Ulyd i eldre Beovox M70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ulyd i eldre Beovox M70

Hei!

Dette er rene mysterie; har et par B&O Beovox M70 høyttalere som jeg er utrolig fornøyd med. Men det er en ting som irriterer meg grenseløst; den ene høyttaleren gir fra seg en ulyd som kan minne om papir forand en bassport i basselement-området ved dyp frekvens. Jeg trodde med en gang da jeg oppdaget ulyden, at basselementet var sprengt og at spolen dermed gnisset inntil magnet gapet.
    For å sjekke grundigere, skrudde jeg ut elementet, og satte på en basstest, slik at elementet spilte dyp frekvens i "friluft". Overraskende nok var lyden helt borte uansett lavt - høyt volum.
    Jeg har også forsiktig dyttet elementet innover i hensikt å høre eventuelle "skrapelyder", noe jeg ikke hørte snurten av.

Med andre ord; elementet ser ut til å være i orden, så jeg mistenker eventuelle åpninger rundt/ved basselementet, som forårsaker blåselyd, eller pakning i bevegelse. Men jeg aner ikke hvor:???: - det kan jo nesten komme fra hva som helst, men opplever at ulyden kommer fra elementet's senterpunkt, uten at elementet er defekt! - eller kan det forekomme at elementet ikke gir fra seg ulyden før den spiller under trykk(montert i kassen)??

Noen som har noen smarte ideer, eller har erfart dette før?! Kom gjerne med forslag til løsninger om hva dette kan være, og eventuelt hvordan jeg kan fjerne denne ulyden! Alle innslag mottas med takk:-D

Hilsen en fortvilet Hi-fikoren

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en helt sprø ide er kanskje å bytte element høyttalerne imellom. Er det der da er det kabinettet i den høyttaleren der er noe galt med, men det tviler jeg på.
    En annen sprø ide er, at siden høyttalerne har noen år på baken, da skruer du ut skruene fra bass elementet, dreier det slik at toppen av elementet da havner i bunnen, skruer det fast igjen og ser hva der skjer.
    Jeg har hørt at elementer kan "sige" litt med tiden, pga magnetens vegt og tyngdekraften blir elementet litt skjevt, men jeg vet virkelig ikke om dette faktisk har noe for seg.....
    M70 er nydelige høyttalere.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal prøve å bytte elementer, men må skaffe meg en lodde bolt først:P Prøvde nettopp å gjøre det sistnevte, men selvfølgelig var ledningen fra delefilter til element for kort,! -da elementet opprinnelig sitter med tilkoblingen oppover.
    Snudde derretter hele høyttaleren for å se om det hjalp:P men elementet må vel være opp ned en stund for at det i det heletatt skal gi noe resultat?
    brr brr- lyden var der fortsatt, selvom høyttaleren var opp ned...

Hvis det til syvende og sist skulle vise seg å være elementet, finnes det pr i dag noen elementer å få kjøpt nytt som erstattning?!
    Elementet er merket 25 F-EWX bak og H336 Sr 231/1 forand på gummikanten.

Er desperat etter å få dette fikset, da høytalerne makes my day!
    Igjen takk for all hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....Forresten kom til å tenke på om det finnes noe service senter som kan ta en titt på høyttaleren i sin helhet?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvem der laget dette element, men send en mail til B&O og forklar de problemet, kanskje de har hørt om det før.....ellers til www.dynabel.no, kanskje han får noe opp om han søker på de data på elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter med et par gamle seas-høytalere med de samme elementene. 10" 4 ohms seas f-ewx basselementer. spolen i det ene elementet har desverre tatt kvelden. Ringte å hørte med dynabel som ikke hadde noe på lager eller noe om elementet i sin database. Hadde vært greit om noen kunne gitt nå tips om hvor jeg kan få tak i et brukt/nytt element av denne typen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •