Adyton X3, kan den fremdeles hevde seg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Adyton X3, kan den fremdeles hevde seg?

Adyton X3 ? noen som har noe info når denne ble produsert? Er dette fremdeles en høytaler som kan hevde seg blant det beste idag, i prisklasser mellom 50-100 000? Har fått tilbud å kjøpe denne fra en kamerat i england, men finner ikke så mye tester på den. Men 16000, det må vel sies å være et røverkjøp, og er vel uansett et løp å kjøp for meg nesten?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crusis
    Adyton X3 ? noen som har noe info når denne ble produsert? Er dette fremdeles en høytaler som kan hevde seg blant det beste idag, i prisklasser mellom 50-100 000? Har fått tilbud å kjøpe denne fra en kamerat i england, men finner ikke så mye tester på den. Men 16000, det må vel sies å være et røverkjøp, og er vel uansett et løp å kjøp for meg nesten?
    Det er en meget god høytaller og til prisen er den et kupp. men ville heller tatt en titt på de som er til salgs i norge med bånd diskant,den hever høytalleren mange hakk!! KUPP!! Adyton X-3 m Bånddiskant. 1/5 av nypris...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nøyaktig samme type høytaler kameraten min selger, med diskant på topp, og med nordost kabling innvendig. Den er som ny, ingen riper eller noe sånt. Men forstår jeg deg rett, er det ikke stort å tenke på, bare ringe å si jeg kjøper den med en gang? Hvilke nye høytalere idag kan måle seg, og hvilken prisklasse blir det eventuelt? Takk for svar (høytaleren ble opprinnelig kjøpt i Norge, før han flyttet til London)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damn...
    Ser vel for meg en forsterker her med varm klangsignatur
    Hadde vært morsomt å hørt den med en av Adytons egne Cordis!

Og, ja....
    Tror dette er ett kjempekjøp, og vil tro at denne har en lydsignatur som er litt frempå...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nøyaktig samme type høytaler kameraten min selger, med diskant på topp, og med nordost kabling innvendig. Den er som ny, ingen riper eller noe sånt. Men forstår jeg deg rett, er det ikke stort å tenke på, bare ringe å si jeg kjøper den med en gang? Hvilke nye høytalere idag kan måle seg, og hvilken prisklasse blir det eventuelt? Takk for svar (høytaleren ble opprinnelig kjøpt i Norge, før han flyttet til London)
    Vanskelig og trekke fram en høytaller som den ligner på i sin lyd signatur, da Adyton har sin helt egne lydsignatur. Den spiller meget nøytralt med relativt mye varme i lydbilde. Du skal være obs på at den krever endel av forsterkeren din for at den virkelig skal spille. Ved litt liten forsterker vil du oppleve at bass og midbass vil mangle fasthet,samt mellomtonen vil være litt ullen.

Når det gjelder konkurenter har den det i høytallere idag fra 40.000,- og opp til rundt 75.000,-, uten at jeg vil dra noe konkrete modeller fram da alle har forskjellige styrker og svakheter,alt kommer jo annpå hva man er ute etter og hvilken type musikk man foretrekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kreftene har jeg skulle jeg tro. Kjører 2 Burmeister 036 Classic Line effektrinn, sammen med en T+A PA 1530 R forsterker. Men etter det jeg forstå, var ikke høytalerne så utrolig krevende. Han kjørte dem på en gammel Aleph 5 forsterker, ren 60w klasse A uten problemer.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kreftene har jeg skulle jeg tro. Kjører 2 Burmeister 036 Classic Line effektrinn, sammen med en T+A PA 1530 R forsterker. Men etter det jeg forstå, var ikke høytalerne så utrolig krevende. Han kjørte dem på en gammel Aleph 5 forsterker, ren 60w klasse A uten problemer.
    Kompisen din har jo ikke akkurat dårlig elektronikk, det er jo seriøse ting det. Du vil nok få ennå mere ut av høytalleren,du vil få et oppsett det står skikkelig respekt av. Utrolig mye dynakikk og detaljer når du kan gi den så mye vellydene effekt som du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp ringt ham, og sagt jeg kjøper dem Vil antagelig få dem i neste uke engang forhåpentlig, hvis frakten går kjapt. Gleder meg veldig. Har tilnå hatt noen Criterion TCI 3R, men har aldri helt fått sansen for den lyden. Så får teste dem litt mot hverandre, kanskje jeg bygger opp en kino med det ene paret. Veldig glad for så kjappe svar, kjempested dette

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adyton X3 har jeg hatt gleden av å lytte til i mange år. Har de ikke selv, men en kompis av meg kjøpte ett av de siste parene som var til salgs. De er koblet til en Advantage effektforsterker, kommer i farten ikke på modellen. Forforsterker er Benchmark DAC 1. Oppsettet står i et ganske stort rom med mye luft rundt høyttalerene.

Jeg er ikke i stand til å beskrive lyden (er ikke HiFi skribent) men blir stadig bergtatt av hva disse presterer. De er aldri slitsom i toppen og har ikke antydning til udefinert bass. De kan ved førsteinntrykk virke noe slanke i klangen, det skyldes nok at de ikke er best på dypbass. Kanskje har de også et relativt snevert sweet-spot, men det kan også skyldes lytterommet.

Apropos sweet-spot. Jeg er ikke den som trakker mest rundt i HiFi butikker, men noe får jeg med meg. Jeg har til dags dato ikke hørt et oppsett jeg har likt meg bedre i enn sweet-spot til Adyton X3. Det er også helt utrolig hva disse tåler av effekt. De tømmer Advantage forsterkeren uten problemer og uten å gi etter en millimeter.

Jeg vil vel beskrive X3 som en høyttaler uten kompromisser. De egner seg kanskje ikke best til bakgrunnsmusikk i et rødvinselskap. Men med volumknappen fra klokken 12 og utover er de helt enestående musikalske.

Mener å huske at disse gikk for 70k i sin tid (uten superdiskanten). 16k for et strøkent par må jo være et kupp.

Lykke til med en fantastisk høyttaler!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Adyton X3 har jeg hatt gleden av å lytte til i mange år. Har de ikke selv, men en kompis av meg kjøpte ett av de siste parene som var til salgs. De er koblet til en Advantage effektforsterker, kommer i farten ikke på modellen. Forforsterker er Benchmark DAC 1. Oppsettet står i et ganske stort rom med mye luft rundt høyttalerene.

Jeg er ikke i stand til å beskrive lyden (er ikke HiFi skribent) men blir stadig bergtatt av hva disse presterer. De er aldri slitsom i toppen og har ikke antydning til udefinert bass. De kan ved førsteinntrykk virke noe slanke i klangen, det skyldes nok at de ikke er best på dypbass. Kanskje har de også et relativt snevert sweet-spot, men det kan også skyldes lytterommet.

Apropos sweet-spot. Jeg er ikke den som trakker mest rundt i HiFi butikker, men noe får jeg med meg. Jeg har til dags dato ikke hørt et oppsett jeg har likt meg bedre i enn sweet-spot til Adyton X3. Det er også helt utrolig hva disse tåler av effekt. De tømmer Advantage forsterkeren uten problemer og uten å gi etter en millimeter.

Jeg vil vel beskrive X3 som en høyttaler uten kompromisser. De egner seg kanskje ikke best til bakgrunnsmusikk i et rødvinselskap. Men med volumknappen fra klokken 12 og utover er de helt enestående musikalske.

Mener å huske at disse gikk for 70k i sin tid (uten superdiskanten). 16k for et strøkent par må jo være et kupp.

Lykke til med en fantastisk høyttaler!

Takk for det ! Kjekt å høre brukererfaringer, gjør jo bare at jeg gleder meg enda mer. Har hørt at de er ganske sensitive på sweetspot, og at en veldig lett kan komme ut av "lytteposisjon". Men skal nå bruke litt tid på å eksperimentere med riktig oppsett av dem i forhold til rommet, og deretter kalibrere skikkelig til 100% sweetspot Venstre høytaler vil komme litt nærmere sidevegg enn høyre, men tror det skal gå fint. Har ca 5,5 meter i avstand til dem, så håper rommet vil oppleves stort nok.
    Men det høres jo lekkert ut det du beskriver lydmessig

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adyton X3 er en ganske spesiell høyttaler. Hvis jeg ikke husker feil har de kun delefilter for diskant. Kanaler i konstruksjonen skal visst gjøre ytterligere filter unødvending. Skulle gjerne lest en detaljert beskrivelse av prinsippet.

X3 er antagelig en høyttaler som bare vokser i takt med kavlitets elektronikk. Jeg hørte de også en gang på Oslo Hificenter, koblet til 2 svære Burmeister effektrinn. En spektakulær opplevelse jeg enda har friskt i minne. Butikksjefen mente vi spilte tett oppunder i 120dB. Det er antagelig ikke langt fra sannheten, jeg hadde dotter i ørene i mange timer etterpå. Lydmessig var det klokkelklart uten antydning til forvrengning.

Jeg tror man kan fore disse høyttalerene med hva som helst av kvalitets effekt. Det er bare lommeboken og naboer som setter begrensninger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •