1 stk ødelagt Tannoy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1 stk ødelagt Tannoy

Hei. Jeg er helt ny innen HI-fi, men har lyst til å begynne så smått. så jeg har fått tak i et eldre souround sett med høytalere fra tannoy. Virker som fine greier, men så klart er det ene ellementet i den ene front høytaleren sprengt/sprukket.

Så mine alternativer er enten å få tak i 1 element som er så likt som mulig, eller kjøpe 2 stk for å erstatte de gamle. Jeg kan jo også kanskje være så heldig at noen sitter på akkurat dette og er villig til å selge, men så flaks skal det litt til å ha

Problemet er at jeg ikke finner noe skrevet på ellementet er noe som ser ut tom en gul prislapp men sansynligvis er et serienr eller noe der står det Tannoy 1662 og produksjonsdato 06.10.92. Vil tro dette var brukbare greier etter sin tid

Er det noen her som kan gi meg tips om hvordan jeg best mulig og ikke allt for dyrt kan få erstattet dette elementet? Hadde vært så gøy å fått prøvd høytalerene for bakhøytalere og center er i orden det er bare dette ene elementet som mangler i den ene høytaleren.

Legger med noen bilder så dere kan se.

-p1240315-jpg

-p1240321-jpg

-p1240326-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vanskelig å se ut fra bildet, men er det rift i selve elementet eller bare i gummiopphenget?
    Har du testet høyttalerne? Det er ingen fare for å ødelegge noe om du kobler de til og ser om de spiller som de skal, en slik rift vil være hørbar om du skrur opp litt, men ikke noe mer. Da finner du i alle fall ut om resten er i orden, dumt å bytte et element bare for å finne flere og dyrere feil senere.

Hvis det kun er rift i opphenget som er skaden så trenger du ikke bytte hele elementet, bare lime på nytt oppheng. Det er i alle fall overkill å bytte et fungerende element bare på grunn av et sprukket oppheng. Det er nok også mulig å bytte selve membranen, men dette må gjøres av fagfolk og koster kanskje mer enn det smaker.

Jeg har et sett Tannoy Saturn S8 med samme problem. Dette er en god del nyere høyttalere, men de har så og si samme type elementer som dine. Jeg har tatt kontakt med den norske improtøren av Tannoy for å forsøke å få fatt i deler, så kan gi en lyd når jeg har fått svar derfra. Alternativt er det et utall nettsteder som selger universale oppheng om du googler etter det, men da bør man bytte på begge høyttalere for å få de like.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Det er selve elementet som er sprukket hele veien fra midten og ut til der gummien begynner (den innerste svarte delen i den røde ringen jeg tegnet). Det er ikke no serlig bra lyd hvis jeg skrur opp litt, men finnes det no lim, tape eller lignende for slike tilfeller. Materiale er en slags type hard, sprø plastikk.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det er Tannoy 613. Kontakt Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! så er det ikke umulig de kan skaffe nytt element.

Tannoy 613 Reviews
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fishe
    Problemet er at jeg ikke finner noe skrevet på ellementet er noe som ser ut tom en gul prislapp men sansynligvis er et serienr eller noe der står det Tannoy 1662 og produksjonsdato 06.10.92. Vil tro dette var brukbare greier etter sin tid
    Husker disse høyttalerne på Akers Mic i Bartebyen, fantastisk lyd, ren og detaljert. Får håpe du får erstattet det ødelagte elementet.

Skal høre på: Tannoy Eyris DC3 og Tannoy Revolution Signature DC6T før jeg kjøper nye høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker kjempemasse for tips, for et fantastisk forum dette er. Skal fortsette å bruke dette i min videre Hi-Fi karriere. Er det noen fler som har tips og info om dette souroundsettet så er jeg interessert. Jeg har begge fronthøytalerene, centerhøytaler med ett likt ellement og bakhøytalere som er litt mindre. kan bli gøy å få koblet dette opp på en skikkelig souroundforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også en høyttaler med rift i basselementet, sikkert samme materiale (svart hardt plastikk-aktig) Jeg limte det med vanlig superlim og det henger sammen den dag i dag, sikkert 12 år siden jeg limte de. Bruk penselen i korken på superlimflaska og stryk limet over riften.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •