Martin Logan, tett på vegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Martin Logan, tett på vegg?

Jeg har ved mange anledninger, blitt mer enn imponert over ML´s prestasjoner.
    Første gang hos akto, siden hos Gwandarion, og sist men ikke minst; hos RoKo og MrMyagi.
    I mitt beskjedne kino- og musikkrom som måler skarve 3x4,2m, er jeg derimot litt i tvil om berettigelsen av slike, ettersom de av naturlige grunner, må(?) plasseres relativt nære sideveggene. Men er mer enn nysjerrig, på hvordan en "riktig" kombo kan låte her.
    Veggene (og rommet) er imidlertid godt (og kanskje i overkant?) dempet, og dermed øyner jeg en mulighet for en inntreden av et par elektrostater i passene størrelse?
    Setter pris på alle innspill og synspunkter!
    Og er forberedt på at jeg kanskje må bytte ut min Xindak 6950 som "drivverk", om nødvendig.
    Så fyr løs, kjære AV-venner! :-D

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Jeg sier bare GO-GO-GO

Nei seriøst.ML selv sier jo at det optimale er ingen sidevegger men det er det vel fåtallet av oss som har.
    Det er vel ikke mange høyttalere som liker seg inntil en sidevegg?
    Men det koker vel ned til det samme gamle svaret: du må neste prøve det hjemme:???:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, prøve sjøl er nok det eneste rette.
    En "hjemmetest" vil nok gi svar på det meste, men problemet er vel helst at slike høyttalere ikke akkurat vokser på trær. Ikke minst i utlånssammenheng!:roll:
    Men da har jeg uansett fått en indikasjon, ved at ML selv sier "ingen sidevegger".
    Noe majoriteten av høyttalerprodusenter for så vidt også mener, sikkert med rette.
    Men enkelte høyttalere er vel mer tilgivende enn andre?
    Ettersom ML har en spesiell konstruksjon, så jeg for meg at kravene til plassering også vil være noe spesiell.
    Her vil det uansett bli vanskelig å trekke høyttalerne noe særlig lenger enn 30-40cm fra sidevegg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det optimale for alle høyttalere er vel ikke noen sidevegg....
    Det går fint med elektrostater i "normal" plasering, men avstanden til bakveggen må, som alle høyttalere, også gjerne strekkes lengst muligt ut.
    Du kan dog oppnå fine resultater med en form for absorberende elementer bak høyttaleren der kan fange opp lyden der går bakover, dette vil resultere i mer fokus og renere lyd.
    Abnormale avvik i bassen, som alle høyttalere har når de ikke er plasert 100 % korrekt, kan avhjelpes med romkorreksjon.
    Jeg vet ikke hvilke modeller ML du har i tankene, men om din Xindak ikke er stabil vil du høre det, i ekstreme tilfelde vil forsterkeren lukke ned ved effekter over ca. 5 watt. Er lyden ulden, rotete, uklar osv. tyder det på feil match og er ikke høyttalernes skyld. En annen forsterker kan lyde glassklart og dynamisk.
    Uansett bør du vel overveie om Xindak er kvalitetsmessigt undermotoriseret for ML sin fantastiske transparens.....

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flate pakker

Ingenting er som flate lydformidlere :-)
    Kan være verdt å teste et eller to par med disse kanskje Magnepan > Models > MMGW and MMGC de skal i motsetning til ML monteres på vegg.
    Har de selv som bakhøyttalere, men har aldri gjort noe seriøst forsøk på hvor mye de egentlig spiller.. Har jo et sett med store-storebrødrene så behovet er ikke helt der..
    Bare et forslag også slipper du 230V tilførsel og lukten av lynnedslag i rommet..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lugten av lynnedslag?
    Nuvel, støtter opp om Magnepan, der får du utrolig mye lyd for pengene, sjekk ut MG12 og 1,6, det er utrolige "bestbuys".

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Lugten av lynnedslag?
    Nuvel, støtter opp om Magnepan, der får du utrolig mye lyd for pengene, sjekk ut MG12 og 1,6, det er utrolige "bestbuys".
    Lukten av lynnedslag var noe jeg kom på fra en av de første testene jeg leste om ESL63, tidlig -80 tall det vel ?
    Det var nok HiFidelity eller Puls som kjørte de på maks så gnistene føk og protectorene stengte. Etter denne testen mente de at luften i rommet var blitt ladet eller utladet som etter et lynnedslag ( du vet den deilige rene klare luften som blir etter lyn og torden en varm sommerdag ;-))
    Har hatt ESL63 selv og fått mange gnister, men ikke lukten..
    Det var underholdende skrevet og for oss som leste det og fortsatt vanker sammen heter det ikke ESL63, men luftrenserne :-)
    Langt of-topic nå, beklager lett å bli revet med når det prates flatt :-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var gamle dager det. ML og Audiostatic f.eks. kan ikke overbelastes da lederne er coated, men er der sprekker i den, da......der er en risiko ved alt om man kan sige det sånn.
    Jeg har dog fått støt, men det var min egen skyld. Jeg satte et sett Audiostatic til 220 volt, men hadde ikke satt de til forsterkeren, og dette var modellen der ikke hadde stand-by, så de stod og var oppladet hele tiden.
    Jeg moppet flisgulvet med en litt vått mopp, og flyttet da høyttaler kablen med en hånd, da smalt det gitt. Panelet utladet i min hånd.
    Der skjedde ingenting egentlig, men jeg fikk da respekt for sakene....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene, spesielt det gode og utfyllende sådanne fra Niels Nielsen!
    Og sant nok, ingen høyttalere "liker" sidevegger nei, jeg er relativt klar over det.
    Som jeg skrev i litt lenger opp i tråden, vil avstanden til (godt dempede)sidevegger være relativt liten.
    Bak panelene derimot, vil det være ca én meter luft mellom panel og vegg.
    Dermed bør vel den biten være ivaretatt vil jeg tro.
    At Xindaken kanskje vil slite litt, og dermed rote det hele til, er jeg faktisk forberedt på.
    Nå har jeg vært så heldig å høre Vista med Doxa 73 som "fyrbøter" hos MrMyagi for litt siden, så jeg vet hvordan de kan, og skal låte ja!

Samtidig må jeg jo få lov til å nevne at jeg har fått et meget generøst tilbud fra Gwandarion her på forumet, som stiller sine ML´er til disposisjon!

Da vil jeg jo uansett få svar på både det ene og det andre, om jeg tør å takke ja til lån av hans dyrebare elektrostater! :wink:

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å se hva du finner ut av Jan.
    Har du sett dette?

-vista-jpg

Noen tanker om det?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada.
    Jeg har lest specs både på Vista og (Vantage som ligger til salgs på torget her), til øyet ble stort og vått!
    Med sine 145cm på strømpelesten kan de ikke akkurat kalles beskjedne, og de har jo et relativt røslig "footprint" også.
    Men slikt venner man seg nok til, om fotavtrykket viser seg uutslettelig. ;-)
    En ting jeg dog stusser litt på, er det angitte frekvensområdet?
    Da jeg hørte Vistaene hos MrMyagi, virket det jo som de gikk atskillig dypere enn de oppgitte 43Hz?
    Samtidig var det jo nok av "slam" i dine også, da jeg fikk høre dem i fjor sommer?

Eg grei virkningsgrad har de jo, men den minimumsimpedansen på 1,2 Ohm vil kanskje få min kinaforsterker til å skjelve litt i buksene? Enn si transistorene?
    Vi får se.
    Takker uansett for info!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De spiller utvilsomt dypere enn oppgitte data, mye av det avhenger selvfølgelig av rommet i kombinasjon med utstyret. Det blir artig å se om 8" i Vista kan matche dine Vienna.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet og plasseringen er nok i stor grad avgjørende ja!
    Ellers er jeg nok rimelig sikker på at Vistaens 8" matcher Viennaens 7", selv om sistnevnte biter svært så godt fra seg! Nesten i overkant mye bass, vil nok enkelte mene.
    Det er faktisk endel som blir ganske overrasket, når de får se hva som gjemmer seg bak høyttalerstoffet. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er ML vista i hus!

Etter en strevsom tur opp til Ola i møkkaværet, men som heldigvis ble oppveid av noen hyggelige timer hos ham, har jeg omsider fått stablet på plass et par praktfulle Martin Logan Vista, her i mitt lille "nirvana".
    Det ble ellers en *******s hjemtur i snøføyka også, men den var verdt hvert eneste snøfnugg!
    -
    Etter en temperaturmessig akklimatisering av høyttalerne, og ikke minst en nitid kontroll av avstander og førstegangs vinkling, var det "dags" for en første lytteseanse.
    Og du verden.
    Jeg har i alle fall fått svar på mitt selvbestaltede spørsmål, og skepsis til "Martin Logan tett på vegg".
    Som viser seg relativt ubegrunnet. For dette spiller jo alldeles strålende!
    Oppløst og luftig, og med detaljer i musikken som hittil har vært meg ukjent her i rommet.
    "Seven drum hits" sitter riktignok ikke heeelt der de skal ennå, men det skal jobbes mer med imorra. Har jo heeele søndagen å ta av! 8)
    Umiddelbart opplever jeg også bassen som mer avballansert og kontrollert, og uten å ha målt det, føler jeg at den litt plagsomme "peaken" jeg har slitt med rundt 45-50Hz, også er blitt atskillig mindre påtrengende.
    Naturligvis kan denne følelsen godt relateres til øyeblikkets lykkerus, men jeg tror faktisk at dette kan vise seg målbart også!
    Skremmende dypt går de også, og parerer elegant Viennaen´s påståtte 35Hz som nedre "grense".
    Jeg, (og flere med meg), var også i tvil om min "kinaelektronikk" maktet å mate et par tidvis meget strømkrevende elektrostatpaneler.
    Hehehe, dette tok jo Xindak 6950 på strak arm!
    Noe selv "Pliniusbortskjemte" Ola også registrerte, med en viss overraskelse. ;-). Jeg dro den jo med meg opp, for evnt å avsløre behovet for et "Pliniuslån" også.
    La gå at Plinius´en nok er en tanke mer oppløst, men jaggumeg kan jeg ikke si at jeg savner noe her, så langt! Selv etter å ha kjørt med lydtrykk som nok ligger i overkant av det jeg til daglig omgir meg med, er detaljrikdommen fortsatt slående.
    Men bare slapp av Ola, høyttalerne lever fortsatt i beste velgående!
    --
    Selv om min konklusjon kansje er en tanke kjapp, våger jeg allikevel allerede å si:
    Her skal det "basta finale", på plass et par tilsvarende elektrostater!
    Så da fikk du jo rett RoKo, i din kommentar til elledillen ved ditt besøk her, om at det nok kommer til å bli diverse utskiftninger i "Annen Etage", før året er omme.
    Men at det skulle gå troll i ord såpass fort, hadde jeg egentlig ikke trodd!

Avslutningsvis vil jeg nok en gang få takke deg Ola, for din generøsitet og velvillighet.
    Så får jeg bare håpe at du finner en viss trøst i savnet av dine lydformidlere, i "krukken" jeg satte igjen. ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så utrolig artig å høre Jan! Det er godt å høre at det ikke ble enorme mengder hodebry og krøll av det, skjønt hvem hadde vel forventet det?

Hvordan er det å ha "magisk" lyd hjemme, er det ikke tilfredsstillende?

Krukka holder meg nok varm flere vinterkvelder, det var umåtelig hyggelig av deg. Takk nok en gang for hyggelig selskap i dag.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hodebry og krøll"?
    langt ifra, vil jeg påstå! Dette låter jo rett og slett fantastisk, og jeg har akkurat nå visse vanskeligheter med å rive meg løs fra "Deeper" med Pete Belasco.
    "Magisk lyd hjemme", er jo rett og slett orgasmisk!
    Dermed kan den virusbefengte og snørrforkjøla elledillen her, bare sove.
    For min del blir det nok en våkenatt, foran musikkens "alter"!

Og kos deg for all del med "krukka", selv om det nok blir en fattig trøst. ;-)

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "Seven drum hits" sitter riktignok ikke heeelt der de skal ennå, men det skal jobbes mer med imorra. Har jo heeele søndagen å ta av! 8)
    Hei. Litt OT, men vet du hvor kan jeg få tak i "Seven drum hits"? Har søkt litt rundt men har ikke funnet noe til nå.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "Hodebry og krøll"?
    langt ifra, vil jeg påstå! Dette låter jo rett og slett fantastisk, og jeg har akkurat nå visse vanskeligheter med å rive meg løs fra "Deeper" med Pete Belasco.
    "Magisk lyd hjemme", er jo rett og slett orgasmisk!
    Dermed kan den virusbefengte og snørrforkjøla elledillen her, bare sove.
    For min del blir det nok en våkenatt, foran musikkens "alter"!

Og kos deg for all del med "krukka", selv om det nok blir en fattig trøst. ;-)
    Gratulerer, og velkommen i ML-klubben :lol:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Lugten av lynnedslag?

Rart, jeg kunne ikke vært mere enig
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, gratulerer Jan! Dvs, det er kanskje litt tidlig å gratulere ennå, de er vel bare til låns. Meeen det skulle vel overraske meg om ikke det blir en ørliten nyinvestering i heimen relativt snart

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •