Hybris sin romkorreksjonstråd - Hus på gang! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 127
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja jeg ser det,men skal jeg få dempet denne,så mister jeg mye helt i bunn syns jeg! Syns vel stort sett det låter ganske bra -spørs litt hva jeg hører på! Er jo veldig forskjell på innspillingene! Så det hender jeg skrur ned db på sub noe hvis det blir for mye! Men på film syns jeg det er ganske bra ja!
    Men så noe om at det var ønskelig med en stigning i bunn,men det var vel ment ennå lenger ned i frekvens kansje?
    Peaken er ikke så halvgal i forhold til en eventuell ønsket house curve (økning i bassen) nei, selv om de gjerne har en noe jevnere økning opp til et "platå" snarere enn en peak, dvs at du har maksnivået over et bredere frekvensområde enn du har. Du kan lese litt om konseptet her:

House curve: What it is, why you need it, how to do it! - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

En potensiell bakdel hos deg som har en såpass skarp peak er at du kan oppleve litt ujevn respons hvis du hører på låter som har mye bassmateriale akkurat i frekvensområdet hvor du har makspeaken. Men du har jo et ganske godt utgangspunkt til å utnytte den peaken til din fordel om du en gang skal bruke EQ til å lage en enda penere kurve, for da har du allerede endel gratis bassboost i det området peaken ligger.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Peaken er ikke så halvgal i forhold til en eventuell ønsket house curve (økning i bassen) nei, selv om de gjerne har en noe jevnere økning opp til et "platå" snarere enn en peak, dvs at du har maksnivået over et bredere frekvensområde enn du har. Du kan lese litt om konseptet her:

House curve: What it is, why you need it, how to do it! - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

En potensiell bakdel hos deg som har en såpass skarp peak er at du kan oppleve litt ujevn respons hvis du hører på låter som har mye bassmateriale akkurat i frekvensområdet hvor du har makspeaken. Men du har jo et ganske godt utgangspunkt til å utnytte den peaken til din fordel om du en gang skal bruke EQ til å lage en enda penere kurve, for da har du allerede endel gratis bassboost i det området peaken ligger.
    Ok,skjønner!
    Men dette med å bruke EQ - hva må til,og hvordan gjøres dette?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så lett å oppsummere uten videre.

Etter å ha målt hvordan frekvensresponsen din ser ut (slik du har gjort nå), trenger du jo en equalizer da. Og så justerer du den slik at den korrigerer det du ønsker å korrigere.

Det finnes også ting som korrigerer bassresponsen mer eller mindre automatisk (blant annet mange nyere surroundrecievere), de fleste begrenser dog muligheten for manuell korrigering, så du f.eks ikke kan lage en house curve uten videre
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så lett å oppsummere uten videre.

Etter å ha målt hvordan frekvensresponsen din ser ut (slik du har gjort nå), trenger du jo en equalizer da. Og så justerer du den slik at den korrigerer det du ønsker å korrigere.

Det finnes også ting som korrigerer bassresponsen mer eller mindre automatisk (blant annet mange nyere surroundrecievere), de fleste begrenser dog muligheten for manuell korrigering, så du f.eks ikke kan lage en house curve uten videre
    Takk for svar!
    Har skjønt at det må en equalizer til,men kobles denne til på subkabel mellom reciver og sub denne da eller? Hva koster en sånn da? Har du noen forslag?
    Og hvilke nye recivere har denne muligheten innebygd?
    Takker for tips
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Har skjønt at det må en equalizer til,men kobles denne til på subkabel mellom reciver og sub denne da eller? Hva koster en sånn da? Har du noen forslag?
    Og hvilke nye recivere har denne muligheten innebygd?
    Takker for tips
    Skal du ha full korrigering av bassområdet må du vel kjøpe en forsterker som har audessy+ (denon og onkyo(?)) har vel dette tror jeg.

du må enten koble mellom kilde og forsterker eller forsterker og sub, avhengig av om du vil korrigere bare sub eller også hovedhøyttalerne.

Behringer Feedback Destroyer er vel et alternativ. Selv bruker jeg digital EQ på PC (har PC via squeezebox som eneste kilde til musikk)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er vel ikke vere så ille eller?

Har forsket litt frem og tilbake med subbene mine,og fikk til slutt disse frekvenskurvene!
    Rød: fronter large,og x-over 80hz
    Gul: fronter small,og x-over 80hz

Vet ikke hva som regnes som ok avik jeg men??
    Og den skulle selvsagt gått noe dypere til filmbruk,og det kunne jeg få til,men da ble det så ujevn respons her!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsket litt frem og tilbake med subbene mine,og fikk til slutt disse frekvenskurvene!

Og den skulle selvsagt gått noe dypere til filmbruk,og det kunne jeg få til,men da ble det så ujevn respons her!
    Det var jo veldig jevnt og fint med frontene som small, men samtidig fikk du en ganske pen house curve når du hadde frontene som large. Du får høre hva du selv synes låter best, men hvis ikke frontene går i bena på subben og skaper rotete bass så ser det jo hvertfall på kurvene unektelig som du bør kjøre frontene som large her.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synes jo dette så bra ut med frontene som small. Dersom du ønsker mer futt i gjengivelsen - ala den røde linjen - så kan du evt justere subbene bitte litt opp. Min erfaring er at bassen oftest blir renest dersom man tar bort de laveste frekvensene fra fontene, spesielt dersom disse har bassrefleksløsning (hvor det i utgangspunktet er faseproblemer allerede).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo veldig jevnt og fint med frontene som small, men samtidig fikk du en ganske pen house curve når du hadde frontene som large. Du får høre hva du selv synes låter best, men hvis ikke frontene går i bena på subben og skaper rotete bass så ser det jo hvertfall på kurvene unektelig som du bør kjøre frontene som large her.
    Takk for tilbakemeldingen!!
    Jo det låter slett ikke verst her nå!
    Skal jeg ha frontene som large,så syns jeg nok jeg må skru ned nivået på subkanalen noen hakk eller så kan det fort bli litt mye bass synes jeg - men det spørs veldig hva man hører på også! Spiller ofte musikk uten sub også,og noen ganger låter det bedre med deling på 50hz!
    Men på film så syns jeg det er best med høytalere som large hvertfall!
    Og det beste av alt er at det er bra bassrespons i hele sittegruppen her,så nå tror jeg jeg ikke gidder å kjøre flere sinussveip - det er nok kona helt enig i også

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen!!
    Jo det låter slett ikke verst her nå!
    Skal jeg ha frontene som large,så syns jeg nok jeg må skru ned nivået på subkanalen noen hakk eller så kan det fort bli litt mye bass synes jeg - men det spørs veldig hva man hører på også! Spiller ofte musikk uten sub også,og noen ganger låter det bedre med deling på 50hz!
    Men på film så syns jeg det er best med høytalere som large hvertfall!
    Og det beste av alt er at det er bra bassrespons i hele sittegruppen her,så nå tror jeg jeg ikke gidder å kjøre flere sinussveip - det er nok kona helt enig i også
    Da blir det nok ryddigst med frontene på small, kanskje også når du ser film hvis du prøver et par ganger og blir vant til det

Kunne naturligvis gått litt lavere som du sier, men ellers - gratulerer med flott frekvensrespons
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok ryddigst med frontene på small, kanskje også når du ser film hvis du prøver et par ganger og blir vant til det

Kunne naturligvis gått litt lavere som du sier, men ellers - gratulerer med flott frekvensrespons
    Takk for det
    Skal jeg spille skikkelig høyt og masse trøkk,(demo) så kjører jeg frontene som small!
    Når det gjelder film,så synes jeg å kjøre fronter som large,og med sub som yes,og ikke pluss blir veldig bra! Da kan jeg justere opp subkanalen en god del,siden de spiller kun når de får signal fra subsporet fra filmen! Synes dette gir veldig bra dynamikk! Frontene er jo rimelig bra,og klarer seg veldig bra uten sub,så lenge det ikke er noen heftige actionscener! Men når det smeller,så kommer subene inn og hjelper til for full guffe,og det på et nivå som er høyere enn jeg ellers ville brukt!
    Prøv det - kan anbefales

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Ok, da er hodet passe grøtete etter 4 timer med sinus- og testtoner

jeg hadde jo i utgangspunktet et ganske fint resultat ved hjelp av Inguz EQ. Problemet med dette var at den kun funket på native Squeezebox. Ikke på spotify, ikke på film, ikke på tv.

Mitt primære problem er en gigantisk room mode / romresonans på ca 10dB ved 40-50hz.

Har nå kjøpt inn Antimode 8033C, og har ved hjelp av denne og standing wave control i lx-81 (kan justeres manuelt) endelig fått min kjære house curve - og nå er den implementert på forsterker + subwoofernivå så det funker på alt

grønn kurve: pure direct på surroundforsterkeren og null EQ noe sted
    gul kurve: aktiv antimode og aktiv standing wave control (3bånds sub EQ i pioneeren)

Før korrigering (grønn kurve er ønsket frekvensrespons)

Etter korrigering

Jammen låter det bra også. Enda mer rent / kontrollert enn før, regner med at det er antimode som har bidratt med å redusere ringing / decay også. Sykt dypt går det jo ikke, men nå er det hvertfall mye headroom å hente. XTZ har ikke ekstremt mye å gi under 25hz, så da skal jeg ikke tvinge den
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke helt på viddene dette og mer dybde tror jeg nok ikke du får med XTZ'en.

De dip'ene, er det utfasinger pga resonanser? Har noe sånt selv som jeg ikke blir kvitt. Får vel prøve å henge opp noen ulltepper.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er jo ikke helt på viddene dette og mer dybde tror jeg nok ikke du får med XTZ'en.

De dip'ene, er det utfasinger pga resonanser? Har noe sånt selv som jeg ikke blir kvitt. Får vel prøve å henge opp noen ulltepper.
    Jepp, ikke så mye å gjøre med de, men er uansett ganske skarpe / bratte, så ikke så hørbart.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at jeg nå deler ved 100hz og ikke 80hz. Ser ut til at det bare er 12dB cutoff filter på frontene, så når jeg delte ved 80hz var det fortsatt nok guff nede ved 40-50hz til at frontene laget en liten peak der jeg har romresonans. Når jeg delte ved 100hz så forsvant dette.

Målte fronthøyttalerne med deling på 100hz med suben avslått, og for de som lurer så er det fortsatt mye informasjon nedover - så basselementene er ikke arbeidsledige selvom man har høyttalerne til small og deling høyt opp. Ref min antagelse om 12dB filter så spiller frontene fortsatt 63dB ved 50hz hvis man spiller av på 75dB referansenivå.

Etter litt lytting merker jeg også at 6dB housecurve blir i overkant pent og tørt etter min smak, så kommer nok til å gå tilbake til en 9dB curve (som jeg hadde tidligere når jeg brukte inguz). Men låter utrolig pent nå
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Decaytidene i rommet begynner å bli hyggelige også

før:

etter:
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overlaybilde med før/etter er jo alltid gøy - her ser man flere stående bølger som er sterkt forbedret over et 600ms vindu. Blått er da før korrigering.

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut dette ja
    Vurderer en sånn en selv!
    Hvordan har du plugget din XTZ 10.16 sub?
    Ser at den går brukbart dypt hos deg!
    Har to sånne selv,en foran og en bak,men de yter best under 30 hz,hvis jeg har begge proppene i! Får litt mer bass fra 30 og oppover,med bare plugg i høyre hull,men da blir det mindre under 30 igjen! Så hva skal man velge,hehe??

Ser også at du har 3 bånds eq for lfe kanalen i din LX81..
    Finner ikke det på min LX 51,er det noe bare 81 har?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ute i 'hjemmekinoskuret' og mente det var noe kjent med de kurvene, ja!

Ser bra ut det der!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut dette ja
    Vurderer en sånn en selv!
    Hvordan har du plugget din XTZ 10.16 sub?
    Ser at den går brukbart dypt hos deg!
    Har to sånne selv,en foran og en bak,men de yter best under 30 hz,hvis jeg har begge proppene i! Får litt mer bass fra 30 og oppover,med bare plugg i høyre hull,men da blir det mindre under 30 igjen! Så hva skal man velge,hehe??

Ser også at du har 3 bånds eq for lfe kanalen i din LX81..
    Finner ikke det på min LX 51,er det noe bare 81 har?
    Jeg har plugget subwooferen slik at den går dypest mulig. Har fått den til å gå enda dypere enn dette før, men har ikke eksperimentert så mye med akkurat det i denne runde. Skal ta en ny kalibreringsrunde så fort jeg får tid og se litt mer både på det aller dypeste samt prøve å jevne ut kurven høyere opp i frekvensområdet (100-400hz). Nå er det ikke verdens største sub, så skal man ha den til å gå veldig dypt så mister du veldig mye headroom. Jeg hadde den en periode justert slik at den gikk flatt ned til 20hz, men da hendte det at den bånnet når jeg så film, så ofret dypbassen for å få litt mer trøkk.

3bånds EQen heter Standing Wave control og du har denne uavhengig både for subwooferen, center og main (fronter + øvrige surroundkanaler) på min forsterker i allefall. jeg ser her http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1620 (LX51) at det står "Standing wave control: Yes", så i teorien skal vel din ha dette også.

Veldig praktisk at man selv kan gå inn og justere dette når man er litt interessert i å tweake inn sin egen kurve, og ikke bare ha det flatt slik som romkorreksjonen stiller det.
    --
    Thorbjørn

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •