Dynavoice M65 og Yamaha RX V663 receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynavoice M65 og Yamaha RX V663 receiver

Har fått opp Dynavoice M65 og Yamaha RX V663 receiver på rommet mitt.
    Fikk testet det med å komble til PC'en via en lydkabel med en rød og en hvit ende. Lyden var meget god, men bassen forventet jeg mer av. Bassen var rett og slett sløv. Hørte nesten ikke bass i det hele tatt!
    Har jeg gjort noe feil ?
    Hvordan kan jeg få bedre bass ?

Har bi-wiret M65'ene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis høyttalerne er nye, vil de komme seg litt etterhvert som du får "massert løs" opphengene på elementene.
    Men du kan jo forske litt på plassering av høyttalerne ifht til vegger, og ved å tette to, en eller ingen porter.
    Men selv om disse har høy følsomhet, og derfor regnes som lettdrevne er de glad i strøm, muligens yamaha receiveren ikke er strømsterk nok, og ikke liker den lave impedansen disse høyttalerne har i midbassen.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amdturion
    Har fått opp Dynavoice M65 og Yamaha RX V663 receiver på rommet mitt.
    Fikk testet det med å komble til PC'en via en lydkabel med en rød og en hvit ende. Lyden var meget god, men bassen forventet jeg mer av. Bassen var rett og slett sløv. Hørte nesten ikke bass i det hele tatt!
    Har jeg gjort noe feil ?
    Hvordan kan jeg få bedre bass ?

Har bi-wiret M65'ene.
    Det er vel en sånn equalizer på yamaha også? Prøv å justere manuelt inne der! Det gjorde jeg på min Pio lx 51 i kveld,og du verden så mye bass jeg fant
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare presisere at M-65 våkner skikkelig, når man forer de med ->200 skikkelige watt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør gå inn i set-up menyen og sjekke at ht. er satt til "Large" og at sub/lfe signal er satt til "Front" eller "Both". I motsatt fall vil receiveren kutte bass-lyden til fronthøyttalerne og sende dette til en sub-utgang istedet.

Men, med nye høyttalere, og når du først er inne i de menyene, så bør du vel kjøre full set-up med det samme med YPAO programmet og tilhørende målemikrofon.

Ellers, hvis du kjører en bærbar PC som lydkilde, så kan det jo hende at lydkortet i denne ikke er særlig godt og at det rett og slett ikke kommer særlig mye bass-signal ut av pc'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaok.
    Men etter å ha studert høyttaleren litt, så fant jeg ut på en basstest at det dirret mer i mellomtonen en i bassen. Er det rett eller ?

Koblet de to øverste ledningene på ht på front A på receiveren og de to nederste ledningene på ht på receivern på surround back/bi-amp. Rød på rød og svart på svart selfølgelig :-P

Har jeg koblet feil ?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo riktig ut det, men du må inn i menyen å velge at surround back skal være biamp!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sat bi-amp på "on" nå.
    Men hvorfor vibrerer det bedre i mellomtonene en i bassen ?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ENIG!

Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg må bare presisere at M-65 våkner skikkelig, når man forer de med ->200 skikkelige watt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at V.F spiller akkuratt slik den skal, men H.F spiller ikke slik den skal. Det er nesten ikke bass der, men det er det i V.F. Sjekket tilkoblingen flere ganger, men finner ikke feil der. :/
    Noen som kan hjelpe ?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket at pluss og minus er riktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror at forsterkeren ikke sender full signal til høyttalerne, at den rett og slett kutter frekvenser lavere enn X hz. Må nok være det Stevens nevner om at "sub/lfe signal er satt til "Front" eller "Both" ".

Jeg får mer enn nok bass til mine, men tror ikke jeg har gjort dette, jeg bi-amper dem med Denon AVR-1709 da.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker mine m65 ga meg bakoversveis når jeg prøvde dem på Jungson effekttrinn. Angrer at jeg solgte disse...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nybegynner. Forstår ikke akkuratt hva jeg skal gjøre :/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan hjelpe ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som gidder å hjelpe meg ?
    Får ikke bass i H.F i det hele tatt
    Kan bassene vere ødelagte ?
    Har knapt brukt de.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske så vrient å feilsøke på ditt utstyr via internett. Du besitter nå en svært avansert forsterker med en bruksanvisning så tykk som en telefonkatalog. Det er ganske mange muligheter for at en eller annen setting er satt feil, eller at en eller annen kabel er koblet feil, eller at en eller annen kabel kan ha kabelbrudd, eller at tingene er forskrudd på et eller annet vis.

Det beste rådet må være at du begynner helt på begynnelsen - med å finlese manualen fra A til Å. Deretter kobler du opp utstyret fysisk og dobbelsjekker at alle ledningene er koblet riktig, evt. at alle skinner bakpå høyttalerne er korrekt tilstede/borte ettersom hva du forsøker å gjøre. Deretter kjører du auto set-up i receiveren fra A til Å, før du dobbelsjekker og korrigerer de samme innstillingene manuelt fra A til Å.

Som du forstår, det er ingen snarveier til å gjøre dette riktig, og det er nesten umulig for andre å gjette hva du evt. allerede har koblet eller stilt inn feil (inntil videre får man vel anta at det ikke er noe feil på utstyret men på installeringen...)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    what he said ^

Hehe, det er leit, men er nok eneste måten. Tar bare drøyt med tid. Skal selv sette meg ned og lese den telefonkatalogen til Denon, må bare samle mot til det først... hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte til surround.no og forklarte hva det var med ht og de kunne ikke forstå hva som var galt i og med at jeg også hadde skiftet ledninger til ht.
    Han sa at jeg kunne prøve å koble ht-ledningen til basselementene, men jeg har null peiling på hvilke ledninger det er. .
    Noen som har peiling ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite forsøk til på å hjelpe deg litt videre.

Det høres ut som om du har koblet ht. riktig, men du bør jo uansett dobbelsjekke opp mot figuren på side 16 i den engelske manualen.

Bak på høyttalerne finner du vel terminaler som ser slik ut:

De tre øverst terminalene som står i en trekant må da også forbindes likt på begge høyttalerne ellers får de ulik lydkarakter. Se figur:

På de to parene med terminaler nederst må brokoblingene/skinnene fjernes hvis du skal bruke bi-amping. Tror jeg ville forsøkt normal enkel tilkobling først (med skinnene på plass) for å se om det kom riktig lyd på riktig sted da.

Alt dette visste du sikkert fra før, men når man feilsøker så må man altså gå helt tilbake til start og sjekke alt punkt for punkt, uansett om man tror man har gjort det riktig eller ei. :roll:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •