Sofa inntil bakvegg - plassering av surround back?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sofa inntil bakvegg - plassering av surround back?

Det ser ut som sofaen i den nye stuen blir stående inntil bakveggen. Ikke helt heldig når man tenker på plassering av høyttalere, men selvfølgelig den mest fornuftige og praktiske løsningen sett over ett.

Sidehøyttalere blir ikke noe problem, de setter jeg bakerst på sideveggene. Men jeg har veldig lyst på lyd bakfra og problemet er plassering av evt surround back-høyttalere. Har også et vindu rett bak sweetspot som jeg satser på å utnytte. Er det mulig å plassere høyttalerne slik at lyden blir sendt på skrå nedover og bakover mot vinduet, og deretter reflektert fremover mot sofaen?

Vil romkorreksjon på receiveren kunne kompensere for den dramatiske avstandsforskjellen? Blir det helt feil hvis lyden kommer mer ovenfra enn rett bakfra?

Satser på gjenbruk av Bose-høyttalere på de 4 høyttalerne bak.

Har forsøkt å legge ved en skisse over stuen, med 5.1 inntegnet, frontrekken øverst, hjørnesofa nederst til høyre, og vindu bak sofaen. (Håper bildet kommer med, har ikke gjort dette før...)

På forhånd takk!
    Vedlegg 44114

Newcomer HI-FInepse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Nordmøre
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om du skal ha en høytaler rett over sweetspot bør du ha den litt høyt på veggen og den bør peke skråt ned mot sofaen.

Det er lurt at bakhøytelere er litt langt opp, da får man den rette følelsen når man ser film og det liksom kommer et helikopter. Det høres mer realistisk ut.

Jeg tror ikke du bør satse på å prøve med reflektering av lyden, men jeg vet ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •