Nye høyttalere for rock/metal...? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    Hmm Hvis en høyttaler er god på film, hvorfor skulle den ikke være god på musikk. Og hvis den er bra på fest hvorfor er den ikke bra ved andre anledninger?

Virker som du er litt vel forutintatt, finnes endel forskjellige RF'er, så det er vel litt drøyt å ta alle over en kam?
    Skjønner også hva du mener. Men jeg har også inntrykk av at høyttalere ble tunet lavere etter at film i hjemmet kom, slik at trøkk blir ofret for dypbass. Mine er utrolig bra på film for å sagt det. Dynamiske og veldig stille mellom de verste dynamikktoppene. Men at ikke fest og hverdag skal være samme sak skjønner ikke jeg heller helt..

Jeg har bare hørt RF-5 av Klipsch og den syntes jeg var slank i lyden. Men mellomtonen denne hadde er nok nærmere det jeg er ute etter. Husker at el. gitarer og skarptromme var utrolig kult på denne. Men diskanten var veldig glass og bassen var tam. Hverken trøkk eller dybde. Mulig rommet var feil til denne, men jeg hadde A-B testing med Infinity Delta 70 og de ble stående, utelukkende pga. bassen (enda jeg syntes de var slanke). Kunne sjekket RF-63 eller 83, men de er veldig store..

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Kunne sjekket RF-63 eller 83, men de er veldig store..
    Enig i at de er for store for vanlige rom. Men jeg hørte en demo av RF 83 på Stereofil forrige uke, og det var veldig overbevisende, prisen tatt i betraktning.

Hvis du trenger noen plasseringsvennlige høyttalere som gladelig spiller gitar og trommer kan jeg varmt anbefale Klipsch XF-48. Fantastisk trykk til størrelsen, og med påkostede elementer. De er riktignok aktive så alt man trenger er RCA kabler til noe man kan regulere volumet med.

"Watershed" eksempelvis, kler disse veldig godt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jo akkurat den tråden jeg har lett etter lenge!

Et av yndlingsbandene mine, In Flames, høres på de fleste høyttalersystemer bråkete ut i bassen. Det blir for mye bass og stortromma som det blir slått ekstremt fort på blir bare en dur istedenfor kontante trøkk.

Jeg hører mye på rock og metal i bilen, mest fordi høyttalerne der fikser biffen. Jeg har sett litt rundt på forskjellige høyttalere, men klarer ikke bestemme meg. Derfor har jeg tenkt å bygge mine egne.

Elementer tror jeg jeg skal kjøpe fra parts-express.com, men jeg er ikke sikker på hvilke jeg skal ha enda. Jeg tenker faktisk på et 4-veis system der det skal være fokus på kontant bass, kraftige mellomtoner og en diskant som følger med på det hele.

Kjenner noen til plasser der akkurat dette temaet har blitt fundert litt mer på?
    Vil gjerne høre noen erfaringer før jeg starter bygging.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Watershed" eksempelvis, kler disse veldig godt :-)
    Da MÅ jeg jo bare bestille med en gang ;-)

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe fra B&W f.eks?

Har hørt at metal/rock er konge på de... Men det er ikke noe jeg tør stå for siden jeg ikke har testet selv.

Akkurat nå sitter jeg med pc'en og hører siste plata til satyricon (the age of nemo) igjennom mine Cerwin Vega v-5m, vannvittig tøft! Men kanskje litt i billigste laget for din smak? :lol:

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Audiovector er kjedelige greier på rock/metal må jeg si.. Iallefall etter egen erfaring.
    Dette kommer vel mye ann på hva man forer de med av forsterkeri.
    De farger lyden og det kommer dårlige innspillinger til gode slik som trådstarter ønsker.
    Det er ikke den ultimate høyttaler til denne musikk typen, men det var en av merkene trådstarter lurte på. Og den gjør ikke en dårlig jobb men andre gjør det bedre.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv XQ40 og er svæårt fornøyd med disse. Disse leverer en mellomtone og diskant en skal se langt etter i samme prisklasse. De er åpne, tilstedeværende og svært detaljerte. Jeg tror nok du vil bli meget fornøyd med disse. XQ30 kan jo også være ett alternativ mtp størrelse på rom. Soundplanet har disse, så det burde være mulig å få testet disse på ditt oppsett.

Audio Vector er også et godt alternativ. Disse når IMO ikke helt opp til XQ40 hva gjelder mellomtone og diskant, men har nok noe mer å gå på mtp bass.

Ett billigere alternativ kan være XTZ 99.36. Jeg har selv hatt disse og opplevde dem litt lukket i mellomtone og diskant, men det tenker jeg Hegel kan rydde opp i.

Ett siste forslag kan være Elac. Jeg var svært fornøyd med mine og jeg tipper at Elac FS 247 eller evt. FS 249 kan være midt i blinken for deg. Det kan hende ELAC ville passe bedre med noe mørkere elektronikk som Primare eller evt Arkam, men for alt jeg vet kan også Hegel være midt i blinken.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skal passe deg for er høyttalere som låter alt for "hifi korrekt". Jeg hører selv på metal og bare det og synes ikke høyttalere som blir for korrekte og stramme i bassen passer særlig godt da "trøkket" kan forsvinne. Klipsch kan være veldig bra men pass deg for diskanten som kan bli for skarp!

Du sitter jo med veldig kostbare høyttalere så en liten "nedgradering" er kanskje ikke feil. Jeg ville gått for noe som har litt typisk "amerikansk" klang, dvs. med morofaktor og litt "larger than life" spillestil. Klipsch, Patos, JBL, Infinity og flere andre er vel merker som bør sjekkes nærmere. Kanskje et par Patos Symphonic IV hadde passet bra?

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du Klipsch som virkelig gjør det bra på tyngere musikk, en suveren høyttaler om du gir den nok krefter.
    Hørt den på Vincent sinne monoblokker på 300watt, og da snakker vi om nær live oplevelse.
    Lyd og Bilde kalte den en rocka hiend høyttaler da de testet de på det største effekt trinet til Hegle.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/42406

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm Hvis en høyttaler er god på film, hvorfor skulle den ikke være god på musikk.
    Litt som forskjellen mellom massasje og juling. begge deler er kroppskontakt men med ulikt resultat. På film vil man ha dyp bass, men på musikk skal den være stram og rask. Til musikk bør høyttalerne spille like høyt ved alle frekvenser, på film spiller dette mindre rolle.

Og hvis den er bra på fest hvorfor er den ikke bra ved andre anledninger?
    På fest vil man gjerne spille høyt og kjenne bassen i mellomgulvet. Her er Klipsch i sitt ess. Skal man derimot slappe av og lytte til musikk blir man fort sliten i øra av samme egenskaper.

Virker som du er litt vel forutintatt, finnes endel forskjellige RF'er, så det er vel litt drøyt å ta alle over en kam?
    Har hørt både 82, 63 og en stativutgave jeg ikke husker betegnelsen på. Det skal nevnes at de ikke låt helt likt, rf-63 synes jeg egnet seg best til musikk. Uansett forskjeller har høyttalere i samme serie gjerne en del felles egenskaper.

mener ikke å kapre tråden til Cavalera, men måtte bare gi et svar.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Veldig rare greier dette med rom og høyttalere. Jeg forsøkte å vinkle dem enda mer innover for å sjekke om det ville "lysne" lyden litt, selv om Vienna påstår det motsatte pga. refleksjoner.

Det ble en litt mer direkte lyd enn det var. Begge peker nå rett mot meg.

I tillegg endret bassen seg til det bedre. Jeg trodde ikke dette skulle bety noe særlig, men det er litt mer snert i mellombass og litt mindre fokus på den dype bassen. Et par låter som tidligere "boomet" kraftig her (f.eks. fra platene Ayreon - 01011001, Whitesnake - Good To Be Bad, Threshold - Wireless (Acoustic Sessions)), er strammet kraftig opp, selv om de nok fortsatt har litt mye (dyp)bass (det er nok også lydmikserens skyld).

Til info så går 10 tommeren fra 70Hz og ned og er det eneste elementet som er portet. Resten er lukket konstruksjon.

Jeg tror ikke jeg klarer å kvitte meg med disse møblene. De tar plass, men jeg planlegger også lytterom i en nå uinnredet etasje og tviler på at jeg noen gang kommer meg opp i prisklassen igjen hvis jeg selger dem. Det er tross alt veldig mye som er fantastisk med dem. De er også i meget god stand.

Hadde planer om å forsøke SA1750 mens de er på tilbud, men lurer på om jeg skal sløyfe de planene..

Kommentarer?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hei!

Veldig rare greier dette med rom og høyttalere. Jeg forsøkte å vinkle dem enda mer innover for å sjekke om det ville "lysne" lyden litt, selv om Vienna påstår det motsatte pga. refleksjoner.

Det ble en litt mer direkte lyd enn det var. Begge peker nå rett mot meg.

I tillegg endret bassen seg til det bedre. Jeg trodde ikke dette skulle bety noe særlig, men det er litt mer snert i mellombass og litt mindre fokus på den dype bassen. Et par låter som tidligere "boomet" kraftig her (f.eks. fra platene Ayreon - 01011001, Whitesnake - Good To Be Bad, Threshold - Wireless (Acoustic Sessions)), er strammet kraftig opp, selv om de nok fortsatt har litt mye (dyp)bass (det er nok også lydmikserens skyld).

Til info så går 10 tommeren fra 70Hz og ned og er det eneste elementet som er portet. Resten er lukket konstruksjon.

Jeg tror ikke jeg klarer å kvitte meg med disse møblene. De tar plass, men jeg planlegger også lytterom i en nå uinnredet etasje og tviler på at jeg noen gang kommer meg opp i prisklassen igjen hvis jeg selger dem. Det er tross alt veldig mye som er fantastisk med dem. De er også i meget god stand.

Hadde planer om å forsøke SA1750 mens de er på tilbud, men lurer på om jeg skal sløyfe de planene..

Kommentarer?
    Når du nå sitter på glimrende høyttalere tror jeg SA1750 raskt kan bli en stor skuffelse. Det eneste jeg har hørt fra SA som er i nærheten av VA (BCG) er Explorer og da sitter du plutselig med et par høyttalere som er nesten like store som Strauss og er verre for øyet enn de du har nå, IMO. Hvis du ikke er helt fornøyd med lyden nå, hva med litt eq i det digitale domenet? Lyngdorf, Tact e.l? Da kan du jo forme lyden innenfor rimelighetens grenser.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger forresten et par brukte Mozart Grand ute på finn til en veldig billig penge. De spiller i ringer rundt SA1750 etter min mening og er ikke så mye større.
    VA Mozart Grand kr 9500,-
    Kunne det vært noe?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Ligger forresten et par brukte Mozart Grand ute på finn til en veldig billig penge. De spiller i ringer rundt SA1750 etter min mening og er ikke så mye større.
    Kunne det vært noe?
    Vet evt. bytte må de være hvite, sorte eller til nød Rosewood.
    Men jeg har lært at førsteinntrykk kan lyge, så nå kommer jeg til å la mine stå som de står og gjøre meg opp en mening etterhvert. Både om lyden (som endret seg en del) og om plasseringen vil irritere meg i lengden. Uansett, takk for tipset!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Kunne det vært noe?
    Har hørt disse på metall...
    Tviler på om disse er noe å gå etter forruten man liker jazz, klassisk og annen musikk som inneholder akustiske instrumenter. Ikke det de er dårlige på rock ol. Men mangler mye punch.

Ville sjekka ut denne herremannen og sjekka hvor mye han skal ha for KSP-400

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Det du skal passe deg for er høyttalere som låter alt for "hifi korrekt". Jeg hører selv på metal og bare det og synes ikke høyttalere som blir for korrekte og stramme i bassen passer særlig godt da "trøkket" kan forsvinne. Klipsch kan være veldig bra men pass deg for diskanten som kan bli for skarp!

Du sitter jo med veldig kostbare høyttalere så en liten "nedgradering" er kanskje ikke feil. Jeg ville gått for noe som har litt typisk "amerikansk" klang, dvs. med morofaktor og litt "larger than life" spillestil. Klipsch, Patos, JBL, Infinity og flere andre er vel merker som bør sjekkes nærmere. Kanskje et par Patos Symphonic IV hadde passet bra?
    Bruker du rør på Klipsch så blir ikke diskanten skarp og samtidig får du høre hva Klipsch virkelig klarer hvis du kun har hørt de med transistor

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir kanskje en drøy kjøretur, men om du er i Oslo bør du stikke innom Stereofil og lytte til Mbl 311E. Utrolig mye lyd fra disse stativhtt, svært oppløste i toppen, jeg hørte detaljer jeg aldri har hørt før. Partier jeg hører som en grøt hjemme ga plutselig mening. Og bassen! Det skal ikke være mulig å dytte så mye luft med 6 tommer kevlar. De ble for avslørende for meg på flisete innspillinger med Slayer og Faith no More, men utifra hva du er ute etter bør de testes.

Det skal nevnes at elektronikken, også fra Mbl, var i 100.000 kroners klassen.

btw: Forskjellen mellom fest og hverdags er at interessen for å finlytte faller i takt med alkoholinntaket. Er det fest ønsker jeg meg PA-lyd.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    De ble for avslørende for meg på flisete innspillinger med Slayer og Faith no More, men utifra hva du er ute etter bør de testes.
    Gamle og "lyse" innspillinger er faktisk en av styrkene til de jeg har nå. De tilfører en dybde til ellers spinkelt lydende plater. Så Zeppelin, Beatles og de du nevner er nok mye bedre enn jeg noen gang har hørt på tidligere utstyr jeg har hatt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •