Bruk av to subwoofere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruk av to subwoofere

Har en Yamaha RX-V1800 7.1 reciever i et 5.1 oppsett, men kunne tenke meg å bytte ut den gamle sub`en to nye.Reciveren min støtter bi-amping av fronthøyttalerne. Vil det fungere å la to av forsterkerkanalene drive frontene, mens de to andre kanalene gir signaler via høyttalerledninger til hver av sub`ene i stereo? Tenker på XTZ 99 W10.16 som har høyttalerinnganger og som spiller forholdsvis høyt opp i frekvensområdet.Noen som har erfaringer med dette?

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det går ann å bruke en Y-split kabel ut av sub-preout'n på forsterkeren? Har lest det i hvertfall.. Hadde vært enklere uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enten splitt fra forsterker eller så har noen subber også pre out

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det går, men da vil jeg ikke få subbene i stereo.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vil jo komme ann på om subbene har høy-nivå innganger. Men tanken ligger til rette den Kan du ikke prøve med den ene subben hvis den har høy-nivå inngang da? da finner du fort ut om det går eller ikke ..

Mvh Faller

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du ikke LFE OUT til subbene da?
    Ellers, du kan bare tilslutte et sett ekstra høyttalerkabler fra enten dine høyttalere eller forsterkerens terminaler til subbene og tilslutte subbens høyttaler terminaler.
    Subben er ingen ekstra belastning for forsterkeren. Du trenger ikke "ekstra" kanaler for å fordre subben med signal.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du bruker høyttakerinngangene på subben og ikke sub-utgangen på forsterkeren vil du jo ikke få subbsporet dvd/blu-ray er mikset med?

eller har jeg drete på draget hær?

mvh
    stian

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går med lignende planer med to subber fra min Yamaha RX-V3900. Skal kjøre pre-out på frontene gjennom en ECI-1 og tenker på kjøre en XTZ subamp på to stk XTZ 99 W10.17P. Det blir som du sier ikke stereo på subbene, men etter hva jeg skjønner betyr ikke dette noe særlig fordi lavfrekvente lyder spres mye mer uniformt enn mellom- og høyfrekvente som er mer retningsfikserte.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sån jeg ser det så ville en slik kobling av subbene kanskje fungere bra i stereo hvis du lar subbene går litt høyt opp i frekvens, som som ande her har påpekt så vil du jo ikke på brukt det sporet i film som er laget for subb....

XTZ mener jeg har slike inganger så man kan få brukt dem til det, og tanken er vel god.
    Har lekt med tanken om å ha en sentersubb på den måten selv.

Newcomer bender sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sett den ene sub'n i sub utgangen på forsterkeren, og den andre suben i pre out. Så setter du delefilteret på suben fra pre out på det laveste.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skal dette være godt for blender? Bør man ikke benytte samme signalvei på begge da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Sån jeg ser det så ville en slik kobling av subbene kanskje fungere bra i stereo hvis du lar subbene går litt høyt opp i frekvens, som som ande her har påpekt så vil du jo ikke på brukt det sporet i film som er laget for subb....

XTZ mener jeg har slike inganger så man kan få brukt dem til det, og tanken er vel god.
    Har lekt med tanken om å ha en sentersubb på den måten selv.
    Tanken er å dele subbene ganske høyt opp i mellombassen for å få skikkelig trøkk i actionscener osv. Men vil ikke all bassinformasjonen som ligger i bassporet sendes videre til frontkanalene hvis man setter opp receiveren uten sub?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhenger vel av hvordan din receiver virker på dette tror jeg.
    Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du vil gjøre det slik, lfe sporet er IKKE i stereo likevel, og du kan ikke gjøre det om til stereo heller, så den måten du tenker på vil bare ha effekt for det normale front l/r signal.
    Lfe delefrekvens er i forveien ganske høyt opp i frekvens allerede, så alt er jo lagt til rette, du trenger ikke "gå omveier" for å få det til.
    Subwoofere er ikke laget for å produsere mellombass, det lyder også forferdeligt og forvirrende når du hører at lydene tydeligt kommer fra det sted i rommet hvor subwooferen står, så mitt råd er å la ting være som de er.

Bruk lfe ut med en splitter til de to subwoofere. 2 subwoofere i et rom vil uansett give deg mye bedre dekning i bassen.
    UltimateAVmag.com: Bass Management and the LFE Channel

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du vil gjøre det slik, lfe sporet er IKKE i stereo likevel, og du kan ikke gjøre det om til stereo heller, så den måten du tenker på vil bare ha effekt for det normale front l/r signal.
    Lfe delefrekvens er i forveien ganske høyt opp i frekvens allerede, så alt er jo lagt til rette, du trenger ikke "gå omveier" for å få det til.
    Subwoofere er ikke laget for å produsere mellombass, det lyder også forferdeligt og forvirrende når du hører at lydene tydeligt kommer fra det sted i rommet hvor subwooferen står, så mitt råd er å la ting være som de er.

Bruk lfe ut med en splitter til de to subwoofere. 2 subwoofere i et rom vil uansett give deg mye bedre dekning i bassen.
    Grunnen til at jeg ønsker å gjøre det slik er at jeg vil ha trøkk i mellombassen, gjerne i stereo. Jeg inbiller meg at hvis du setter opp reciveren med store fronthøyttalere, så vil all bassinformasjonen i bass-kanalen også sendes til frontene. Det ligger jo mye bassinformasjon i frontkanalene også når jeg kjører med sub og "store frontht". Vet ikke hvor bra de små 10 tommerne til XTZ spiller opp i mellombassen, men det hadde vært morsomt å prøve. Kan jo koble til sub nr 3 via basskanalen også:-D

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også interessert i dette. Har XTZ 99.26 og 2 stk 10.17. Disse er jo laget for å stå sammen i et 2.2 system. Er det meningen at de to 10.17 skal ha LFE signal eller et fullregister signal for å fungere som et basselement i en "vanlig" høyttalerkonstruksjon?

Kan jo feks splitte pre out front signalet i to, en til subampen og en til effektforsterker for frontene. På subampen setter jeg delefrekvensen til feks 150-200 og dermed får jeg litt mer trykk i midbassen eller hva?

Har ikke koblet opp enda, står i kasser i påvente av at kinoen blir ferdig.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig...

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Tror absolutt dette vil gi deg det beste resultatet. Når det gjelder hvorvidt du vil sette frontene til large/small, må du nesten forsøke deg litt fram for å høre hva som låter best. Du har jo i tillegg en rekke manuelle justeringsmuligheter for å fintune den lyden du er på jakt etter med en 3900..

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Jeg er også interessert i dette. Har XTZ 99.26 og 2 stk 10.17. Disse er jo laget for å stå sammen i et 2.2 system. Er det meningen at de to 10.17 skal ha LFE signal eller et fullregister signal for å fungere som et basselement i en "vanlig" høyttalerkonstruksjon?

Kan jo feks splitte pre out front signalet i to, en til subampen og en til effektforsterker for frontene. På subampen setter jeg delefrekvensen til feks 150-200 og dermed får jeg litt mer trykk i midbassen eller hva?

Har ikke koblet opp enda, står i kasser i påvente av at kinoen blir ferdig.
    Sitter og funderer på noe lignende. Har bestilt 99.26, 2 x 10.17 og en subamp 1. Kommer til å kjøre 99.26 på effekt fra en ECI-1. Har 3900 receiver. Det naturlige surroundoppsettet blir selvfølgelig å kjøre subamp + 10.17 fra LFE pre-out og 99.26 fra front pre-out som small. Men hva når jeg ønsker å kjøre "pure direct" på musikk? vil det bare gå signal til frontene da? Det vil i så fall bli litt spinkelt vil jeg tro.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •