Hybris sin romkorreksjonstråd - Hus på gang! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 127
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har plugget subwooferen slik at den går dypest mulig. Har fått den til å gå enda dypere enn dette før, men har ikke eksperimentert så mye med akkurat det i denne runde. Skal ta en ny kalibreringsrunde så fort jeg får tid og se litt mer både på det aller dypeste samt prøve å jevne ut kurven høyere opp i frekvensområdet (100-400hz). Nå er det ikke verdens største sub, så skal man ha den til å gå veldig dypt så mister du veldig mye headroom. Jeg hadde den en periode justert slik at den gikk flatt ned til 20hz, men da hendte det at den bånnet når jeg så film, så ofret dypbassen for å få litt mer trøkk.

3bånds EQen heter Standing Wave control og du har denne uavhengig både for subwooferen, center og main (fronter + øvrige surroundkanaler) på min forsterker i allefall. jeg ser her http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1620 (LX51) at det står "Standing wave control: Yes", så i teorien skal vel din ha dette også.

Veldig praktisk at man selv kan gå inn og justere dette når man er litt interessert i å tweake inn sin egen kurve, og ikke bare ha det flatt slik som romkorreksjonen stiller det.
    Takker så mye for svaret
    Har sett litt på dette,men ikke helt forstått meg på det, siden den for sub ikke kan korrigere lenger ned enn 63 hz!
    Men har forsket litt på det nå idag,og blitt litt klokere! Ser ut til at dette er kun ment for demping av enkelte frekvenser? Har jeg forstått det riktig?
    Det er vel også det mest fornuftige for å beholde headroom??
    Har lest litt om denne antimode-saken,og ser at den har en 7 db boost på 25 og 35 hz funksjon!
    Har du aktivert den,eller er det flatt hele veien??

Spennende sak dette - må nok bli en sånn en
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Takker så mye for svaret
    Har sett litt på dette,men ikke helt forstått meg på det, siden den for sub ikke kan korrigere lenger ned enn 63 hz!
    Men har forsket litt på det nå idag,og blitt litt klokere! Ser ut til at dette er kun ment for demping av enkelte frekvenser? Har jeg forstått det riktig?
    Det er vel også det mest fornuftige for å beholde headroom??
    Har lest litt om denne antimode-saken,og ser at den har en 7 db boost på 25 og 35 hz funksjon!
    Har du aktivert den,eller er det flatt hele veien??

Spennende sak dette - må nok bli en sånn en
    Det er kun ment for demping av enkelte frekvenser ja, som de fleste equalizere i utgangspunktet (øking stjeler for mye headroom spesielt i bassen). De går dessverre ikke lavere enn 63hz nei, hvilket delvis er årsaken til at jeg har kjøpt antimode. Forstererkeren din stiller i utgangspunktet inn standing wave controlen automatisk når du kjører full romkorreksjon, men du kan gå inn og manuelt justere om du ønsker det.

Du kan velge 7dB boost ved enten 15-25hz eller 25-35hz. Jeg har dette flatt og har justert opp ved å øke volumet på subben i steden. skulle jeg økt 25-35hz ville jeg fått en uønsket peak der. Men boostfunksjonaliteten kan man jo bruke om det fungerer i sitt rom. 15-25-øking hadde jo vært noe, men XTZ gir ikke så mye ekstra i dette området uansett, så det spiser bare masse effekt og headroom.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun ment for demping av enkelte frekvenser ja, som de fleste equalizere i utgangspunktet (øking stjeler for mye headroom spesielt i bassen). De går dessverre ikke lavere enn 63hz nei, hvilket delvis er årsaken til at jeg har kjøpt antimode. Forstererkeren din stiller i utgangspunktet inn standing wave controlen automatisk når du kjører full romkorreksjon, men du kan gå inn og manuelt justere om du ønsker det.

Du kan velge 7dB boost ved enten 15-25hz eller 25-35hz. Jeg har dette flatt og har justert opp ved å øke volumet på subben i steden. skulle jeg økt 25-35hz ville jeg fått en uønsket peak der. Men boostfunksjonaliteten kan man jo bruke om det fungerer i sitt rom. 15-25-øking hadde jo vært noe, men XTZ gir ikke så mye ekstra i dette området uansett, så det spiser bare masse effekt og headroom.
    Ok, da har jeg forstått det riktig da - takk for oppklaringen
    Ja virkelig synd at det filteret for sub ikke går lenger ned enn 63 hz da - er jo mange som har x-over i det området til og med!
    Vet du om det er det samme på den nye serien også LX 52-72-82??

Og ellers er du godt fornøyd med resultatet av Antimode'n?
    Sto den til forventningene?

God jul forresten
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny runde i dag, presset litt mer bassrespons ut av oppsettet.

gul kurve er fra forrige runde, grønn er etter justering i dag.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye headroom har du når du kjører på slik? Kan du kjøre systemet på referansenivå uten protester?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvor mye headroom har du når du kjører på slik? Kan du kjøre systemet på referansenivå uten protester?
    Tja, litt usikker. Høyttalerne vil kose seg, subben får nok litt problemer. Det er jo ikke tvil om at jeg skulle hatt en heftigere sub for å holde følge med høyttalerne med tanke på effekt og headroom, men jeg spiller sjelden ekstremt høyt.

Har ikke rukket å prøve så mye etter at jeg fikk antimode (vært borte i jula).

Tidligere har jeg justert inn så den falt under 75dB ved h.hv 20hz og 30hz. Når den gikk helt ned til 20hz så bånnet elementet av og til under film, da klarte den IKKE referansenivå. Når den falt under 75dB ved 30hz så gikk det greit.

Slik kurven er nå passerer den 75dB ved ca 25hz, så det er en mellomting. Jeg tipper at XTZ ikke blir overbegeistret om det kommer en 105dB peak i LFE-kanalen, men vil tro det fungerer bra til musikk. Jeg ser forøvrig veldig sjelden på film så høyt som referansenivå.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, ikke jeg heller, men det er DEILIG å slippe å tenke på om anlegget takler eventuelle peaker, selv om man drar på.

En film som f.eks Serenity vil virkelig teste bass-mulighetene i anlegget ditt, og klarer du dette på et visst nivå så klarer du alle filmer, vil jeg tro. Da har du en slags 'baseline' volum som er 'trygt'.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, ikke jeg heller, men det er DEILIG å slippe å tenke på om anlegget takler eventuelle peaker, selv om man drar på.

En film som f.eks Serenity vil virkelig teste bass-mulighetene i anlegget ditt, og klarer du dette på et visst nivå så klarer du alle filmer, vil jeg tro. Da har du en slags 'baseline' volum som er 'trygt'.
    Ja, jeg får se om jeg får testet littegrann i morgen. Serveren min er midlertidig utvist fra gangen da vi har en ny leieboer som skal flytte inn, og dermed trenger plass i gangen til å buksere inn hyller og seng og slikt

Jeg pleier ikke å bekymre meg så veldig om at anlegget ikke skal tåle trykket, og XTZen har tålt imponerende med juling her. Forøvrig har jeg to romperistere i sofaen også, som til film gir meg en illusjon av mye mer trøkk enn jeg har, så jeg behøver ikke pine subben til døde for å få litt risting
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt med District 9 på referansenivå nå, det var overbevisende det. Tror dette oppsettet skal funke fint til film også.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face nok en dag med REW

OK, evig runddans dette. Brukte dbmåler mer enn ører i går (serveren min var midlertidig nede så hadde ikke så mye å lytte til), og det endte med å bli litt for mye bass. Men nå begynner det å låte skikkelig tight og bra

Rød kurve under er i går, grønn er i dag. har økt EQ ved 125hz og 250hz litt i receiveren, derfor er peakene i området 100-500hz større enn før. Nivået lå generelt litt lavt her, og jeg har jo ikke nok EQ bånd til å temme peakene. Men men. Låter bra hvertfall

og her er 15hz-1500hz jevnet/smoothet 1/3 oktav.

Og waterfall av 20-200hz and 20-1500hz:

Mye jobb dette, men moro - og resultatet blir bra
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ruller av veldig tidlig, eller?

Kjekk partyhump, men hadde det ikke vært bedre å prøve å få det litt flatere? Ett filter med lav Q sentrert på 48Hz skulle fikse biffen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ruller av veldig tidlig, eller?

Kjekk partyhump, men hadde det ikke vært bedre å prøve å få det litt flatere? Ett filter med lav Q sentrert på 48Hz skulle fikse biffen.
    Ja, Jeg klarte ikke helt å bli kvitt den humpen i dag. Dette er jo en kraftigere housecurve enn det første jeg postet etter antimode, der var den relativt flat og fulgte housecurven videre oppover, men det var en 6dB kurve, dette er vel 8 eller 9.

Jeg har ingen kontroll over dette området, laveste filter på pioneeren er 63hz, så skal jeg bli kvitt hump så må vår venn antimode løse dette. Jeg har jo kjørt antimode på nytt et par ganger etter den første kurven. Jeg må antageligvis prøve meg frem med sekundærkalibrering (kalibrere antimode med mikken på et annet sted i rommet) til jeg finner et sted som gjør at den fanger opp denne peaken bedre.

Men det låter uansett veldig bra nå, men er enig i at det ikke ser helt ideelt ut. Får se om jeg orker en kveld til over nyttår...

Mulig jeg ikke burde rørt noe etter den første runden og bare skrudd opp subben en dB eller to, men for sent nå.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker LIFT25 på antimode nå (løfter 15-25hz), men kanskje jeg burde brukt LIFT35 (løfter 25-35hz) - testet/målte faktisk aldri den settingen i dag. Regnet med at den ville øke peaken ved 45hz enda mer. men kanskje det ville gitt et flatere platå på toppen. Hrmf. Og nå har frua tatt over tven for kvelden, så blir ikke noe mer målinger nå.

XTZ-suben hadde vel satt pris på å slippe å slite med den LIFT25 også antageligvis.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt snarjustering før man kaster seg i bilen opp til nyttårsfjellet må til

Lilla kurve fra i dag (grønn fra i går), litt mer dypbassrespons og dermed litt mindre obvious peak ved 45-50hz nå

Neste steg blir å prøve å rydde opp litt i crossoverområdet ved 100hz
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fått Antimode i hus jeg også!!

Fått lekt meg litt i helga med den nye "svarte boksen" (som kona kaller den)
    Og den ryddet opp en god del i bassen den ja

I tillegg til at kurven ble bedre,så virker det som bassen er mer kontant,og definert!
    Har koblet til begge subene (XTZ 10.16) med y-splitt, x-over 100hz,og lift 25 modus på Antimode'n! Er et par ekle dipper v ca 110 og 170 hz,men det er jo ikke så mye å gjøre med virker det som!
    Ellers er det vel ikke så ille???

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått lekt meg litt i helga med den nye "svarte boksen" (som kona kaller den)
    Og den ryddet opp en god del i bassen den ja

I tillegg til at kurven ble bedre,så virker det som bassen er mer kontant,og definert!
    Har koblet til begge subene (XTZ 10.16) med y-splitt, x-over 100hz,og lift 25 modus på Antimode'n! Er et par ekle dipper v ca 110 og 170 hz,men det er jo ikke så mye å gjøre med virker det som!
    Ellers er det vel ikke så ille???
    Ja så jo ikke så dumt ut det, bortsett fra at det så ut som litt mye bass (12-13dB over referansenivå fra 30-80hz?) - men det er jo helt opp til deg hva du synes låter bra
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja så jo ikke så dumt ut det, bortsett fra at det så ut som litt mye bass (12-13dB over referansenivå fra 30-80hz?) - men det er jo helt opp til deg hva du synes låter bra
    Ja det er litt mye bass i den posisjonen det ble målt i (ikke helt sweetspot)
    Grunnen til det er at det var der jeg hadde mic'en til antimode'n når jeg kalibrerte! Hadde den der fordi den posisjonen gir mest "boomy" bass i utgangspunktet - den er nærme bakvegg,og det er "konas sweetspot"
    Jeg sitter litt lenger fra bakvegg,og der er bassnivået noe lavere,så det er vel det en kaller en "kompromisskalibrering"
    Men at antimoden virker er det ingen tvil om hvertfall!!
    Fikk mye mer dypbass ut av subene hvertfall! Prøvd forskjellige port-tuninger på xtz'ene,og har kommet frem til at å ha begge proppene i,og heller litt høyere gain på sub gir mest dypbass fra 30hz og nedover her hos meg!
    Går jo rimelig jevn ned 22hz her nå!
    Og jeg hører ikke hvor subene står i hele tatt,selv om den ene står foran,og den andre rett bak meg under hjørnebordet!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke noe i veien for å måle med REW der du faktisk sitter selvom du målte antimode et annet sted?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida,klart det!
    Blir nok flere målinger etter hvert når jeg får litt bedre tid!
    Er jo litt gøy også dette da
    Har du testet med å ta en tilleggskalibrering med antimode-mic'en i en annen posisjon?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida,klart det!
    Blir nok flere målinger etter hvert når jeg får litt bedre tid!
    Er jo litt gøy også dette da
    Har du testet med å ta en tilleggskalibrering med antimode-mic'en i en annen posisjon?
    Jupp, men det skjedde ikke så veldig mye. Frekvenskurven for subben min innenfor forventet arbeidsområde er jo mer eller mindre blåkopi av den ønskede housecurven hos meg uansett, så er ikke så mye mer å hente.

forventet housekurve + faktisk frekvensrespons sub + høyttalere:
    --
    Thorbjørn

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •