Bygge sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Bygge sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge sub.

Jeg skal bygge meg sub, noe jeg har gjort mange ganger, men altid bygd porta eller hornkasser. og noen få lukka kasser.
    Jeg liker godt lukka, og porta men ønsker å kombinere disse. Det går jo egentliug ikke.
    Derfor blir det akustiske ventiler, siden slave blir for dyrt.

Noen med erfaring med sub med akustiske ventiler?
    jeg har valgt å bruke ett ur gammelt Vega 124 bilsub.

Det sies att disse er uegna til lukka kasser, men jeg har kjørt dette i lukka kasse 30L i bil og 5oL hjemme.
    Og det blei meget bra, suben er meget vellegnet for lukka kasse. Spiller dypere og mye mer harmonisk, enn i porta kasse.

Jeg har valgt ca 40L kasse denne gangen + akustiske ventiler, (4 X4")
    Etter mine undersøkelser så skal vist dette bli riktig for 12" sub av denne typen, og tilsvare lukka kasse på over 50L men gi noe mer trykk lignende portakasse.

Noen som vet mer om slike kasser?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kasse med akustiske ventiler er nærmere en lukket kasse i prinsipp, mens en slavebasert løsning egentlig er nesten det samme som en portet (bassrefleks) kasse (det faktum at man har en "tett" kasse betyr ikke at det akustisk sett er en lukket kasse).

Uten at jeg har noen personlig erfaring med det aktuelle elementet høres det ut som om du har tenkt deg frem til en kurant løsning. De akustiske ventilene bidrar til mer tap, slik at responsen får en flatere form rundt resonansfrekvensen. Dette kan bidra til å gi en mer impulskorrekt bass, men om det gir mer "trykk" avhenger helt av hvordan man opplever bassen i praksis og hva man sammenligner med. Jeg vil anbefale deg å lage platen hvor du monterer ventilene utskiftbar (bruk klomuttere og maskinskruer) slik at du kan eksperimentere litt med antall ventiler (0-4).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (slettet grunnet dobbeltposting)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    En kasse med akustiske ventiler er nærmere en lukket kasse i prinsipp, mens en slavebasert løsning egentlig er nesten det samme som en portet (bassrefleks) kasse (det faktum at man har en "tett" kasse betyr ikke at det akustisk sett er en lukket kasse).

Uten at jeg har noen personlig erfaring med det aktuelle elementet høres det ut som om du har tenkt deg frem til en kurant løsning. De akustiske ventilene bidrar til mer tap, slik at responsen får en flatere form rundt resonansfrekvensen. Dette kan bidra til å gi en mer impulskorrekt bass, men om det gir mer "trykk" avhenger helt av hvordan man opplever bassen i praksis og hva man sammenligner med. Jeg vil anbefale deg å lage platen hvor du monterer ventilene utskiftbar (bruk klomuttere og maskinskruer) slik at du kan eksperimentere litt med antall ventiler (0-4).
    Ja, jeg skal bygge meg muligheten til å teste ut antall ventiler.

De akustiske ventilene bidrar til mer tap, slik at responsen får en flatere form rundt resonansfrekvensen. Dette kan bidra til å gi en mer impulskorrekt bass.

Er jeg med på, og forstår, men jeg forstår ikke att det hevdes mer trykk, som lik portakasse. Jeg finner ikke igjen linken hvor jeg leste om dette, men var en stor avhandling om høyttaler bygging og ulike kasse typer (amerikansk)

Slik jeg ser det, er å få lov til å ha litt mindre lukka kasse, uten å miste for mye av den gode bassen til en lukkakasse.
    Tenker jeg prøver med bare lukka kasse først.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventilene hjelper hovedsakelig til med å "roe gemyttene" rundt resonansfrekvensen. En liten lukket kasse med ventiler vil derfor ha en flatere respons rundt resonansfrekvensen enn en like stor kasse uten ventiler, men den vil ikke ha noen lavere nedre grensefrekvens.

Send meg gjerne en PM når du finner blekka hvor det står at akustiske ventiler skal gi mer "trykk" fra en høyttaler, det vil være interessant lesestoff

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toffy
    Jeg skal bygge meg sub, noe jeg har gjort mange ganger, men altid bygd porta eller hornkasser. og noen få lukka kasser.
    Jeg liker godt lukka, og porta men ønsker å kombinere disse. Det går jo egentliug ikke.

Mulig jeg misforstår deg nå, og jeg synes det er litt rart om du ikke har hørt om denne typen kasser før siden du har bygd masse kasser tidligere men det går vel å kombinere disse kassetypene. Skulle mene det heter Båndpasskasse 8)

Her er prinsippet:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris_
    Mulig jeg misforstår deg nå, og jeg synes det er litt rart om du ikke har hørt om denne typen kasser før siden du har bygd masse kasser tidligere men det går vel å kombinere disse kassetypene. Skulle mene det heter Båndpasskasse 8)

Her er prinsippet:

Jo'a, har bygd 1 slik kasse også.
    Men jeg syns ikke en får egenskapene fra lukka kasse her, selv om ellement står i lukka kasse og spiller inn i en porta kasse.
    Jeg syns en bare får en portakasse uten"fasefeil" og ett begrenset frekvens omeråde, men da mer trøkk i dette omerådet. Men det varierer sikkert en del med ulike ellementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventilene hjelper hovedsakelig til med å "roe gemyttene" rundt resonansfrekvensen. En liten lukket kasse med ventiler vil derfor ha en flatere respons rundt resonansfrekvensen enn en like stor kasse uten ventiler, men den vil ikke ha noen lavere nedre grensefrekvens.

Send meg gjerne en PM når du finner blekka hvor det står at akustiske ventiler skal gi mer "trykk" fra en høyttaler, det vil være interessant lesestoff
    Finner jeg, så legger jeg link her.

Jeg forstår mer av din forklaring. Høres mer riktig ut og i den rettning jeg er ute etter.
    Men ofte ved slike endring kan ofte folk oppfatte anderledels, for skulle denne 40L kassa gi en økning ved 35Hz, og ventiler legger da den flat, så kan en oppfatte 28Hz og lavere toner som kraftigere og fyldigere, selv om dem spiller på samme kurve som tidligere.

Jeg blir nøtt til å prøve. Klarer ikke å se helt for meg hva som skjer, selv om dine forklaringen gir meg følelsen att dette er akkurat hva jeg er ute etter.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du later til å ha forstått prinsippet slik jeg har forstått det. Hvis du bruker et simuleringsprogram med mulighet for å endre tap i kassa (LspCAD har dette i form av Box Q-value) tror jeg du skal kunne tilnærme effekten av akustiske ventiler. Jeg har ikke bygd noen kasser med akustiske ventiler for å sammenligne simuleringen med et praktisk tilfelle så her har jeg ingen håndfast erfaring å støtte meg på.

Jeg har forøvrig til gode å høre virkelig bra bass fra en båndpasskasse... Sats heller på lukket med eller uten ventiler

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel Phobos er en sub som bruker dette prinsippet. Men så mye dokumentasjon rundt dette er det ikke greit å finne.

Men jeg synes å huske at de akustiske ventilene skal ha litt større volum enn elementet?

Jeg bygde to phoboser og brukte skumgummimadrass som "bremse" for lufta som skulle ut og inn. Det fungerte relativt greit, og de spilte noe dypere enn de strengt tatt skulle greie.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DynaBel Phobos er et ekstremt tilfelle med akustiske ventiler, den kassa er vel egentlig mer ventil enn lukket

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du later til å ha forstått prinsippet slik jeg har forstått det. Hvis du bruker et simuleringsprogram med mulighet for å endre tap i kassa (LspCAD har dette i form av Box Q-value) tror jeg du skal kunne tilnærme effekten av akustiske ventiler. Jeg har ikke bygd noen kasser med akustiske ventiler for å sammenligne simuleringen med et praktisk tilfelle så her har jeg ingen håndfast erfaring å støtte meg på.

Jeg har forøvrig til gode å høre virkelig bra bass fra en båndpasskasse... Sats heller på lukket med eller uten ventiler
    Bandpass er vel som oftest masse trøkk mellom 35Hz og 50Hz, og ikke noe annet nesten.

Men jeg har nå bygd kassa, som ren lukka. Og bra bass, meget presis, men litt skarp, men det er bra dybde samtidig.
    Jeg ønsker samme dybde, kanskje noe dypere, men vil mest ha en "rundere" bass. vil ha vekk det jeg kaller "skarp" bass.

Slik jeg har forstått det, så kan ventiler være tingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toffy
    Bandpass er vel som oftest masse trøkk mellom 35Hz og 50Hz, og ikke noe annet nesten.

Men jeg har nå bygd kassa, som ren lukka. Og bra bass, meget presis, men litt skarp, men det er bra dybde samtidig.
    Jeg ønsker samme dybde, kanskje noe dypere, men vil mest ha en "rundere" bass. vil ha vekk det jeg kaller "skarp" bass.

Slik jeg har forstått det, så kan ventiler være tingen.
    Jeg har nå testa ut med ventiler. jeg blei fornøyd med 4 ventiler.
    Jeg syns bassen ble meget presis og dyp, og veldig rund på en måte. (egentlig litt feil fortalt, men veldig vansklig å beskrive)
    Uansett, jeg vil ha den slik.
    Og jeg mener att en ikke kan si att den lyder som en portakasse, heller ikke som en lukka.
    Ikke noe i mellom heller. Det blir som en annen type kasse, med meget heldig utfall for meg.

Altså jeg syns den fikk en ordentlig godbass, og med bra trøkk, og jeg finner det utrolig, hvor flott det gamle Vega ellemente faktisk spiller, når den slipper å stå i en porta kasse. Og samtidig få så god makt.
    Jeg er fornøyd med å legge ut 2 400,- på dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •