Watt-begrensning i høyttalere...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Watt-begrensning i høyttalere...

Har søkt litt rundt og tror jeg har funnet tilstrekkelig med informasjon om dette temaet, men tenkte jeg skulle søke ekspertisen her også for å være sikker. Har nylig gått til anskaffelse av Harman/Kardon 3490 stereoreciever som er koblet til mine B&W 601 S3 høyttalere. Denne recieveren er oppført med en output på 120 watt pr kanal ved 8 ohm. Høyttalerene er oppført med "maks" 100 watt ved 8 ohm.
    Jeg har testet ut oppsettet en del og er svært fornøyd, men har en stemme i meg som gnager litt på at det over tid kanskje kan skade høyttalerene å overbelaste de med denne recieveren. Er dette tilfellet eller vil det være et trygt oppsett. Jeg spiller sjelden altfor høyt og holder meg på behagelig til moderat volum. Håper noen kan gi meg et svar som gir meg trygghet/innsikt om hvorvidt jeg burde revurdere oppsettet.
    På forhånd takk.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem watt'en og tenk heller på strømforsyningen på forsterkeren. Pluss at det er en stor forskjell mellom hva som er anbefalt og hva som funker best. Om du har langt mer krefter enn anbefalt til råde må du riktignok vise litt hensyn når du guffer på, men fordelen er at desto mer krefter du har til rådighet, desto bedre kontroll har forsterkeren over høytaleren.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for lynrask og fornuftig svar. Svaret ditt gjenspeiler egentlig det jeg har fått inntrykk av ved tester av oppsettet også. I forhold til min tidligere, noe strømsvake forsterker føler jeg nå at det er mer kontrollert og definert lyd. Kan sånn sett anbefale denne kombinasjonen til andre. Og tatt i betraktning at det er snakk om 120watt output som ikke er veldig mye mer enn hva høyttalerene er oppgitt å takle, så vil jeg tro jeg skal kunne dra på litt også dersom det skulle være nødvendig.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snowjog
    Takk for lynrask og fornuftig svar. Svaret ditt gjenspeiler egentlig det jeg har fått inntrykk av ved tester av oppsettet også. I forhold til min tidligere, noe strømsvake forsterker føler jeg nå at det er mer kontrollert og definert lyd. Kan sånn sett anbefale denne kombinasjonen til andre. Og tatt i betraktning at det er snakk om 120watt output som ikke er veldig mye mer enn hva høyttalerene er oppgitt å takle, så vil jeg tro jeg skal kunne dra på litt også dersom det skulle være nødvendig.

hehe, ja, muligheten til å dra på har du så absolutt. Bare husk å være forsiktig de første gangene du drar på, for det er bare en ting som kan si ifra om når du går over grensen, og det er din egen hørsel. Ta en dag, finn noe heftig musikk (gjerne techno) og prøv deg frem. Når du hører at høytaleren ikke lenger henger med, så har vet du hvor grensen går
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trygt spille musikk med oppsettet ditt. Wattangivelsene på høyttalerene er veiledende med en god del slingringsmonn. Forsterkeren din leverer dessuten kun en brøkdel av den oppgitte makseffekten mesteparten av tiden (med mindre du foretrekker å teipe fast volumkontrollen på maks ).

Så lenge det ikke låter surt eller oppstår ulyder fra f.eks for høye nivåer ved alt for lave frekvenser (under avstemningsfrekvensen i en bassreflekshøyttaler, for dine høyttalere under ca. 40Hz) kan du trygt kose deg med musikken.

Mer lesestoff:
    Loudspeakers & Power Ratings: What's the Deal Part I
    Loudspeakers & Power Ratings: What's the Deal Part II

edit: Sein i vendinga gitt...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Generally an amplifier of higher power that is running hard, but free of distortion, will
    do less damage to the loudspeaker than a lower power amplifier continually clipping.
    Remember also that a high powered amplifier running at less than 90% of output power
    generally sounds a great deal better than a lower powered example struggling to achieve
    100%. An amplifier with insufficient drive capability will not allow the full performance of
    the loudspeakers to be realised."

Kort sagt så er det mindre mulighet for skade på høyttalerene ved fornuftig bruk av en kraftigere forsterker. Jeg sverger til store forsterkere, har selv stort sett brukt forsterkere over det dobbelte av anbefalt effekt. Dette har gitt meget gode resultater og jeg har til dags dato ikke sprengt ett eneste element selv om volumet til tider har vært veldig høyt

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •