Vil disse ødelegge forsterkeren min?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil disse ødelegge forsterkeren min?

Egentlig en ganske dårlig emnetittel, men jeg kjører på likevel.

For en stund siden slo jeg til på et par latterlig billige Audio Pro EGO515 som var til salgs på finn.no. Mens jeg avventet økonomi til å kunne kjøpe en ordentlig surroundreceiver, lånte jeg en solid gammel NAD-forsterker fra en kompis, og koplet alt til etter alle kunstens regler.
    Det første som skjedde var at det kom litt lyd fra høyre høyttaler, mens den venstre så ut til å hikke litt mer. Etterhvert som jeg prøvde å skru lyden forsiktig opp, sjaltet automatsikringen systemet ut. Da jeg prøvde igjen, førte det til at den fysiske sikringen røk.

Dagen etterpå stakk jeg til den lokale lyssjappa med den ødelagte sikringen, og fikk erstattet denne. Jeg koplet nok en gang høyttalerne til NAD-forsterkeren, men denne gangen ble et lite klikk fra sikringen erstattet med en gnist i venstre del av forsterkeren, etterfulgt av sviddlukt.

Forsterkeren ble koplet fra, og jeg gikk til innkjøp av et multimeter for å sjekke at det ikke lå en kortslutning i en av høyttalerne. Den venstre høyttaleren viste 7,5Ω, mens den høyre holdt seg stabil mellom 7,9 og 8,1Ω.. Er dette innenfor akseptabelt avvik?

Nylig kjøpte jeg også min første Surroundreceiver her på torget, som jeg spent avventer ankomsten til. Dermed blir spørsmålet enkelt - Risikerer jeg å ødelegge receiveren hvis det faktisk er noe feil med høyttalerne, og hva kan denne feilen eventuelt være?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra hva du har målt virker det ikke som det er noe feil med høytalerene, men at du har hatt en kortsluttning ett sted er helt sikkert, spørsmålet er hvor.
    Skru av og kobl fra Naden og sjekk motstanden på utgangene, er det noen forskjell ? sjekk også høytaler kablene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig grønn på elektronikkfronten - hvilken motstand skal jeg ideelt sett oppleve på NAD-forsterkerens utganger?

Nå skal det også sies at forsterkeren hadde ligget ubrukt en god stund, så det kan absolutt hende at det var der feilen lå fra begynnelsen av. Kablene var også lånt fra kompis, og var definitivt i high end-delen av skalaen. Dermed tror jeg faktisk man kan utelukke dem som feilkilde med én gang.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriff
    Jeg er veldig grønn på elektronikkfronten - hvilken motstand skal jeg ideelt sett oppleve på NAD-forsterkerens utganger?

Nå skal det også sies at forsterkeren hadde ligget ubrukt en god stund, så det kan absolutt hende at det var der feilen lå fra begynnelsen av. Kablene var også lånt fra kompis, og var definitivt i high end-delen av skalaen. Dermed tror jeg faktisk man kan utelukke dem som feilkilde med én gang.
    Det er ikke verdien jeg er ute etter egentlig, med forskjellen mellom utgangene, jeg vil tro at den ene siden gir deg en lesbar måling og den andre siden enten er åpen eller kortsluttet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ålbings. Da blir det det første jeg sjekker når jeg kommer hjem fra jobb. Takker så langt :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •