Spørsmål. ang. B&W Nautilus 805

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål. ang. B&W Nautilus 805

Var hos Hifi-klubben for et par dager siden, og lyttet på høyttalere i litt forskjellige prisklasser. Begynte med Ikon 2 og CM1, så Mentor 2, men først når jeg hørte Nautilus 805S fant jeg det jeg virkelig lette etter. Det eneste ankepunktet så langt er prisen

Har kikket litt rundt på bruktmarkedet, og funnet 805 til greie priser. Er dog noe usikker på forskjellene mellom 805 og 805S. Har hørt at 805S har en bedre/videreutviklet bassmellomtone, og som et resultat av dette et forenklet delefilter med en mer optimalisert delefrekvens, og at 805 er noe varmere i lyden enn 805S. I utgangspunktet var det varmen i 805S som appelerte til meg, etter å ha hørte den noe harde diskanten fra Mentor 2. Jeg ønsker dog ikke en enda varmere høyttaler enn dette. Høyttaleren ble i tillegg demonstrert på en NAD-forsterker som i utgangspunktet er ganske kald i lyden.

Sitter derfor igjen med noen spørsmål:
    - Kan noen kort forklare meg de lydmessige forskjellene i 805 og 805S?
    - Er det eventuelt noen vennligsinnede i Trondheimsområdet som sitter på et par 805 og kan gi meg en liten demo?
    - Hva er fornuftig bruktpris på 805? Adskillig lavere enn 805S?
    - Hva kostet disse i Norge før de gikk ut av produksjon?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har erfaring med Nautilus 805 her?

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Heisann...

Jeg har selv hatt et par 805S, og det er en konge høyttaler.. ingen tvil om det. Jeg kjørte de på en Denon PMA-2000AE og en Denon DCD-2000AE.. dette låter helt konge(med tanke på pris).. den må en alltid ha i bakhodet desverre 8-)

Forskjell er som du sier.. Elementer er sterkt forbedret, magnet er nesten dobbelt så stor, senterring av messing.. alt dette gir mindre forvrengning og strammere bass..

Er flere nyheter som du kan lese under..

Men det jeg ville frem til er at en bekjent har 805 så jeg har testet de mot hverandre.. 805S er bedre i mine ører(ikke nødvendigvis dine) og det kommer jo an på elektronikk som blir brukt...

Ser en får et par brukte 805S nå for ca 12 000,- om man ikke MÅ ha de idag, så noe over 9-10 000 ville jeg aldri betalt for et par 805.. MEN igjen, det er meg

husker jeg så noen på finn.no for en stund siden til 8 000,-

som HFK selv skriver : "Membranen er den samme som du finner i Signature 800 og 805, men opphenget er derimot sterkt forandret og forbedret. Resultatet av dette er at diskantelementets resonansfrekvens er senket drastisk. Dette er gjort av en enkelt årsak: når denne senkes vil elementet kunne spille lavere frekvenser, noe som gjør at det kan brukes et enklere delefilter. Det er det også gjort i alle de nye 800-serie høyttalerne, hvor alle nå har en enkelt høykvalitetskondensator med 6 dB filtrering på diskanten. At diskantfilteret er redesignet har også ført til en visuell forandring på den nye 800-serie høyttalerne. Mens diskanten på de gamle Nautilus 800-modellene var plassert i bakkant i forhold til bass og mellomtone (fysisk tidskorrigering), er den nå på linje med disse. Lengden den er flyttet fram tilsvarer ½ bølgelengde ved den nedre delefrekvensen (4kHz), og elementet er med 6 dB filtrering helt i fase med mellomtoneelementet.
    Færre komponenter og enklere delefilter har en ekstremt positiv effekt: enda mer av de små mikrodetaljene i musikken slipper upåvirket gjennom. Alle musikkentusiaster vet at detaljgjengivelse er ekstremt viktig for troverdigheten, og forskjellen mellom de gamle Nautilus 800 og de nye 800-serie modellene er nærmest revolusjonerende!"

lykke til med valget

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell på disse høyttalerene.
    805S har en avrundet og fin diskant uten å miste detaljene. Mellomtonen er etter min mening et par hakk bedre enn nautilusene.
    N modellen har en hardere og mer pågående diskant.
    805S står høyt i kurs hos meg mens N805 ligger minst et par hakk under i kvalitet.
    Pris 16800 ifølge et svar på min annonse.

Her ligger min annonse fra salg av N805:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=8291&cat=500

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet du BW 686 da ? mange mener dette er en real killer faktisk. Kan ikke si meg enig, men kanskje du finner den såpass bra?!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotters - takk for svar begge to! Dette klarte opp mye.

Outbreak1: Hvor så du 805S til 12000? Fant forresten nå et par til 14000 med originale stativer - ingen dum pris.

Besøket hos Hifiklubben ser ut til å koste meg mer enn forventet. Gikk inn i butikken med et budsjett på 5000kr, og kommer ut igjen med budsjett på 15000kr Egentlig en litt for heftig prisklasse for en student som lever på studielån

Skal nok vurdere sterkt 805S istedetfor 805. Må dog først få hørt på begge høyttalerne, helst side ved side, før jeg tar en avgjørelse. Svir ikke av 14000kr før jeg er 100% sikker

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Testet du BW 686 da ? mange mener dette er en real killer faktisk. Kan ikke si meg enig, men kanskje du finner den såpass bra?!
    686 har jeg ikke hørt på, men synes CM1 låt som "søppel" sammenliknet med 805S, enda jeg har hørt vel så mye godord om CM1. Kan jo dog ikke skade å gi 686 et forsøk

Når det gjelder prøvelytting tror jeg forresten jeg skal være forsiktig med å "overbesøke" Hifiklubben her i Trondheim. De har for lengst forstått at jeg aldri kommer til å kjøpe nye høyttalere fra dem

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Det er stor forskjell på disse høyttalerene.
    805S har en avrundet og fin diskant uten å miste detaljene. Mellomtonen er etter min mening et par hakk bedre enn nautilusene.
    N modellen har en hardere og mer pågående diskant.
    805S står høyt i kurs hos meg mens N805 ligger minst et par hakk under i kvalitet.
    Pris 16800 ifølge et svar på min annonse.

Her ligger min annonse fra salg av N805:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=8291&cat=500
    Tilfeldigvis du som solgte til denne personen (han kjøpte de brukt i sommer) ?

B&W 805

Har iallefall ringt han, og han nevnte en nypris på 16000kr. Hadde dog ikke original emballasje, så å frakte med posten ble visst vanskelig.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt 805n for en stund siden.
    Var meget fornøyd med disse ht da jeg hadde dem.
    Syns selv at prisen på nye 805s er litt stiv,så min anbefaling er å
    finne et par brukte.
    Da brukte 805n er ofte å finne til meget hyggelig priser.
    Har også to kompiser som begge har 805n i trondheim.
    I tilfelle du kunne tenkt deg å prøve lyttet.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpet55
    Tilfeldigvis du som solgte til denne personen (han kjøpte de brukt i sommer) ?

B&W 805

Har iallefall ringt han, og han nevnte en nypris på 16000kr. Hadde dog ikke original emballasje, så å frakte med posten ble visst vanskelig.
    Solgte mine i juni 06, mulig det er de samme.
    Burde forøvrig være mulig å "lage" egnet embalasje til disse.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gpt33: Det er ikke lett det her... Er jo en vesentlig prisforskjell på 805N og 805S, men jeg tror jeg får la ørene avgjøre det. Hadde vært supert om du kunne evt. gi meg nicket til disse som har 805N i Trondheim så jeg kunne fått en prøvelytting

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det du sier,ørene dine bør avgjøre.
    Men som nevnt tror jeg ikke 805n er så mye "dårligere" en 805s at prisen kan forsvares.
    Nicket dems er Schrodter & Jorntoffe
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Du mener vel 685 her?

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    685 låter utrolig bra. Personlig synes jeg den låter bedre enn både 683 og CM1. Den låter tøffere enn 683. Masse detaljer. Har testet alt dette mot hverandre. Men min neste høytaler kommer til å bli 805S. Begynn med 685. Du får utrolig masse for pengene.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Du mener vel 685 her?
    Ser denne er rettet mot skorob, men jeg gjentok visst samme feilen selv. Regner med han siktet til 685 siden jeg er på jakt etter stativhøyttalere.

Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    685 låter utrolig bra. Personlig synes jeg den låter bedre enn både 683 og CM1. Den låter tøffere enn 683. Masse detaljer. Har testet alt dette mot hverandre. Men min neste høytaler kommer til å bli 805S. Begynn med 685. Du får utrolig masse for pengene.
    Skjønner ikke helt ideen din med å kjøpe en dårligere høyttaler når jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe 805S senere uansett. Stiller også min tvil til at jeg liker et høyttalerpar til drøye 5000 når jeg til nå ikke har likt noe under 15-20000 etter mine siste dager med prøvelytting. Pris/kvalitet har da en viss sammenheng. Allikevel skal jeg skal definitivt høre på de etter å ha hørt så gode ord fra dere

Gjorde kanskje ikke dette klart, men dette er på ingen måte en hastverkshandel som et alternativ til ingen lyd. Jeg er på den evige jakten etter godlyd, og et anlegg jeg skal ha i lengre tid. Hadde Dynabel Super Exact og Focal JMLab 714S før jeg flyttet til Trondheim, og sitter på et helt kurant midlertidig anlegg. Planen er iallefall noe som er langt bedre enn det jeg hadde før jeg flyttet, så jeg stiller noe tvil til 685...

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøper du 685 så for du en knall god høytaler, ikke tvil om det... men den er allikavell milevis bak 805S, som jeg selv har. betalte 14k for disse ink stativ. har sett 805 brukt for 7-8k på finn og ville nok ikke betalt mer for dem. når du hørte på 805S på hifiklubben var det ute i et lokale da, eller hørte du på dem skikkelig plassert i et lytterom? første gang jeg hørte disse var på lytterommet til hifiklubben i krsand på lyngdorf sdai2175 og lyngdorf cd-1. fikk nesten bakoversveis over disse høytalerene. at så små høytalere kan spille så stort er vanskelig å begripe... men du skal også være klar over at det ikke er veldig enkelt å få disse til å spille slik de virkelig kan. når jeg fikk disse høytalerene med hjem i lytterommet jeg hadde før, låt de slettes ikke så bra som de gjorde på klubben, så etter en stund flyttet jeg med dem i et annet rom hvor de låt mye bedre, men fortsatt ikke så bra som jeg har hørt dem. så skal begynne å finne ut av hva jeg kan gjøre med akkustikk plater og plassering av høytalerene.
    er det noen på sørlandet som har god greie på slikt, og har lyst å ta en tur og hjelpe meg litt med lydkalibrering så er det bare å ta kontakt. bor ca 7 min kjøring fra kristiansand sentrum

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    kjøper du 685 så for du en knall god høytaler, ikke tvil om det... men den er allikavell milevis bak 805S, som jeg selv har. betalte 14k for disse ink stativ. har sett 805 brukt for 7-8k på finn og ville nok ikke betalt mer for dem. når du hørte på 805S på hifiklubben var det ute i et lokale da, eller hørte du på dem skikkelig plassert i et lytterom? første gang jeg hørte disse var på lytterommet til hifiklubben i krsand på lyngdorf sdai2175 og lyngdorf cd-1. fikk nesten bakoversveis over disse høytalerene. at så små høytalere kan spille så stort er vanskelig å begripe... men du skal også være klar over at det ikke er veldig enkelt å få disse til å spille slik de virkelig kan. når jeg fikk disse høytalerene med hjem i lytterommet jeg hadde før, låt de slettes ikke så bra som de gjorde på klubben, så etter en stund flyttet jeg med dem i et annet rom hvor de låt mye bedre, men fortsatt ikke så bra som jeg har hørt dem. så skal begynne å finne ut av hva jeg kan gjøre med akkustikk plater og plassering av høytalerene.
    er det noen på sørlandet som har god greie på slikt, og har lyst å ta en tur og hjelpe meg litt med lydkalibrering så er det bare å ta kontakt. bor ca 7 min kjøring fra kristiansand sentrum
    Jasså? Du som stakk av med de jeg ringte på istad? Var noen til 14000 med originale stativer som lå på Hifisentralen fra desember.

Tviler ikke et sekund på at 805S er milevis foran 685 - har som sagt ikke hørt 685, men jeg har en viss skepsis må jeg innrømme.

Jeg hørte på 805S i en adskilt del av butikken som var for lytting. Her var det teppegulv (mener å huske at det var på vegger også), så det var nok rimelig godt dempet. Mulig det var noen akustikkplater der jeg ikke husker. Uansett kan nok ikke rommet sammenliknes med min nåværende hybel med helt rene murflater. Er helt forferdelig, så jeg får nok ikke så mye ut av disse før jeg og brorsan mest sannsynlig spleiser på en leilighet i Trondheim til sommeren. Da skal det pusses opp i stua, og det med tanke på Hifi og akustikk

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Sant det du sier,ørene dine bør avgjøre.
    Men som nevnt tror jeg ikke 805n er så mye "dårligere" en 805s at prisen kan forsvares.
    Nicket dems er Schrodter & Jorntoffe
    Takker for nick. Skal ta kontakt med dem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •