Martin Logan Vantage eller Audio Physic Scorpio?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Bodhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Martin Logan Vantage eller Audio Physic Scorpio?

Har nå hørt en del høytalere, og etterhvert står valget mellom en Martin Logan Vantage, og Audio Physic Scorpio, som jeg ikke har hørt enda, men har alltid likt lyden fra Virgoene. Hva vil dere si er beste kjøpet av de 2 høytalerne. Kan en elektrostat måle seg mot en god Audio Physic mon tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodhi
    Har nå hørt en del høytalere, og etterhvert står valget mellom en Martin Logan Vantage, og Audio Physic Scorpio, som jeg ikke har hørt enda, men har alltid likt lyden fra Virgoene. Hva vil dere si er beste kjøpet av de 2 høytalerne. Kan en elektrostat måle seg mot en god Audio Physic mon tro?
    Hvilken elektronikk har du tenkt å bruke?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt begge ved flere anledninger og kan gi deg følgende relevante tips:

Lån begge med hjem og test de med ditt utstyr i det rommet du kommer til å ha oppsettet i. Det er den eneste måten du kan avgjøre hva som passer din smak best.

Begge høyttalerene er forholdsvis vanskelige å plassere med tanke på bestykningen, slik at du må påregne litt arbeide med dette.

Dersom ML er aktuellt må du ha en meget stabil forsterkter som takler den tunge lasten de presenterer. AP er noe mer lettdrevne og har en enklere impedansekurve enn ML, men de er fremdeles avhengig av å ha en del strøm tilgjengelig for å spille bra - spesiellt i bassen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Jeg kjører en DK Design MK3 Ref, rørhybrid, som skal ha nok av krefter og strøm. Men enig i hva dere skriver, skal prøve å få låne med meg høytalerne hjemm, for å teste oppsettet her. Eller skjører jeg Meridian dac fra en Sony XA50ES cdspiller. Skal prøve å få testet Ap Scorpion idag

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan en elektrostat måle seg mot en god Audio Physic mon tro?
    Dette blir vel rått parti - i favør Martin Logan

Les mer her:
    Stereophile: Audio Physic Scorpio loudspeaker

og her:
    Test av Martin Logan Vantage Høyttalere - Tester - Lyd og Bilde

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt vanskeligt å sammenlikne, for oss. I ditt rom, rigtig plasert blir det noe lettere, men de har hver sine sterke sider. Med Vantage trenger du ikke så mye kraft egentlig, den har aktive basser jo....

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AP låter knall! Meget engasjerende og kan virkelig trøkke til. Vantage har jeg ikke hørt, men de skal jo være bra.

Som andre er inne på her, ville jeg tatt utgangspunkt i preferanser og elektronikk.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke helt enig at det er noe rått parti i favør av Martin Logan. Det kommer ann på bruksområdet IMO. Ja, ML er mer oppløst og nok enda mer hifi (dog et veldig lite sweetspot), men Scorpio oppfatter jeg som en litt mer morsom høyttaler om den er parret med riktig forsterker (og som andre er inne på - plassert korrekt). Vær obs på at Scorpio lyder litt forskjellig fra Virgo pga. ringradiatordiskanten på sistnevnte. Scorpio er litt mer tilbakelent i diskantområdet, ei heller ikke så avslørende på godt og vondt.

Jeg anbefaler at du får en demo på Scorpio før du bestemmer deg. Den er ganske forskjellig lydmessig fra ML, men begge er veldig bra høyttalere.

Mye annet bra på markedet også, men det vet du vel.....

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Er vel ikke helt enig at det er noe rått parti i favør av Martin Logan. Det kommer ann på bruksområdet IMO. Ja, ML er mer oppløst og nok enda mer hifi (dog et veldig lite sweetspot), men Scorpio oppfatter jeg som en litt mer morsom høyttaler om den er parret med riktig forsterker (og som andre er inne på - plassert korrekt). Vær obs på at Scorpio lyder litt forskjellig fra Virgo pga. ringradiatordiskanten på sistnevnte. Scorpio er litt mer tilbakelent i diskantområdet, ei heller ikke så avslørende på godt og vondt.

Jeg anbefaler at du får en demo på Scorpio før du bestemmer deg. Den er ganske forskjellig lydmessig fra ML, men begge er veldig bra høyttalere.

Mye annet bra på markedet også, men det vet du vel.....
    Ikke så veldig mye mer å si enn hva Håkon skrev i sitt innlegg
    Det er dog et par grunner for å ikke kjøpe AP. Den første og viktigste er at de selges av Oslo hifisenter. 2. At de har et litt lite sweetspot. AP er derfor ikke det beste merket for hjemmekinobruk da høyttalerene ofte står relativt langt fra hverandre.
    Martin Logan har jo også sine bakdeler, slik som enhver høyttalerkonstruskjon har.
    Til sist så vil jeg oppfordre deg til å høre på flere merker. Noe av det som kanskje slår meg mest er at du bør høre på en konstruksjon som bruker en HEIL diskant, da får du nesten i pose og sekk.
    Eben, Piega, Burmester m.fl lager slike høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Ikke så veldig mye mer å si enn hva Håkon skrev i sitt innlegg
    Det er dog et par grunner for å ikke kjøpe AP. Den første og viktigste er at de selges av Oslo hifisenter
    Dette er vel tilfelle for Burmester også :-D

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bicks
    Dette er vel tilfelle for Burmester også :-D
    Ja det stemmer.
    Jeg nevnte Burmester ene og alene fordi de bruker HEIL diskanter i sine konstruksjoner. Det finnes jo mange konstruksjoner som bruker HEIL diskant eller lignende prinsipp.
    Ponget mitt er at ved en hybrid konstruksjon så får du luftigheten til bånddiskant og bass/mellomtone fordelene ved en konvensjonell høyttaler.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Ja det stemmer.
    Jeg nevnte Burmester ene og alene fordi de bruker HEIL diskanter i sine konstruksjoner. Det finnes jo mange konstruksjoner som bruker HEIL diskant eller lignende prinsipp.
    Ponget mitt er at ved en hybrid konstruksjon så får du luftigheten til bånddiskant og bass/mellomtone fordelene ved en konvensjonell høyttaler.
    Skal høre på en Eben, Raidho s2 idag, denne benytter seg av en slik diskant tror jeg. Men blir ikke sweetspot veldig 1mannshøytaler, litt bevegsle og lyden vil forandres veldig? Hørte dessuten at Raidhoen hadde litt variabel byggekvalitet, som virket litt amatørmessig..har dere hørt den?
    Vantage hørte jeg igår, og synes de var fantastisk rett og slett, har aldri hørt en så detaljert og holografisk lyd før..Scorpio vet jeg ikke om jeg får hørt,det blir
    litt sånn "ta en sjanse kjøp" høytaler, og det vil jeg helst ikke.
    Utrolig masse gode råd og info her

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scorpio vet jeg ikke om jeg får hørt,det blir
    Utrolig masse gode råd og info her
    Vet ikke hvor du bor, men om du ikke får på hjemmlån så er det dikkert mulig og få en demo på AP hos noen som har de.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..Scorpio vet jeg ikke om jeg får hørt,det blir
    Det er jo bare å stikke innom her:
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audio Physic

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Stavanger, og får ikke reist til Oslo med det første. Har prøvd å forhørt meg om noen har denne i Stavanger, for eventuell demo, men har ikke fått noe respons.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte både ML og Scorpio for noen år siden i Oslo. Veldig forskjellige høyttalere med ulik lydfilosofi. Har du veldig sansen for ML blir Scorpio noe helt annet...

Jeg likte best Scorpio. Synes den låt engasjerende. Faktisk likte jeg den bedre enn de fleste høyttalerene jeg hørte der inne, men smak og behag. Farlig å kjøpe høyttalere uten å ha fått hørt de først!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •