Må jeg bytte subwoofer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må jeg bytte subwoofer?

Jeg har en JM.Lab Focal SW700s subwoofer som jeg hovedsakelig bruker til film. Har et problem: synes den nesten ikke lager noe lyd, det er liksom ikke noe trøkk. Hvis jeg skur opp volumet på den blir det bare støyete og ubehagelig, feks i scener med eksplosjoner hvor man heller skulle hatt et stort og varm lydbilde. Håper dere skjønner hva jeg prater om. Som front høyttalere bruker jeg QLN artech 8. Kan det hende at dette er en dårlig match? Blir sub'en for liten og puslete i forhold til disse høyttlerne? Setter pris på noen gode råd...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være mye som gjør dette. Skal de svare på dette de som kan det meste om dette så tror jeg du må gi de en del mere opplysninger. Hvordan ser rommet ut? Hvordan er høytalere og sub plassert? Byggematerial i rommet? Har du prøvd og flytte på subben? Gi noe opplysning om dette så får du sikkert hjelp.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstillinger på sub og i receiver, og merke på receiver kunne vært greit også.

Velkommen til forumet også
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den suben har frekvensgang som en musikksub (-3db: 40hz) og er kapabel til og spille brukbart høyt i følge de som skryter litt av sine suber.

Plassering og kalibrering må til for og få alt ut av subw.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegger en skisse av rommet vårt. Det er vanlige gipsvegger og isolering er ikke en mulighet. Receiveren er en Yamaha RX-V663. Noen forslag til kalibreringsmetoder. Kan selvsagt ikke investere i dyrt kalibreringsutstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til at wooferen sitter mellom en høyttaler og et hjemmekino-rack og med en vegg på baksiden. Altså kun fronten som er fri og den peker mot rommet.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å flytt subben inn i hjørnet bak høgre front høytaler. Kanskje hadde det funka i hjørnet under høgre surr back?

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Iramz
    Vedlegger en skisse av rommet vårt. Det er vanlige gipsvegger og isolering er ikke en mulighet. Receiveren er en Yamaha RX-V663. Noen forslag til kalibreringsmetoder. Kan selvsagt ikke investere i dyrt kalibreringsutstyr.
    kalibreringsutstyr er ikke så dyrt bare tidkrevende, du trenger en db måler og det finner du her :

L-Sound - Radio Shack Analog

les litt på lsound sine sider så finner du sinustoner til å laste ned og skjema for å legge målingene inn i.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd det sondre sier og flyttet den helt inn i hjørnet først.
    En annen ting er at det rommet til venstre foran kan stjele mye bass, og at noe av manglende bass skyldes dette.

Videre ville jeg kjørt en ny kalibreringsrunde, hvor du unngår å legge mikrofonen på sofaryggen. Helst på et stativ i lyttepoisjon.

Det er godt mulig du må jobbe mer med dette også, men det er en start, og så får du ta det derfra.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LEste veiledning på l-sound sine sider og ble litt forvirret. (Teksten virker som en automatisk oversettelse av en engelsk test.)

Et stykke inn i veiledningen står det at man skal sette mastervolumet til 85 eller 75 db. Hva betyr dette? På min reciever er det slik at jo høyere volum man setter desto nærmere 0 kommer man på displayet. Altså ved vanlig filmtitting står det gjerne -25 db eller noe sånt. Hvis jeg hadde satt receiveren på -75 db hadde jeg ikke hørt noe som helst. Med mindre de mener +75 db, da. Men så høyt tror jeg ikke skalaen går. Har faktisk aldri spilt høyere enn -9 db omtrent. Noe høyere enn det og det blir ubehagelig høyt. Har jeg egentlig misforstått noe veldig vesentlig her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, se bort fra overnevnte innlegg. Jeg fant svaret etter litt lesing på nettet. FAnt ut at referansevolum på 85 db tilsvarer ca -20 db på min receiver.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •