Trenger hjelp...ingen tippekonkurranse!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer henriktes sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp...ingen tippekonkurranse!

hei

Jeg sitter med noen kurante audiovector mi3 signature, i en stue på ca 25-30 kvm.

Jeg benytter en bra creek destiny forsterker som yter ca 100 w i 8ohm, og produserer meget detaljert og oppløst lyd. Meget holografisk og med flott stereoperspektiv. som kilde kjører jeg flac eller mp3 filer gjennom en dac, alternativt arcam cd192 cd spiller. høyttalerne står ca 30cm fra bakvegg og 1meter fra sidevegg. De singelwires for øyeblikket og har prøvd diskant-, mellomtone- og bassterminalene.

Spørsmålet kommer her:

Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre bassen? Jeg opplever at det blir for LITE bass rett å slett...

Jeg forstår at det kan være mange faktorer som spiller inn her med tanke på oppsettet, lytterom, elektronikk osv.

hilsen HLT

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

du

1. kan sette på musikk og bevege deg i rommet for å finne ut hvor du får mer bass, kanskje sette høyttalerne nærmere bakvegg.

2. Dette er rom relatert, høyttalerne leverer sikkert masse bass i mange rom.

3. Det finnes pre-amper med bass justering. (McIntosh)

4. Selv har jeg delvis samme problem, men kombinert med alt for mye bass fra 50-35 hz, min løsning er å bruke en Yamaha receiver som preamp, der er det EQ som jobber i det digitale domenet, hvor du kan jobbe med basskurven manuelt etter smak.

5. Det finnes sikkert høyttalere som evner å levere mer bass i rommet ditt, men da må du teste, og de grunnleggende utfordringene vil være der uansett.

Lykke til!:-D

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for input.

Men hvis jeg er fornøyd med alt bortsett fra litt for lite fokus på bass, vil ikke en sub bare tilføre litt dypbass og med god kalibrering gjøre dette veldig veldig bra!?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henriktes
    takk for input.

Men hvis jeg er fornøyd med alt bortsett fra litt for lite fokus på bass, vil ikke en sub bare tilføre litt dypbass og med god kalibrering gjøre dette veldig veldig bra!?
    Absolutt, turte ikke foreslå det:wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu er der jo stor forskjell på bass, og subbass.....hvor stort er ditt rom?
    Cardas og Audio Physic har noen tips om høyttaler plasering, og der er 30 cm fra bakvegg ingenting. Du må finde ut hvor dine "room modes" er, og utnytte de, da lover jeg deg du ikke vil savne bass.....

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg funnet ut at rommet er større enn anntatt, fordi det er bygd et soverom med bare lettvegger i det ene hjørnet av rommet. med andre ord vil en del lavfrekvente signaler forsvinne veldig fort. rommet er ca 40-45 kvm

og stuen gjør at jeg har ikke mulighet til å gjøre så mye med valg av vegg høyttalerne skal stå mot osv..... jeg merket at det er mye bedre bass når jeg befinner meg helt i det ene bakre hjørnet av rommet.. ikke så rart det!

men jeg må skaffe meg en bra sub. ingen vei utom det

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke for å være kjip, men jeg vil bare si at det kan være lurt å ha 2 subwoofere, for å få jevnere distribusjon av bassen og bedre lyd i sweetspot:-D
    Du kan jo prøve med en sub først......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •