Hybris sin romkorreksjonstråd - Hus på gang! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 127
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden du har den samme peaken ved 50hz, uansett om du spiller med kun frontene, eller sammen med sub, vil jeg tro at det er rommet ditt som lager denne peak`en. Har du prøvd å dele frontene ved eks 60/80hz og sub på eks 40/60. kan være at noe av peak`en da forsvinner.....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    For å oppnå hva da? Har ikke flyttet noe særlig på subben.

Største problemet slik jeg ser det nå er jo peaken ved 50hz, og den er der selvom subben er avslått.

Har testet å tette bassportene på 804 ja, men det ga lavere respons høyere opp, ikke ved peaken på 50hz. Så det ble jevnere responskurve uten tette porter.

Målet er vel en bedre frekvenskurve... ?
    Plassering er nøkkelen til best mulig lyd.
    Er det ikke eq på Denon eller er den for gammel ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har EQ men high pass er disabled når man kjører pure direct, som forsåvidt er greit nok - liten vits med ekstern DAC om lyden så blir enkodet digitalt, prosessesert og så dekodet til analogt igjen inni forsterkeren. Dermed får jeg ikke gjort noe med frekvensgangen til høyttalerne når jeg kjører pure direct.

Målet er vel ikke nødvendigvis flatest mulig kurve, det er jo kjedelig å høre på.

Denne stuen har veldig digg bass, selv B&W 705 uten subb hadde bra saft i bassen, og jeg skjønner jo hvorfor nå når jeg ser at rommet skaper en peak mellom 30-50hz på 5-10dB

Det kunne nok vært ønskelig å dempe denne noe, men ikke helt. Det fungerer også som en veldig fin naturlig loudness effekt på moderate nivåer - men det blir noe høyt ved høyt volum. Men men..
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, da har jeg lest masse på nett og blitt enig med Niels Nielsen om at man nok må lage en økning i bånn for at dette skal bli bra, så skal forsøke i morgen, har også fått tak i digital DSP/equalizer til squeezeboxen - intet mindre enn genialt, da kan jeg kjøre eq på hvilke bånd jeg vil i det digitale domenet og sånn sett få tapsfri korrigering av lyden

Skal teste i morgen og poster resultatet

Litt lesestoff mens dere venter (dere må registrere dere for å se bilder)
    House curve: What it is, why you need it, how to do it! - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

On Minimal EQ, Target Levels, and a Hard-Knee House Curve (long) - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

House Curve Options - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack
    --
    Thorbjørn

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppnå hva da? Har ikke flyttet noe særlig på subben.

Største problemet slik jeg ser det nå er jo peaken ved 50hz, og den er der selvom subben er avslått.

Har testet å tette bassportene på 804 ja, men det ga lavere respons høyere opp, ikke ved peaken på 50hz. Så det ble jevnere responskurve uten tette porter.
    Flytting av sub hadde eg ikka hoppa over, da det med litt flaks kan
    hjelpe deg med å lage en senking i 50 hz området. Ja, man skal vel ha
    flaks men ville ikke ha det uprøvt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av volfro
    Flytting av sub hadde eg ikka hoppa over, da det med litt flaks kan
    hjelpe deg med å lage en senking i 50 hz området. Ja, man skal vel ha
    flaks men ville ikke ha det uprøvt.
    Jepp, men Ref min forrige post ønsker jeg ikke lenger senking i 50hz-området Må nok begrense peaken noe, men det kan jeg nå gjøre med EQ.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du installert Inguz som plug-in på SqueezeCenter?
    Husk at denne ikke hjelper deg på annet materiale enn det fra SqueezeCenter, heller ikke internet radio f.eks.
    Ellers, dette med at du ikke får kuttet bassen til fronterne : om du tar signalet ut fra Front Pre Out, inn i subwooferen, bruker den som delefilter, ta signalet ut fra subben igjen og inn i Front Main Inn (om Denon´en har det).
    Nå styrer subben alt, og dine fronter får bare frekvenser over det du har satt på subben.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Da begynte det å hjelpe her - Trenger sikkert litt finjustering enda, men wow så mye mer dypbass jeg klarte å hente ut av den stakkars subben. Bånnet den med en sinuskurve på 22hz en gang under testing, tror ikke den ble så glad da. Men men

Før og etter kurve (den gule kurven er fra før jeg begynte å justere noe)

Og her er kurven sammen med en +9db house curve som jeg jobbet etter. Får kanskje bytte den ut med en sånn sharp knee-curve etterhvert.

Ny verden dette med EQ gitt.

Niels - Vet du om den fungerer med wave input-pluginen til squeezeboxen? den streamer jo inn via squeezecenter tror jeg.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jah, se der ja, now we´re cooking....nå vet du hva dybbass er!
    Jeg bruker ikke wave plugin´en så jeg vet ikke, men du kan lett teste, bare skyv balansen over til ene siden på Inguz og vent ca. 10-15 sek. Skjer der ingenting etter en stund fungerer det ikke.
    Inguz fungerer jo heller ikke via nettradio i SqueezeCenter...så man kan sige det går igjennom SqueezeCenter, men det gjør det ikke likevel.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

og eq-graf

Og omtrent sånn er selve filteret satt opp
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jah, se der ja, now we´re cooking....nå vet du hva dybbass er!
    Jeg bruker ikke wave plugin´en så jeg vet ikke, men du kan lett teste, bare skyv balansen over til ene siden på Inguz og vent ca. 10-15 sek. Skjer der ingenting etter en stund fungerer det ikke.
    Inguz fungerer jo heller ikke via nettradio i SqueezeCenter...så man kan sige det går igjennom SqueezeCenter, men det gjør det ikke likevel.
    Så litt dårlig ut for wave pluginen. Må forske litt på det.

Er forresten overraskende hvor nøytral en 9db house curve egentlig høres ut, trodde det skulle høres mye fyldigere ut. En helt flat kurve må jo være helt håpløst
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

En helt flat kurve må jo være helt håpløst
    Yep, og nå kommer du hit og forklarer det for min kone.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Yep, og nå kommer du hit og forklarer det for min kone.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt lett i øvre bassområde etter forrige runde, og ved nærmere øyesyn hadde jeg lagt ut idealkurven med litt for lavt nivå på øvre halvdel av frekvensområde. Rettet opp i dette og jobbet med å få anlegget til å følge etter. Var bare 1.5-2db forskjell hele veien fra 80 og nedover, men det gjorde faktisk stor forskjell! Litt eldre rock og andre ting som hørtes litt spinkelt ut med første versjon ble nå mye bedre!

Begynner å bli rimelig likt som målkurven også nå! Mye jobb men moro..

--
    Thorbjørn

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt lett i øvre bassområde etter forrige runde, og ved nærmere øyesyn hadde jeg lagt ut idealkurven med litt for lavt nivå på øvre halvdel av frekvensområde. Rettet opp i dette og jobbet med å få anlegget til å følge etter. Var bare 1.5-2db forskjell hele veien fra 80 og nedover, men det gjorde faktisk stor forskjell! Litt eldre rock og andre ting som hørtes litt spinkelt ut med første versjon ble nå mye bedre!

Begynner å bli rimelig likt som målkurven også nå! Mye jobb men moro..

Vær forsiktig med å justere opp for mye på eq, jeg har selv bare dempet frekvenser på min behringer, og kjører heller høyere gain. Dermed slipper man unødvendig overbelastning på forsterker.

Kurvene dine ser bra ut, tenker du fikk en helt annen opplevelse. Bassen har nok også blitt en hel del strammere, det gjorde den i alle fall hos meg.

EDIT: Grattis med veldig bra resultat.

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men Ref min forrige post ønsker jeg ikke lenger senking i 50hz-området Må nok begrense peaken noe, men det kan jeg nå gjøre med EQ.

Må nok si meg enig med deg der ja, men veldig mange som mener det motsatte her inne. Men så har eg heller ikke SVS er i bunn så da får man vel akseptere at kurven ikke stiger på venstre side av skalaen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av volfro
    Må nok si meg enig med deg der ja, men veldig mange som mener det motsatte her inne. Men så har eg heller ikke SVS er i bunn så da får man vel akseptere at kurven ikke stiger på venstre side av skalaen.
    Tja, kurven du ser ovenfor er med en 10" XTZ..
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering. Etter litt påtrykk med dypbass har jeg funnet ut at min lille XTZ ikke var kjempebegeistret over å bli presset til å holde seg over referansenivå helt ned til 20hz.

Har nå justert den så responsen begynner å rulle av ved ca 31hz, og forsvinner under 75dB referansenivå ved ca 22hz.

Slår jeg av subben og måler kun 804s får jeg en avrulling ved 37hz og forsvinner under 75dB referansenivå ved 25hz.

Subben deler ved 40hz og har dermed liten mulighet til å suse det til lenger opp, men må jobbe så godt den kan med et område på rundt 20hz, og extender dypbassresponsen min med 10hz eller noe deromkring. Høres ikke mye ut, men gir et helt annet fundament i bånn i praksis

Så konklusjonen her er nok at jeg nok kunne hatt en litt større sub, men den gjør en ekstremt hederlig jobb når man ikke presser den maks.
    --
    Thorbjørn

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo være en kurve som selv Flageborg og Roko må være missunelig på :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å nei du - den går jo ikke dypt, så da kan det være det samme... 8)

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •