Hybris sin romkorreksjonstråd - Hus på gang!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 127
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Hybris sin romkorreksjonstråd - Hus på gang!

Forsøker å holde første post oppdatert med korrekt måling, til glede for nye lesere (eller noe).

Dagens bassrespons ser slik ut, rød kurve (sist oppdatert mai 2011):

- se lenger ut i tråden for flere grafer og info

Siste nytt: Kjøpt hus! Se siste side i tråden.
    --
    Thorbjørn

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sinuskurver (sveip?) kan nok brenne seg på hjernebarken etter noen timer:-)

Punkt 1. Ting tar tid.

Trur du må jobbe meir både med deling og fase.
    Og ikke minst plassering av fronter og sub i forskjellige kombinasjoner.

Trudde kanskje 10" holdt følge lenger ned i oktavene, men det har eg
    ikke testa personlig. (sikkert noen som kan kommentere)

Lykke til

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av volfro
    Ja, sinuskurver (sveip?) kan nok brenne seg på hjernebarken etter noen timer:-)

Punkt 1. Ting tar tid.

Trur du må jobbe meir både med deling og fase.
    Og ikke minst plassering av fronter og sub i forskjellige kombinasjoner.

Trudde kanskje 10" holdt følge lenger ned i oktavene, men det har eg
    ikke testa personlig. (sikkert noen som kan kommentere)

Lykke til
    Subplassering har jeg lite å gå på, men kan jo alltids prøve å skyve både den og høyttlere litt ut og inn fra veggen. Skal se hva jeg får til i løpet av morgendagen.

Hva gjelder subben ser det ut til at den begynner å rulle av for alvor ved rundt 25hz ja, og fra 20hz og ned er det bratt nedoverbakke
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo nermest ut som du ikke har noen bass....her er et bilde av mine forrige fronter alene, ikke noen sub. Test cd´en gik jo kun til 20 hz, derfor ingen måling under det, men høyttalerne gik ned til 18 hz.
    Her er to målinger, den ene er tatt ca. 1 meter bak den andre, og desto nermere bakveggen man kommer desto bedre målt dybbass.
    Her ser du at kurven stiger ned i bassen, som følge av rommet, dette bør den vel gjøre for å kompensere for ørets manglende følsomhet, men, nu er der sikkert mange måter å måle på.....
    Enten er din sub feil plasert, eller du har en litt uheldig lytteposisjon. Eller du har kanskje ikke lagt til korreksjonene på Radio Shacken etter måling ?

At 10Hz add 20dBs to the meter's readings and at ...

12Hz add 16.5dB
    16Hz add 11.5dB
    20Hz add 7.5dB
    25Hz add 5dB
    31.5Hz add 3dB
    40Hz add 2.5dB
    50Hz add 1.5dB
    63Hz add 1.5dB
    80Hz add 1.5dB
    100Hz add 2dB
    125Hz add .5dB

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du med noe program som lager grafen for deg, eller? Hadde vært artig å prøvd noe slikt selv

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ACI Subwoofer Setup CD

Dette bare et eksempel, hybris kan linke deg til den han brukte....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min graf er laget ved manuelt utfylling i et excelskjema, som siden genererte grafen. Tror jeg lastet den ned her på avforum men finner ikke tråden akkurat nå. send meg en PM så kan jeg maile deg excelfilen.

Niels: Jeg har kompensert i forhold til Radio Shack sin følsomhet, og de fleste som er på besøk synes vel snarere jeg har for mye bass enn for lite, men jeg har kanskje for mye midbass (100hz) og for lite dypbass. Men synes jo også din graf så litt rar ut, bør man virkelig kompensere så mye i dypbassområdet?

EDIT: Fant ut at peaken som først var på grafen ved 110hz var en bug i excelarket siden jeg ikke hadde fylt ut noen høyere frekvenser. Så da var det faktisk ganske flatt i det området.

Jeg får jobbe litt med plassering i morgen. Det kan jo hende jeg løser faseproblematikken ved 40hz bare ved å flytte subben litt frem eller skru på fasen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg snakket litt med Flageborg om dette i hans tråd om store høyttalere der kunne gå under 20 hz.
    Han mente en 12 db heving under 50 hz er helt normal måling, og giver god lyd.
    Det du hører i din stue er vel ikke dybbass, men mellombass. Ja, beklager om jeg tar feil, men synes noen der er for mye bass er det gjerne fordi, som du siger, at mellombassen "høres ut som dybbass".

Mellombass, og bass ned til 50 hz er det ganske så lett å høre, og veldig nøyagtig justering må til her, særlig fra dine fronter mht. plasering osv., eller romkorreksjon.
    Dybbass, fra 40-15 hz er veldig vanskelig å "høre", man føler det mer, men en lydmåler plukker det opp.
    Målingen kan være rett som en linjal, men du hører og føler intet.....
    Derfor er en stigning på ca. 12 db ønskelig, men det justerer du jo lett med volum kontrollen til det du ønsker. Husk dog at det er rommet du måler, ikke subben som sådan.
    Setter du subben i høyre hjørne, med elementet ut mot din stereo reol får du sikkert et bedre resultat tror jeg.

Bortsett fra en 50 hz dipp i mitt rom, da har jeg justert med Inguz romkorreksjon opp til 800 hz, og jeg måler 25-800 hz +- 1 db nå....., men nå har jeg heller ikke subwoofer, og jeg bor i liten leilighet med naboer.....
    Før, med mine transmisjonlinjer, når jeg spilte musikk med 20-25 hz innhold hørte jeg ingen bass i rommet, men gik jeg fra kjelleren opp på 2. etage, da lød det som der var jordskjelv....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, jeg snakket litt med Flageborg om dette i hans tråd om store høyttalere der kunne gå under 20 hz.
    Han mente en 12 db heving under 50 hz er helt normal måling, og giver god lyd.
    Det du hører i din stue er vel ikke dybbass, men mellombass. Ja, beklager om jeg tar feil, men synes noen der er for mye bass er det gjerne fordi, som du siger, at mellombassen "høres ut som dybbass".

Mellombass, og bass ned til 50 hz er det ganske så lett å høre, og veldig nøyagtig justering må til her, særlig fra dine fronter mht. plasering osv., eller romkorreksjon.
    Dybbass, fra 40-15 hz er veldig vanskelig å "høre", man føler det mer, men en lydmåler plukker det opp.
    Målingen kan være rett som en linjal, men du hører og føler intet.....
    Derfor er en stigning på ca. 12 db ønskelig, men det justerer du jo lett med volum kontrollen til det du ønsker. Husk dog at det er rommet du måler, ikke subben som sådan.
    Setter du subben i høyre hjørne, med elementet ut mot din stereo reol får du sikkert et bedre resultat tror jeg.

Bortsett fra en 50 hz dipp i mitt rom, da har jeg justert med Inguz romkorreksjon opp til 800 hz, og jeg måler 25-800 hz +- 1 db nå....., men nå har jeg heller ikke subwoofer, og jeg bor i liten leilighet med naboer.....
    Før, med mine transmisjonlinjer, når jeg spilte musikk med 20-25 hz innhold hørte jeg ingen bass i rommet, men gik jeg fra kjelleren opp på 2. etage, da lød det som der var jordskjelv....
    Jeg har dessverre veldig lite å gå på hva gjelder plassering da stuen er ganske liten, men får se hva jeg får til i dag. 25-800hz +- 1db er nok utopi her tror jeg Høyre hjørne er det kun plass til den høyttaler som allerede står der.

Jeg kan jo prøve å snu den litt der den står.

Oppfattelsen av mye bass her er nok mellombass og ikke dypbass ja.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har dessverre veldig lite å gå på hva gjelder plassering da stuen er ganske liten, men får se hva jeg får til i dag. 25-800hz +- 1db er nok utopi her tror jeg Høyre hjørne er det kun plass til den høyttaler som allerede står der.

Jeg kan jo prøve å snu den litt der den står.

Oppfattelsen av mye bass her er nok mellombass og ikke dypbass ja.
    Hei, Har drevet med mange slike måliniger selv, og sett ut i fra et annet excel ark, hvor mye rommet påvirker i de forskjellige frekvensene.
    Hva er målene på rommet ditt? høyde, bredde lengde?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer litt på - innimellom synes jeg det virker som dbmåleren måler et høyere tall jo flere ganger jeg lar basstonen loope. er det noe rart med anlegget mitt, eller er dette stående bølger som forsterkes i rommet, eller hva? Og bør jeg i så fall ta utgangspunktet i målingen jeg får første gang den spiller, eller la den forsterke seg så mye som mulig først?
    --
    Thorbjørn

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min signatur finner du lenke til det meste av det du trenger for å måle sub...
    Frekvensene der går ned til 12Hz, og det skulle vel være nok for de fleste... :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, nå skjønner jeg ikke meteren her. Jeg prøver å få frontene til å ikke spille dypbass, men de nekter å slutte!

Selvom jeg setter frontene til small og setter crossover frequency til 250hz så er det fortsatt masse bass på 50hz til tross for at subben er avslått.

Hva i huleste gjør jeg galt?

Forsterkeren er en Denon 3805. Jeg vil ha den til å ikke sende bass under n hz til frontene, men kun til subben.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    OK, nå skjønner jeg ikke meteren her. Jeg prøver å få frontene til å ikke spille dypbass, men de nekter å slutte!

Selvom jeg setter frontene til small og setter crossover frequency til 250hz så er det fortsatt masse bass på 50hz til tross for at subben er avslått.

Hva i huleste gjør jeg galt?

Forsterkeren er en Denon 3805. Jeg vil ha den til å ikke sende bass under n hz til frontene, men kun til subben.
    Eksternt aktivt delefilter?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Eksternt aktivt delefilter?
    Altså, fronthøyttalerne mine spiller bass men skal ikke gjøre det. Jeg vil da stille inn forsterkeren min så den IKKE sender bass-signaler til frontene, og da kan vel ikke et eksternt aktivt delefilter gjøre noe fra eller til?

Subben er som nevnt avslått.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Stereo with an analogue input, stays analogue as it passes through an analogue High-Pass Filter (if the speakers are configured to small) while a seperate but parallel signal goes to the DSP for Low-Pass filtering. In DIRECT Mode the Hi-Pass Filter is bypassed, while the digital Low-Pass is still active. In PURE DIRECT Mode, both the analogue High-Pass and digital Low-Pass are bypassed, however an analogue Low-Pass takes over, so in PURE DIRECT it is 100% analogue".

Ser ut som om highpass-filteret ikke er aktivt når man kjører i direct/pure direct mode. Det var jo litt teit da. Men men.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke hvor teit det er da det ikke ville vært pure/direct hvis det var innom... ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velvel, da fikk jeg gjort lite med peaken ved 50hz, da det er i området hvor høyttalerne spiller, og jeg får ikke justert hva de gjør. Men jeg fikk justert subben så den hjelper på i bånn uten å rote til noe særlig med resten, og det er vel strengt tatt jobben dens

Fasevendt den, delt ved 40hz og skrudd opp volumet totalt 9db i forhold til slik den var stilt før jeg begynte å rote. (stod på -3db på forsterkeren før, står nå på +6db)

Ble nå mer dypbass og godlyd uten at jeg kan oppfatte noe mer grøt eller rot i lydbildet - så dette var vel investerte 500kr. Før delte den jo helt oppe på 80hz, men det var liten vits iom at høyttalerne tok seg fint av alt over 40hz.

--
    Thorbjørn

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du flyttet på suben og prøvd flere plasseringer ?

Har du prøvd med flere X-over settinger ? 40hz og 60hz ?

Har du forsøkt og tette bassporterne på 804 ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har du flyttet på suben og prøvd flere plasseringer ?

Har du prøvd med flere X-over settinger ? 40hz og 60hz ?

Har du forsøkt og tette bassporterne på 804 ?
    For å oppnå hva da? Har ikke flyttet noe særlig på subben.

Største problemet slik jeg ser det nå er jo peaken ved 50hz, og den er der selvom subben er avslått.

Har testet å tette bassportene på 804 ja, men det ga lavere respons høyere opp, ikke ved peaken på 50hz. Så det ble jevnere responskurve uten tette porter.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •