Triangle Genese Quartet og andre HT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Triangle Genese Quartet og andre HT

Hei.

Var og lyttet til forskjellige høytalerere her en dag, med min effektforsterker Primare A30.3

Jeg lyttet på:

Rom1
    Kef XQ 40 (Kjedelig høytaler, låt kanskje korrekt, men kjedelig.)
    Triangle Genese Quartet
    Martin Logan Source(Veldig holografisk som andre sier, men falt meg egentlig ikke i smak, hvertfall ikke nedre mellomtone/bass, noen formeninger hvordan Vista er i forhold?)

Rom2
    Dali Mentor 8(Ganske lik som Helicon men meir bass og den var mindre presis, samtidig som jeg synest diskanten på Helicon var meir oppløst og behagelig.)
    Dali Helicon 400.

Av disse synest jeg Triangle quartet og Dali helicon låt best(Stor prisforskjell her)

Har noen andre erfaringer med Triangle her? Evt noen andre høytalere som jeg burde høre på før kjøp?

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns denne bør høres: Vienna BEETHOVEN Concert Grand, men hva vet vel jeg. Jeg har XQ40 og føler den spiller både spennende og engasjerende i mitt oppsett :twisted:

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    Hei.

Har noen andre erfaringer med Triangle her? Evt noen andre høytalere som jeg burde høre på før kjøp?
    Hei!

Kommer an på åssen lyd du liker og budsjett, jeg har Spendor S8 og er fornøyd med de.
    Prøvde Triangle celius i testingen min og de var litt spisse og slitsomme for meg, selv om andre mener de er toppen. Smaken er forskjellig.

Mvh Rune

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle er veldig systemavhengig og trives med litt mørke forsterkere...
    Men, når de sitter så gjør de det skikkelig!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perminow, kan hende at primare ikke er det beste som en kan parre med XQ40 eller om vi har rett og slett forskjell smak..

Runelang81, prisklassen er vel 20000 +-, er åpen for å kjøpe både brukte og nye høytalerere

Og primare er vel et ganske nøytralt merke, men som heller litt mot det mørke.

Synest primaren min passet ganske bra med Triangle, men så har jeg bare hørt triangle på 2 andre merker.

en gammel technics reciever som min bror brukte å drive disse med, også Denon 3806(som jeg nå bruker som preamp), hvor denonen ble rundspilt av technics forsterkeren.

Triangle og Denon låt rett og slett forferdelig, diskanten hørte ut som en kastrert gris som hylte.

EDIT: Ser foresten at det er en som selger PSB synchrony one brukt for 19500kr, noen som har hørt noe om disse?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Var og lyttet til forskjellige høytalerere her en dag, med min effektforsterker Primare A30.3

Jeg lyttet på:

Rom1
    Kef XQ 40 (Kjedelig høytaler, låt kanskje korrekt, men kjedelig.)
    Triangle Genese Quartet
    Martin Logan Source(Veldig holografisk som andre sier, men falt meg egentlig ikke i smak, hvertfall ikke nedre mellomtone/bass, noen formeninger hvordan Vista er i forhold?)

Rom2
    Dali Mentor 8(Ganske lik som Helicon men meir bass og den var mindre presis, samtidig som jeg synest diskanten på Helicon var meir oppløst og behagelig.)
    Dali Helicon 400.

Av disse synest jeg Triangle quartet og Dali helicon låt best(Stor prisforskjell her)

Først så skal jeg presantere lyden jeg her letet etter. Den skal vere dyp, ha mye fylde nede, uten å bli boomete. Mellomtonen og diskanten skal vere open og luftig. Uten å bli hard og foir direkte. Jeg lytter til alt av musikk, fra Black Metal til jazz og klassisk.

Jeg var innom følgende høytalere før jeg tok valget.

Dali helicom 300 ( overraskende bra )
    Dali Helicoon 400 ( Meget bra )
    Triangle Quartet ( Meget gode )
    Triangle Antal EX ( Falt ikke helt ismak )
    Vienna acoustic baby grande ( Meget fin til vokal musikkk )
    Sonus Faber piano ( Dem ver ikke for meg )
    Audiovector S3 signature ( Var meget gode )

Prøvde også en del høytalere som kostet langt mere. ANlegget dette ble testet på var en Marantz Pm 11 og nå i ettertid EC 4.5 og Krell Kav 150a Primare dvd 30 avspiller.

Trianglene er de beste allrounderene, jeg mener dem er vanskelige å få til, men når det først sitter, så skal man legge MYE penger på bordet før man får noe som er bedre.

QUarteten skal vidtnok vere meget bra til rør forsterkere, Jeg selv har tenkt å prøve en pre med rør å desse og på min Krell. En ting er ivertfall sikker. Bedre allrounder til 20.000 (Koster det hod Maxwell nå ) Det finner du ikke. Men dem krever mye av forsterker. Primaren din er god, men der er mye mer å hente. Har hørt Quartet med I30 fra Primare, den klarte ikke å drive den godt. Quartetene trenger strøm ,stabil strøm.

Jeg tror ikke du tråkker feil med å gå for dem. Hele Genese serien er tunet litt mørkere enn Antal og Altea, og også Magelan serien. Den er mere avrundet slik at instrument som f.eks fiolin høres litt fetere ut enn i virkeligheten. Samme med trompet ( har spillt dette selv ) den blir litt mykere med Quartet. Noe som er fint for da slipper man å bli lyttetrett, for det blir man ikke med Quartet.

At dette er byggekvalitet og finish på topp nivå i denne prisklassa gjør heller ikke noe.

Har du sjanse til å låne dem med hjem så gjør det.

Mvh

Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god tilbakemelding.

Fikk sjangs til å låne dei med meg hjem fra en butikk.
    Men siden jeg hadde presset prisen så godt ned(fra 29000 til 23000kr) så sa han at vist jeg lånte dei med meg hjem måtte jeg betale 24000..

Skjønte ikke helt den, grunnen til dette er liksom fordi dei er redd for at jeg skal kjøpe HT en annen plass, men vist jeg hadde hatt planer om dette hadde jo det bare vert for meg å lånt med meg HT hjem også levert tilbake for å få pengene tilbake, da hadde jo det vert likegyldig for meg om jeg måtte ha betalt 20000kr eller 30000kr, da jeg uansett hadde fått det tilbake.

Angående forsterker valg så kan det godt stemme at dei liker meir power en det A30.3 gir, men da er jo mulighet for å kjøpe A32 evt seinere, denne bør vel vere kraftig nok til det meste, også bruke A30.3 til Center og bak høytalere.

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg hadde Triangle Celius ESW på primare A30.5 før. Primare på triangle er ein veldig god match. Eg Biampa høyttalerane da dette ga best resultat. Triangle er egentlig lettdrevne, men eg syntest dei spelte best med godt med effekt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vil tro at det hjelp mye og biampe med Primare A30.5 ettersom denne er vel og mono design på. Dermed vil vel en omtrent få dobbel effekt ved biamping(?)

Men min er 3 kanalers, så dette har ikke jeg mulighet til, men A30.3 er vel litt meir futt i en A30.5, når en ser vekk ifra å biampe.?

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mono oppbygging av A30.5 ja. Så du får 2x120W til diskant/mellomtone og 2x120w til bass.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retep:

Men Krell Kav 150a og Primare stiller vel ganske så likt egentlig?

Din er oppgitt til 150w og drar totalt litt over 600w(2kanaler) ifra strømnettet.
    Min er oppgitt til 120w og drar totalt en 1080w ifra strømnettet(1080w / 3 kanaler * 2kanaler = 720w(2kanaler).

Så ser faktisk at min drar meir ifra strømnettet, no veit ikke jeg hvilken effektivitet din har i forskjell til min, men dei stiller omtrent likt såvidt jeg ser.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra speks så skulle dem vere det. Nå har jeg kun prøvd med Quarteten på I30 fra Primare, men kjenner priamre godt. Har hatt forskjellig, men ikke 30.3. A32 er et drømme trinn. Der du kan putte på det meste. Men hvordan 30.3 er strømmessig ifht Krell skal jeg ikke uttale med om. Krellen har iverfall kontroll på Quartetene.

Jeg tror Primare vil klinge godt sammene godt i samspill med Triangle, kommer selvsagt ann på hva du bruker som pre. I 30 er ikke god nok i mine ører, sliter når du skal guffe på. Dem spiller godt på normalt volum. Dvs slik at du kan snakke med noen på 1 meter uten å heve stemmen.

Der var også Marantz en kjempekombo.

Det finnst lettere høytalere å få til, men fy når det sitter så sitter det. Plassering av desse høytalerene i rommet, er like viktig som matching.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhm, men er ikke lett å plassere i forhold til andre HT som har bassport bak?

Det som er så dumt er at butikken jeg vurdere å kjøpe disse har jeg fått tilbud på 23000kr, men vist jeg skal låne med meg hjem får å prøve ville dei ha 24000kr.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhm, men er ikke lett å plassere i forhold til andre HT som har bassport bak?

Det som er så dumt er at butikken jeg vurdere å kjøpe disse har jeg fått tilbud på 23000kr, men vist jeg skal låne med meg hjem får å prøve ville dei ha 24000kr.
    f til ha
    Jo, det jeg sier er at Quartet har som du sikkert vet bassport fremme. Det er en stor fordel mtp plassering. Den kan stå nermere bakvegg. Men det er slik med desse som det er med andre, romplassering har mye å si forlyden. Plasseringen skal du ikke ta lett på, da den ofte bringer frem uante egenskaper i en høytaler.

Quarteten, selv om de er opgitt til 92db, trenger muskler for å få frem det som bor i dem. Hallvard på norsk hificenter vet mye om dette. Ta en "rask" tlf til han. Kan hende han anbefaler Spendor til deg...? Han har samme tanker kring lyd som jeg har.

Bestiller du høytalerene på nett, så har du 14 dager angrefris i følge norsk lov. At dem skal ha 1000kr ekstra for å låne dem hjem synes jeg virker direkte useriøst. Ring evnt Maxwll / Norsk Hificenter å hør. send meg gjerne en pm på hvilken butikk dette er. Det er da klart at du skal kunne låne med deg om du casher ut depositum. feks lørdag rett før stenging til mandags morgen. Butikken taper ikke noe på det.

Dem risikerer jo at du legger igjen 23k.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhm, skjønte ikke helt den jeg heller. Særlig ikke når han sa at jeg var velkommen inn å høre på høytalerene igjen, med min egen effektforsterker. Er jo omtrent like masse arbeid for han.

Men har andre noen høytaler merke som jeg bør høre på?
    Er nesten avhengi av at dei markedsføre HT i bergens område, men jeg sier selfølgelig ikke nei takk til personlig demo hos noen heller

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått lånt disse hjem no. (Triangle Genese Quartet)

Men jeg må si at jeg ikke får helt diskanten og instrument utskillingen til.

Håper jeg får det til, håpte at jeg hadde funnet mitt nesten HT no..

Problemet er at diskanten er blir litt for pågående. Noen som har tips angående plassering med tanke på diskanten?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ole; har du plassert Tringlene omtrent der dine SA står i hjemmekinoen din? I så fall tror jeg problemet ligger i for mye harde førsterefleksjoner. En slik plassering krever snille høyttalere, men helst må Ht stå godt fra vegger og med god demping av tidlige refleksjoner.

Eventuelt kan det være missmatch med din Denon.

Hard klang pleier å ligge i ørets mest følsomme område, alså midt i mellom diskant og mellomtone. Tar du vekk mellomtone elementet eller diskanten forsvinner hardheten.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Har et lite problem der, har ikke mulighet til å plassere høytalerene så langt ifra side veggene. Har lerret så da vil di komme iveien for bildet, tilleg har jeg en svær SVS sub stående framme, alternative kan bli ny stereo benk å prøve ny plassering av Sub slik at jeg kan få høytalerene litt lengre ifra vegg. Men er begrenset hva jeg får testet idag, skal jo trossalt evt levere de tilbake imorgen vist ikke jeg blir fornøyd.

Hvordan påvirker spikes disse påtrengende S lydene?

Kan godt hende at Denon ikke passer helt nei, men som preamp farger vel den ikke lyden så mye?

Har flatline kabler, ville det hjulpet med et annen type kabler istedenfor kanskje?

EDIT: ja di står omtrent som SA`ene, eneste forskjell er litt lengre ifra bakveggen(tok SA litt ut ifra bakveggen er for litt siden..) Også har jeg prøvd med litt forskjellige vinkling.

EDIT2:
    Tenker litt på Mentor 6 og, men når jeg var innom hifiklubben var ikke disse innspilt enda. måtte velge til over helgen. Dette er jo en høytaler som har blitt lovprist, må få hørt den contra helicon 400, høre om det er verdt prisforskjell. Jeg er villig til å betale mye for høytalere, men da må jeg vente å spare litt meir, evt kjøpe først når jeg har et skikkelig lytterom. Så sant jeg ikke finner noe jeg liker i denne prisklassen. Men skal sies at Triangle er supre HTer, men jeg er ganske følsom for skarp diskant.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler forandrer veldig lite, preamp kan vel forandre ganske mye. Men hvis det er plasseringen du må forholde deg til så hadde jeg som sagt godt for type snille høyttalere. Halvard selger også Spendor S8e. Kanskje ikke Ht som imponerer mest, men veldig gode. Eller Dynaudio Focus 220 kanskje.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tror jeg får levere tilbake HTene, fikk det litt bedre etter masse flytting, men må si at forskjellen ikke var for altfor stor i mitt rom. Er masse annet som lager ulyder(Vegger som vibrere og diverse) i rommet mitt, så er ikke noe poeng med dyrere HT har jeg funnet ut.

Jeg for heller ligge av litt penger og avente med nye HT til jeg har fått meg et egent dedikert kino-rom.

Men må nesten avslutte med at Triangle Quartet er en utmerket HT, men jeg får ikke utnyttet den, anbefaler til andre som skal kjøpe HT i denne prisklassen å lytte til disse. God og fyldig lyd, men har gjerne hørt på andre HT som klarer bedre å skille instrumenter ifra hverandre.

Takker for alle svarene jeg har fått hvertfall.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •