Patos Basic 510 spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Patos Basic 510 spørsmål

Har akkurat fått i hus et par Basic 510.
    Jeg lurer bare på en ting siden jeg har tilnærmet null peiling på høytalere.
    Bak på høytalerene kommer det ut to "rør" ett oppe og ett nede, disse er "tettet" med 2 skumgummipropper. Spørsmålet mitt er: Skal de proppene sitte der, eller skal de tas ut?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva står der om det i manualen?
    Normalt kan ta en eller begge ut, eller la begge sitte i, for å tune de til rommet og din smak.......

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dahlen
    Har akkurat fått i hus et par Basic 510.
    Jeg lurer bare på en ting siden jeg har tilnærmet null peiling på høytalere.
    Bak på høytalerene kommer det ut to "rør" ett oppe og ett nede, disse er "tettet" med 2 skumgummipropper. Spørsmålet mitt er: Skal de proppene sitte der, eller skal de tas ut?
    Du får prøve deg frem litt,men hvis de skal stå helt inntil bakvegg, er det kansje best å ta de ut?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ann på hvilken type bass osv du vil ha.. Jeg hadde disse i når jeg skulle spille litt spes musikk, og tok dem ut når jeg skulle høre på noe med litt mere trøkk i

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Du får prøve deg frem litt,men hvis de skal stå helt inntil bakvegg, er det kansje best å ta de ut?
    Jeg vil tro det er omvendt. Propper i bassportene demper jo bassen, og det er som oftest ønskelig hvis høyttalerne står nært bakveggen.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jeg vil tro det er omvendt. Propper i bassportene demper jo bassen, og det er som oftest ønskelig hvis høyttalerne står nært bakveggen.
    Beklager - det var det jeg også hadde ment å skrive Stakk innom igjen her nå,og ser at jeg har skrevet stikk motsatt av det jeg tenkte på!
    Godt du korrigerte
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ingenting om det i manualen, så evneveik er jeg ikke
    Så det er ikke noe fasitsvar på det? Jeg må rett og slett bare prøve?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ingenting om det i manualen, så evneveik er jeg ikke
    Så det er ikke noe fasitsvar på det? Jeg må rett og slett bare prøve?
    Lykke til...håper du får bass ut av de, det er ingen i mine:-(

Takk til XTZ.suben

Jeg har hatt mye i hus, men noe så pistrete i lyden som denne MkII B-varen har jeg ikke opplevd før.

Og som skrevet over "propper i ingen bass, propper ute ...ingen bass da heller"!

Hadde jeg vært deg ville jeg byttet høytaler med en gang....det hadde jeg gjort,men Komplett nektet for at det var en B-vare og jeg endte med å betale 70% mere enn den siste 510eren de hadde inne......!

Vh
    Vh
    S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har lest om både gode og dårlige erfaringer om disse høytalerne nå. Får håpe mine ikke er en av "mandagsutgavene" som tydeligvis finnes.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da tror jeg det må være noe galt med dine, for jeg måtte dra mine en god halvmeter ut fra bakvegg for å få dempet bassen nok med proppene ute. Dette var en kjapp test før jeg pakka di vekk til jeg blir ferdig med å bygge ut huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Ja, da tror jeg det må være noe galt med dine, for jeg måtte dra mine en god halvmeter ut fra bakvegg for å få dempet bassen nok med proppene ute. Dette var en kjapp test før jeg pakka di vekk til jeg blir ferdig med å bygge ut huset.
    Hei!

Prøvde og forklare dette til Komplett, men nei nei nei nei og atter nei var deres svar.
    sitat i fra min bror "musikeren" ; underlig at de ikke spiller bass, det ser jo ut som om de burde gjøre det!
    vh
    S

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har lest om både gode og dårlige erfaringer om disse høytalerne nå. Får håpe mine ikke er en av "mandagsutgavene" som tydeligvis finnes.
    Jeg har lillebror 410,og jeg er fornøyd med mine! Men der er bassportene foran da! Har pluggene ute,plus at jeg biamper dem med min pio lx 51,og da syns jeg dem låter veldig bra! Men ser at 410 modellen,skal vere den med minst avik fra orginalen! Det skal komme oppgraderings kit til disse mk2 modellene har jeg sett! Jeg har byttet til seas diskantelementer i mine! Men i de andre modellene måtte delefilteret også oppgraderes for å få full utnyttelse! Merket også at bassen ble bedre etter at de hadde fått en del timer på baken!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lillebror 410,og jeg er fornøyd med mine! Men der er bassportene foran da! Har pluggene ute,plus at jeg biamper dem med min pio lx 51,og da syns jeg dem låter veldig bra! Men ser at 410 modellen,skal vere den med minst avik fra orginalen! Det skal komme oppgraderings kit til disse mk2 modellene har jeg sett! Jeg har byttet til seas diskantelementer i mine! Men i de andre modellene måtte delefilteret også oppgraderes for å få full utnyttelse! Merket også at bassen ble bedre etter at de hadde fått en del timer på baken!
    Hei der. Hvor har du kjøpt Seas diskantelementene? Har du gjort noe med delefilteret? Fint med en oppklaring her !

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoFa1960
    Hei der. Hvor har du kjøpt Seas diskantelementene? Har du gjort noe med delefilteret? Fint med en oppklaring her !
    Hei! Seaselementene kjøpte jeg hos Eltek! http://www.dynabel.no/
    Elementene heter H1189! Jeg har kun skiftet dem,og ikke gjort noe med delefilteret! Leste at dette ikke skulle vere nødvendig på 410 modellen!
    Så jeg er fornøyd med mine jeg nå!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Seaselementene kjøpte jeg hos Eltek! http://www.dynabel.no/
    Elementene heter H1189! Jeg har kun skiftet dem,og ikke gjort noe med delefilteret! Leste at dette ikke skulle vere nødvendig på 410 modellen!
    Så jeg er fornøyd med mine jeg nå!
    Tusen takk for informasjonen "Torolan". Er ganske ny i "gamet" så må spørre litt av de som har peiling vet du ! Hva slags kabel anbefaler du som ikke er så dyre til Patosene ? Hva slag sub bruker du ?

Newcomer Bigtwin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RaunaYmer
    Hei!

Prøvde og forklare dette til Komplett, men nei nei nei nei og atter nei var deres svar.
    sitat i fra min bror "musikeren" ; underlig at de ikke spiller bass, det ser jo ut som om de burde gjøre det!
    vh
    S
    Du har ikke fjernet jumperen mellom høyttalerterminalene bak, og koblet kabelen inn på de øverste terminalene vel? For da har du koblet av bassen!

Spøk til revolver, hjemme hos meg spiller det så mye bass at tenna skrangler!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående patos 510 helt uten bass: sjekk termineringen bak ja, den er jo helt jalla så pass på at det er skikkelig kontakt. Regner med at du også har latt dem spille en stund, mine slapp etter 15 timer. Det er masse bass i disse høyttalerne som det står i lyd og bilde sin test. Det er mye og slagkraftig om du forer de med nok effekt. Men den er ikke millimeter presis, så all bass har en tendens til å høre for lik ut. Dette er ikke noe problem ved film, men ved en del typer musikk.

Til trådstarter: Med proppene ute får du mer hjelp av rommet til å gjengi bass, dette kan være ønskelig i noen rom og ikke i andre, prøv selv. =)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass i 510

Ikke kast proppene, iallfall. Jeg har et par av disse stående på en NAD 753 og de leverer vanvittig mye på bassen. Ved å sette inn proppene "slår" de litt mindre i gulv og vegger og blir litt mer familievennlige - for de som prøver å få sove, etc. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker til 510

Er det noen som har peiling på hvor stor forsterker man bør ha til disse høyttalerne? NAD T753 på 6x70 watt blir litt liten?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større jo bedre!
    Neida, men bruk noe som leverer strøm, Patos har alltid vært glade i strøm!
    Den gang jeg hadde Basic serien brukte jeg H/K på de, funket som ei kule det!

Ikke heng deg så opp i watten, tenk like mye på hva en forsterker kan levere i strøm også!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •