Instilling av XTZ w10.16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Instilling av XTZ w10.16

Jeg har nå fåt på plass min XTZ w10.16 i stua og nå kommer "utfordringen" å stille denne riktig inn. Har i grunn ikke peiling på hva "Frequency" og "phase" på baksiden bør stå innstillt på, og om jeg bør ta ut en plugg eller ei.

Trenger litt veiledning her. Jeg kjører på en HK AVR255 og har i tillegg til suben, 2 Proson 6030 Conquest og en Dynavoice C-5 senter.

Her er et dårlig overblikk over rommet. Basert på dette, er det noen som har noen gode tommelfingerregler på hvordan jeg bør sette opp suben i forhold til rommet. Noen vil kanskje reagere på at en sofa står litt nærme og blokkerer, men sånn må det desverre bli.

Instilling av XTZ w10.16-lydrom-jpg

Setter pris på inspill her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette suben helt inn i høyre hjørne i rommet, med elementet rettet mot lytteposisjonen din. Sett delefrekvenshjulet rett opp, da vil den dele på ca 80 hz. Fasen setter du først i null. Så prøver du deg frem med faseknappen til du finner best mulig bass i dine ører. Det er ofte enklest å få et godt resulatat hvis bassignalene kun går til suben og ikke til både frontht og sub.
    Dette stiller du på recieveren din. Har samme sub selv og den fungerer utmerket etter litt jobbing med plassering og fasejustering. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsletnes
    Prøv å sette suben helt inn i høyre hjørne i rommet, med elementet rettet mot lytteposisjonen din. Sett delefrekvenshjulet rett opp, da vil den dele på ca 80 hz. Fasen setter du først i null. Så prøver du deg frem med faseknappen til du finner best mulig bass i dine ører. Det er ofte enklest å få et godt resulatat hvis bassignalene kun går til suben og ikke til både forntht og sub.
    Dette stiller du på recieveren din. Har samme sub selv og den fungerer utmerket etter litt jobbing med plassering og fasejustering. Lykke til!
    En liten ting til. Dersom du kan justere delefrekvensen på recieveren din, bør denne settes til ca. 80 hz. Da skal du sette delefrekvenshjulet på suben på maks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting til. Dersom du kan justere delefrekvensen på recieveren din, bør denne settes til ca. 80 hz. Da skal du sette delefrekvenshjulet på suben på maks
    Tenker du på "crossover" i settings? sette denne til 80 hz?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvens på subben settes på maks. Så deles alt av på 80Hz i reciver. Alle høyttalere settes til small.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Settes front til small kan du begynne med å ha fase til 0. Anntaglivis får du ikke utfasing mellom sub å front om du gjør slik. Skal du justere fase bør du bruke en db måler for nøyaktig resultat.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis sofaen til venstre ikke står helt inntil veggen hadde jeg prøvd å sette subben der. Da vil den ikke slå mot sofaen. Men det er bare å prøve seg fram. Som skrevet over kan du også prøve hjørnet helt til høyre i skissen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Settes front til small kan du begynne med å ha fase til 0. Anntaglivis får du ikke utfasing mellom sub å front om du gjør slik. Skal du justere fase bør du bruke en db måler for nøyaktig resultat.
    Takker for svar. Akkurat her mistet du meg. Alt jeg kan si, er at i setup står alle høytalerene på Large. Sånn var det, og jeg har ikke forandret det, siden jeg ikke vet hva det gjør.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langtongting
    Takker for svar. Akkurat her mistet du meg. Alt jeg kan si, er at i setup står alle høytalerene på Large. Sånn var det, og jeg har ikke forandret det, siden jeg ikke vet hva det gjør.
    Bare sett alle til small og del alle på 80Hz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •