Høyttalere til veldig lite rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til veldig lite rom

Siden mine fronthøyttalere (Dali 18mkII) er litt i største laget for hjemmekinoen min, lurer jeg på å bytte dem ut i noen som er litt mindre. Rommet er svært lite ca 4,5 x 2,5 m med skråtak, ca 1 m takhøyde innerst og 3,5 m ytterst. Se linken i signaturen min for bilder.

Selv uten sub blir bassen svært overdreven i det lille rommet, og siden jeg også skal ha en ny SVS sub (eller to) tenkte jeg at noen litt mindre høyttalere vil gjøre nytten, og at jeg da kan dra på litt mer uten at hele bygningen rister ukontrollert. Jeg har tenkt på Klipsch, disse skal jo være helt konge til hjemmekino. RF-62 virker som en passe størrelse, og passer greit til budsjettet og, siden jeg muligens må bytte ut Rotel'en jeg har nå (en RSX-1055 receiver + RB 985 effekttrinn) for å matche høyttalerne. Uansett støtter ikke receiveren de nye lydformatene og mangler romkorreksjon, så den er moden for utskiftning.

Ny center må jeg også ha, og det må isåfall bli en av de to største til Klipsch. Kan noen si noe konkret om forskjellene mellom disse, bortsett fra at den største selvsagt er kraftigere...?

Og hva tror dere om RF-62 til det lille rommet? Evt andre forslag? Skal gjerne kunne bruke de til musikk også, og hører på alt fra jazz og klassisk til trance og metal.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativhøyttalere vil nok passe bra i eit så lite rom.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert men vil kunne spille HØYT og vil helst ha høyttalere jeg ikke trenger å presse til det ytterste, som fremdeles har litt å gå på når jeg drar på skikkelig. Men selvsagt, de største stativhøyttalerne til Klipsch er et alternativ. Men hvor høyt kan de spille i forhold til de mindre gulvmodellene?

Igjen, se gjerne linken i signaturen for bilder av hvordan det ser ut og hvordan høyttalerne er plassert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal ha sub, kan du jo eksprimentere med delefrekvens på frontene..
    stiller du høyt nok, blir du sikkert kvitt litt av den overdrevne bassen...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men ønsker ikke at subben skal ta over bass fra de andre kanalene, den skal kun kjøre LFE-signalet, slik det er ment å være. Men romkorreksjon skal jeg ha etterhvert i form av en Velodyne SMS-1 til subben(e) og ny receiver med innebygd romkorreksjon.

Men denne tråden dreier seg om hvilke høyttalere jeg bør velge, fortrinnsvis Klipsch, evt. andre merker som er råe på dynamikk og hjemmekino. Hva med RF-52? Disse skal jo gå dypere enn RF-62 i følge spesifikasjonene, men jeg regner med at det nødvendigvis må gå på bekostning av hvor høyt de kan spille siden de har mindre basselementer og mindre kasse.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv eit lite rom på 17kvm2. Eg har hatt 4-5 store høyttalere før eg skjøna at for å få god lyd måtte eg krype til korset og bytte til mindre høyttalere, fikk mye bedre lyd men litt mindre decibel. Eg har no B&W cm1 til musikklytting og eit par Cerwin Vega som eg brukar til fest/party8)
    Dersom eg var deg ville eg vurdert Klipsch rb-81 eller 61 og ein sub.

Newcomer Fisk1 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lite rom

Jeg har selv et lite rom... 3,7x3,6 m. Jeg har eksperimentert med flere høyttalere. Jeg hadde først ett par fre Eltek Minimax (DIY) med bassport bak... funka dårlig. Bytta til ett par Patos B500. Også disse bassporten bak.. samme resultat. Ble noe bedre da jeg dempa bassporten. Har nå ett par PSB Image T6 med bassport foran. Alle problemer i fht bassen var borte..
    Mitt råd: Se på høyttalere med bassporten foran. Da er du ikke så avhengig av avstand til bakveggen for å reg. bass/lyd evt. ett par stativhøyttalere.

Lykke til!8)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det samme jeg har tenkt på, at det er en stor fordel med bassporten foran. Spesielt siden høyttalerne står bak lerretet, altså ikke skjult av lerretet, men mellom lerretet og veggen. Se bilde på minhjemmekino. Mine nåværende høyttalere med bakover-bassport som står helt inntil lerretet og 10 cm fra veggen føler jeg spiller mye av bassen inn i rommet bak og dvs. unødvendig mye støy hos naboen under og ved siden.

Klipsch RB-81 er meget aktuelle, skal jeg ha stativ så må det bli dem. Vil ikke ha det for smått heller. Sammen med RC-64 evt. RC-62 og en SVS sub bør det vel kunne spille mer enn høyt nok i det lille rommet.

Jeg mener å ha lest at enkelte foretrekker RC-62 foran RC-64 pga litt annerledes lyd, kan noen utdype dette litt? Konstruksjonene er jo litt forskjellige, bassrefleks vs. lukket. Og 62 skal jo ifølge spesifikasjonene gå noen Hz dypere, tross i halve membranarealet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •