Knotter under høyttalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det hender ofte det einis. Er det teppe så spiller det som regel mindre resonant uten spikes. Myke underlag under høyttalere vil også dempe høytalerens evne til å forsterke stående bølger. Den integreres bedre med rommet.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Snickers, mine Alto arår på Rubloc Trisolator fra Swedish Acoustics ( de er myke :lol: )

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har tykt vegg til vegg teppe, men spikes på alle 3 parene. bassen er klart mye bedre med spikes.

dempeføtter ja, men det blir noe helt annet enn et teppe rett på høyttalerkassen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på tepper også, men generelt vil nok bassen bli mer farget men noe kraftigere ved enkelte frekvenser med spikes, da disse gjør at høyttaleren dytter på med større kraft mot romresonansene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, for å oppsummere:
    Av hensyn til naboene i samme blokka, hva er best av spikes, dempeføtter eller ingen av delene?

Av hensyn til lydkarakteristikk og generell lydkvalitet, hva er da best av spikes, dempeføtter eller ingen av delene?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du mener jeg bør ta av føttene og spikes og sette kassa rett på gulvet? heh..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Hmm, for å oppsummere:
    Av hensyn til naboene i samme blokka, hva er best av spikes, dempeføtter eller ingen av delene?

Av hensyn til lydkarakteristikk og generell lydkvalitet, hva er da best av spikes, dempeføtter eller ingen av delene?
    Dempeføtter!

holfi, vibrapod etc....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Tror egentlig det blir bedre uten de knottene.
    De har en diagonal på 1cm noe som blir litt lite for at høyttaleren skal stå stabilt på gulvet. De er også litt myke.
    Noe som gjør at man kan vippe de litt frem og tilbake uten at
    høyttaleren letter fra gulvet. Har man riktige puter så kan man ikke vippe på høyttalerene uten at de gir etter eller gynger.
    Det er derfor blant annet holfi putene har forskjellige vektklasser på putene sine.
    Njah, dette er vel ikke helt korrekt. Det er umulig å ha puter som ikke gynger, med mindre de er laget av stein eller tilsvarende materiale. Poenget er vel heller gyngefrekvensen (egenressonansen). Hvis gyngingen går inn i det hørbare området, så vil kassa begynne å gynge ved bestemte frekvenser i lydbildet. Dette ønsker man å unngå.

Jeg ser for øvrig ingen grunn til at størrelsen på 1 cm skal ha noe negativt å si. Det viktigste er som sagt at gyngingen er godt avstemt. Mener uansett at det verste er å plassere kassa rett på hardt gulv. Da er nok knottene bedre. Hadde knottene vært harde slik at det ikke gynger ville det nok heller ikke vært så bra... Eneste måten å få harde knotter til å fungere på er å gjøre anleggsflaten minst mulig, og da heter knottene spikes....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min Velodyne CHT 12 så fulgte det med 4 gummiknotter som eg festa under suben. Så suben står på de knottene opp en middels tjukt vegg til vegg teppe.

Vill det for meg være en forbedring med spikes?

Og er desse å anbefale: DALI Base Line Cones [moderadoredit: Byttet til produsentlenke]

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Vil det for meg være en forbedring med spikes?
    Ser at de nevnte Dali-spikesene har en undrlagsskive som kan forbedre spike-egenskapene på teppet. Hvorvidt det blir en forbedring i forhold til gummiknottene fra Velodyne avhenger av hvor høye og myke de nevnte knottene er. Det blir uansett bedre enn å legge subben flatt på teppet uten noe under i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knottene er ca 1,5 cm, men siger sikkert en del sammen pga vekten til suben og at de er ganske så mjuke.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •