Nye høyttalere for rock/metal...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere for rock/metal...?

Hei,

Blir utrolig takknemlig for konstruktive tilbakemeldinger.

Man er alltid redd for å kvitte seg med bra egenskaper. Mine er tross alt 55K nye.

Har blitt anbefalt/har tenkt på:
    KEF XQ40
    Audiovector S3 (super?)
    System audio 1750
    JBL LS80

Forsterker og kilde er Hegel H200 og CDP2AMKII.

Musikk varierer fra gammel Beatles og Zeppelin til mest prog rock/prog metal og noe ekstremmetal. Er også Maiden/Metallica/Priest-fan

Problemet når jeg tar opp slikt (etter min mening) er at mange tror at hard musikk er AC/DC og Rammstein. Dette er enkelt å få til med type Proson synes jeg. Når man ikke lenger bruker 1 stortromme og man har flere lag med gitarer, synth og orkester i tillegg, detter slikt gjerne rett i bakken.

Liker åpen mellomtone, selv om det av og til går ut over stemmer og akustisk gitar. Gjerne med litt attack, slik at skarpen og fuzzgitar blir moro og frempå. I tillegg må bassen være punchy og rask. Og vise nyansene. Dybde er ikke så viktig på musikk.

Noen som skjønner hvor jeg vil og som har gode råd/kommentarer til dette?

Jeg har fantastiske høyttalere, men vil nå prøve om det er verdt å endre stilen litt. Spiller tross alt lite akustisk/vokal/klassisk/gammelt..

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig har jeg ingenting å komme med her, fordi jeg aner ikke hva du trenger hjelp for, du som kan så mye og allerede har så fint utstyr.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt Audiophysic Scorpio? Jeg spiller mye av den musikk du nevner og valget mitt falt da på disse.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scorpio er dessverre for dyrt, ihvertfall som nye. Men jeg har ikke hørt dem.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet moment for meg nå er størrelse og design. Hadde design vært det eneste hadde jeg kjøpt en mindre Vienna. Jeg må også ned i størrelse. Synes f.eks. XQ40 er liten og nett så det er ikke verre enn det :-)
    Men er kresen på design.

Gøy hvis dere kjører på!

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hei,

Blir utrolig takknemlig for konstruktive tilbakemeldinger.

Man er alltid redd for å kvitte seg med bra egenskaper. Mine er tross alt 55K nye.

Har blitt anbefalt/har tenkt på:
    KEF XQ40
    Audiovector S3 (super?)
    System audio 1750
    JBL LS80

Forsterker og kilde er Hegel H200 og CDP2AMKII.

Musikk varierer fra gammel Beatles og Zeppelin til mest prog rock/prog metal og noe ekstremmetal. Er også Maiden/Metallica/Priest-fan

Problemet når jeg tar opp slikt (etter min mening) er at mange tror at hard musikk er AC/DC og Rammstein. Dette er enkelt å få til med type Proson synes jeg. Når man ikke lenger bruker 1 stortromme og man har flere lag med gitarer, synth og orkester i tillegg, detter slikt gjerne rett i bakken.

Liker åpen mellomtone, selv om det av og til går ut over stemmer og akustisk gitar. Gjerne med litt attack, slik at skarpen og fuzzgitar blir moro og frempå. I tillegg må bassen være punchy og rask. Og vise nyansene. Dybde er ikke så viktig på musikk.

Noen som skjønner hvor jeg vil og som har gode råd/kommentarer til dette?

Jeg har fantastiske høyttalere, men vil nå prøve om det er verdt å endre stilen litt. Spiller tross alt lite akustisk/vokal/klassisk/gammelt..
    for å kunne uttale seg om dette burde man nok ha hørt de fleste kombinasjonene, så der stryker jeg glatt. Men når det er sagt skjønner jeg akkurat hva du mener så altfor godt. Denne typen musikk du beskriver - musikken vi begge er stor fan av - har en lei tendens til å ta knekken på mye godt utstyr. Og som du er inne på; så kan man ikke spille bare akustisk, vokal, klassisk og gammelt fordi det er det anlegget takler best. Man skal ha et anlegg som låter bra på den musikken man elsker, ikke omvent.
    Når det er sagt så har jeg hørt litt på en kombinasjon av dine hegel komponenter og jbl ls80. Dette var desverre ikke en lang demo og jeg legger nok mye av skylden på rommet. Men til tross for dette synes jeg ikke den komboen var i nærheten av å låte godt på råere musikk a'la mayhem, in flames, dimmu o.l. Detaljene kom ikke godt nok frem og det hele fremsto som grautete i mine ører. Det kan dog hende at de presterer mye bedre i et mindre rom, så du kan jo prøve å få med deg ett par hjem på test. Men du sitter jo med ett par ht til 55k; hva med selge de til høystbydene og sette igang en prosess hvor du tar deg god tid og heller sjekker ut litt dyrere høytalere? Jbl array, Swans f1.1f, de mindre klipsch palladium.

Uansett blir det spennende å se hva du ender opp med, litt fordi jeg er i den samme situasjonen og selger duo nettopp pga dette
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har sjansen så prøv og få deg en demo på de

Hvilke max grense snakker vi om?

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på om jeg kan hjelpe deg noe særlig med valg av nye HT, men jeg er kanskje interessert i de du allerede3 har stående

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Om du har sjansen så prøv og få deg en demo på de

Hvilke max grense snakker vi om?
    Maxgrense vil være rundt prisen jeg får for mine..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Er litt usikker på om jeg kan hjelpe deg noe særlig med valg av nye HT, men jeg er kanskje interessert i de du allerede3 har stående
    De har ikke mange lytene og bør være et godt valg for mange. Mulig de ender på brukten.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har behov for å spille veldig høyt, så er System Audio perfekt for for rock og metal med mye kjappe transienter. Helst sammen med en god sub, da SA ikke er så generøse med bass.. Ellers er de overlegne når det gjelder hurtighet og dynamikk imo.

Eneste grunnen til at jeg selv gikk fra SA til Klipsch var at jeg har behov for å dra ordentlig på volumet iblant, uten å være redd for at elementene skal ryke..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Jbl array, Swans f1.1f, de mindre klipsch palladium.

Uansett blir det spennende å se hva du ender opp med, litt fordi jeg er i den samme situasjonen og selger duo nettopp pga dette
    Takk for svar. Tror du vet hva jeg snakker om ja..
    Nå er budsjettet begrenset og design er også viktig. Rommet er lite. Vi snakker om under 15m2 pluss åpen kjøkkenløsning på den ene siden. Palladium er dyre, Array er forferdelig stygge (og dyre). Swans har jeg ikke sjekket, men er de ikke veldig store?

Litt farging av lyden gjør ikke noe, betyr gjerne at dårlige innspillinger låter bedre ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Hvis du ikke har behov for å spille veldig høyt, så er System Audio perfekt for for rock og metal med mye kjappe transienter. Helst sammen med en god sub, da SA ikke er så generøse med bass.. Ellers er de overlegne når det gjelder hurtighet og dynamikk imo.
    Det har jeg hørt rykter om. Hva slags bass er det snakk om at de ikke er generøse med?
    Vil helst ha en ren stereo uten sub.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Takk for svar. Tror du vet hva jeg snakker om ja..
    Nå er budsjettet begrenset og design er også viktig. Rommet er lite. Vi snakker om under 15m2 pluss åpen kjøkkenløsning på den ene siden. Palladium er dyre, Array er forferdelig stygge (og dyre). Swans har jeg ikke sjekket, men er de ikke veldig store?

Litt farging av lyden gjør ikke noe, betyr gjerne at dårlige innspillinger låter bedre ;-)
    hva? array er da langt fra stygge! hehe. Neida, men jeg ser poenget ditt. Med tanke på romstørrelsen og dine krav til design kan du nok utelukke de jeg nevnte. F1.1F er ikke bare store, de er gedigene! Palladium ligger vel rundt array 1400 i pris, men de minste bør passe rommet ditt.

Da må jeg nok desverre krype til korset og innrømme at jeg ikke har noen flere forslag ..
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også sjekke ut billigere høyttalere fra Audiophysic.

Skal du kikke nermere på Audiovector vil jeg virkelig anbefale deg og gå for Signatur eller bedre. Det er først der det virkelig begynner og spille bra i AV familien. Audiovector fungerer også bra på overnevnte musikk + det meste av musikk egentlig.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Du kan jo også sjekke ut billigere høyttalere fra Audiophysic.

Skal du kikke nermere på Audiovector vil jeg virkelig anbefale deg og gå for Signatur eller bedre. Det er først der det virkelig begynner og spille bra i AV familien. Audiovector fungerer også bra på overnevnte musikk + det meste av musikk egentlig.
    Audiovector er kjedelige greier på rock/metal må jeg si.. Iallefall etter egen erfaring.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Palladium ligger vel rundt array 1400 i pris, men de minste bør passe rommet ditt.
    P17 ligger vel i underkant av 30K?

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i prisklassen du er ute etter blir det som å spørre hvilken Ferrari som er best på grusvei. Gode metal-innspillinger kan telles på 1 hånd, +/- 2-3 fingre. hører mye på samme musikk som deg og vil anbefale noen htt som glatter over mikrodetaljer og ikke har noe som kan minne om spiss diskant. Så mange her på forumet er hals over hode når det gjelder Klipsch, nå har jeg ikke hørt de dyrere sakene men RF-serien gjør seg best til film og fest, spør du meg.

i et rom på 15 m2 er kanskje stativhtt å foretrekke, sammen med sub. i så fall anbefaler jeg SF Cremona Auditor.. silkemyk og forførende lyd, samt at de ser like bra ut som de låter. desverre er de for små til min stue.. de spiller heller ikke høyt nok om du liker å guffe på til parketten vibrerer. jeg tror T+A Criterion TS300 er perfekte til metal, desverre er det håpløst å få demo på de hos OHFS. etter 4 forsøk har jeg gitt opp, blir bare avspist med "ikke på lager" av en skjortekledd og solariumsbrun jypling, som deretter anbefaler noe ræl som blir satt ned i pris neste gang de har kampanje. ikke at jeg skal skremme deg fra å forsøke, men lykke til..

Hva er forresten feilen med de du har i dag?

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    Så mange her på forumet er hals over hode når det gjelder Klipsch, nå har jeg ikke hørt de dyrere sakene men RF-serien gjør seg best til film og fest, spør du meg.
    Hmm Hvis en høyttaler er god på film, hvorfor skulle den ikke være god på musikk. Og hvis den er bra på fest hvorfor er den ikke bra ved andre anledninger?

Virker som du er litt vel forutintatt, finnes endel forskjellige RF'er, så det er vel litt drøyt å ta alle over en kam?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    i prisklassen du er ute etter blir det som å spørre hvilken Ferrari som er best på grusvei. Gode metal-innspillinger kan telles på 1 hånd, +/- 2-3 fingre. hører mye på samme musikk som deg og vil anbefale noen htt som glatter over mikrodetaljer og ikke har noe som kan minne om spiss diskant. Så mange her på forumet er hals over hode når det gjelder Klipsch, nå har jeg ikke hørt de dyrere sakene men RF-serien gjør seg best til film og fest, spør du meg.

i et rom på 15 m2 er kanskje stativhtt å foretrekke, sammen med sub. i så fall anbefaler jeg SF Cremona Auditor.. silkemyk og forførende lyd, samt at de ser like bra ut som de låter. desverre er de for små til min stue.. de spiller heller ikke høyt nok om du liker å guffe på til parketten vibrerer. jeg tror T+A Criterion TS300 er perfekte til metal, desverre er det håpløst å få demo på de hos OHFS. etter 4 forsøk har jeg gitt opp, blir bare avspist med "ikke på lager" av en skjortekledd og solariumsbrun jypling, som deretter anbefaler noe ræl som blir satt ned i pris neste gang de har kampanje. ikke at jeg skal skremme deg fra å forsøke, men lykke til..

Hva er forresten feilen med de du har i dag?
    VA og SF blir ofte sammenlignet. Mine er bare utrolig bra, men føler at basstyngden ligger lavere enn der "trøkket" ligger, samt at de er litt for laidback for skarptrommer og fuzzgitarer. Snakker da om Exodus, Nevermore, Dimmu, DT, N.Morse og flere. Styrken deres er den "mørke" lyden som gir kropp til stemmer og en del instrumenter, samt at de er fyldige med mye dyp bass og detaljer også helt der nede. Dickinson og LaOst kan derimot være litt innestengt, det samme med skarptrommer og de utrolig feite riffene til mr. Holt og Loomis. Tempo, "trøkk" og "attack" er vel kanskje stikkord. Ellers er nok mine litt som du forklarer Cremona. Synes VA har mye finere design. Er bare delvis enig når det gjelder innspillinger, men skjønner veldig godt hva du mener. Å spille relativt høyt av og til er et must. Vanskelig å forklare lyd...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •