Hva bør jeg velge? XTZ eller Klipsch

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva bør jeg velge? XTZ eller Klipsch

Nok en "hva bør jeg velge" tråd"

Skal om en stund kjøpe meg nye front HT. Men er litt usikker på hbva jeg bør velge.

De som jeg har sett meg ut er XTZ 99.36 og Klipsch Reference RF-62 , men kom gjerne med andre forslag!

Disse skal i hovedsak brukes til film, men også noe musikk. Ca 80-20 %
    Har også bestillt meg en XTZ 99W12 sub, bare den kommer inn på lager....!

Det brukes i dag en Yamaha RX-V361, men den skal byttes ut om ikke lenge. Legger ved en nydelig tegning av min stue som jeg lagde i paint

Er takksam for alle innspill!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting kan jeg fortelle deg, og det trenger ikke ha noe med at jeg har det selv å gjøre!

XTZ 99.36 låter en HEL del bedre på musikk enn RF62 gjør og de høvler også over RF82 hehe.

Altså da om rein lydkvalitet teller så er dette det beste valget, men de krever en mann av forsterkeren (jo faktisk mer enn klipsch tror jeg da lasten kan forekomme under 3 ohm) og de spiller antakeligvis ikke så "in your face" som klipsch gjør.

Klipsch har utmerket dynamikk og egner seg godt til Kino! De er vel også litt billigere?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si noe om XTZ'ene, for de har jeg aldri hørt. RF-62 bruker jeg selv i mitt oppsett som fronthøyttalere. På film er disse helt konge. Jeg har egentlig ikke noe i samme prisklasse til å sammenligne med, men de låter helt som de skal. Detaljene kommer fram, og man får en mye mer "live"-følelse av filmen.

På musikk derimot er jeg ikke helt fornøyd. Å høre på musikken er litt stressende og lyden blir litt hard. Nå skal det jo sies at dette har forbedret seg kraftig etter de har fått innspillt seg litt. Jeg tror jeg har enda noen timer å gå på før de er helt innspillt. Receiveren jeg bruker er en Marantz SR5003. Marantzer skal visstnok være varme i lyden, noe som skal passe Klipsch godt, men det er slik at jeg vurderer å kjøpe meg en rørforsterker for å tone ned "hardheten" på musikken.

Det skal også sies at de kan spille ufattelig høyt. På receiveren pleier jeg å spille av musikk på -20db. Når jeg strekker meg opp på -10db er det alt for høyt, men kvaliteten taper seg ikke noe. (Receiveren går opp til +18db).

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei folkens

har rf 82 på parasound det spiller meget pent å rått om en vil.
    har en rør amp på 2x52 w kl a dette er ren magi på disse kontra transistor
    mine rf 10 spilte som en rf82,åpnet seg totalt.anbefales på det varmeste
    klipsch+ gode komponenter er fløte..ang rør amp holder det lenge med 2x9kl a watt:-D
    lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker!
    Jeg klikket meg inn på surround.no for å se på 99.36 en kveld, og da stod det at de putselig kostet 3990! Mot 8990 som de normalt koster. Da ble jeg selvfølgelig giret, og bestemte meg for å løpe å kjøpe. Men et par timer senere stod de til 8990 igjen. Skuffet

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neccer
    Pokker!
    Jeg klikket meg inn på surround.no for å se på 99.36 en kveld, og da stod det at de putselig kostet 3990! Mot 8990 som de normalt koster. Da ble jeg selvfølgelig giret, og bestemte meg for å løpe å kjøpe. Men et par timer senere stod de til 8990 igjen. Skuffet
    Litt OT her men,

Da er det kun en ting som gjelder: "Print Screen" og send bestilling på mail. Gjor selv dette for noen år siden, da HFK hadde bommet på en pris på noe Argon greier......

Når det gjelder høyttalere, har jeg selv Klipsch RB 81, skulle selvsagt ønske jeg kunne hatt RF62/82 eller noe der omkring, men har ikke plass

Sammen med RC64 som senter funker det veldig bra på film, musikk er ikke 100%, men hos meg spiller det dynamisk og med bra oppløsning.
    Rommet mitt er veldig bra dempet, 8X Rockwool 50mm plater, så den harde toppen er ikke noe som kommer fram hos meg.

Spiller forøvrig med Denon AVR 3808.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten høre deg frem tror jeg,lån med deg hjem er tingen. Ikke lett og si hva som er best,kommer an på hva du liker jeg er grise fornøyd med mine RF 63.
    Men jeg liker lyden i klipsch,passer min smak.

Mvh Ove

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Wikstrøm her.

Etter som jeg kan se ut i fra tegningen din, har du en bredde på 2,8m på frontvegg.
    Om du da må plassere HT så nært veggen, og velger Klipsch, kan det være en fordel å få dempet sideveggene noe.
    Diskanthornet har begrenset spredning, men for mange er nok Klipsch ganske harde i toppen.

Lån med hjem om du har mulighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å nevne at den harde og spisse diskanten har en sammenheng med at jeg har helt nakne vegger. Ingen plakater/tepper/akustikkplater.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomp
    Jeg glemte å nevne at den harde og spisse diskanten har en sammenheng med at jeg har helt nakne vegger. Ingen plakater/tepper/akustikkplater.
    @BOMP

Prøv med noen akustikkplater fra Rockwool, det gjør underverker.
    Finnes selvsagt andre leverandører, men pris tatt i betraktning, er Rockwool veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    @BOMP

Prøv med noen akustikkplater fra Rockwool, det gjør underverker.
    Finnes selvsagt andre leverandører, men pris tatt i betraktning, er Rockwool veldig bra.
    Jeg prøvde å nevne dette for sjefen i huset, men da så hun bare dumt på meg. Var ikke noe å hente der gitt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •