Hybris sin romkorreksjonstråd - Hus på gang! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 127
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jupp, men det skjedde ikke så veldig mye. Frekvenskurven for subben min innenfor forventet arbeidsområde er jo mer eller mindre blåkopi av den ønskede housecurven hos meg uansett, så er ikke så mye mer å hente.

forventet housekurve + faktisk frekvensrespons sub + høyttalere:
    Ok,prøvde en gang jeg også,men kom frem til at det ikke gjorde det store utslaget!
    Ser jo veldig fin ut den kurven din ja
    Ser det er en ca 10 db økning fra 100hz til 42-45 hz! Er det det som er anbefalt
    stigning på en houskurve?
    Skal prøve litt å finjustere mer i morgen hvis jeg får tid!
    Når du kjører Macc på Pio, kalibrerer du fronter likt,eller hver for seg som front align eller symmetry eller hva det heter??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ok,prøvde en gang jeg også,men kom frem til at det ikke gjorde det store utslaget!
    Ser jo veldig fin ut den kurven din ja
    Ser det er en ca 10 db økning fra 100hz til 42-45 hz! Er det det som er anbefalt
    stigning på en houskurve?
    Skal prøve litt å finjustere mer i morgen hvis jeg får tid!
    Når du kjører Macc på Pio, kalibrerer du fronter likt,eller hver for seg som front align eller symmetry eller hva det heter??
    Den housecurven der har 0dB ved 100hz og 9dB ved 30hz, så en linjær økning oppover. Er vel ca 7.5dB økning ved 40hz. Hvor mye økning du ønsker velger du selv basert på hva du liker og hva som er normalt lyttenivå hos deg. Jo nærmere 75dB ditt normale lyttenivå er, jo lavere housecurve trenger du. jeg spiller ofte på relativt moderat nivå ,derfor trenger jeg ganske kraftig housecurve

6dB økning er relativt normalt, men låter litt tynt i mine ører. 8-9dB er perfekt. Men det må du prøve deg frem på.

Jeg tar utgangspunkt i front align ja (hvor frontene er urørte), så har jeg manuelt korrigert både standing wave og EQen til frontene selv etter at autokalibreringen har gjort seg ferdig.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett litt på denne kurven og lyttet litt kunne jeg ikke helt gå med på at jeg ikke fikk mer dypbass enn dette ut av XTZ-subben, gikk tilbake til eldre målinger og fikk bekreftet at jeg hadde da hatt mye bedre dypbassrespons tidligere. Så jeg gikk på med ny frisk, endret Antimode til LIFT25 og rekonfigurerte samtlige filtere i pioneeren.

Nå forsvinner ikke kurven under 75dB før ved 21.5hz

Bassrespons sammenlignet med tidligere (rød er ny):

I forhold til en 8dB target curve:
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    romkorreksjon i pioneer + antimode aktivert (rød) sammenlignet med rommets naturlige respons, altså all romkorreksjon deaktivert (grønn):

Hva er gjort for å oppnå rød kurve?

Antimode 8033C er aktivert med LIFT25.

Pioneeren har følgende konfigurasjon (manuelt konfigurert)
    Crossover 100hz.

Subwoofer Standing wave control:
    Band 1 = Frequency: 63hz Q: 2.0 Att: 12dB
    Band 2 = Frequency: 78hz Q: 8.0 Att: 7.0dB
    Band 3 = inaktiv

Main/Front speaker Standing wave control:
    Band 1 = Frequency: 120hz Q: 9.8 Att: 9dB
    Band 2 = Frequency: 142hz Q: 9.8 Att: 6dB
    Band 3 = inaktiv

Full Band Phase Control er aktivert.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den housecurven der har 0dB ved 100hz og 9dB ved 30hz, så en linjær økning oppover. Er vel ca 7.5dB økning ved 40hz. Hvor mye økning du ønsker velger du selv basert på hva du liker og hva som er normalt lyttenivå hos deg. Jo nærmere 75dB ditt normale lyttenivå er, jo lavere housecurve trenger du. jeg spiller ofte på relativt moderat nivå ,derfor trenger jeg ganske kraftig housecurve

6dB økning er relativt normalt, men låter litt tynt i mine ører. 8-9dB er perfekt. Men det må du prøve deg frem på.

Jeg tar utgangspunkt i front align ja (hvor frontene er urørte), så har jeg manuelt korrigert både standing wave og EQen til frontene selv etter at autokalibreringen har gjort seg ferdig.
    Ok så det er det som er utgangspunktet ditt ja - hmm,hørtes ikke dumt ut
    Ja vil nok tro den 8-10 db økningen er ganske etter min smak også! Men jeg ser jeg får veldig store forskjeller på målingene bare jeg flytter mic'en 30 cm,så det er ikke bare bare,hehe
    Har lagt ved et par før og etter målinger som jeg har kommet frem til i dag,men skal prøve mer med din metode ved en senere anledning!
    Bilde 1 uten Antimode
    Bilde 2 fronter og sub x-over 80hz
    Bilde 3 kunfronter
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

In room frekvensrespons hos Hybris, 20-20,000hz

Da har jeg endelig fått tatt en full range måling av anlegget også med kalibrert EMM-6 mikrofon.

Jeg har dempet housecurven noe i forhold til tidligere (litt mindre bass), og har noen forsiktige EQ-justeringer lenger opp i frekvenskurven også.

Alt i alt låter dette fyldig i bassen uten å høres overdrevent ut, og resten av frekvenskurven låter detaljert og fint uten å være slitsomt. Her er ingen skarp / ubehagelig diskant men like fullt høres det oppløst og fint ut, og som man ser er frekvenskurven forsiktig dempet men jevn og fin helt opp til 20,000hz.

Peaken ved 600hz ser ut til å være frekvensresponsen til selve høyttalerne, har sett en annen med samme høyttalere som har en tilsvarende peak, så denne har jeg ikke pirket på.

X-curve (som demper 0.5dB fra 2khz og oppover) er ikke aktivert, for de som lurer på det (har tidligere nevnt at dette har vært aktivert hos meg). Kjører ikke med denne på for tiden.

grafen har 1/3 octave smoothing.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått tatt en full range måling av anlegget også med kalibrert ECM6 mikrofon.

Jeg har dempet housecurven noe i forhold til tidligere (litt mindre bass), og har noen forsiktige EQ-justeringer lenger opp i frekvenskurven også.

Alt i alt låter dette fyldig i bassen uten å høres overdrevent ut, og resten av frekvenskurven låter detaljert og fint uten å være slitsomt. Her er ingen skarp / ubehagelig diskant men like fullt høres det oppløst og fint ut, og som man ser er frekvenskurven forsiktig dempet men jevn og fin helt opp til 20,000hz.

Peaken ved 600hz ser ut til å være frekvensresponsen til selve høyttalerne, har sett en annen med samme høyttalere som har en tilsvarende peak, så denne har jeg ikke pirket på.

X-curve (som demper 0.5dB fra 2khz og oppover) er ikke aktivert, for de som lurer på det (har tidligere nevnt at dette har vært aktivert hos meg). Kjører ikke med denne på for tiden.

grafen har 1/3 octave smoothing.

bra jobbet eller bra tweaking heter det vel

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, se der! Ser at du også sliter med en dip i 150-området... Virker som dette er et område mange sliter, meg inkludert.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, se der! Ser at du også sliter med en dip i 150-området... Virker som dette er et område mange sliter, meg inkludert.
    Den dipen kommer fra kun én av høyttalerne, og årsaken er nok at den står nært sidevegg og hjørne. Vil tippe mange har lignende plassering og dermed får lignende issues.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, interessant at du nevner det. Jeg har ikke målt noe særlig med én høyttaler+sub men har jo også plasseringer hvor den ene står inntil veggen mens den andre står lenger fra veggen. Dette må sjekkes nærmere.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er full range (vel opp til 10khz hvertfall) av før og etter EQ-sesjonen i dag. Som man kan se er subben dempet, og lydbildet forøvrig er jevnet ut noe.

(rød: før og grønn: etter)
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått tatt en full range måling av anlegget også med kalibrert ECM6 mikrofon.
    Jeg søkte på nettet etter en ECM6, men fant ingenting. Hvilket merke? Og hvor er den kjøpt?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som husker litt dårlig, Den heter EMM-6.

Cross·Spectrum Labs - Sound | Vibration | Engineering solgte kalibrerte versjoner av disse (medfølgende REW kalibreringsfil).

I øyeblikket selger de visst bare Behringer ECM8000, men de funker sikkert fint også Cross·Spectrum - Calibrated Behringer ECM8000 Microphones for Sale
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, du kan jo også måle med mic'en som fulgte med Anti-Mode, etter hva jeg forstår..

Om du har tid, mulighet og interesse av det, hadde det jo vært interessant å se hvordan den vil være i forhold til EMM-6'en? Kaliberingsfil finnes her: http://www.dspeaker.com/fileadmin/ap...MicAmp8033.cal

(ref: Can i use my anti-mode mic with REW? - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitron
    Forresten, du kan jo også måle med mic'en som fulgte med Anti-Mode, etter hva jeg forstår..

Om du har tid, mulighet og interesse av det, hadde det jo vært interessant å se hvordan den vil være i forhold til EMM-6'en? Kaliberingsfil finnes her: http://www.dspeaker.com/fileadmin/ap...MicAmp8033.cal
    Mja, kan kanskje prøve en dag. her er forskjellen mellom EMM-6en og radioshack db-Måleren min:
    (grønt er EMM-6)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg ble kvitt de styggeste dipene jeg hadde rundt 90 og 110hz også etter siste runde. Grønn er ny kurve.

--
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjorde du for å bli kvitt dippene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hva gjorde du for å bli kvitt dippene?
    Tja. Jeg har forenklet EQ-konfigurasjonen litt, fjernet et par bånd mellom 60-100hz - ga en litt mindre snorrett kurve men jevnt over like bra eller bedre.

Men skal jeg være helt ærlig så skal jeg ikke utelukke at det er rett og slett plassering av micen som er forskjellig fra den andre målingen. Jeg hadde micen litt lenger ut fra veggen enn jeg pleier (20cm lenger ut kanskje). Kurven sett under ett så ikke ut til å bli påvirket så mye av det, bassresponsen / volumet så ganske likt ut sammenlignet med tidligere målinger såvidt jeg kan se. Reduksjonen man ser er bevisst tilført ved å skru ned subben bittelitt.

EDIT: Her er en tidligere måling (januar i fjor eller noe) gjort i de tre forskjellige sofaposisjonene, den indikerer jo at plassering i sofaen har endel å si i forhold til disse dipene (se den røde kurven sammenlignet med lilla).. Her er altså tre forskjellige sitteplasser i sofaen, så 60cm sideveis forskyvning mellom hver måling eller noe sånt. Her ser man også at allerede fra 100hz og oppover skal man være litt forsiktig med å bruke EQ til å fikse peaker/diper, for de varierer ganske mye avhengig av hvor man sitter

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bitteliten oppdatering her. Har flyttet litt på høyttalerne, eksperimenterte med å vinkle de litt mindre inn og følte stereoperspektivet ble ørlittegrann bedre. Etter å ha flyttet de litt frem og tilbake endte det jo opp med at jeg måtte kjøre alt av romkorreksjon i Pioneer på nytt, så da kjørte jeg Antimode på nytt også, og kjørte også manuell justering og forsøkte å lytte meg frem til hva som låt best.

Endte da opp med en litt slankere kurve enn tidligere. Kan nok kanskje være enig med meg selv at det var litt svulstig før også. Så da ble det slik.

Dypbassevnen til XTZ 10" er jo ikke helt fantastisk, så det blir nok en større sub når vi flytter (blir nok flytting til hus/rekkehus i løpet av de neste 1-2 år). Uansett, det låter bra.

Rød kurve er nå, grønn fra siste måling i september 2010. Deler nå ved 100hz, grønn kurve var med 80hz deling.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten update til før sommeren: Nå er subben solgt, trenger nok kanskje litt større (eller en til).

Har nemlig kjøpt hus

Så nå blir det en stor, åpen stue med høyt og delvis skrått under taket. Tror det kan bli hyggelig akustikk der.

Målinger og bilder kommer sikkert i løpet av sommeren/høsten (flytter inn i juli/august).

Det er også stor uinnredet, men tørr og fin kjeller - som kan gi fremtidig kjellerstue med dedikert anlegg / kinorom om noen år.

Her er et bilde av den delen av stua jeg tipper anlegget blir stående i. Litt usikker på hvilken retning det skal plasseres enda. (spisestue bak fotografen)

--
    Thorbjørn

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •