Stativ eller skap til subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativ eller skap til subwoofer

Heisann!

Jeg har spekulert i å supplere mine to B&W DM685 med en subwoofer, nærmere bestemt en B&W ASW608.

Nå har ikke ASW608 metallgitter i front og jeg har to katter som sikkert gjerne ville benyttet subwooferen som klorebrett og klorebrett til 4500kr kommer ikke på tale.

Så for å forhindre disse firbente i å maltraktere god lyd har jeg vurdert å enten sette subwooferen i et skap eller på et vanlig høyttalerstativ. Da ASW608 kommer med spikes kan det vel ikke skade å sette den på et stativ?

Ønsker noen kommentarer og innspill.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke ta vekk stoff-fronten på subwooferen? Da er den vel ikke så spennende lenger? - For katten altså

Har lest om noe duft som andre på avforum har benyttet til stort hell.

Sikkert fler enn deg som har et kattedilemma ...

Kanskje du kunne "oppgradere" katten til en voff-voff ?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en kjapp søkerunde ( Søk befinner seg øverst på høyre side)

http://avforum.no/forum/hoyttalere/7...-kattunge.html

http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...subwoofer.html

Jeg kjenner en kar som en gang hadde noen store CV høytalere (kan ikke huske modell). De var de da ganske store bassporter på... En som fant ut at dette var et perfekt gjemmested var katten i huset
    Eier av katt og høytalere var ikke spesiellt fornøyd med denne ordninge og bestemte seg for å lære katten at det ikke var lov til å gjemme seg inne i høytalerene. Så neste gang katte krøp inn i bassporten satte han på musikk og skrudde volumet godt opp....

Resultatet ble som følger:

Katten lærte:
    -ikke sov inne i høytalerene!

Eier av katt lærte:
    -katten kom ikke ut av høytaleren før etter at musikken var skrudd av igjen fordi den var stiv av skrekk...
    -katter kan bli så redde at de driter på seg...
    -katte skitt er vanskelig å få ut av dempeull...

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Etter en kjapp søkerunde ( Søk befinner seg øverst på høyre side)

http://avforum.no/forum/hoyttalere/7...-kattunge.html

http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...subwoofer.html

Jeg kjenner en kar som en gang hadde noen store CV høytalere (kan ikke huske modell). De var de da ganske store bassporter på... En som fant ut at dette var et perfekt gjemmested var katten i huset
    Eier av katt og høytalere var ikke spesiellt fornøyd med denne ordninge og bestemte seg for å lære katten at det ikke var lov til å gjemme seg inne i høytalerene. Så neste gang katte krøp inn i bassporten satte han på musikk og skrudde volumet godt opp....

Resultatet ble som følger:

Katten lærte:
    -ikke sov inne i høytalerene!

Eier av katt lærte:
    -katten kom ikke ut av høytaleren før etter at musikken var skrudd av igjen fordi den var stiv av skrekk...
    -katter kan bli så redde at de driter på seg...
    -katte skitt er vanskelig å få ut av dempeull...
    Kompis av meg hadde samme problemet med CLS15, han løste problemet med ullsokk i bassportene han..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg spurte jo egentlig i grunn om det kunne skade, lydmessig sett, å sette en sub på et stativ? Eventuelt inni et skap hvor jeg da kan åpne døra for fri luftflyt?

Det jeg heller aller mest mot er å sette subwoofer på et stativ, kanskje 50cm høyt. Dessuten er det litt stiligere enn å ha stakkaren i skapet.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heka-Tombe
    Vel, jeg spurte jo egentlig i grunn om det kunne skade, lydmessig sett, å sette en sub på et stativ? Eventuelt inni et skap hvor jeg da kan åpne døra for fri luftflyt?

Det jeg heller aller mest mot er å sette subwoofer på et stativ, kanskje 50cm høyt. Dessuten er det litt stiligere enn å ha stakkaren i skapet.
    Det kan jo gå 1 vei, at du får bassen høyere opp så den treffer deg hardere, eller så kan det gå andre veien, at mesteparten av bassen går bort, fordi den ikke har noe særlig å forplante/bruke som "bæring" videre?
    Min teori iallefall.

Uansett så er det jo bare å prøve? Kan jo bare lage ett provisorisk "stativ" først?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke å bruke stativ tror jeg, de fleste katter elsker å klatre når de er teenagere.
    Jeg ville ikke gjøre noe egentlig, en ny stofframme kan ikke koste alverden, så kjøp en ekstra og ha den i reserve til når du kanskje skal selge subwooferen.
    Det er ikke sikkert katten finder det interessant heller, man vet aldrig.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig hatt både kattunge, tenåringskatt og kattemor (samme katten) og hun har ikke funnet noen høyttalerfronter interessante, heller ikke "kidsa" hennes. Og hun fikk 3 stk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nå er ikke kattene mine i særlig klatrehumør lengre da deres teenageperiode er for lengst overstått, men likevel kan en sub på gulvnivå med nydelig stoff i fronten virke forlokkende, forhåpentligvis ikke, men jeg liker å være på den sikre siden.

ASW608 blir jo levert med spikes, så da har man jo allerede elevert den litt over bakkenivå og dermed adskilt den fra gulv. Selvfølgelig vil noen vibrasjoner gå over i strukturen, men det klarer jo også mine DM685 på litt volum å gjøre.

Og hadde jeg nå hatt subwooferen så hadde jeg ikke vært her inne og stilt disse spørsmålene, for da hadde jeg selvfølgelig testet for lenge siden. :-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke kjøpt den enda, altså

Men en ting jeg kom til å tenke på, vil du ikke få endel ulyder i forbindelse med å sette subben i ett skap?

Det finnes som nevnt over her, en spray som gjør ting uinteressante for katter også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med ulyder i skap er da grunnen til at jeg heller mer i retning stativ.

Kattene mine er ikke særlig farskete av seg. Dem har klorebrett men kan likevel finne på å nuppe litt i teppe og stoler. Klorebrettet setter jeg inn med catnipspray. Kattene mine reagerer ikke på sitrusbaserte sprayer som f.eks "Get Off".
    Det har heller ikke hendt at kattene har hoppet opp på mine stativhøyttalere og heller ikke forsterkeren min som ligger i omtrentlig høyde som jeg forespeilte meg en sub på stativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Du har ikke kjøpt den enda, altså

Men en ting jeg kom til å tenke på, vil du ikke få endel ulyder i forbindelse med å sette subben i ett skap?

Det finnes som nevnt over her, en spray som gjør ting uinteressante for katter også.
    Noen som vet hva denne sprayen heter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den heter "Wash and Get Off spray", du får kjøpt den på dyrebutikker.

Nuvel, da var ASW608 bestilt, så da får vi se om kattene ligger unna eller om jeg setter den på stativ etterhvert.

Kan jo være aktuelt for andre også, subwoofer på stativ høres jo bare sabla barskt ut, hehehe!

Skal gi tilbakemelding etterhvert :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Hittil ser det ut til at kattene ligger unna ja gitt og best for dem er det.

Og lyden fra den dingsen er bare helt vanvittig, perfekt i akkompagnement og duett med disse DM685ene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •