikke unormalt at subbens delefrekvens da står på 30 hz. Avhengig av rommet vil dine høyttalere forsterkes i bassen, det er bare dybbassen der trenger et boost pga ørets manglende følsomhet.
    REL sine eldre modeller, Strata, Storm (basrefleks) og Stadium er eksempler på fantastiske subwoofere til stereobruk, og de er eminente til å forsvinne totalt.
    Der lå en Stadium på bruktbørsen her til 9K for en stund siden.
    Jeg hørte en Stadium med elektrostater og jeg ville ha svoret der ikke var noen sub i det huset.
    Utover det er der ikke megen musikalsk info på vanlig musikk under 30 hz, men det er hernede romfornemmelsen også ligger, derfor kan et opptak av kor i en kirke lyde som det er tatt opp i et hundehus med vanlige høyttalere uten sub. Med sub får man plutselig hele størrelsen på kirkerommet.
    Hei Niels

Den testen har jeg lest opp og i mente og det er der mine bekymringer begynte.Først leste jeg testen fra What hifi der det skrev det var en uslåelig kombo med Primare og disse ht.Men de hadde sikkert et bedre rom å prøve det i.Så da er det kanskje ikke aktuelt med Proac likevel da det var spesiellt 140 som var den jeg interresserte meg for.

Sub er desverre ikke aktuellt her da jeg ikke har mulighet til å ha den hvor jeg vil,noe av det er p.g.a min bedre halvdel som har satt spisebordet mellom høyttalerneKaster jeg ut bordet er jeg redd jeg selv blir med,hehe.Derfor ønsker jeg en HT som går tilstrekkelig dypt så jeg ikke trenger sub,i allefall så jeg ikke føler det slik.

Takk for svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •