Hvilken høyttaler etter min smak i prisklassen rundt 10-12 000? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Denne opplevelsen kommer tydeligvis ann på forsterker.
    Når jeg kjøpte mine DM683, var Concept 8 det andre alternativet.

Siden jeg også da satt med NAD C372, lyttet jeg på disse to da sammen med NAD'n. I det lytterommet, så opplevde både jeg og kompisen min at DM683 hadde mye bedre bass, og i det rommet, minst like mye bass som Concept 8.

Jeg trodde jo selvfølgelig det skulle være motsatt med 2x8" mot 2x6,5".
    Det ble liksom ingen tvil om hvilken høytaler jeg ville ha! :-)

Når det er sagt, står jeg fortsatt på at DM683 ikke er høytaleren for deg, når du begynte å nevne house og techno. Men med en sub... Kanskje. :-)
    Utrolig hva en Parasound kan gjøre med 683 :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå forteller jo ikke størrelsen på elementene alt heller. Har f.eks prøvd Proson med dobble 10" (tror jeg det var) elementer. Ikke mye å skryte av. Det buldret jo forsåvidt, men det var ikke noen slagkraft.

På den andre siden har vi Klipsch LaScala II. En stk 15" som ikke er specet til å gå dypere enn ca 50Hz, og det gjør den ikke heller. Her snakker vi trøkk. Man sitter bare å venter på at noe skal gå galt fordi det spiller så høyt. Men neida, bare å skru volumet opp...opp...opp....og så orker ikke ørene mer. Det slår så man blir fysisk skyvd inn i stolryggen.

Men altså. Poenget er at antallet elementer ikke nødvendigvis sier noe om hverken trøkk eller kvalitet. Er forøvrig enig i at B&W jevnt over leverer bedre produkter enn Dali til samme pris. Problemet er at de krever veldig mye forsterker i forhold til pris. Desverre er det veldig få som driver de med noe skikkelig. Har eksperimentert litt med skikkelig kraftige og gode forsterkere, og da våkner de til liv på det meste av musikk.

Kom tli å tenke på en helt annen høyttaler. Hva med å finne en brukt Revel fra Performa serien. F.eks F30. Den har slagkraft så det holder uten å bli pløsete. Gnistrende ren og distinkt oppover også.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Utrolig hva en Parasound kan gjøre med 683 :lol:
    Hvis jeg forstod deg riktig - jeg har nå Parasound, og den kan fortsatt ikke kalles noe kjempe technohøytaler!

Mine gamle CV E712 var jo bedre..

timc: kan hvertfall virke som Tronna bør lete litt andre steder enn HFK etter det han er ute etter... Hvis da han ikke syns Lektor 8 oppfyller hans krav...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstod deg riktig - jeg har nå Parasound, og den kan fortsatt ikke kalles noe kjempe technohøytaler!

Mine gamle CV E712 var jo bedre..

timc: kan hvertfall virke som Tronna bør lete litt andre steder enn HFK etter det han er ute etter... Hvis da han ikke syns Lektor 8 oppfyller hans krav...
    Spørs vel om Lektor er en techno HT, og ikke noe mer enn BW

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg at å starte jakten på en bestemt butikk ikke har noe for seg.

Her er en liten guide hvordan jeg tenker når jeg skal ha meg noe:

1. Definere behov.

2. Sjekke ut hvilke produkter som potensielt oppfyller kravene. Etter dette sitter jeg som oftest igjen med bare noen få produkter.

3. Prøvelytte de aktuelle produktene. Låne hjem, besøke noen som har de ++

4. Kjøpe, og passe på at jeg har ihvertfall en ukes angrerett.

Kommentarer:

Det de fleste sliter med er punkt 1. De blir fortalt hva som er bra/ikke bra og blir bare forvirret. Vær bestemt og klar på hva produktet skal brukes til. På denne måten elimenerer man mange kandidater tidlig.

Punkt 2 kan også være vanskelig dersom man ikke har teknisk kunnskap til å forstå hvordan ting virker og tolke spesifikasjoner/målinger. Spesifikasjonene fra de fleste produsenter er i beste fall veiledende.

Punkt 3 skulle være rett frem. Dersom man ikke tar seg tid til å lytte litt og stresser med å bare få noe i hus, så driver man ikke med Hi-Fi. Dette gjelder desverre veldig mange.

Punkt 4 burde også være rett frem. Det kan være vanskelig å få til en returordning dersom produktet må bestilles. Dette må man ha forståelse for. Derfor er det ekstra viktig å gjør skikkelig jobb på de 3 første punktene.

-Tim

Edit: Dersom trøkk på techno er et must så se etter et par av JBL SVA 1800 eller SVA 2100. Jeg hadde et sett 1800 og maken til basstrykk skal man lete lenge etter. 2 x 8" basser som filleristet hybelkollektivet jeg bor i. Når det gjelder basstrykk så grisebanket den Klipsch RF-83 som har 50% større membranareal. 2100 modellen er enda mer brutal. Bare husk at disse krever noe vanvittig av forsterker. Primaren vil ikke klare å sette dem skikkelig i gang. SVA serien er ikke så veldig raffinert, men det kan virke som det ikke er et kriterie.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. du opererer tydeligvis på et annet nivå enn meg... ;-)

min oppskrift er omtrent noe slik:

1. Finne ut om jeg kjenner noen som jobber i en butikk her og der.. Så jeg får fin service og oppfølging.

2. Høre på utvalget de har - da jeg uansett ikke er så inne i denne verden at jeg trenger noe mer enn det de har å tilby!

3. Bruke altfor mye penger, så jeg mer eller mindre må være fornøyd pga det ikke går ann å bruke så mye penger og ikke være fornøyd! :-D

(Nå har dessverre disse 3 enkle punktene gått litt i glemmeboken, og jeg bør begynne å hedre disse punktene mer igjen!!)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. du opererer tydeligvis på et annet nivå enn meg... ;-)

min oppskrift er omtrent noe slik:

1. Finne ut om jeg kjenner noen som jobber i en butikk her og der.. Så jeg får fin service og oppfølging.

2. Høre på utvalget de har - da jeg uansett ikke er så inne i denne verden at jeg trenger noe mer enn det de har å tilby!

3. Bruke altfor mye penger, så jeg mer eller mindre må være fornøyd pga det ikke går ann å bruke så mye penger og ikke være fornøyd! :-D

(Nå har dessverre disse 3 enkle punktene gått litt i glemmeboken, og jeg bør begynne å hedre disse punktene mer igjen!!)

Det som er saken er at punkt 3 faktisk er feil. Jeg har hørt mange svinedyre kombinasjoner (500k-700k) som rett og slett har vært elendige. Ofte pga feil høyttaler til feil rom.

Hi-Fi verdenen er også mye større en kjedene. Ikke for å være frekk, men hvordan vet du at de du kjenner i butikk nødvendigvis har nok kunnskap til å hjelpe deg i mål? De kan være så serviceinnstilte de bare vil, men dersom en del fundamentalkunnskap mangler så er man ute å kjøre. Eneste måte å få denne kunnskapen på er gjennom personlig eksperimentering. Du kan høre på hva folk sier, men det er først når man får prøvd litt selv at lyset går opp

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg prøvde å uttrykke i punkt 3., så er det nettopp det... Det kan være veldig feil! :-D

Men herregud.. Har man brukt mye penger (ordet "mye" er selvfølgelig relativt når man kikker rundt på minhifi og minhjemmekino ) så MÅ man bare være fornøyd! ;-)

Veldig mulig det du sier... Men "min" kompis, har hatt et ganske fett opplegg.. Og selvom det ikke er noen garanti - så blir jeg fort litt blendet av slik... Og siden denne kjeden stort sett bare driver med lyd (og litt bilde) så mener jeg de bør ha en viss kunnskap! :-D

Hadde nok vært noe annet hvis det var Elkjøp, Expert eller liknende kjeder.. (Selvom de selvfølgelig kan ha kompetente folk!)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet i hifi-butikk, og også vært innom mange andre butikker for å se og spørre og alt det der. Har blitt møtt av totalt uvitende selgere i mange tilfeller. Faktisk i en stor grad at jeg blir litt skremt.

Nå har det seg slik at jeg holder på med utdanning innen elektronikk, og også har litt grunnleggende akustikkforståelse, så jeg står nok bedre rustet til å avlsøre "pisspreik" fra selgere en mange andre.

Det letteste man kan gjøre er å gå på en akustisk konsert eller to. Uforsterket lyd bør være referansen man sammenligner med. Aldri bruk ett superannlegg du har hørt som referanse. Det bærer fort galt avsted.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være kritisk på noen måte...
    Men hvis du er ute etter at ting skal høres mest mulig naturlig ut... Er du det ?
    Så vil jo det isåfall være din preferanse..

Slikt sett kan man jo si at det blir veldig vanskelig å være ansatt med å selge lyd til andre, fordi det nesten er umulig å anbefale noe o.l pga kunden kan være ute etter noe helt annet enn det selger står for.

F.eks hvis en kunde kommer og forklarer at han er ute etter et anlegg med bra bass - så kan jo bra bass i selgers øyne være noe helt annet enn bra bass i kundens øyne. Eller ører for å være nøyaktig. :-)

Nå vil jeg påpeke at jeg IKKE snakker om deg, timc, men selgere liksom.. Og dilemma generelt. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett Amunds.

Jeg personlig etter mest mulig naturtro gjenngivelse. Det betyr i praksis veldig lav forvrenging, og enorm evne til å gjenngi transienter. Desverre betyr dette store og dyre høyttalere. Derfor har jeg valgt å gå DIY ruten på høyttalersiden.

Jeg har erfart det du sier og kommet til at de fleste faktisk vil dette, men de har ikke erfart det selv enda. Grunnen er som jeg påpekte tidligere at de bruker et stereooppsett som referanse.

Men det er klart. Dersom en person kommer å sier at han liker å høre på rock/techno så må man finne en høyttaler som passer til formålet. En av de sprøeste historiene jeg har vært bort var en som hadde disse preferansene og han hadde kjøpt en SA høyttaler på annbefaling fra en selger. 2 små 4" elementer til techno.........han var ikke fornøyd for å si det slik.

-Tim

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Oi oi oi. Denne er bassjef visstnok.

Patos - med fokus på lyd: Basic 510
    Spiller bass men mister fort kontrollen når men virkelig guffer på om min husk ikke er helt feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du husker nesten riktig. Som oftest så er det forsterkeren som gir seg. 510 er ikke den letteste å drive. Ofte går også rommet i metning

Med en forsterker som er tight nok så går det greit.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Jeg har erfart det du sier og kommet til at de fleste faktisk vil dette, men de har ikke erfart det selv enda. Grunnen er som jeg påpekte tidligere at de bruker et stereooppsett som referanse.
    Hehe... Ser for meg nytt ordtak her nå.
    "Kunden har alltid rett" er ut.
    "Selger har alltid rett, kunden vet det bare ikke enda." er inn! :-D

En av de sprøeste historiene jeg har vært bort var en som hadde disse preferansene og han hadde kjøpt en SA høyttaler på annbefaling fra en selger. 2 små 4" elementer til techno.........han var ikke fornøyd for å si det slik.

Haha.. Dette er jo fantastisk! :-D Tilogmed jeg med min beskjedne viten og erfaring skjønner jo at dette har vanskelig for å bli bra! :-D
    Men der får du oss faktisk litt innpå tema igjen - og det er litt av grunnen til at jeg mener B&W Dm683 ikke vil være det riktige for trådstarter hvis han spiller en del dance og techno. (Hvis ikke sub skal benyttes - for DM683 er fantastisk på synth/keyboard-delen av den musikken.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Jeg mente ikke at jeg har "rett", men det er et godt utganspunkt for diskusjon så man har like referanser. Alt blir mye lettere da. De fleste får også hakeslepp når de får høre et skikkelig naturtro oppsett. Utenom technogjengen da.

Når det gjelder det du sier om B&W så synes jeg det er litt rart. Jeg har hørt mye på 804S som jo er i samme størrelsesorden. Og også gamle CM6. Fellestrekk er en meget hurtig kontant bass, som er litt "boostet" for ekstra gøyfaktor.

MEN. Det skal fryktelig god forsterker til. Har nok brukt litt overkill elektronikk. Jeg går andre veien enn de fleste og legger veldig mye i elektronikk, og heller skalerer høyttalerne ned litt. På denne måten føler jeg at jeg får fullt utbytte av totaloppsettet.

-Tim

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du husker nesten riktig. Som oftest så er det forsterkeren som gir seg. 510 er ikke den letteste å drive. Ofte går også rommet i metning

Med en forsterker som er tight nok så går det greit.

-Tim
    Da er nok ikke Nad den rette til denne jobben:-D ikke vondt ment.

Er nok 15år siden jeg hørte 500 basik som er forgjengeren til 510 og det er mye god lyd for pengene. Hadde selv 501 i mange år, det var en god høyttaler:-D mimre.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Jeg mente ikke at jeg har "rett", men det er et godt utganspunkt for diskusjon så man har like referanser. Alt blir mye lettere da. De fleste får også hakeslepp når de får høre et skikkelig naturtro oppsett. Utenom technogjengen da.

-Tim

Om dette anlegget er virkelig bra så spiller det al musikk like bra er min erfaring. Mulig bassen blir for stram for enkelte og dette vil oppleves som mindre bass. Men i minne årer er det helt rett og mye mer morro når man faktisk hører at det er flere toner i bass og ikke bare et boooom.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder det du sier om B&W så synes jeg det er litt rart. Jeg har hørt mye på 804S som jo er i samme størrelsesorden. Og også gamle CM6. Fellestrekk er en meget hurtig kontant bass, som er litt "boostet" for ekstra gøyfaktor.
    Skal innrømme at min B&W-erfaring med Dance/Techno er rimelig beskjeden. Nå mente jeg ikke å snakke om B&W generelt, men mer mine erfaringer med DM683 som jeg selv har, med de forsterkerne jeg selv har hatt. Som trådstarter hadde/har jeg også NAD C372. Og hverken med denne eller komboene NAD M15/NAD C372(effekt..) eller NAD M15/Parasound Halo A23 syns jeg B&W DM683 var noe særlig til dance/techno-høytaler... Da syns jeg, pga basstrykket, mine eldre CV E712 var bedre.

Dog har jeg en kveld også hatt gleden av å høre NAD M3 med B&W 803D. Det var selvsagt noe helt annet! Men virker ikke som trådstarter leter i de prisklassene enda! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Om dette anlegget er virkelig bra så spiller det al musikk like bra er min erfaring. Mulig bassen blir for stram for enkelte og dette vil oppleves som mindre bass. Men i minne årer er det helt rett og mye mer morro når man faktisk hører at det er flere toner i bass og ikke bare et boooom.

Helt enig med deg. MEN det går faktisk ann å ha for stram bass. Noen forsterkere jeg har prøvd låter overdempet. Altså at transienten er der men ikke den naturlige etterklangen. Bryston f.eks synes jeg er slik.

Hver sin smak naturligvis. :9

-Tim

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hører jeg vel så mye rock som techno så det er sagt:-D

Within Temptation, Evanescence, Nightwish, Iron maiden osv....

Og en del pop, samt litt akustisk.

Trenger vel en allrounder-høyttaler som spiller bra på det meste.

Lektor 8 favoriserer musikk med trøkk i, og den frister.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •