Bygge sub med bil element

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge sub med bil element

Hei Tenkte jeg skulle prøve på å bygge en sub som jeg skal ha på gutterummet med et bil element... elementet jeg skal bruke heter: Rockford Fosgate 12" Punch 2.... 500w. 250w rms... noen som har noe forslag til hva slags forstrker jeg skal bruke på denne? og hvor stor kasse trenger jeg?
    noen som har gjort dette før?:-D

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne hjelpe deg må du kunne oppgi litt mer info om elementet. Evnt en link.

Med tanke på forsterker, kjøper du en kraftig subforsterker fra en anerkjent produsent.

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg inn parametrene inn i et program for beregning av kasser, er mitt forslag. RF Punch serien er jo kjent for være temmelig gode elemeter.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinIsd funker greit til simulering av kasser osv.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bas: 12 tum. Polypropylen membran. poly-foamupphängning. Formpressad plåtkorg. Impedans 2x2ohm. Känslighet 86dB. 4-lagers talspole på 50mm (spun-laced nomex). 62oz dubbel magnet (förlängt polstycke). Effekttålighet 500W max. 250W RMS. Monteringshål 283mm. Yttermått 324mm. Monteringsdjup 162mm. Vas 68 liter. Fs 26Hz. Qts 0.55. Xmax 11. Lådtips: 26-35 liters sluten låda.

Det er den informasjonen jeg har om elementet... noen som har en link til forsterker??? helts så billig så murlig:P

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke den best egnede suben til hjemmebruk, men trives best vil den gjøre i en lukket kasse på 50-70liter. Dypbassen vil nok ikke imponere til filmbruk, men til musikk kan det fungere bra hvis du er litt heldig med integreringen til rommet og de andre høyttalerne.
    Skal du tvinge den til å spille dypt vil en 100L bassrefleks avstemt til 20-25hz kanskje vært en tanke, men absolutt ikke hva dette elementet er designet for.

Bygger du lukket kasse og får tak i en (brukt?) forsterker med innebygget eq, så kan det begynne å ligne på noe morsomt

Elementet har ikke all verdens følsomhet heller og derfor er jeg redd en billig forsterker med lav effekt og uten eq ikke vil gi deg det resultatet du håper på.

www.ljudia.no har jo noen billige Zachry forsterkere, ellers så har vel Proson og MDS i Sverige også noen billige. Men som sagt ville jeg heller satset på en bedre forsterker på bruktmarkedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var bare en kjapp tanke da jeg aldri har bygd sub før.. hehe men er det andre elementer som heller anbefales?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •